BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: jakop op 30 november 2011, 20:21:58

Titel: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 30 november 2011, 20:21:58
Project  1737

Deel 1

Al een hele tijd geleden had ik het plan om een hondekop  4 delig iC-stel te bouwen met als basis een Lima hondekop met behulp van Mastica wanden. Nu het steeds dichter bij lijkt te komen dat zo’n stel er in 1:87 lijkt te komen, moet het er maar eens van komen.  ;D
In tegenstelling tot wat ik altijd dacht, blijken de Lima bakken ongeveer 1:93 te zijn i.p.v. 1:100
Nu rijd ik (nog) 1:100 met enkele uitzonderingen 1:93,5 (Märklin koploper, FOE Buffetwagen, Arkimbz uit de Berlijntrein) maar wat nu blijkt;  ook mijn FOE hondekoppen 321 en 347 zijn  1:93  (y)

Wat heb ik nodig:

-   Lima Hondekop                                  Check!
-   Mastica wandenset                            Check!
-   Cabineramen van GM&S                      Check!
-   Sprinterwand + ramen                        Check!
-   Decals                                             sommige wel, navragen
-   Kortkoppelingen                                 nagaan of dit kan
-   Dak-ornamenten set van Taco Models    Check!
-   Messingdeuren, lampringen sleepogen    Check!
-   Mooiere pantografen                           geen haast mee, uitzoeken welke   
-   Interieur                                           uitzoeken
-   Decoder(s)                                       nog bestellen

“Het slachtoffer”….of wellicht beter  “het basismodel”

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_01.jpg)

Als eerste eens proberen een goed rijdend en zo kort mogelijk gekoppeld onderstel te maken. De basis waar ik vanuit ga is een Lima met beugelkoppelingen. De bakken staan zo ver van elkaar dat de Preisers een aanloop moeten maken om van bak te wisselen.  
Ik ga dit proberen met Symoba kortkoppelingsmechanieken K 111 en Roco koppelingen.  
In werkelijkheid staan de bakken 52 cm van elkaar af. Dat is bij 1:93 ongeveer 5,6 mm. Dat gaan we dan maar eens proberen.
Het kortkoppelmechaniek kan mooi onder de bak gelijmd worden. Het draaistel moet wel behoorlijk worden bewerkt, maar in principe zou het moeten kunnen; als de kortkoppeling naar een bepaalde zijde uitschaart, gaan de wielen ook die kant uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_02.jpg)

Dat lukt inderdaad. De bakken staan mooi op ongeveer 5-6 mm van elkaar en ze gaan perfect door een overloopwissel. In de boog gaat het mis.
In mijn schaduwstation liggen bogen met een straal van 36 cm en daar moet het stel door kunnen. Bij deze straal lopen de bakken tegen elkaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_03.jpg)

OK, grotere afstand dus…. Maar eens 1 mm aan elke zijde toevoegen. Omdat het mechaniek al met secondengel muurvast zit schuif ik de Roco koppeling bij beide bakken 1 mm verder uit de schacht. Een stukje styreen van 1 mm er tussen en een drupje lijm er op. Nu gaan de bakken met ongeveer 1 mm tussenruimte door de 36 cm bogen. Als het stel recht staat is nu de bakafstand ergens tussen de 7 en 8 mm. Toch een grote vooruitgang t.o.v. de beugelkoppelingen, maar ook t.o.v. de latere pen-in-gat koppeling van Lima die de bakken op 10 à 11 mm van elkaar zet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_04.jpg)

De volgende stap is de motor verplaatsen naar de voorkant van de BDk. Waar die nu zit is deze te veel zichtbaar.
Als de motor  aan de kopzijde komt zit deze in de bagageruimte waar aan één kant ook nog het raam (http://www.flickr.com/photos/homcn/4375130343/) is geblindeerd.
Hoe dit te doen? Na bestudering van de bodemplaat denk ik dat het mogelijk is het speciaal gevormde gat voor de motor identiek te kunnen maken aan de voorzijde. Het bestaande gat dicht maken lijkt geen probleem. Met een malletje van de juiste vorm deze overzetten op de juiste plaats.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_05.jpg)

Na wat boren, kotteren en slijpen zit het gat er ruw in. De rest is vijlen  ::)
  
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_06.jpg)

Ook de voorzijde van de schortplaten moet open…weer vijlen...... en met styreen het motor 'gat' in de juiste vorm nagemaakt.  In principe zou dit moeten gaan werken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_09.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_09.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_08.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_08.jpg)

Dan de motor. Hier op het forum is veel te lezen over de Model Torque motor die als vervanging in het huis van de pannekoekmotor kan worden geplaatst, maar ook over motoren uit cd-romspelers. Die heb ik nog liggen, dus maar eens kijken of dat wat kan worden. Het zou moeten passen, echter de as van de motor is 2 mm en de as van de pannekoekmotor 2½ mm. Met een stukje krimpkous over de as en het originele Lima tandwiel losgesneden van de lima-as er overheen lijkt het te passen. Dit alles gefixeerd met wat secondengel van Bison. Ik heb hier geen foto’s van gemaakt, alleen van het eindresultaat de motor in het Lima huis geklemd met het bewerkte motorschild

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_10_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_10_1.jpg)

Nadat de tandwielen weer gemonteerd zijn en de motor op z’n nieuwe plaats voorin het stel zit, de eerste proefrit …..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_07.jpg)



Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Nederduitsemeester op 30 november 2011, 20:48:48
Dit is dus een cliffhanger 8)

En?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 18 december 2011, 14:59:32
@Erwin   En…..nee daar was ik nog niet zo tevreden over. Na wat olie op de tandwielen en wat inrijden gaat het al beter.
Nadat de boel met een decoder rijdt, beslis ik of het motortje mag blijven.

