Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door MartinRT
Vandaag om 16:57:19
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:24:12
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3413069 keer)

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10020 Gepost op: 05 mei 2016, 06:20:46 »
 :P ;D ;D ;D
Have fun every day, before you know it's..........

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10021 Gepost op: 05 mei 2016, 16:27:39 »
Jan, toen je "landkaarten" noemde dacht ik gelijk "laatst op DSO..." en toen zag ik je link naar DSO :)

Ik heb daar ook gelijk richting "mijn" buurt gekeken. Heerlijk spul. Van m'n ouders heb ik van oude vakanties nog wat kaarten overgenomen zodat ik ook wat in "hardcopy" heb van die buurt. Tijd om eens valsheid in geschrifte te gaan plegen en m'n spoorbaan daar intekenen. Ik heb ook het relevante openstreetmapbestand van de Eifel, dus ik ben nog meer van plan, maar dat is er nog niet van gekomen... Landkaarten zijn inderdaad heerlijk.

Sicco Jan: je tip over tweedehands toeristenboekjes had ik in m'n achterhoofd toen ik in de Eifel fietste, maar 'k heb niets bruikbaars gevonden. Wel staan er op youtube oude reclame/toerismefilms over de Eifel. Instructief. Dat zal er voor Lümmeln en omgeving ook wel zijn.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10022 Gepost op: 05 mei 2016, 21:46:35 »
Citaat
Landkaarten zijn inderdaad heerlijk.

Ik mis het uitroepteken aan het eind van deze zin, maar voor de rest... helemaal mee eens! (y)

Ooit aangeschaft van Eisenbahn Journal: de uitgave Historischer Eisenbahn-Atlas, Deutschland und angrenzende Länder 1925.

Zomaar even een willekeurig gekozen toevallige pagina gescand:



Verbazingwekkend wat daar allemaal op te zien en te ontdekken valt!
Natuurlijk in de eerste plaats de (met rood aangegeven) spoorlijnen, waarbij opvalt dat het oude NTM-net in Friesland (en Groningen en Drente) nog in volle glorie aanwezig is, net als het lijntje van het Dockumer Lokaeltsje. Maar ook andere zaken trekken de aandacht, zoals de Lauwerszee die nog geen Lauwersmeer is, en Slochteren bestaat nog.
Leuk om te zien is dat van sommige plaatsnamen bijkbaar de schrijfwijze is veranderd: Dragten, Vlachtwedde, de Leek (alleen de Friezen zeggen nog “De Lieke”, Nederlands “Leek” en Gronings “Laik”.
En wat te denken van het eiland Borkum? Dat ligt toch duidelijk voor de Groninger kust, waarom is het dan Duits? En als we het daar dan toch over hebben, op de kaart staat de grens Nederland-Duitsland in de Dollard op een paar kilometer voor de Nederlandse kust ingetekend. De Nederlanders claimen echter dat die grenslijn juist vlak voor de Duitse kust langsloopt. Een “conflict” dat nog tot op de dag van vandaag loopt! (Echt waar!)

Het plaatsje Leek kwam in het bovenstaande stukje al ter sprake, daar ben ik vandaag eens op de fiets naar toegegaan omdat ik daar had afgesproken met twee kleinzoons (via de moeder van de één en de vader van de ander) in het kader van de Stoomdagen. Was best genieten, niet alleen vanwege het onbetaalbare weer en de talloze wonderbaarlijke staaltjes stoomlocomotieven en stoomlocomobielen, een grasveldje vol Listertjes en aanverwante motortjes en nog veel meer, maar vooral en in de eerste plaats die twee knulletjes (3 ½  en 4 ½) die zo met volle teugen kunnen genieten.

Maar afgezien van die twee is voor mij het hoogtepunt toch altijd weer de Genzelbahn. Fantastisch wat die mannen daar hebben neergezet!

« Laatst bewerkt op: 05 mei 2016, 21:52:09 door 44 »

Sicco Jan

  • Online Online
  • Berichten: 840
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10023 Gepost op: 06 mei 2016, 12:37:47 »
Kookboeken in een draadje over modelbouw, en wat je op kaarten allemaal kunt vinden?

Associatie. Op vakantie eet ik het vaakst buiten de deur.  Ik vraag in een restaurant altijd om de kaart, als ik er niet al eentje kreeg...

@Reinout: tsja, het kan niet altijd raak zijn als je iets specifieks zoekt. Het gaat om het open oog. Ik noem het alleen hier nog even omdat andere lezers er misschien ook wat aan hebben.

Groet, Sicco Jan
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2016, 13:16:29 door Sicco Jan »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10024 Gepost op: 06 mei 2016, 21:27:30 »
Citaat
Het gaat om het open oog

Een waar woord! Hoe vaak komt het niet voor dat je om wat voor reden dan ook en al dan niet aan de hand van echtgenote/partner/moeder gedwongen wordt een bezoek af te leggen aan een winkel die je normaal gesproken niet eens opgemerkt zou hebben, toch - vooropgesteld dat je tijdig de modus "utilistisch" hebt ingeschakeld - dingen vindt die ineens dè oplossing blijken te zijn voor dat ene probleem waar je al zo lang mee worstelt. Van die haardingetjes bijvoorbeeld die fantastische lijmklemmetjes blijken te zijn:



In een winkel waar ik zeer beslist niet met tegenzin naar binnen stap, de plaatselijke modelspoorboer, zag ik vandaag een aanbieding van een Roco 012, met zo'n honderd öri afgeprijsd naar € 230,=
Het is dat ik al twee van die dingen heb... nou ja, eentje dan, die andere is kolengestookt. Het is dus bij een pakje raillasjes gebleven, zodat er morgen weer een slinger aan Lümmeln Sbf gegeven kan worden.

Eine kleine Pazifikparade:


« Laatst bewerkt op: 07 mei 2016, 09:03:43 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10025 Gepost op: 07 mei 2016, 17:25:50 »
Best leuk, al die pacifics, maar als je er niet mee kunt rijden, hoef je er ook geen vijf te hebben.
Daarom maar een paar spoortjes gelegd. Twee van de zes geplande zijn nu zover dat ze "mechanisch" berijdbaar zijn, dwz dat de elektriek nog moet worden geïnstalleerd, maar dat de sporen zelf zover klaar zijn:



En omdat we de smaak te pakken hebben, gaan we nog even door, en ineens zijn er nog twee sporen net zover als de eerste twee:



Eigenlijk had ik gedacht dat het wel iets sneller zou zijn gegaan, maar het uitknobbelen van de plaatsen waar de isolatielassen moesten komen en het plaatsen daarvan kostte meer tijd dan gedacht. Niet alleen de minimale lengte speelt een rol, maar ook het profiel vrije ruimte is iets waarmee rekening gehouden moet worden.

Enfin, nog twee te gaan... en dan maar weer draden trekken.  :-X

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10026 Gepost op: 07 mei 2016, 21:57:16 »
Ik was 't niet van plan... maar toch nog een spoortje gedaan. Dat laatste spoor bewaar ik voor morgen, het schijnt dat het dan ook nog redelijk weer gaat worden.
Hoe dan ook, het is wel een lekker gevoel dat het een beetje opschiet, ik krijg zowaar bijna zin om die bedrading in orde te maken!  ;D

Nog maar even een rondje Pacifics, vijf stuks op vijf sporen in Lümmeln Südbahnhof:


OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10027 Gepost op: 08 mei 2016, 09:56:56 »
Fijne vooruitgang Jan!

Zie ik daar niet nog plaats voor enkele kopsporen?
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10028 Gepost op: 08 mei 2016, 10:48:47 »
Plaats voor de sporen zelf is er wel, Olivier. Alleen de nodige wissels plaatsen, dat wordt een probleem. Het idee zit wel in m'n hoofd, misschien dat het er later nog eens van komt, vooralsnog wil ik het volgens huidig plan functioneel krijgen.

Laatste spoor aangepakt. Een eerste begin was al gemaakt, omdat uitgevonden moest worden of het überhaupt mogelijk was om zes sporen voorelkaar te krijgen. Daartoe was spoor zes al gedeeltelijk gelegd in de minimale radius, R3 van Rocoline (419,6 mm). Nu is mijn streven om de radii zo royaal als enigszins mogelijk te houden, met die R3 als absolute minimale maat. In dit geval hoeft die minimale maat niet aangehouden te worden, omdat er iets meer ruimte beschikbaar is. Dus: het reeds gepresteerde weer tenietdoen:



Dit kostte weliswaar enige moeite, maar ging gemakkelijker dan gedacht. De houtlijm waarmee de rails op de ondergrond was gefixeerd nat maken en dan voorzichtig de rails er uit wrikken. Dezelfde rail kon worden gebruikt voor de iets ruimere bocht (want ik blijf weigeren zoiets een boog te noemen).



Podverjanduitje, ik mag wel eens rap gaan nadenken over hoe en wat de volgende stap. 

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10029 Gepost op: 08 mei 2016, 12:13:19 »
Plaats voor de sporen zelf is er wel, Olivier. Alleen de nodige wissels plaatsen, dat wordt een probleem. Het idee zit wel in m'n hoofd, misschien dat het er later nog eens van komt, vooralsnog wil ik het volgens huidig plan functioneel krijgen.



In principe zou 1 toegangswissel genoeg moeten zijn. ;)
Ik vind mijn 3 kopsporen op z'n minst zeer handig, zo kan ik met wat meer materiaal rijden. Want ja, zoals bij zo velen past niet mijn hele collectie op mijn baan.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10030 Gepost op: 08 mei 2016, 12:17:24 »
Citaat
In principe zou 1 toegangswissel genoeg moeten zijn.

Hahaha! Je hebt gelijk hoor!
Ik had in m'n gedachten al twee of drie kopsporen, vandaar.  ;)
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2016, 12:35:30 door 44. Reden: Verzuim goedgemaakt »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10031 Gepost op: 08 mei 2016, 20:17:27 »
Spoor nr zes ligt ook:







Nu nog losse eindjes afwerken, en dan bedraden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10032 Gepost op: 08 mei 2016, 21:24:41 »
Citaat
Nu nog losse eindjes afwerken, en dan bedraden.

Dat kwam er vanmiddag niet meer van, ineens had ik vreselijk zin in een ijsje van Intermezzo in Haren. Dus ben ik op de fiets gestapt,
eerst zien dat ik de stad uit kom. Deze keer via de Verlengde Heereweg, en natuurlijk even blijven staan op het viaduct bij het station:



Nou, dat ligt er allemaal nog netjes bij. Nog wel, want naar verluidt zijn ze van plan om hier de boel flink overhoop te halen.
Dan naar Glimmen om op een ander viaduct te kijken. Als ik voor elke keer dat ik daar een kijkje heb genomen een Öro zou krijgen, dan zou ik een aardig lokje kunnen kopen, denk ik. Maar tegenwoordig is er niet veel meer te beleven, in tegenstelling tot vroeger.





Hoe oud dit kranteknipsel is? Ach, wist ik 't maar...

Dan 't viaduct af richting Appelbergen. Je mag het toeval noemen, maar op 't viaduct heb ik op een trein staan wachten die niet kwam, en voor de overweg moest ik wachten op de trein waar ik op gewacht had:



Doorgefietst naar Noordlaren en van daar langs de oostkant van de Hondsrug via Onnen weer naar Haren. En ook daar was de overweg (Onnerweg) dicht:



Overigens is dit exact de locatie waar vroeger Post T te vinden was:



Vervolgens bij Intermezzo mijn beloofde ijsje (vier bolletjes) gegeten (1 bolletje stroopwafelijs, 1 bolletje vanilleijs, 1 bolletje tiramisu-ijs en 1 bolletje appeltaartijs. Tenslotte is het maar één keer per week zondag). Maar dat is niet relevant voor dit forum, dus geen plaatje.
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2016, 22:24:19 door 44 »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4525
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10033 Gepost op: 08 mei 2016, 22:20:18 »
Jan,

Wat voor jouw ineens een idee is om naar Intermezzo te gaan is voor ons De hoop
Ik ben een import Blaricummer, maar vrouw is een er geboren en getogen. Helaas rijdt de Gooische moordenaar hier niet meer langs  ::)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10034 Gepost op: 08 mei 2016, 22:38:18 »
Geboren wel, althans, geen Stadjer, maar wel dichtbij, Haren. Niet getogen, dat heb ik in Duitsland en Friesland gedaan.
En ach, er is al zoveel veranderd of weg... hoe schreef die goeie ouwe Louïs dat ook? Van oude mensen en de dingen die voorbijgaan?

Het zij zo.

Belastungsprobe:



Een zeer, euh... kunstzinnige foto, maar als je goed kijkt kun je vijf stuks Pacific ontdekken, vijf stuks Decapod, één Prairie en één Santa Fé.
Voor de nummerfetisjisten onder u iets specifieker: 1 1'C1'h2, 1 1'E1'h3, 2 1'Eh3, 3 1'Eh2, 2 2'C1'h2 en 3 2'C1'h3.
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2016, 22:40:47 door 44 »