Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:39:15
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
Sander Fondse
Vandaag
om 07:48:12
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Sander Fondse
Vandaag
om 07:35:31
Sfeer op je modelbaan
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:32:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:31:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ronald69
Vandaag
om 00:57:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
15 August 2025, 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
15 August 2025, 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
15 August 2025, 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
15 August 2025, 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
door
JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Da's Daz 2
door
Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje
door
GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3
door
Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Bob11
15 August 2025, 18:15:35
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
15 August 2025, 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
15 August 2025, 13:25:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
voor- en nadelen van verschillende types rails?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: voor- en nadelen van verschillende types rails? (gelezen 14399 keer)
Marc tramt
Offline
Berichten: 10768
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
«
Reactie #15 Gepost op:
06 January 2012, 11:36:00 »
@Rob Bogers: wel goed lezen!
Ik beweer nl. niet dat er fabrikanten zijn die het wel leveren.
Verder zijn er zijn zat modelbanen die
wel
aan die eis voldoen want die geldt alleen voor de sporen in het zicht. Voor schaduwsporen zijn de standaard krappe bogen prima bruikbaar, want dan ook in mijn bericht staat.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
lutje
Offline
Berichten: 427
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
«
Reactie #16 Gepost op:
06 January 2012, 12:04:44 »
Hallo
Ik rijd op geoline, het klopt dat het voor kinderen is,ben zelf net een klein kind.
De bedding is minder mooi, maar die ga ik groten deels bedekken.
Gr Henk
Gelogd
Gr Henk
Zit ik op het forum om te modelbouwen, of om te forummen?
cnc frezer
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42789.new.html#new
Ernest
Offline
Berichten: 695
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
«
Reactie #17 Gepost op:
06 January 2012, 12:24:11 »
Ik rijd op RocoLine zonder ballastbed en ben daar uitermate tevreden over.
Ook bij mij geen enkel probleem met RP25 wieltjes over de 15gr. wissels.
Voor bochten die redelijk gecamoufleerd zijn (of nou eenmaal niet ruimer kunnen) gebruik ik standaard bochten (mm R4)
Verder zoveel mogelijk flex.
Flex werkt best prettig. Even een lijn trekken en netjes vast zetten met schroeven/ringen. Na het ballasten de schroeven er uit.
Ernest
Gelogd
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.
Brs
Offline
Berichten: 315
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
«
Reactie #18 Gepost op:
06 January 2012, 19:48:27 »
Ik rij met Piko A-rails en Fleischmann Profigleis. A-rails ziet er mooi uit en is goedkoop, het is alleen niet zo stevig zoals bij Fleischmann (dat wel 2x zo duur is). Voorzichtig bewaren van wissels is een must, de tongen buigen snel. De wisselaandrijvingen zijn ook relatief duur en ook minder stevig terwijl je er evenveel voor betaalt als een Fleischmann aandrijving.
De ervaring dat de (nieuwe, beetje ronde) railverbindingen snel uitlubberen heb ik ook, dat gaat sneller dan bij hun oude platte.
Gelogd
Lid van de
Modelspoorgroep Haarlemmermeer
en bezig met
realtime dynamische vertrekstaten
Swiss_fan
Offline
Berichten: 1284
Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
«
Reactie #19 Gepost op:
07 January 2012, 08:45:38 »
Voor info over verwerken van flex:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10355.0.html
Gelogd
Met vriendelijke groet, Peter
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Afgelopen
Offline
Berichten: 1387
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
«
Reactie #20 Gepost op:
07 January 2012, 08:55:58 »
Op mijn baan ligt Fleischmann standaard en profi rail, Jouef, Roco, Peco en volgens de catalogi van diverse bedrijven MOET je dan overgangsstukjes gebruiken van het ene naar het andere spoor. Gemerkt dat het met een Dremel en een slijpsteentje prima passend op elkaar te maken is, wel zorg ik ervoor deze overgangen alleen op rechte stukken te maken en dat werkt prima, geen ontsporingen en stukken goedkoper. Voor de overgang van Profi naar Normaal rails moet je wel de gewone standaard raillassen gebruiken, of ruimte maken rond de railstaaf bij de aansluiting.
Gelogd
UdV
Offline
Berichten: 42
h0, 2 rail, NS tijdperk IV
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
«
Reactie #21 Gepost op:
09 January 2012, 20:17:39 »
mensen,
Bedankt voor de informatie. Ik houd het op Rocoline. Ik vind het mooi, het is normaal geprijsd, het is erg betrouwbaar en het heeft een groot assortiment.
Wie weet ga ik later ook wel aan de flexrails maar dan moet ik eerst meer ruimte hebben. Op mijn stekkie van 1,3 x 3,5 meter heeft dat weinig zin denk ik. Jullie hebben me in ieder geval overtuigd dat flexrails mooier is en met jullie tips mag het leggen geen problemen meer geven. En anders kom ik toch weer terug met een nieuwe vraag
groeten van Ulco
Gelogd
Maarten43
Offline
Berichten: 407
Tb
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
«
Reactie #22 Gepost op:
12 January 2012, 20:49:05 »
Goede keus Ulco.
Rocoline rails is een zeer goed product, en is degelijk.
Het railgamma is zeer uitgebreid, wat te denken van 10 graden wissels en engelse wissels, ruime bochten van R3 tot R20,
lijkt me realistisch genoeg. Anders kun je altijd nog met hun flex rails werken, gaat prima (want ik ben niet anders gewent met mijn vorige N baan met Peco, wat alleen naast de wissels uit zo'n 90 meter flex bestond).
