Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 15:39:07
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:01:27
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3642504 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10006 Gepost op: 03 May 2016, 18:24:43 »
Dat zijn mooie plaatjes! Hameln, de rattevangerstad, ligt inderdaad in de buurt. We kwamen er vroeger nog wel eens, boodschappen doen, of soms 's zondags, even rondkijken en naar de Rattenfängerspiele. En héél soms even naar het station. Maar niet zo lang hoor, eventjes maar. . >:(

Van dezelfde DSO-auteur zijn er meer draadjes, met als thema Hannoveraner 01'en, die waren destijds gestationeerd in Hannover Hgbf, en kwamen oa naar Hamm - en dus door Lümmeln.
Ik moet nog eens gaan uitzoeken of die 38ers van Hameln ook richting Lümmeln kwamen...  dan heb ik weer eens iets om naar uit te kijken.  :P

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10007 Gepost op: 03 May 2016, 22:20:34 »
Wel leuk, beetje fantaseren over loks die je nog niet hebt en een reden verzinnen waarom type dit of dat absoluut noodzakelijk is voor een goede treinenloop op je baan.

Maar er zijn ook zaken van meer praktische aard. Zoals eerder geschreven, is het mengpaneeltje, of liever gezegd, het bedienings- of schakelpaneel voor het Sbf nog in aanbouw. Vandaag, tijdens het graven van een gat van ruim een meter diep en idem zowel lang als breed, bedacht ik ineens dat het wellicht erg nuttig zou kunnen zijn als je zou kunnen zien in welke stand de wissels staan. Zoals de stand van zaken nu is, ze worden geschakeld met momentcontact-schakelaars (drukken om contact te maken), dus daar valt niet veel aan te zien.
Zou het mogelijk zijn om met ledjes iets te doen? De Roco-aandrijvingen hebben geen extra schakelcontacten, op die voor de puntstukpolarisatie na. Wat dat betreft hebben die Fulgurex/Lemacodingen veel meer mogelijkheden, die ik overigens merkwaardigerwijs niet gebruik. Daar geeft de stand van de schakelaar de stand van de wissel aan. (Ik moet ook eens voor mezelf uitmaken welke versie ik (voortaan consequent) ga gebruiken: het wissel of de wissel.)

Beetje op internet scharrelen leverde een leuk schemaatje op:

Hmmm... misschien eens kijken of er nog plaats is op dat kleine ding. 

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #10008 Gepost op: 03 May 2016, 22:37:31 »
Jan, herkenbaar

Misschien alleen maar om het BW een beetje aan te kleden  ;D

Deze recentelijk kunnen overnemen van een forumlid

Alsmede ook nog op Ebay een tweede Zwarte Olifant van FM gescoord om mijn oude uit 1965 te restaureren.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #10009 Gepost op: 04 May 2016, 08:24:33 »
Die led signalering heb ik ook een tijdje gebruikt. Is op zich prima en lekker goedkoop, maar (behalve dat er eindafschakeling op de spoelen moet zitten, dacht ik zo, zie je schetsje) verteld je eigenlijk nog steeds niet of het wisseltje ook werkelijk is omgegaan.

Geheel terzijde even een voor jouw epos niet ter zake doende reactie op jouw hersenbezigheid; De / Het wissel:
Volgens het Groene boekje voor (spoorweg) wissels het lidwoord "de" van toepassing. Het blijkt dat in de taal Wissel een mannelijk item is. Al verkleinwoord is dan "het" van toepassing. Een en ander is  voor de liefhebbers en taalpuristen terug te vinden op blz 1010

« Laatst bewerkt op: 06 May 2016, 22:27:30 door Railroadtycoon. Reden: typo »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #10010 Gepost op: 04 May 2016, 09:14:53 »
Enig speurwerk op internet levert mij ook op dat wissel een mannelijk zelfstandig naamwoord is. De wissel dus. De enige uitzondering die ik tot nu toe heb kunnen vinden, is die voor een constructie in een spoorweg om railgebonden voertuigen naar andere sporen te leiden. Dan wordt het woord wissel onzijdig: het wissel. Vooral in vakkringen wordt de onzijdigheid toegepast, vertelt Wikipedia. Toch is dit niet eenduidig, zoals je op woorden.org kunt lezen.
Ik ben van mening dat uitzonderingen beperkt dienen te blijven. Bijna elke soort wissel krijgt ‘de’ als lidwoord. Waarom een spoorwissel niet? Bovendien klinkt ‘het wissel’ niet goed in mijn oren. Voor mij blijft wissel mannelijk: de wissel.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 04 May 2016, 09:16:30 door Basilicum »

