Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Arjan6511
Vandaag om 10:10:27
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 10:08:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 10:05:05
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 10:02:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 09:54:02
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door bask185
Vandaag om 09:53:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Montanbahn
Vandaag om 09:50:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:46:33
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:36:05
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Karben
Vandaag om 09:29:57
NS Mat 35 Maple Leaf door henk
Vandaag om 09:28:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:26:11
NS Upcycleshop door R1954
Vandaag om 09:23:23
Märklin M tapijtbaan door Jelmer
Vandaag om 09:22:07
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 07:57:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:08:54
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
20 November 2025, 23:50:36
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
20 November 2025, 22:56:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
20 November 2025, 22:46:18
Modelbaan Beltheim. door DJV
20 November 2025, 22:34:15
Bauarbeiten im gange door Frank 123
20 November 2025, 21:49:04
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
20 November 2025, 21:32:42
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
20 November 2025, 20:57:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
20 November 2025, 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
20 November 2025, 20:07:16
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
20 November 2025, 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
20 November 2025, 19:28:20
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door defender
20 November 2025, 19:06:52
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
20 November 2025, 17:33:48
Frie ?? door VAM65
20 November 2025, 17:32:57
  

Auteur Topic: voor- en nadelen van verschillende types rails?  (gelezen 15171 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #45 Gepost op: 18 January 2012, 09:21:33 »
Ik sluit mij daar bij aan. Problemen op de slecht bereikbare stukken heb je al gauw. Ook zal de rails weleens gepoetst moeten worden.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #46 Gepost op: 19 January 2012, 01:17:01 »
Hoi;

Ik kan achterlangs via uitneembare stukjes erbij als er wat ontspoort, v.w.b. schoonmaken moet ik vertrouwen op een van de beroemde poetswagentjes [Roco] en als een wisseltong het begeeft ....... je moet Murphy ook een kans geven ....... dan heb ik dus een probleem  :'(.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #47 Gepost op: 19 January 2012, 08:58:35 »
ik kan uit ervaring spreken dat het met een poetswagen alleen niet lukt.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #48 Gepost op: 19 January 2012, 09:13:01 »
Een poetswagen werkt prima als ONDERHOUD, laat zo'n wagon regelmatig een rondje meerijden en je voorkomt een hoop gekl****.    MAAR, als je treinen langere tijd niet gereden hebben (vakantie etc) kan het gebeuren dat er aanslag op je rails zit wardoor je loks geen stroom krijgen en dan heb je niets aan een schoonmaakwagon. Daarom moet je er toch voor zorgen dat alles bereik- en poetsbaar blijft.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #49 Gepost op: 19 January 2012, 21:36:44 »
Gaat op sommige plaatsen kunst en vliegwerk worden !

zorro

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #50 Gepost op: 19 February 2012, 16:17:39 »
Ik rij op roco geoline en ben er zeer tevreden over of het nu voor kinderen is of niet.
Alles rijd er probleemloos op tot nu toe (y) (y)

Tony

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #51 Gepost op: 19 February 2012, 17:14:01 »
Hoi;

Roco geoline is een goede keus, ik heb deels roco line maar niet al mijn spul kan daarop rijden.
Ik heb op het forum links en rechts gezien dat je van geoline iets heel erg moois kan maken !! 

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22699
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #52 Gepost op: 19 February 2012, 17:15:34 »
Welk spul is dat dan? Geoline en Rocoline hebben hebben bij mijn weten hetzelfde railprofiel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Romeo373

  • Gast
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #53 Gepost op: 19 February 2012, 18:31:58 »
Nee dus, op Geoline is een hogere wielflens dan op Roco Line mogelijk.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #54 Gepost op: 19 February 2012, 19:33:59 »
Geoline en Rocoline zijn even hoog: 2,1 mm. Maar als ik 't goed zie, zijn bij Geoline de imitaties van railklemmen en bouten platter uitgevoerd dan bij Rocoline. Er is dus meer vrije hoogte voor de flens. Ik kan 't niet precies nameten, bij gebrek aan een schuifmaat hier.
Reinier

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #55 Gepost op: 06 February 2013, 16:23:55 »
Raillassen zijn los verkrijgbaar. Zeker van Roco. Piko A weet ik niet maar ik neem aan dat ze daar dit soort dingen ook hebben.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #56 Gepost op: 06 February 2013, 16:45:13 »
Ik gebruik,tot grote tervredenheid, hoofdzakelijk Piko-A rails. Daarnaast heb ik ook flexrail van allerlei pluimage ingebouw. Van flexrails zonder naam, flexrail van Piko tot flexrail van Roco. Wel is alles code 100. Op mijn spoorbaan heb ik Peco-wissels met Peco-ondervloeraandrijving, Piko-wissels met Peco-wisselaandrijving en Piko-wissels met de aandrijving van Conrad verwerkt. Tevens nog een tweetal Roco-wissels metde standaard aandrijving. Je ziet (leest) een ratjetoe aan rails  en wissels. alles werkt (tot nog toe) perfect. Ik heb voor het aan elkaar maken van de diverse railsoorten "gewoon" gebruik gemaakt van de railasjes van Roco. Het verschil tussen Roco en Piko is te verwaarlozen. De Piko-railasjes die het verschil tussen Piko A-rails en bijv. Roco moeten opvangen zijn zéér kwetsbaar. Zij buigen zeer snel om. Mocht er toch verschil zijn bij het gebruik van Roco railasjes, even voorzichtig vijlen.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #57 Gepost op: 06 February 2013, 20:22:25 »
Ikzelf gebruik profi- rails in schaduwstations en tillig elte code 83 op de zichtbare delen.

Ik heb voor tillig gekozen omdat ik dat de mooiste rails vond, hebben een vrij groot assortiment en de bouwpakket wissels zijn buigbaar. (flexteg of hoe dat ook heet.)

Voor de wissels heb ik nog geen servo, wel heb ik servo decoders van ESU, welke servo ik ga gebruiken ben ik nog niet over uit.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #58 Gepost op: 06 February 2013, 20:35:53 »
Ik heb gekozen voor een andere optie, die hier nog niet is genoemd.
Na mijn hertintreding ben ik verder gegaan met Rocoline met bedding. Wordt als jaren niet meer geleverd, maar op marktplaats en Ebay volop verkrijgbaar.

Ridderspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
« Reactie #59 Gepost op: 11 February 2013, 12:43:51 »
Vraag; is het mogelijk om met oud Fleischmann materieel , waarvan de flenshoogte circa 1,35 mm is, op Peco code 83 rails te rijden? Zou mooi zijn, het ziet toch net iets mooier uit, vooral als er lokjes met kleinere wielen over rijden. Code 100 komt gelijk zo grof over.