Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 23:04:38
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
Vandaag om 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:53:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
  

Auteur Topic: voor- en nadelen van verschillende types rails?  (gelezen 14445 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #45 Gepost op: 18 January 2012, 09:21:33 »
Ik sluit mij daar bij aan. Problemen op de slecht bereikbare stukken heb je al gauw. Ook zal de rails weleens gepoetst moeten worden.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #46 Gepost op: 19 January 2012, 01:17:01 »
Hoi;

Ik kan achterlangs via uitneembare stukjes erbij als er wat ontspoort, v.w.b. schoonmaken moet ik vertrouwen op een van de beroemde poetswagentjes [Roco] en als een wisseltong het begeeft ....... je moet Murphy ook een kans geven ....... dan heb ik dus een probleem  :'(.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #47 Gepost op: 19 January 2012, 08:58:35 »
ik kan uit ervaring spreken dat het met een poetswagen alleen niet lukt.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #48 Gepost op: 19 January 2012, 09:13:01 »
Een poetswagen werkt prima als ONDERHOUD, laat zo'n wagon regelmatig een rondje meerijden en je voorkomt een hoop gekl****.    MAAR, als je treinen langere tijd niet gereden hebben (vakantie etc) kan het gebeuren dat er aanslag op je rails zit wardoor je loks geen stroom krijgen en dan heb je niets aan een schoonmaakwagon. Daarom moet je er toch voor zorgen dat alles bereik- en poetsbaar blijft.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #49 Gepost op: 19 January 2012, 21:36:44 »
Gaat op sommige plaatsen kunst en vliegwerk worden !

zorro

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #50 Gepost op: 19 February 2012, 16:17:39 »
Ik rij op roco geoline en ben er zeer tevreden over of het nu voor kinderen is of niet.
Alles rijd er probleemloos op tot nu toe (y) (y)

Tony

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #51 Gepost op: 19 February 2012, 17:14:01 »
Hoi;

Roco geoline is een goede keus, ik heb deels roco line maar niet al mijn spul kan daarop rijden.
Ik heb op het forum links en rechts gezien dat je van geoline iets heel erg moois kan maken !! 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #52 Gepost op: 19 February 2012, 17:15:34 »
Welk spul is dat dan? Geoline en Rocoline hebben hebben bij mijn weten hetzelfde railprofiel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Romeo373

  • Gast
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #53 Gepost op: 19 February 2012, 18:31:58 »
Nee dus, op Geoline is een hogere wielflens dan op Roco Line mogelijk.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #54 Gepost op: 19 February 2012, 19:33:59 »
Geoline en Rocoline zijn even hoog: 2,1 mm. Maar als ik 't goed zie, zijn bij Geoline de imitaties van railklemmen en bouten platter uitgevoerd dan bij Rocoline. Er is dus meer vrije hoogte voor de flens. Ik kan 't niet precies nameten, bij gebrek aan een schuifmaat hier.
Reinier

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #55 Gepost op: 06 February 2013, 16:23:55 »
Raillassen zijn los verkrijgbaar. Zeker van Roco. Piko A weet ik niet maar ik neem aan dat ze daar dit soort dingen ook hebben.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #56 Gepost op: 06 February 2013, 16:45:13 »
Ik gebruik,tot grote tervredenheid, hoofdzakelijk Piko-A rails. Daarnaast heb ik ook flexrail van allerlei pluimage ingebouw. Van flexrails zonder naam, flexrail van Piko tot flexrail van Roco. Wel is alles code 100. Op mijn spoorbaan heb ik Peco-wissels met Peco-ondervloeraandrijving, Piko-wissels met Peco-wisselaandrijving en Piko-wissels met de aandrijving van Conrad verwerkt. Tevens nog een tweetal Roco-wissels metde standaard aandrijving. Je ziet (leest) een ratjetoe aan rails  en wissels. alles werkt (tot nog toe) perfect. Ik heb voor het aan elkaar maken van de diverse railsoorten "gewoon" gebruik gemaakt van de railasjes van Roco. Het verschil tussen Roco en Piko is te verwaarlozen. De Piko-railasjes die het verschil tussen Piko A-rails en bijv. Roco moeten opvangen zijn zéér kwetsbaar. Zij buigen zeer snel om. Mocht er toch verschil zijn bij het gebruik van Roco railasjes, even voorzichtig vijlen.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #57 Gepost op: 06 February 2013, 20:22:25 »
Ikzelf gebruik profi- rails in schaduwstations en tillig elte code 83 op de zichtbare delen.

Ik heb voor tillig gekozen omdat ik dat de mooiste rails vond, hebben een vrij groot assortiment en de bouwpakket wissels zijn buigbaar. (flexteg of hoe dat ook heet.)

Voor de wissels heb ik nog geen servo, wel heb ik servo decoders van ESU, welke servo ik ga gebruiken ben ik nog niet over uit.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #58 Gepost op: 06 February 2013, 20:35:53 »
Ik heb gekozen voor een andere optie, die hier nog niet is genoemd.
Na mijn hertintreding ben ik verder gegaan met Rocoline met bedding. Wordt als jaren niet meer geleverd, maar op marktplaats en Ebay volop verkrijgbaar.

Ridderspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #59 Gepost op: 11 February 2013, 12:43:51 »
Vraag; is het mogelijk om met oud Fleischmann materieel , waarvan de flenshoogte circa 1,35 mm is, op Peco code 83 rails te rijden? Zou mooi zijn, het ziet toch net iets mooier uit, vooral als er lokjes met kleinere wielen over rijden. Code 100 komt gelijk zo grof over.