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #10011 Gepost op: 04 May 2016, 09:53:28 »
Bovendien klinkt ‘het wissel’ niet goed in mijn oren.
Mag deze taalpurist zich er ook even mee bemoeien?  ;D
Het wissel klinkt voor jou dan niet goed, maar het is wel goed. Ik voel me juist ongemakkelijk als ik de wissel lees.
De wissel is een formulier waarmee je geld kan (kon) overmaken. Dat is heel wat anders dan het wissel waarmee je van spoor kunt wisselen. Ik ben hierin een volger van wijlen ing. H.F. Enter die in zijn boekjes sterk de nadruk legde op het gebruik van de correcte termen. Er was nog een NS'er die zich sterk maakte voor het juiste woordgebruik, maar diens naam is me even ontschoten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #10012 Gepost op: 04 May 2016, 10:02:28 »
Wieso mannelijk het is Die Weiche 8)

Jan je bent duidelijk uit de winterslaaf ...je gaat als een speer (y)
gr Joke
« Laatst bewerkt op: 04 May 2016, 10:04:05 door Tulpendaal »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10013 Gepost op: 04 May 2016, 12:00:40 »
Nou, het is weer kostelijk.  ;D

Maar even die Reihe (let op: vrouwelijk!) nach:

Citaat van: De Wart
... om het BW een beetje aan te kleden ...

Haha, als het daarvoor zou zijn hoef ik geen loks meer aan te schaffen, met de voorhanden exemplaren is het Bw al overbevolkt. Mooie 23er trouwens! Hier die van mij, veel viezer, voor de zgn "Conti-Kulisse":

Citaat van: Allie
Die led signalering ... vertelt je eigenlijk nog steeds niet of het wisseltje ook werkelijk is omgegaan.

Nee, daar heb je gelijk in. Maar welke terugmelding doet dat wel? Ook de terugmelding op de Fulgurexen garandeert nog niet dat het wissel ook daadwerkelijk is omgegaan. Weliswaar moet de slede op de aandrijving hebben bewogen om de schakelaar om te zetten, maar stel dat de stelstang is losgeschoten? Of dat er een ongerechtigheidje tussen de tongen is terechtgekomen?
Hoe dan ook, zoals de layout van het paneeltje nu is, is er geen plaats voor nog meer leds. En vooralsnog heb ik geen zin om het ding opnieuw te gaan maken.

Citaat van: Tulpenmädel
Jan je bent duidelijk uit de winterslaap ...je gaat als een speer

Ja, dat gevoel heb ik ook wel. Eigenlijk moet ik geen verwachtingen koesteren omdat er nog van alles tegen kan gaan zitten, maar als alles een beetje mee zit, hoop ik eind deze maand de boel aan de loop te hebben.

Citaat
De / Het wissel
Citaat
Voor mij blijft wissel mannelijk: de wissel.
Citaat
Ik voel me juist ongemakkelijk als ik de wissel lees.
Citaat
Wieso mannelijk het is Die Weiche

Over "het" dan wel "de" wissel. Daar moet ik mijn mosterd natuurlijk ook bij geven, ik heb het zelf uitgelokt.
Er zijn van die woorden in het Nederlands waar beide mogelijkheden zijn toegestaan. Wissel is er daar eentje van en verder schiet het woord 'deksel' me te binnen.
Mijn Wolter's woordenboek Nederlands stamt uit 1987, en het kan zijn dat het daarom aan actualiteit heeft ingeboet, maar het is wel het woordenboek van het Nederlands waarmee ik ben opgegroeid, al heb ik dan nog geleerd dat 'vacantie' met een "c" geschreven wordt (analoog aan vacature en vacant, waar het in etymologisch opzicht dan ook aan verwant is) terwijl in genoemd woordenboek als voorkeursspelling 'vakantie' wordt aangegeven.
Enfin, dat woordenboek dus geeft bij het lemma "wissel" de volgende omschrijving:

"... II m en o inrichting met hefboom om een gedeelte vd rails ve trein te verstellen, zodat een trein op andere rails overgaat..."

Dat geeft in elk geval aan dat het (destijds, misschien is het intussen veranderd) geoorloofd is beide lidwoorden te gebruiken.
Eerlijk gezegd was me dat al wel bekend, hierboven uitte ik alleen een lichte ergernis omdat ik mezelf er op betrap niet consequent hetzij "de wissel", dan wel "het wissel" te schrijven. In feite ga ik wel met Klaas mee, gevoelsmatig klinkt "het wissel" me vertrouwder in de oren.

