Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 08:21:01
3,51° ofzoiets 😉 door Jan-Peter
Vandaag om 08:20:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:06:34
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3407947 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10065 Gepost op: 10 mei 2016, 22:05:47 »
Helemaal duidelijk Klaas! Vanuit die hoek had ik het nog niet bekeken.

Afgezien van het feit dat er hier wel een elektronica-winkel is (en een hele leuke ook, naar mijn idee, volgens mij hebben ze een behoorlijk assortiment, en met vragen kan ik er als leek ook heel goed terecht, ze denken daar graag met me mee) en dus van die dingen kan halen wanneer ik maar wil, voorzie ik vooralsnog niet dat zich andere situaties gaan voordoen waarbij een dergelijke verbinding gemaakt gaat worden.

Mijn baan is weliswaar in segmenten opgebouwd, dat wil zeggen, dat in geval van noodzaak de boel relatief gemakkelijk gedemonteerd kan worden, en de elektrische verbindingen zijn daarbij semi-permanent mbv kroonstrips tot stand gebracht. Misschien dat er in de toekomst nog eens aanleiding is om dat te veranderen, waarbij dan gebruik gemaakt kan gaan worden van allemaal dezelfde stekkers.

Stof tot nadenken! Dank je!

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10066 Gepost op: 10 mei 2016, 22:30:30 »
... Ik zou op safe kunnen spelen en 15-polige nemen of zelfs 25-polige, wat kosten betreft zal dat inderdaad nauwelijks uitmaken denk ik, maar wat is dan het voordeel ervan?
Het nederlandse gevoel van meer waar voor je geld, of een voordeelverpakking ;D... of als je de smaak tepakken krijgt en door wilt gaan met solderen je weet maar nooit, lampjes, extra servos und und und....
Gr Joke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10067 Gepost op: 10 mei 2016, 22:42:02 »
Lampjes!  :-X

Ik moet wel zeggen, dat het nogal donker is daar in Lümmeln Sbf. Zelfs bij dag kun je nauwelijks een hand voor ogen zien daar, en dat is lastig wanneer je bijvoorbeeld een verloren wagon moet zien op te vissen.
Daarvoor heb ik nog een paar meter ledstrip liggen, maar die ben ik vergeten tegen het plafond (dwz onderkant Bw) te plakken toen ik er nog bij kon... 

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10068 Gepost op: 10 mei 2016, 22:49:49 »
Bijkomend voordeel van wat extra pennen is dat als je een keer een verbinding hebt waar wat meer stroom doorheen moet, je 2 of meer pennen parallel kunt zetten.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10069 Gepost op: 10 mei 2016, 23:10:33 »
Hmm...natuurlijk, het voordeel van wat extra pennen als reserve is mij ook wel duidelijk.
Misschien zou ik zelfs, in het kader van 'gegarandeerde' bedrijfszekerheid, sowieso die 7 polen dubbel kunnen uitvoeren. Vanuit hetzelfde oogpunt wordt zelfs elk stuk rails direct (via bedrading) van spanning voorzien, dus niet alleen via de raillassen. Vanuit eerdere ervaringen weet ik dat een raillasverbinding wat dat betreft (op den duur) niet altijd even betrouwbaar is. Vooral ook niet bovengronds, wanneer het risico aanwezig is dat de stroomtoevoer door geknoei met verf of lijm (bij het ballasten) negatief beïnvloed wordt, juist bij raillassen.

Maar wanneer ben je aan het overdrijven...?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10070 Gepost op: 10 mei 2016, 23:13:40 »
Ik heb op de 25 polige variant gestandaardiseerd. Het argument "lekker standaardiseren, je hoeft maar 1 soort te hebben" speelde daarin mee.

Wat ook een voordeel is: je kan je draadjes tijdens het solderen lekker groeperen door "spaties" te gebruiken. En, inderdaad, dubbele draden.

Vaak voer ik de draden voor de rails dubbel uit, zeker als het een station is waar twee treinen inclusief verlichting kunnen staan. 2x2 draden, lege pin, 2 draden voor de 12V voor de elektronica, lege pin, draadje voor een wissel, lege pin, enz. Het houdt de boel wat geordend, wat mij betreft. (Ik geef gelijk toe dat bij de meeste modules de helft tot driekwart van de pinnen leeg blijft... Hiet is sporadisch dat het meer dan 50% is. Maar dan komt het standaardisatie-argument weer om de hoek kijken).

Per pin kan je 1 Ampere ofzo verstoken, dus als ik ledstrips ermee moet voeden gebruik ik twee pinnetjes. Bijvoorbeeld.

Over anderhalve week in Houten maar weer een voorraadje halen, want ik kom er een stuk of vijf tekort :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10071 Gepost op: 10 mei 2016, 23:17:03 »
Maar wanneer ben je aan het overdrijven...?
Als je 120A Anderson Power Pole connectoren gebruikt voor je ringleiding ;-)


 
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10072 Gepost op: 11 mei 2016, 00:29:51 »
120 Ampère! Dan heb je geen raillassen meer nodig. Dan kun je je rails lassen.

@Reinout: met die "spaties" heb je dan ook wat meer ruimte bij het solderen.

Kortom, alleen maar voordelen dus.  :D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10073 Gepost op: 11 mei 2016, 17:09:04 »
Van de voordelen eerst weer over naar de nadelen: het Sbf staat toch een stukje lager dan de rest, wat ook logisch is, want het staat eronder.
Maar dat houdt wel in dat, als er onder de tafel werkzaamheden moeten worden uitgevoerd,dat niet zo comfortabel gaat als toen ik nog met "onderkant van de bovenkant" bezig was. Het is te hoog om liggend het e.e.a. te kunnen doen, maar te laag om dit zittend uit te kunnen voeren. Ik moest maar eens op zoek naar zo'n monteursbedje.

