Stel je eens voor, een 012 met een OB Büm, een blauwe Aüm, de roodgroene Kakadu, een bloedoranje-kiezelgrijze ABüm etcetera...
[...] een klein stukje boven de ruiten afplakken is voldoende.
ik denk dat Gunter T op twee fora actief is.
Dat ik die verleiding tot nu toe heb kunnen weerstaan heeft twee redenen: je ziet ze niet zoveel. Naast Roco hebben ook één of meer kleinere merken (voor zover ik weet LSM en mogelijk ook Heris) dat soort wagens ooit uitgebracht, waarvan je eigenlijk alleen die van Roco tegenkomt, als je geluk hebt ook andere dan alleen de Düm.
Het voor mijn baan gekozen jaartal 1967 (met een 'subjectieve', lees 'net hoe de pet staat' marge naar vroeger en later) ligt midden in een tijdraam, waarbinnen er vooral op het gebied van wagen- en loknummers veel veranderde. Een vuistregel die vaak wordt gehanteerd is: geen computernummer = EpIII, wel computernummer = EpIV. In grote trekken wel correct.In grote trekken, want er zijn wel wat nuances. Zo werden lokomotieven vanaf 1.1.1968 van die zgn 'computernummers' voorzien, bij wagons en rijtuigen ligt dat iets anders. Rijtuigen (ook wel personenwagens genoemd) werden vanaf oktober 1966 voorzien van genoemde nummering. Dat houdt dus in dat wagens zoals de beide op de foto's hieronder prima in één trein zouden kunnen rijden (even afgezien van de REV-datum, maar we gaan hier nu even niet muggeziften):