Verder, alle wagens,rijtuigen en uiteraard de loks gaan er prima doorheen. Heb pas geleden alleen wat problemen gehad met de Artitec DE-1 bij het rechtdoor rijden in een engelse wissel, bleek de wisseltong aan de buitenzijde niet goed aan
te sluiten. Heb deze zo'n 0,5 mm extra verbogen en klaar was Maarten, nooit geen problemen meer ondervonden.
Omtrent Tillig en Peco in HO, daar heb ik helaas geen ervaring mee maar zal ook wel goed zijn, hoewel ik wel soms hoor dat deze merken niet altijd goed uit de bus komen.
Verder, succes met het bouwen met Rocoline, je zult er geen spijt van hebben.
Groeten, Maarten
Gelogd
N-spoor DB/NS Selectrix - HO NS DCC Profiboss.
ddv
Offline
Berichten: 476
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
«
Reactie #23 Gepost op:
13 January 2012, 01:09:10 »
Hoi;
Als herbeginner heb ik nog oud Roco-nikkelzilver materiaal 2,5 mm., ik was hier altijd tevreden over, maar het wordt niet meer gemaakt
. Ik heb daarop Roco-line bijgekocht en ben tot de ontdekking gekomen dat met name Oud Lima materiaal en Oud Fleischmann materiaal daarop behoorlijk ratelt [alsof het over kasseien gaat] ook wil er wel eens wat bij met name een wissel ontsporen
. Ik heb er daarop [met gemengde gevoelens] voor gekozen Roco-nikkelzilver gecombineerd met Piko-A [2,5 mm.] in de hoofdbaan te gebruiken daar rijdt alles probleemloos op en de Roco-line [2,1 mm.] met gebruikmaking van overgangsraillassen op een industrieterrein omdat daar niet alles komt, ik kan er dan rekening mee houden. Ik heb de zaak nog in opbouw maar vertrouw erop dat ik hiermee voor mijn, overwegend toch wat ouder, materieel een goede keus heb gemaakt.
«
Laatst bewerkt op: 13 January 2012, 01:17:46 door ddv
»
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
«
Reactie #24 Gepost op:
13 January 2012, 01:27:04 »
Citaat van: UdV op 06 January 2012, 08:11:30
Misschien ga ik later ook wel flexrails gebruiken maar het lijkt me zo bewerkelijk.
Ik gebruik voor het leggen van mijn flexen altijd railklemmen (
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=217733
)
Je kan daarmee de flexrails goed in bedwang houden en is ook erg gemakkelijk bij het passend zagen.
Gerrit
Gelogd
Deka
Offline
Berichten: 447
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
«
Reactie #25 Gepost op:
13 January 2012, 07:14:06 »
@ddv: Jouw "probleem" heeft te maken met de oudere wielen: zie
hier
.
«
Laatst bewerkt op: 13 January 2012, 07:16:30 door Dick van der Knaap
»
Gelogd
ddv
Offline
Berichten: 476
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
«
Reactie #26 Gepost op:
14 January 2012, 23:01:44 »
Hallo Dick;
sorry voor de late reactie, was even niet in de gelegenheid .....
Dat is precies het probleem, te grote wielflenzen, ik stond voor de keuze wielen vervangen of rail aanpassen.
Ik ben technisch gezien niet zo'n held [ja wat doe ik eigenlijk met een modelbaan !!
], wielen vervangen bij wagentjes is geen probleem maar bij de loc's is andere koek, omdat de zaak toch in opbouw is heb ik voor 2,5 mm. rails gekozen.
Gelogd
Deka
Offline
Berichten: 447
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
«
Reactie #27 Gepost op:
15 January 2012, 07:55:38 »
Ook bij 2,5 mm hoge rails
kan
het probleem zich voordoen. Veroorzakers zijn namelijk de kunststof railspijkerimitaties die de rails op de biels vasthouden. Bij gelijke railhoogte kunnen tussen de verschillende merken daarbij aanzienlijke verschillen optreden. Ik heb ooit voor de nieuwe clubbaan de hoogtes van de railbevestiging gemeten met de schuifmaat. Er bleek toen variatie tussen 0,9 en 1,3 mm te zitten bij verschillende gangbare merken, en dat betekent dan wél, dat er aan vrije ruimte voor de flenzen maar 1,6 tot 1,2 mm overblijft. Een clubgenoot met oud F* materiaal kon dat wel op het ene merk laten rijden zonder geratel, maar niet op het andere merk.
Gelogd
ddv
Offline
Berichten: 476
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
«
Reactie #28 Gepost op:
15 January 2012, 11:50:54 »
Leuk om te weten .... hier had ik dus géén rekening mee gehouden
!
Ik was wel zo voorzichtig om eerst een flexstuk van Piko te halen en te kijken of er geen problemen waren, het voldeed geheel, waar ik me wél wat zorgen over maak zijn de wissels want die krijgen niet zo'n beste kritieken en dat gaat dan van doorbuigende wisseltongen tot doorgebrande spoeltjes. Bij proefritten over boogwissels heb ik echter nog niks gemerkt.
Gelogd
frederik19630
Offline
Berichten: 774
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
«
Reactie #29 Gepost op:
15 January 2012, 12:01:01 »
@ddv
ik heb zelf ook piko-a in het schaduwstuk, 2 probleempjes gehad:
- 1 boogwissel loopt niet netjes, aftakkend ontspoord er van alles, is geen probleem
voor mij omdat het verkeer de andere kant op gaat. Andere boogwissel hebben geen probleem,
maar ik kon verder niks vinden.
- de eigen piko wisselaandrijving wil niet/slecht werken met de kuehn wd-10 decoder. Kan aan beide liggen,
maar de piko aandrijving trekt nogal wat piekstroom. Wat rommelen met 1-ohm weerstanden maakt
het bijna werkbaar, nog steeds foutgevoelig.
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
voor- en nadelen van verschillende types rails?