Nog even over "Die Weiche": vaak genoeg hebben zelfstandige naamwoorden in het Nederlands en het Duits hetzelfde geslacht. Zo vaak in elk geval wel dat ik, om te bepalen of ik in een zin "haar" of "zijn" moet gebruiken, even het onderwerp omzet naar het Duits, omdat je op die manier snel het geslacht kunt achterhalen. Zoals: De trein zoekt zijn/haar weg door het besneeuwde landschap. De trein = Der Zug, mannelijk dus. Ergo: De trein zoekt zijn weg...

Maar, zoals gezegd, dat gaat niet altijd op. Zoals met het wissel: das Weiche is het zachte.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #10014 Gepost op: 04 May 2016, 12:08:04 »
Jan
Als je de wisseltong als schakelaar gebruikt
draadje aan de tong
ledje eraan,en de andere draad aan de spoorstaaf

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #10015 Gepost op: 04 May 2016, 12:35:47 »
...vaak genoeg hebben zelfstandige naamwoorden in het Nederlands en het Duits hetzelfde geslacht.
Bekende uitzondering: NL: de auto, D:das Auto.
Overigens, auto's hebben geen geslacht, ze worden geslacht, bij een autosloperij.

Wat de wisselterugmelding betreft, je kunt het ook te moeilijk maken. Ik vind het voldoende om te zien dat de aandrijving aan het eind van zijn slag is. De kans dat een aandrijfstangetje los of gebroken is, is veel kleiner dan de kans dat de aandrijving weigert.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10016 Gepost op: 04 May 2016, 13:00:40 »
Citaat
...je kunt het ook te moeilijk maken.

Ja, precies. Voor mij zou het voldoende zijn te kunnen zien in welke stand het wissel zou moeten staan (in theorie, als alles goed gegaan zou zijn zoals het de bedoeling was zonder dat er steentjes roet in het eten gooien of metaalmoeheid is opgetreden of ongemerkt een mini-atoombom is afgegaan waardoor e.e.a. in het ongerede zou kunnen zijn geraakt).

Daarvan uitgaand is een schakelingetje zoals in het getoonde schemaatje ruim voldoende, gesoldeer aan wisseltongen met alle mogelijke daaruit voortkomende ellende is dus niet nodig.
Toch bedankt voor de suggestie, Jerry!  :D

Citaat
... ze worden geslacht, bij een autosloperij.

Dat geeft aan het begrip abattoir weer een hele nieuwe dimensie.  ;D

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10017 Gepost op: 04 May 2016, 22:17:03 »
Ik weet niet hoe het met anderen is, maar ik kan me kostelijk vermaken met kaarten. Nee, geen speelkaarten, maar landkaarten, plattegronden en dergelijke. Geef mij een atlas en ik ben uren zoet.
In de loop der tijd heb ik dan ook heel wat kaarten, stadsplattegronden en atlassen verzameld.

Misschien kun je je voorstellen dat mijn lijstje favorieten na het lezen van dit DSO-draadje wat langer geworden is.

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #10018 Gepost op: 04 May 2016, 22:44:18 »
Kaarten worden hier ook zeer gewaardeerd. Daarom waarschijnlijk ook een tijd sociale geografie gestudeerd.

Als wij op vakantie gaan kopen en wel eens een informatieboekje, daar moet dan wel een uitklapkaart inzitten. Uiteraard tekenen we routes in op gratis ANWB kaarten, en kopen we lokaal wegenkaarten. Dan is de plaatsnaam op de kaart tenminste gelijk aan die op de borden (in Friesland evt een probleem  8) ).

Verder moet er altijd een lokaal kookboek mee van de vakantie, dat heeft ook wel wat met "de kaart" te maken!

In het Eifelburgenbaandraadje eens de tip gegeven om vintage toeristenboeken van een stad of regio te kopen (kringloop). Daarin staan soms kaartjes, maar belangrijker zijn de sfeerfoto's met de auto's, kleding, reclameuitingen, kortom het straatbeeld dat we op onze banen proberen te creëren.

Groet, Sicco Jan

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10019 Gepost op: 04 May 2016, 23:08:28 »
Kookboeken! Ja, natuurlijk!
In dit exemplaar...

...staat zelfs op een kaartje gedetailleerd aangegeven...

...waar je je ingrediënten het best kunt halen.

Wat dit met modelspoor te maken heeft?
Nou, euh...

Speisewagen en zo?