Kortom: moeizaam komen we stapje voor stapje dichterbij de doelstelling: een 01.10 met een stuk of dertien rijtuigen laten rijden, of een 44er met een halve Hendrik.

Om mezelf af en toe een beetje lekker te maken (en daardoor te motiveren) stel ik af en toe wat treintjes op:



Oja, vanmorgen heb ik wat deesub stekkers gehaald, 25-polig, toch maar wel, en dat is maar goed ook, want vanmiddag kwam ik tot de ontdekking dat 2 x 7 polen helemaal niet opgaat, het is meer 1 x 8 en 1 x 13. Waarvan aan elke kant één pool dubbel parallel vanwege de gierende Ampères.
En de wenselijkheid van standaardisering heb ik overwogen en in mijn bedrijfsfilosofie opgenomen. 25 polen dus, ook met het oogmerk in de toekomst de kroonsteentjes door deze stekkers te vervangen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10074 Gepost op: 11 mei 2016, 21:42:35 »
Dat wordt goed nadenken bij het draadjes aan de subdee-stekkers solderen.
Ik zat voor mezelf even een "plattegrondje" van de bedrading uit te tekenen, toen ik me realiseerde dat de plattegrondjes voor het "mannetje" en het "vrouwtje" spiegelbeeldig zullen moeten zijn. En toen ik die dingen nog eens even wat beter bekeek, bleek het vrouwtje haar uiterlijk uitstekend verzorgd te hebben, al haar openingen zijn keurig genummerd:


excuses voor de slechte foto

Mooi, dacht ik, dat is handig! Even kijken, het mannetje zal zijn uitsteeksels vast spiegelbeeldig hebben genummerd!
Maar dat viel tegen, niet spiegelbeeldig, niet gelijk, maar helemaal niet! De luilak!



Goed, toch maar een plattegrondje maken. Lijkt me beter.

In een ander draadje werd gepraat over stuurstandwagens, ik vond het lollig, omdat die van mij toevallig toch op de rails stond, om nog even te kijken naar die brandende lampjes:



Lampjes?

Ja.

Bij de Deutsche Bundesbahn was het verplicht een brandend frontsein te voeren als:

-het donker was
-de weersomstandigheden dit vereisten
-de trein gereden werd vanuit een stuurstandwagen (die dan dus op kop loopt)

Een trein dient voorzien te zijn van een sluitsein, maar dat hoeft overdag niet per se een verlicht sluitsein te zijn (al is het dat bij personentreinen (als die is samengesteld uit de modernere rijtuigen) doorgaans wel).
Dit houdt dus in dat bij een lokomotief het frontsein dus niet per se hoeft te branden (zeker niet in Lümmeln, waar het altijd overdag is en altijd mooi weer), maar bij een stuurstandwagen wel. In het draaistel van de Roco-stuurstand zit een schakelaartje, waardoor de wagen automatisch, met de rijrichting mee, van front- naar sluitsein wisselt. Geen decoder nodig.

En toch lampjes. Geen regel zonder uitzondering.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25266
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10075 Gepost op: 11 mei 2016, 21:50:56 »
Even kijken, het mannetje zal zijn uitsteeksels vast spiegelbeeldig hebben genummerd!
Maar dat viel tegen, niet spiegelbeeldig, niet gelijk, maar helemaal niet! De luilak!
Staan er ook geen nummers op aan de soldeerzijde? Bij mijn connectors zijn zowel de mannetjes als de vrouwtjes van nummers voorzien. Als ik aan zo'n connector ga solderen zet ik er met een merkstift eerst een vlek op bij pin/bus 1. Dat vermindert de kans op vergissingen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10076 Gepost op: 11 mei 2016, 22:03:48 »
Bij het vrouwtje wel, ik had al gezien dat daar aan voor- en achterkant de polen genummerd waren. Bij nadere inspectie, naar aanleiding van jou reactie, (en even met een potlood het reliëf zichtbaar gemaakt te hebben) blijkt bij het mannetje alleen aan de achterkant (de soldeerkant) en alleen op de vier hoeken een nummer vermeld te staan:

13< - >  1
25< - >14

Even iets beter zichtbaar merken is geen verkeerd idee. Wederom mijn dank!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10077 Gepost op: 11 mei 2016, 22:32:08 »
Bij het solderen steek ik de twee stekkers altijd eerst in elkaar. Dat helpt ook weer een beetje bij het afvoeren van de soldeerwarmte en je weet dan tenminste zeker dat er geen pinnetje door het plastic heen smelt in een ogenblik van onoplettendheid.

Voordeel is ook dat het héééél duidelijk te zien is als je een verkeerde volgorde aanhoudt: de draadkleuren aan beide kanten komen niet overeen.



Ook label ik de draadjes aan beide kanten. Afgezien daarvan voer ik geen administratie. Met "labelen" en "grotendeels consistent kleurgebruik" heb ik alles (tot nu toe) foutloos kunnen bedraden. (Ja, meneer Murphy, u wordt uitgedaagd!)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10078 Gepost op: 11 mei 2016, 23:13:06 »
En meneer Smith ook Reinout ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10079 Gepost op: 11 mei 2016, 23:13:49 »
en waarvoor is die 16 onder de 13?
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums