Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:09:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:58:53
Interieur ideeën voor gebouwen door NS264
Vandaag om 10:56:05
booster vraag door AP3737
Vandaag om 10:51:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:48:26
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Edelweisz in model door Martijnstein
Vandaag om 10:29:37
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
Sfeer op je modelbaan door 1200blauw
Vandaag om 10:03:32
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Project 1737  (gelezen 32911 keer)

Gert1

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #15 Gepost op: 17 January 2012, 14:52:05 »
Wat een vondst Jakop, die traptreden!
Zo simpel, maar je moet er maar opkomen.   (y)

Ik volg dit draadje met veel plezier.

mvg,
Gert

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #16 Gepost op: 17 January 2012, 17:52:55 »
Twee heren van de TV riepen ooit; "leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel!"  ;D

Idd wel goed gelukt, al baal ik wel dat ik iets te dik styreen heb gebruikt.
Ga ik nog een beetje afschuren zodat het visueel beter wordt.
Ik heb nog een kans om de volgende beter te doen  (y)

Jakop

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5389
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #17 Gepost op: 17 January 2012, 19:43:40 »
Heel inventief en mooi bezig. Volg het aandachtig!

Grn, WT
Tbinnebarretije…

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #18 Gepost op: 27 January 2012, 20:05:11 »
Geen uitgebreide update hoe ver ik ben, maar wel even een plaatje



Alle bakken met hun eerste laagje grondverf....'t valt me niet tegen, maar er is nog wel werk.....schuurwerk  ::)

Groet,

Jakop

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #19 Gepost op: 27 January 2012, 20:17:44 »
Die van mij is ook zover, toevallig eergisteren even in handen gehad.
Zit al 18 jaar in een doos, sinds eergisteren in een kunstof bak met deksel.
Is ie er toch op vooruit gegaan  ;D.

Je gaat lekker Jakob!

vrgr Steef
Mvh Steef

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #20 Gepost op: 04 February 2012, 16:46:51 »
@ Steef  Niet weer in die doos bak doen!!! Zonde! Afbouwen die handel....of verkopen....maar niet weer in die doos bak ;D


Deel 5


Aan de bakken zit nog wel wat werk….veel schuurwerk vooral

 

Maar niet alles valt tegen, de Bk bak heeft niet zo veel werk nodig



In de BDk bak moeten ook 2 nieuwe treden worden gemaakt omdat er deuren komen op een plaats waar in het originele model geen deuren zaten. Op dezelfde manier gedaan als de vorige, maar nu met 2 x styreen van 0,5 mm.
Na aftekenen bleek dat de deuren een kleine milimeter t.o.v. elkaar verschoven zitten. Zal uiteindelijk niet opvallen, maar nu lijkt het wel raar…



Ook hier moeten er treden verdwijnen waar ze nu niet meer nodig zijn.
Eerst de trede er uit gesneden.



Dan vol gestort met plamuur



En dan weer schuren natuurlijk…..hieronder de BDk bak op het onderstel met nieuwe instaptreden en de inmiddels vlak geschuurde oude treden.
Met potlood de bak al gemarkeerd waar nog geplamuurd moet worden.



Plamuren dus…. en dan weer schuren (ik krijg steeds meer respect voor Frank die er al zoveel gebouwd heeft....)



Tijdens het wachten tot er weer geschuurd kan worden heb ik inmiddels 5 wielstellen voorzien van een sleper. De =stroomassen heb ik tegengesteld gedraaid geplaatst zodat er in wisselstraten met 2 wielen per draaistel massa wordt gemaakt en in blokken elk wielstel massa maakt op de geïsoleerde detectiestukken. Mocht het niet voldoende zijn, kunnen er nog ~stroom wielen onder.



Nog zo’n tussendoorklusje is het schilderen van het interieur. Moet je niet in 1 keer willen doen. Onderstaande is van de BDk bak



« Laatst bewerkt op: 04 February 2012, 16:48:53 door Jakop de Bruin »

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #21 Gepost op: 05 February 2012, 11:44:02 »
Schuren.......schuren.....schuren en......schuren  ::)


Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #22 Gepost op: 05 February 2012, 11:57:55 »
In de schuur? ;D
Ziet er heel goed uit Jakop! (y)

Niels B

  • Online Online
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #23 Gepost op: 05 February 2012, 12:26:04 »
Gaaf project!  (y) Ik krijg er zelf ook zin in om er een te verbouwen, maar gelet op de stapel projecten die nog liggen te wachten, toch maar ff niet...

Ik blijf het volgen!

Grtz,

Niels

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #24 Gepost op: 09 February 2012, 22:11:56 »
Gaat lekker zo met de Mat 54 treinstellen.

