Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3642823 keer)

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11145 Gepost op: 31 August 2016, 22:19:45 »
Slaaplekker ;D
Have fun every day, before you know it's..........

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11146 Gepost op: 31 August 2016, 22:59:03 »
Bij twijfel grootbedrijffoto's raadplegen 8)

Mvg,

Tis
********

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11147 Gepost op: 31 August 2016, 23:18:35 »
 ???
Steun beest verplaatsen
Of een smaller exemplaartje er bij zetten
De tunnel is later gemaakt dan de boven trace
Dus de steun pilaar stond er al
Latervoor de tunnel ingang is er gewoon een bij gezet
En die kon/mog iets lichter zijn als de oorspronkelijke
probleem opge dingest  ;D

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11148 Gepost op: 01 September 2016, 08:05:34 »
Gewoon zo laten, het beton is pas later gebouwd, de oude steunmuur gewoon blijven staan. Kost meer dan het oplevert om die steunbeer te vervangen....

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11149 Gepost op: 01 September 2016, 08:29:33 »


Ik kan me herinneren, dat toen er vroeger bij ons in de buurt flats werden gebouwd, er dit soort steunmuren werden gebouwd, met die steunberen achter ipv voor de muur.

Dat grijze schuine stuk achter de muur, dat bedoel je met steunmuur?

Dat is geen steunmuur, dat is grind. Ter afwatering. Met een afvoerbuis onderin :)

Aan de voorkant steekt ook een pijpje uit de muur om water af te voeren, dat druppelt aan die kant ook in zo'n grindpakket (om het beter de rest v/d grond in te laten sijpelen).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11150 Gepost op: 01 September 2016, 10:43:31 »
Hm, ja, ik zag het voor een steunbeer aan. Maar je hebt gelijk, dat is voor de drainage. De muur zelf vindt z'n weerstand tegen de aardmassa erachter door de verbrede voet, als ik me niet vergis.

In Lümmeln zelf is men zich ook aan het beraden op het hoe en wat met die vermaledijde muur:


tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11151 Gepost op: 01 September 2016, 11:40:08 »
Jan,

Dit is natuurlijk te modern voor jouw situatie, maar misschien vindt je Columbus hierdoor


(bron foto srf.ch)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11152 Gepost op: 01 September 2016, 13:34:44 »
Met of zonder EI  ;)
Zou t muurtje zo laten,stoort de overgang je echt,dan hang je er t.z.t. maar klimop voor ofzo   ;D
Het glanzen van je steunmuur is storender evenals je betonmuur die r niet uitziet als zijnde betonnerig   :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11153 Gepost op: 01 September 2016, 17:43:40 »
Het moet je natuurlijk maar net aanspreken maar is dit nog een optie?



ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11154 Gepost op: 01 September 2016, 20:25:37 »
Hmmm... dat ziet er niet onaantrekkelijk uit. Leuk gedaan trouwens!
De muur (net als dat hele bouwsel) ziet er natuurlijk nog erg nieuw uit, het vies en ouder maken staat nog op het programma.
@Arthur: dat ziet er inderdaad wel erg modern uit, maar ik vind da 't ook wel iets heeft. Bijna iets abstracts... haast jammer van die storende bomen en ouwerwetse rotspartijen erboven....  ;)
« Laatst bewerkt op: 03 September 2016, 21:35:35 door 44 »

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11155 Gepost op: 01 September 2016, 20:56:10 »
Hoi,

Wat ik zelf zou doen.... STEL dat: de hele tunnelingang is ooit een keer vernieuwd (zeg maar, van 1 naar 2 ofzo), anders kan er nooit een oude steunmuur hebben gestaan. Vervolgens is voor de stevigheid van de constructie niet besloten om de tunnel op de oude steunmuur te laten rusten, maar om die te verstevigen. Vernieuwen - kan ik me zo voorstellen -  is lastig, want dan moet je de oude slopen, deel afgraven tegen instorting, nieuwe maken en dan weer opvullen. Daarom lijkt het mij logischer dat ze het beton 'ertegen' (met de nodige maatregelen zoals ankers oid, ben geen deskundige) hebben gezet. En als ik dat laatste zou moeten doen, zou ik dat doen tot de eerstvolgende 'natuurlijke' of aanwezige barrière, zodat ik die zijde niet hoef af te timmeren voor het beton storten. En die barrière is de steunbeer. Lang verhaal kort: laat het beton doorlopen tot de steunbeer, volledig?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11156 Gepost op: 01 September 2016, 22:06:35 »
Tja... dat is wel de achterliggende idee: de betonnen Überführung is van jonger datum dan die stenen "mooie muur".
Voorlopig moet gods water maar even over gods akker lopen, ik gooi er wat vervuiling tegenaan en dan zie ik vanzelf wel of er nog een geweldig idee komt. Of niet. En of ik daar dan vrede mee heb.  ;) :-\

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11157 Gepost op: 01 September 2016, 22:17:12 »
Dat de LVA Minden de beschikking had over loks als die van de BR 18.3 en de BR 45, kwam omdat deze loks feitelijk waren ingedeeld in de zogenaamde 'Splittergattungen', loktypes waar er eigenlijk te weinig van waren om ze op een efficiënte manier te kunnen onderhouden.
Van de Badische IVh, de serie 18.3, waren er 20 stuks in totaal gebouwd, waarvan Minden er dus drie in het bestand had (de rest, op de 18 314 na, is al vrij snel tijdens de wederopbouw afgevoerd), van de in totaal 28 stuks R 45 hielden drie stuks het uit tot praktisch de opheffing van Minden. Eentje, 45 024, was na de oorlog in de SBZ gebleven, waar men er allerlei drieste capriolen mee uithaalde en uiteindelijk een handvol onderdelen nog werd gebruikt voor de bouw van 18 201, die het tot op de dag van vandaag heeft gered (en dus in zekere zin ook 45 028).

Onze 45er is tijdig van het ritje naar Hannover terug om morgen de diesel uit Hengelooo aan de tand te kunnen voelen.


Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11158 Gepost op: 02 September 2016, 00:01:25 »
Jan,

Wellicht een idee om de betonmuur onder een hoek van 45 graden (vanaf onder- tot bovenkant) te laten verlopen, constructief gezien een veel toegepaste oplossing. Ben niet zo handig om dit in een plaatje te vertalen, maar denk dat het wel duidelijk is.
Hierdoor ontstaat naar mijn idee een visueel gezien een aanvaardbare oplossing, zeker als de randen van de betonmuur nog van een deksloof worden voorzien.

Met vriendelijke groet,
Gert van Opbroek
Met vriendelijke groet,
Gert

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11159 Gepost op: 02 September 2016, 13:53:15 »
Dat is ook een mooie, creatieve oplossing.
Zoals ik al zei, ik laat het even op z'n beloop en laat de verschillende invalshoeken even op me inwerken. Met een dag of wat ga ik ook Duitsland nog weer even in, en reken maar dat ik dan op dit soort dingen ga letten!