@Harolda,

Zodra ik in de gelegenheid ben zal ik wat foto's plaatsen. Ik ben na het schuurwerk en een een eenmalige spuitactie gestopt. Mijn airbrush werkt niet echt goed en of dat aan de dikte van de verf ligt of dat er wellicht een andere oorzaak is, weet ik niet. De eerste paar minuten bij het spuiten gaan goed, maar dan begint de airbrush te spetteren.

Nu is het niet echt een heel dure set geweest, dus ik kan mij voorstellen dat de druk niet constant kan blijven bij wat langer gebruik. Sterker nog, gebruik langer dan 15 minuten wordt afgeraden.

Ik heb de eerste twee bakken wel in de primer gezet, dat leverde informatie op voor wat betreft het schuurwerk. Daar ligt nog een uitdaging. Ik heb toen een bak in NS geel gezet, maar dat ging niet helemaal goed dus.

Richard

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #25 Gepost op: 09 February 2012, 22:17:20 »
richard,

was dat met de primer? Ik gebruik zelf de revell primer met wisselend succes: dat gaat ook nooit lang goed,
het spul droogt in de spuit/maakt klodders. Na een paar minuten wordt het een knoeiboel.
Met gewone verf nooit last gehad.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #26 Gepost op: 09 February 2012, 22:34:51 »
Schuren.......schuren.....schuren en......schuren  ::)

uche kuche... jij schuurt toch wel nat hoop ik voor je...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #27 Gepost op: 10 February 2012, 10:10:24 »
Nou nee.....in dit geval (van de foto) niet.
Ik had nogal te grof de kano's weggefreesd (iets te diep) en was met grof schuurband (120) de ergste plamuur aan het vlakken  ;D

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #28 Gepost op: 12 February 2012, 16:05:25 »
Deel 6

In afwachting van wat grondverf dan maar even verder met de techniek.
Het treinstel moet natuurlijk digitaal worden en ik heb er een Lopi 4.0 voor aangeschaft. Deze moet ergens een (onzichtbaar) plekje vinden.
Door de traptredenconsructie kan het originele ijzeren gewicht niet meer op z’n plek.
Om toch maximaal gewicht in de bak te krijgen het stuk ijzer op maat gezaagd.
De Lokpilot vind z’n plaats onder de treden, zit hij meteen klem.



Ik heb een klein printplaatje gezaagd waar de draden van de decoder aan gesoldeerd zitten. De bedrading van slepers kan ik nu  aan de printplaat solderen net als de 2 motordraadjes.
De printplaat met een schroefje vastgezet en hierdoor zit het gewicht ook klem.
De weerstanden voor de (LED) verlichting kunnen ook mooi onder de print gesoldeerd worden.



Even passen met het interieur er bovenop….past precies



Nu de testrit. Eerst een poging gedaan met beide kopbakken. Te weinig massa-afname van de rails. Vieze wielen en te weinig contact. Vanmiddag een poging met één tussenbak er tussen. Stroom afname: 2 slepers op de pukos en 4 assen die massa van de rails ‘pakken’. Dit gaat al beter. Het treinstel rijdt redelijk, zonder ook maar iets aan de Lopi gedaan te hebben is ook de snelheid redelijk te noemen, echter het volgende probleem dient zich aan:
Als er iets meer rijweerstand ontstaat stopt het stel. Op onderstaande foto staat hij stil met draaiende wielen…..het motortje trekt het nog wel echter heeft niet genoeg tractie op de rails.



Oplossingen;
-   meer gewicht ?
-   betere (nieuwe) ASB’s ?

Maar eens experimenteren….

Ik wil het stel kunnen koppelen met de andere 2 hondekop tweetjes (321 en 347) die ik heb en het tweetje wat ik na de 1737 nog wil bouwen.
Hiervoor had ik een setje Rivarossi Scharfenberg koppelingen aangeschaft. Nu lijken die niet op de ‘Nederlandse’ Scharfenbergs.



Nu zijn er wel van te maken denk ik….eerst de ‘koppeldozen’ aan de zijkanten er af gesneden



Gisteren even een kwart rondje gehaald en er opgelijmd als nieuwe koppeldoos.




en…serieproductie

De koppeldozen moeten nog zwart en blauw aan de voorkant, maar dan lijkt het al heel wat èn functioneel.


« Laatst bewerkt op: 13 February 2012, 13:22:57 door Jakop de Bruin. Reden: Typefout hersteld »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #29 Gepost op: 12 February 2012, 22:42:03 »
Het gewicht dat op de aangedreven assen duwt is gewoon te laag. Je kunt daarvoor een hele zooi extra gewicht in het midden van de bak leggen, zonder veel resultaat. Je moet eigenlijk op het motordraaistel zelf een plak lood bevestigen.