Deel 2

Nadat ik eerst stellig tegen een collega had beweerd dat een sleper onder het motordraaistel niet paste, heb ik dat toch eens even beter bekeken. Sterker nog, het is zelfs heel goed mogelijk. Omdat ik zoveel mogelijk draaistellen ‘massa’ van de rails wil laten nemen (wat is massa in deze digitale tijd?) plaats ik dus één sleper onder de motor. Een tweede sleper komt onder de andere kopbak. Niet om analoog voor seinen te kunnen stoppen, maar om zeker te zijn van een goede stroomafname.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_11.jpg)    (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_12.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_13.jpg)

Volgende stap is het interieur.
De interieurdelen zoals Lima die in de trein plaatste kloppen niet en zijn niet volledig.
Alleen die van de A-bak klopt qua indeling al laat Lima diverse stoelen weg omdat de bevestiging van de kap in de weg zit of omdat de clips van de draaistelbevestiging in de weg zou zitten. Van de 2 1e klasse interieurdelen heb ik er één beter kloppende gemaakt. De ontbrekende stoelen aangevuld, wanden geplaatst en/of verhoogd en de hoofdsteunen dikker gemaakt met een strookje styreen.
Al vast de stoelen en hoofdsteunen in de juiste kleur gebracht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_14.jpg)

Omdat ik een ‘grote coach’ aan het bouwen ben, zal er ook een dergelijk interieur in moeten komen. Eerst maar eens wat banken besteld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_15.jpg)

En geplaatst in het tussenrijtuig met restauratie. De stoelen moeten ook rood worden en er moeten nog tafeltjes in de restauratie komen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_16_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_16_1.jpg)

En in de BDk-bak. Rechts de extra coupé die dit een grote coach maakt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_17.jpg)

Inmiddels ben ik begonnen aan het interieur van de Bk-bak. Nog even een toilet en een conducteursruimte maken en de wand boven de deuren verhogen en dan kan ik hier ook aan de banken beginnen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_18_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_18_1.jpg)

Alle 4 bakken zijn inmiddels kort gekoppeld zoals beschreven in deel 1 en samen maakt dat de totale treinlengte op 1063 mm.
Dat maakt de schaal van de totale lengte 1 : 927.


Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: ruudns op 18 december 2011, 15:18:04
Zie dit draadje net pas. Ga dit zeker volgen  (y). Waar zijn die bankjes vandaan?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: janw op 18 december 2011, 16:18:23
Gaaf project dit, ben benieuwd naar het resultaat.
Ben ook heel benieuwd hoe dat met die motor uitwerkt. Gaat het in duw-bedrijf in bogen ook goed met de motor helemaal achterin?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 18 december 2011, 19:22:28
@ruudns   De bankjes zijn van Mastica, eigenlijk voor de Mastica Plan E's.

@janw    Of het treinstel duwend goed zal functioneren moet nog blijken. Ik heb nog niet gekoppeld proefgereden. Ik verwacht er eigenlijk geen problemen mee, de Symoba's doen het wat dat betreft wel goed. Of de motor sterk genoeg is moet nog blijken....maar daar is een plan B voor  ;)

Groet,

Jakop
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 27 december 2011, 18:30:40
Deel 3

De interieuren zijn klaar, d.w.z. alle wanden staan, de banken staan op hun plaats en wat rest is spuiten en schilderen van vloer, wanden en banken.

De overgang van de beide middenbakken zit bij een hondekop-4 niet in het midden doordat in de ene bak de keuken van de restauratie in de weg zit. De vouwbalg is zo ver mogelijk naar de zijkant van de bak verplaatst. Lima heeft dat natuurlijk niet gedaan; alle overgangen zitten in het midden. Als ik dan toch bezig ben….dat ook maar even aangepakt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_19_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_19_1.jpg)

Omdat ik een dak-set van Taco Models heb voor alles op het dak, moet de gegoten zooi weggeschuurd worden. Ik wil proberen de dakgoten te behouden. Bij één kopbak eens begonnen of dat wil lukken.
‘t is wel precisieschuren…  :P

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_20_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_20_1.jpg)

Na een heel weekend de zolder niet gezien te hebben wilde ik vandaag beginnen aan de Matica wanden. Na goed gelezen te hebben hoe Frank (Mispoes) dit al jaren doet, ga ik het natuurlijk eigenwijs anders doen   ::)
Om de wanddelen mooi recht tegen elkaar te lijmen heb ik van een stuk meubelplaat een mal gemaakt met twee groeven er in gefreesd waar de dakgoten en de rubber strippen van de deuren in passen zodat de buitenkant vlak komt te liggen zonder dat ik de dakgoten, zoals Frank doet, er niet af hoef te schuren en de rubber strippen er aan kan laten zitten. Of het werkt zal blijken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_22.jpg)

Alle wanden uitgezocht per bak……de set is niet goed blijkt. De ‘groep’ rechtsonder is voor de B-bak. Er zijn 2 wanddelen 60R en niet een R en een L…..dat wordt doorsnijden en één extra naad lijmen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_23.jpg)

Het eerste wandje in productie. Een strookje papier er onder tegen het plakken aan de mal (niet met alles eigenwijs dus..)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_24.jpg)

Beide wanden gelijmd van de Bk-bak

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_25.jpg)

Omdat dit een ‘grote coach’ wordt, is er een extra coupe in de bagageafdeling gebouwd. Hiervoor werden ‘sprinter ramen’ gebruikt. Deze zitten niet in de Mastica set die voor een onverbouwde Plan F is. Jaren geleden had ik al eens een sprinter-bak op de kop getikt (met ramen!!), dus het materiaal is er.
Het wandje wat komt te vervallen (nr. 81) is 32 mm breed. Als je 2 sprinterramen een beetje ‘fatsoenlijk’ wil inpassen wil je die eigenlijk 34 mm maken.
Om die 2 mm extra te compenseren heb ik zowel van de bagagedeur als van de entreedeuren elk 1 mm afgesneden. Hieronder is de eerste wand van de BDk-bak al samengesteld. De sprinterramen zijn duidelijk te onderscheiden van de andere door de minder ronde hoeken. Om de ramen op de juiste hoogte in de wand te kunnen plaatsen moet het stukje wand van boven worden ingekort en aan de onderzijde worden aangevuld met een stukje styreen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_26.jpg)

Het onderste wandje van de Bk is al geschuurd. Of plamuur nodig is moet nog blijken, de seconde-gel is zo vullend dat het al super vlak lijkt.
Na een laagje grondverf weet ik meer….
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Harold Content op 29 december 2011, 15:51:03
Inhalen hmmmmm  ;)
Ik laat mij graag inhalen hoor.. kan ik makkelijk afkijken :P

Hoe kom jij aan die mooie mal?

welk verf heb jij gebruikt voor de stoeltjes.. Wel leuk om dingen direct te herkennen!
Vanavond komen er een boel foto's op!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 29 december 2011, 16:15:41
Die mal heb ik zelf gemaakt...stukje meubelplaat en de groeven met een bovenfrees.

Alleen de 1e klas heb ik nog maar geverfd en dat was met Humbrol 19 (rood) en Humbrol 67 (grijs)
De rest moet nog, maar ook met de zelfde rode kleur.
De vloeren ga ik een lichtere kleur grijs geven

Groet,

Jakop
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Harold Content op 29 december 2011, 16:55:26
Oke dus eerste klas heeft alleen afwijkende hoofdsteunen in kleur.
Ik vond op internet ook nog afwijkende blauw grijze stoelen weet jij wat dat is dan?


Is die mal te bestellen bij je;-)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 15 januari 2012, 12:25:12
Deel 4

Even een kleine update van dit project. Werk en andere verplichtingen nemen de laatste tijd veel vrije tijd in beslag dus ben ik niet zo erg opgeschoten  ;D

Zes wanden zitten inmiddels in 3 bakken gelijmd. De BDk bak moet nog. Om de wanden zo vlak en strak mogelijk in de bakken te lijmen heb ik de wand met een paar klemmen op de snijmat geklemd. Deze steekt dus een paar cm. uit de tafel.
Daarna de bak rondom van seconde gel voorzien en deze ‘er om heen’ gelijmd.
Voorzichtig aandrukken tot dat de lijm heeft ‘gepakt’ en daarna laat ik het nog wel een kwartiertje met rust.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_27.jpg)

Natuurlijk wat papier er onder zodat de snijmat geen onderdeel van de trein wordt  ::)
Ja…..dat is één keer gebeurd. Gelukkig geen schade aan de materialen.
De volgende dag (ondanks dat het seconde lijm is geef ik het de tijd) schuur ik dan de oneffenheden van de lijm. Dan wordt het dus tijd voor plamuur….

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_28.jpg)   (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_29.jpg)

Tot nu toe was één keer schuren dusdanig bevredigend dat ik eerst een laag grondverf er over wil doen zodat ik kan zien waar nog meer geplamuurd dient te worden.

Harold, ook bezig met een Mastica (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39517.0.html) ombouwproject vroeg mij hoe ik de treden ging maken voor deuren die nu komen op plaatsen waar de onderstellen ze niet hebben. Na bestudering, van de door Frank gemaakte stellen (wel gemakkelijk om er als voorbeeld bij te hebben), heb ik daar een wat eigen draai aan gegeven.

Op de juiste plaats een stukje uit de bak gezaagd en daar een plaatje styreen in gelijmd van de zelfde breedte als de bak. (achteraf had die wat dunner gemogen)
Daarna 2 dunne strookjes styreen als ‘schopbord’ en als laatste weer een plaatje er overheen, wederom exact de bakbreedte. Ik ben nu weer vlak met de rand van de bak.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_30.jpg)

Met de B bak er op zit het er dan zo uit. Doordat het wit is springt het er wel erg uit, maar dat zal wel meevallen als alles dezelfde kleur grijs is. O ja, en nog een strookje dun styreen aan de binnenzijde van de deuren gelijmd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_31.jpg)

Vanmiddag dan eens kijken of ik kan beginnen met de BDk bak.

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: ruudns op 15 januari 2012, 13:12:51
 (y) Zo als zo vaak is achteraf de oplossing simpel  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: stig op 15 januari 2012, 14:52:25
Slim zeg, die treden zo, die zullen niet afbreken.

Wat een werk zeg verder, leuk om te zien. :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Harold Content op 17 januari 2012, 11:47:06
Leuk om te zien... Jakop erg mooi! (y) (y) (y)

Vooral ook de werkwijze die je toepast zoals het inplakken van de wanden.
Voor onder de deuren een zeer mooie oplossing. Die ga ik ook gebruiken.
Zoals gezegd dan met de 0,5mm styrene plaatjes!

Ben nog wel nieuwsgierig hoe je op de andere bakken de oude treden wegwerkt!





Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 17 januari 2012, 13:07:45
Nou, bij mij is dat maar bij 1 bak; de BDk bak.
Bij de Bk bak kloppen ze met de masticawanden en de beide tussenbakken hebben geen treden..
Toevallig gisteravond aan begonnen. De trede(n) weggesneden met een mes.
De boel afgeplakt en volgeplemd met plamuur. Afwachten hoe het er uitziet na schuren  ;D

Groet,

Jakop
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Gert1 op 17 januari 2012, 14:52:05
Wat een vondst Jakop, die traptreden!
Zo simpel, maar je moet er maar opkomen.   (y)

Ik volg dit draadje met veel plezier.

mvg,
Gert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 17 januari 2012, 17:52:55
Twee heren van de TV riepen ooit; "leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel!"  ;D

Idd wel goed gelukt, al baal ik wel dat ik iets te dik styreen heb gebruikt.
Ga ik nog een beetje afschuren zodat het visueel beter wordt.
Ik heb nog een kans om de volgende beter te doen  (y)

Jakop
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Rob Ellerman op 17 januari 2012, 19:43:40
Heel inventief en mooi bezig. Volg het aandachtig!

Grn, WT
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 27 januari 2012, 20:05:11
Geen uitgebreide update hoe ver ik ben, maar wel even een plaatje

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_32_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_32_1.jpg)

Alle bakken met hun eerste laagje grondverf....'t valt me niet tegen, maar er is nog wel werk.....schuurwerk  ::)

Groet,

Jakop
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Simplex op 27 januari 2012, 20:17:44
Die van mij is ook zover, toevallig eergisteren even in handen gehad.
Zit al 18 jaar in een doos, sinds eergisteren in een kunstof bak met deksel.
Is ie er toch op vooruit gegaan  ;D.

Je gaat lekker Jakob!

vrgr Steef
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 04 februari 2012, 16:46:51
@ Steef  Niet weer in die doos bak doen!!! Zonde! Afbouwen die handel....of verkopen....maar niet weer in die doos bak ;D


Deel 5


Aan de bakken zit nog wel wat werk….veel schuurwerk vooral

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_33.jpg)   (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_34.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_34.jpg)

Maar niet alles valt tegen, de Bk bak heeft niet zo veel werk nodig

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_35.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_35.jpg)

In de BDk bak moeten ook 2 nieuwe treden worden gemaakt omdat er deuren komen op een plaats waar in het originele model geen deuren zaten. Op dezelfde manier gedaan als de vorige, maar nu met 2 x styreen van 0,5 mm.
Na aftekenen bleek dat de deuren een kleine milimeter t.o.v. elkaar verschoven zitten. Zal uiteindelijk niet opvallen, maar nu lijkt het wel raar…

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_36.jpg)

Ook hier moeten er treden verdwijnen waar ze nu niet meer nodig zijn.
Eerst de trede er uit gesneden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_42.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_42.jpg)

Dan vol gestort met plamuur

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_38.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_38.jpg)

En dan weer schuren natuurlijk…..hieronder de BDk bak op het onderstel met nieuwe instaptreden en de inmiddels vlak geschuurde oude treden.
Met potlood de bak al gemarkeerd waar nog geplamuurd moet worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_39.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_39.jpg)

Plamuren dus…. en dan weer schuren (ik krijg steeds meer respect voor Frank die er al zoveel gebouwd heeft....)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_40.jpg)

Tijdens het wachten tot er weer geschuurd kan worden heb ik inmiddels 5 wielstellen voorzien van een sleper. De =stroomassen heb ik tegengesteld gedraaid geplaatst zodat er in wisselstraten met 2 wielen per draaistel massa wordt gemaakt en in blokken elk wielstel massa maakt op de geïsoleerde detectiestukken. Mocht het niet voldoende zijn, kunnen er nog ~stroom wielen onder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_37.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_37.jpg)

Nog zo’n tussendoorklusje is het schilderen van het interieur. Moet je niet in 1 keer willen doen. Onderstaande is van de BDk bak

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_41.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_41.jpg)

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 05 februari 2012, 11:44:02
Schuren.......schuren.....schuren en......schuren  ::)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_43.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Viktor op 05 februari 2012, 11:57:55
In de schuur? ;D
Ziet er heel goed uit Jakop! (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Niels B op 05 februari 2012, 12:26:04
Gaaf project!  (y) Ik krijg er zelf ook zin in om er een te verbouwen, maar gelet op de stapel projecten die nog liggen te wachten, toch maar ff niet...

Ik blijf het volgen!

Grtz,

Niels
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: RICROO op 09 februari 2012, 22:11:56
Gaat lekker zo met de Mat 54 treinstellen.

@Harolda,

Zodra ik in de gelegenheid ben zal ik wat foto's plaatsen. Ik ben na het schuurwerk en een een eenmalige spuitactie gestopt. Mijn airbrush werkt niet echt goed en of dat aan de dikte van de verf ligt of dat er wellicht een andere oorzaak is, weet ik niet. De eerste paar minuten bij het spuiten gaan goed, maar dan begint de airbrush te spetteren.

Nu is het niet echt een heel dure set geweest, dus ik kan mij voorstellen dat de druk niet constant kan blijven bij wat langer gebruik. Sterker nog, gebruik langer dan 15 minuten wordt afgeraden.

Ik heb de eerste twee bakken wel in de primer gezet, dat leverde informatie op voor wat betreft het schuurwerk. Daar ligt nog een uitdaging. Ik heb toen een bak in NS geel gezet, maar dat ging niet helemaal goed dus.

Richard
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: frederik19630 op 09 februari 2012, 22:17:20
richard,

was dat met de primer? Ik gebruik zelf de revell primer met wisselend succes: dat gaat ook nooit lang goed,
het spul droogt in de spuit/maakt klodders. Na een paar minuten wordt het een knoeiboel.
Met gewone verf nooit last gehad.

fred
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Mispoes op 09 februari 2012, 22:34:51
Schuren.......schuren.....schuren en......schuren  ::)

uche kuche... jij schuurt toch wel nat hoop ik voor je...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 10 februari 2012, 10:10:24
Nou nee.....in dit geval (van de foto) niet.
Ik had nogal te grof de kano's weggefreesd (iets te diep) en was met grof schuurband (120) de ergste plamuur aan het vlakken  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 12 februari 2012, 16:05:25
Deel 6

In afwachting van wat grondverf dan maar even verder met de techniek.
Het treinstel moet natuurlijk digitaal worden en ik heb er een Lopi 4.0 voor aangeschaft. Deze moet ergens een (onzichtbaar) plekje vinden.
Door de traptredenconsructie kan het originele ijzeren gewicht niet meer op z’n plek.
Om toch maximaal gewicht in de bak te krijgen het stuk ijzer op maat gezaagd.
De Lokpilot vind z’n plaats onder de treden, zit hij meteen klem.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_44.jpg)

Ik heb een klein printplaatje gezaagd waar de draden van de decoder aan gesoldeerd zitten. De bedrading van slepers kan ik nu  aan de printplaat solderen net als de 2 motordraadjes.
De printplaat met een schroefje vastgezet en hierdoor zit het gewicht ook klem.
De weerstanden voor de (LED) verlichting kunnen ook mooi onder de print gesoldeerd worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_45.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_45.jpg)

Even passen met het interieur er bovenop….past precies

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_46.jpg)

Nu de testrit. Eerst een poging gedaan met beide kopbakken. Te weinig massa-afname van de rails. Vieze wielen en te weinig contact. Vanmiddag een poging met één tussenbak er tussen. Stroom afname: 2 slepers op de pukos en 4 assen die massa van de rails ‘pakken’. Dit gaat al beter. Het treinstel rijdt redelijk, zonder ook maar iets aan de Lopi gedaan te hebben is ook de snelheid redelijk te noemen, echter het volgende probleem dient zich aan:
Als er iets meer rijweerstand ontstaat stopt het stel. Op onderstaande foto staat hij stil met draaiende wielen…..het motortje trekt het nog wel echter heeft niet genoeg tractie op de rails.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_52.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_52.jpg)

Oplossingen;
-   meer gewicht ?
-   betere (nieuwe) ASB’s ?

Maar eens experimenteren….

Ik wil het stel kunnen koppelen met de andere 2 hondekop tweetjes (321 en 347) die ik heb en het tweetje wat ik na de 1737 nog wil bouwen.
Hiervoor had ik een setje Rivarossi Scharfenberg koppelingen aangeschaft. Nu lijken die niet op de ‘Nederlandse’ Scharfenbergs.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_48.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_48.jpg)

Nu zijn er wel van te maken denk ik….eerst de ‘koppeldozen’ aan de zijkanten er af gesneden

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_49.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_49.jpg)

Gisteren even een kwart rondje gehaald en er opgelijmd als nieuwe koppeldoos.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_50.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_51.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_51.jpg)
en…serieproductie

De koppeldozen moeten nog zwart en blauw aan de voorkant, maar dan lijkt het al heel wat èn functioneel.


Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Menno op 12 februari 2012, 22:42:03
Het gewicht dat op de aangedreven assen duwt is gewoon te laag. Je kunt daarvoor een hele zooi extra gewicht in het midden van de bak leggen, zonder veel resultaat. Je moet eigenlijk op het motordraaistel zelf een plak lood bevestigen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: johnny-VIRM op 12 februari 2012, 23:42:06
sterker nog, je gewicht ligt meer naar het motorloze stel, ofwel decoder en gewicht wisselen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 04 maart 2012, 14:37:53
Kleine opdate

Eerst de 4 bakken weer voorzien van een dun laagje grondverf om de laatste oneffenheden aan het licht te brengen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_53.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_53.jpg)

Na een dagje laten drogen de bakken kritisch bekeken waar nog geplamuurd moet worden. Viel mee, maar toch heeft elke bak nog z'n plekjes  :-\
Afplakken dan maar....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_54.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_54.jpg)

En daarna natuurlijk weer schuren....schuren en nog eens.....schuren.

Maar dan nu wat anders; bij FRIE (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=2354) heb ik messing onderdelen besteld. Lampringen, trekogen, deuren en vonkhoorns voor op het dak.
De neus van de Bk maar eens aangekleed. Hier met de onbewerkte neus van de BDk er naast.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_55.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_55.jpg)

En nog eens groter

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_56.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_56.jpg)


 
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 11 maart 2012, 16:31:07
De vorderingen van dit weekend. Behalve de BDk bak voorzien te hebben van lampringen en messing deuren nog wat plekjes weggewerkt (plamuren/schuren), begonnen aan de dakornamenten van Taco Models.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_57.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_57.jpg) 

De Bk bak is als eerste aan de beurt. De kano's heb ik niet met de mal geplaatst maar uitgemeten aan de hand van de pantograaf die er op komt: Piko 56159. Sowieso klopt deze mal niet wat dan zou het luik niet gekomen zijn waar het hoort.
Alles uitmeten dan maar....kost iets meer tijd....maar daar moet je al helemaal niet over gaan nadenken  :-X

Op de lange doorlopende leidingen na zit alles er op

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_58_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_58_1.jpg)

Op het 'voetje' in het midden komt dan nog de FRIE vonkhoorn, maar die laat ik voorlopig nog even af....
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Johan Schalken op 11 maart 2012, 18:20:24
Dat ziet er goed uit zeg..!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Bart Zegers op 11 maart 2012, 19:09:59
Zeker weten, netjes hoor. Waar heb je die dakleidingen van gemaakt?

Groeten,
Bart
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 11 maart 2012, 20:31:06
De dakleidingen zijn van ø 0,6 mm lakdraad.
Deze kleine stukjes zitten gelijmd met secondenlijm, de langere worden door kleine gaatjes (zijn al zichtbaar op een rij) met een dun draadje aangetrokken en dan vastgezet met een drupje secondenlijm. Voor de zekerheid doe ik aan de binnenkant dan ook nog maar een dotje secondengel op de draad  ;)
Dit is wel een zenuwenwerk....ik ben nu aan de 2e begonnen en moet er nog 10 daarna  :P

Jakop
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: ruudns op 11 maart 2012, 20:49:55
 (y) Heel mooi zeg, dat blijft inspireren.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 01 april 2012, 12:36:49
Even de stand van zaken:

- BDk bak: bezig met de 2e dakleiding van 4
- B bak:    klaar!
- A bak:    nog maar 5 bevestigingspunten
- Bk bak:   bezig met de laatste leiding van 4

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_59_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_59_1.jpg)

Groet,

Jakop
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Ronald Halma op 01 april 2012, 12:39:23
Ah... gaat die grote Amerikaan hier naar toe? :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 01 april 2012, 12:43:17
Nee, dat niet. Die zou in een Engelsman met een slanke taille moeten komen  ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Arno V op 01 april 2012, 13:22:54
Prachtig project zeg!

De dakornamenten van Taco models zijn die nog ergens te verkrijgen?

Of wordt dat een speurtocht in Houten ;D

Mvg en succes! Arno
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 01 april 2012, 14:11:55
Ik heb ze vrij recent hier (http://www.tacomodels.nl/default.asp?contentID=557) besteld.

Groet,

Jakop
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 04 april 2012, 20:30:17
Om het stel zo goed mogelijk te laten rijden is een goede stroomafname erg belangrijk.
Daarom wil ik van 6 wielstellen spanning laten 'nemen' en wordt het stel van 2 slepers voorzien.
Daardoor moet er een 2 polige elektrische verbinding tussen de bakken komen.
Omdat er zo weinig ruimte is onder de bak, kortkoppeling een wielstel vechten al om ruimte, gaat dat niet lukken.
Dan maar via  de 'kap'. Deze moet van de bodem af kunnen dus dat wordt sowieso een stekkerverbinding die bij voorkeur onzichtbaar wordt gemaakt. In de toiletten of zo....moet ik nog eens bekijken.
Tussen de bakken wil ik 2 draden op een dergelijke manier laten 'hangen' net als in het echt.
Met een stekkerverbinding natuurlijk, de bakken moeten los van elkaar kunnen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_60.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_60.jpg)
Een vaste stekker op de ene bak, voor het gezicht onder de dakleidingen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_61.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_61.jpg)
Een dotje secondengel om de zaak sterk te maken

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_62.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_62.jpg)

De eerste tests door r=360 mm en een overloopwissel waren goed.
We moeten de draden naar beneden worden vast gelijmd en wellicht wat voorgevormd worden in de bocht naar onderen.
Het is even een gepriegel om de stekkertjes er in te krijgen, maar een bruikbare oplossing.

BTW 'deelproject dakleidingen': B, A en Bk bak zijn klaar, aan BDk wordt nog gewerkt

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 11 april 2012, 20:16:32
Eens even de kap van de Bk op het onderstel gepast om te kijken hoe het lijkt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_63.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_63.jpg)

Het begint toch al te 'smoelen' vind ik. Voor het plaatje de pantograaf los er op en de imitatie scharfenberg er los/vast aangezet.
Op de foto zie je dat de kano's niet helemaal aansluiten op het dak....eens kijken of ik dat nog ga dichtsmeren met e.a.
Ook de kap wil niet overal aansluiten op het onderstel.....bij alle bakken eerst goed checken dus voordat we met gele verf in de weer gaan.

Het interieur had ik er ook even ingezet: de 2 coupés voor in de Bk

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_64.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_64.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 06 mei 2012, 15:50:33
Na wat laatste schuurwerk aan vergeten gietnaadjes (op onderstaande foto nog niet geschuurd  ::) ) en het plaatsen van het geblindeerde raam in de bagageruimte van de BDk nog een laatste laagje primer op deze plaatsen. Voor dit geblindeerde raam heb ik overigens gewoon het mastica raampje gebruikt wel even geschuurd voor goede hechting van de primer natuurlijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_65.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_65.jpg)

Dit lijkt denk ik het meeste op de werkelijkheid straks als de blauwe band er op zit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_67_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_67_1.jpg)
Bron (http://www.flickr.com/photos/homcn/4375130343/)

Na een 'schuurbeurt' met cif en een badje met dreft stond de zaak de hele week al klaar voor de volgende fase...
Vanmiddag eindelijk tijd om de bakken een eerste laag geel te geven; KleinSpoor 01.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_66.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_66.jpg)

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Simplex op 06 mei 2012, 15:55:23
Strakke bakkies Jakob!  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 25 juni 2012, 20:17:38
De volgende ronde! De blauwe band over de ramen.
KleinSpoor 03 in drie lichte laagjes.

Wel een klus dat afplakken, vooral de de deuren,waar het stukje boven de ramen (nauwelijks 1 mm) half geel moet blijven en het onderste strookje blauw  ::)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_68.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_68.jpg)

Dan nu de tape er af.....en de intercity begint te komen  (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_69.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_69.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Bart Zegers op 25 juni 2012, 20:45:24
Netjes hoor!

Bart
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Mispoes op 25 juni 2012, 21:04:54
Bekend aanzicht! Denk je er aan dat het grijs bij de 1737 recht door loopt naar de cabineramen?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 25 juni 2012, 22:19:25
Ja dat was me idd al opgevallen dat daar verschillen zijn.
Ik heb foto's van de 1737 van GerardvV gehad en had al gezien dat ik recht moest aanhouden.

Jakop
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: ruudns op 25 juni 2012, 22:40:30
 (y) mooi strak! Lekker hè dat geel spuiten, dekt altijd zo lekker ::).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 15 juli 2012, 16:40:41
Deel 7

Na blauw komt grijs natuurlijk. Hier heb ik alle daken grijs gespoten met Humbrol 67 matt. Veel te mat, maar na de laag transparante lak voor de transfers is het perfect.
De koppen, behalve die van de Bk, nog niet geschilderd. Dit doe ik overigens gewoon met een penseeltje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_70.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_70.jpg)

Dan het onderstel. Ik begin met de Bk.  Alle draaistellen heb ik voorzien van een lichte drybrush roestbruin. De (piko) imitatie Scharfenberg gemonteerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_71.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_71.jpg)

Een stuk lood op maat op de bodem gemonteerd met wat dubbelzijdig plakband.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_72.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_72.jpg)

In de Bk bak gaat de verlichting geregeld worden door een functidecoder digirail 80.020.
Deze komt onder het interieur d.m.v. het (bijgeleverde) stukje dubbelzijdig tape.
De bedrading gaat door het toilet (lang leve treinen met wc’s) naar boven.
De niet gebruikte draden van de uitgangen die ik nu niet ga gebruiken laat ik lekker lang, je weet maar nooit waar de decoder nog eens beland, en waarvoor…

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_73.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_73.jpg)

Boven het interieur, net onder het dak heb een stukje banenprintplaat gelijmd met daarop 5 stekkertjes waarmee de kap verbonden gaat worden met het onderstel.
Ook de beide draden van de draaistellen komen later nog door het toilet omhoog en worden aan het printplaatje gesoldeerd. Ik houd de verlichting simpel, geen gevarenlicht of rangeerlicht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_74.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_74.jpg)

En op ‘ooghoogte’ gezien;

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_75.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_75.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 22 juli 2012, 12:24:32
Deel 8

Weer grijs? Helaas was de B-bak niet helemaal dekkend grijs op het dak zodat een nieuw dun laagje nodig was.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_76.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_76.jpg)

Vanwege voldoende gewicht op de aandijving zit er nog een stukje origineel ijzergewicht in de BDk-bak en verder lood, ook onder de traptreden…….

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_77.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_77.jpg)

In de BDk-bak komt een Lokpilot 4.0
Helaas zijn de draadjes niet zo lang als van de digirail functiedecoder zodat ik de draden heb moeten verlengen. De decoder komt hier ook onder het interieur geplakt met een stukje dubbelzijdig tape.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_78.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_78.jpg)

Bij gebrek aan een toilet in de BDk-bak hen ik in de bagageruimte een kabelkanaal gemaakt. Wel zodanig dat dit niet voor een raam zit natuurlijk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_79.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_79.jpg)

Het interieur op het chassis gemonteerd en dan ziet het er zo uit

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_80.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_80.jpg)

De stekkers voor de doorgaande treinleiding (links) en voor de front- en sluitseinen (rechts) op de print gesoldeerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_81.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_81.jpg)

Inmiddels zit de symoba kortkoppeling ook op z’n plaats met een Rivarossi scharfenberg er in. Aan deze zijde is de bedoeling dat er nog een 2 delig stel gekoppeld zal worden. Maar solo rijden moet ook mogelijk zijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_82.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_82.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: ruudns op 22 juli 2012, 13:25:40
 (y) heel mooi Jakop. Wat voor motor zit er in, cd-speler?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 22 juli 2012, 17:31:19
Ja klopt Ruud. Of die sterk genoeg is moet nog blijken, anders zo'n speciale Lima-vervangingsmotor. Heb ze dacht ik voor €17,50 of in Houten zien liggen.
Maar eerst dit maar proberen.

Jakop
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: ruudns op 22 juli 2012, 18:06:38
Mijn Lima koploper loopt er anders prima mee, met zo'n cd-motortje (y).
Zie hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42049.msg664574.html#msg664574) en hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42049.msg674138.html#msg674138)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 18 november 2012, 16:41:09
Deel 9

Als laatste spuitronde moesten er nog eerste klas strepen op de A-bak worden aangebracht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_87.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_87.jpg)

Met het kwastje heb ik de binnenkanten van de wanden wit gemaakt. Of je er veel van zal zien moet blijken, maar toch….

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_84.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_84.jpg)

Een onderschatte klus is ook de ramen pas maken voor de bakken. Op alle ramen zitten gietranden die met het vijltje moeten worden verwijderd. De grote coupéramen passen dan wel, echter de ramen in de nagegoten deurpartijen hebben het nodige vijlwerk aan raampje en deur nodig om te passen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_85.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_85.jpg)

En daarna schilderen….1 bakzijde per keer en dan gauw wat anders doen.  ::)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_94.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_94.jpg)

Ondertussen rijdt het onderstel z’n rondjes al. Onbedoeld een aardige actiefoto geworden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_91.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_91.jpg)

Voor de opschriften heb ik allerlei setjes van KleiNSpoor. Zo ook voor de bak- en stelnummers; KleiNSpoor setje 105. Daar zit alleen het nummer 1750 op, 1737 zal dus samengesteld moeten worden. Daar heb ik dan ook een poging toe gedaan.  :-\

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_88.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_88.jpg)

Dat is het niet echt…….dan maar eens kijken hoe klein de printer van de werkgever kan printen. Dat viel niet tegen. De nummers zijn nu strikt genomen wat te groot, maar wel strak en leesbaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_89.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_89.jpg)

Het is wel duidelijk  waar dit stel naar toe onderweg is  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_90.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_90.jpg)

De front- en sluitlichten. Nu is er veel ruimte in de snuit van een Hondekop dus ruimte voor een LEDje is er wel. Ik heb de originele lichtgeleiders van Lima afgesneden zodat ik stukjes van ca. 7 mm had. De LEDjes, 1,8 mm met een bolletje, heb ik vlakgeschuurd en met secondengel op de stukjes lichtgeleider gelijmd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_92.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_92.jpg)

Daarna, om strooilicht te voorkomen, de LEDjes en het eerste stuk lichtgeleider zwart geschilderd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_93.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_93.jpg)

En er was licht:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_95.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_95.jpg)  (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_96.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_96.jpg)

Een beetje schuin van opzij is zichtbaar dat de geleiders iets terug zijn gehouden. Staat net even beter vind ik.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_97.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_97.jpg)

Ook bij de sluitlichten en daar heb ik de binnenzijde van te voren wit geschilderd.

En zo ziet het er aan de binnenzijde uit. Inmiddels zijn de groene en paarse draad vervangen door wit en geel. De BDk bak worden front en sluitlichten via Aux1 en 2 geregeld omdat er wel of niet een Hondekop 2 je aan hangt. Deze Bk-bak rijdt altijd voor- of achterop.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_98.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_98.jpg)

De stand van zaken:

Bk    Opschriften er op, blanke lak er over, ramen zitten er in, verlichting geplaatst.
B     Opschriften er op , blanke lak er over
A     Opschriften er op , blanke lak er over, ramen 1 zijde er in.
BDK   Klaar voor opschriften.


Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Mispoes op 18 november 2012, 16:51:50
Een onderschatte klus is ook de ramen pas maken voor de bakken.

errug hè... ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Tedo op 18 november 2012, 18:53:53
En toch ziet het er nog steeds leuk uit, zo'n Lima hondekop  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: schmirner op 23 november 2012, 20:06:43
Zijn er nog vorderingen gemaakt in dit Project?
Gewoon nieuwschierig
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 23 november 2012, 20:12:50
Nou ja.....op 1 ruitje na zit het glaswerk in de Bk- en A-bak
Verder wat assen op 14,0 mm gezet en schoongemaakt.

Dat was het wel sinds afgelopen zondag  ;)

Jakop
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Thomas G. op 13 december 2012, 19:50:25
Zijn er al updates?

Thomas
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 13 december 2012, 20:50:40
Nee....weinig. Zit te wachten op een vishaak voordat de BDk in de matte blanke lak kan worden gespoten. Alle glaswerk zit in de andere 3 bakken.

Verder niet zoveel tijd gehad  :-\  
Straks een 1½ week vrij, dan moet ik toch eens ergens komen..
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 22 december 2012, 16:51:30
Deel 10

Even een tussenstand. De laatste klusjes aan de A-bak zijn gedaan:
De bedrading van de doorgaande treinleiding met een aftakking met stekkertje zodat ook deze wielstellen ‘mee doen’.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_99.jpg)

De ‘kolommen’ in de kap waarmee bodem en kap aan elkaar worden geschroefd moesten nog geverfd worden. In de A-bak staan ze in de open coupé midden in een bank en in de afgesloten coupés in de wand tussen twee in. Daarom de deze ook gedeeltelijk rood en grijs geschilderd, net als de stoelen,  en wit naar het plafond toe.

En dan…..kan de kap op het onderstel!! Één bak is klaar!  (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_100.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_100.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_101.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_101.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_102.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_102.jpg)   (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_103.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_103.jpg)

Natuurlijk wordt er ook nog aan de andere bakken gewerkt. De checklist wordt steeds korter..
Hieronder het meeste glaswerk van de BDk, de rest is per post onderweg….het destijds gekochte pakket klopte niet.  :-\

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_104.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_104.jpg)


Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 24 december 2012, 17:19:42
Even een foto van de stand tot op heden....'t werkt inspirerend aan de andere bakken met dit uitzicht  ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_105.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_105.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: tothebeach op 24 december 2012, 17:39:36
Jakop  (y)
Ik ben onder de indruk. Wat een mooi stel heb je al gemaakt!

Groet,
Michel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Dennis83 op 24 december 2012, 18:42:47
Prachtig om te zien.  :) (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 24 december 2012, 19:21:38
Jakop, ik vind het schitterend. Ik heb de hele draad nog eens door genomen. Niet alleen de oplossing van de treden maar ook de keuze "Waldijk" in het koersbord is heel leuk bedacht. Man, wat een werk maar ook wat een resultaat straks als het treinstel is afgebouwd. Daar mag je trots op zijn.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 24 december 2012, 22:40:19
Dank jullie wel!
Ik ben zelf ook niet ontevreden over het resultaat tot nu toe, misschien kan ik dit project nog afronden in 2012 en ja......de tijd die er in zit, geen idee hoeveel.
Soms lag het even stil, soms maakte ik 'overuren', maar 60 uur tot nu toe is vast niet overdreven.

Eerst dan maar 2 dagen feest  :-\  daarna zien we wel verder met de B en BDk.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: tijgernootje op 25 december 2012, 10:30:59
Fraai knutselwerk hoor  (y)
Ik heb als ik de laatste foto zie het idee dat er geen "glazen raam" in de deur van het 1ste stel zit,de 1ste deur waardoor paassagiers in en uitstappen wel te verstaan  ;)
Kan ook aan de foto liggen  ::)
Suc6 met de rest in elk geval  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: vrijbuiter55 op 25 december 2012, 11:46:21
Tijernootje.
Ooit gehoord van onzichtbaar glaswerk ?  ;D
Maar zonder dollen, het lijkt mij ook dat hier iets ontbreekt.  ???
Verder een zeer fraai staaltje van modelbouw !!!  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: tijgernootje op 25 december 2012, 12:42:41
Tijgernootje.
Ooit gehoord van onzichtbaar glaswerk ?  ;D
Ik wel en hebt in actie gezien ook,het gebeurt nogal is dat een vogel bv op een geluidscherm van glas knalt omdat hij t "niet ziet" (onzichtbaar dus)  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 25 december 2012, 17:49:52
Hieronder het meeste glaswerk van de BDk, de rest is per post onderweg….het destijds gekochte pakket klopte niet.  :-\

Ook 2 ruitjes van de Bk zitten in die zending (en dus nu niet in de Bk).
De kap moet er nog één keer af voor die 2 ruitjes en dan definitief vast.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: GerardvV op 26 december 2012, 01:17:01
Worden fraaie bakken. Ga je de losse handrails nog op de neuzen en langs de cabinedeuren zetten?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 26 december 2012, 20:48:03
Op de neuzen niet. Die vind ik dan te overheersend ogen in het totaalbeeld van de kop...
Langs de deuren overweeg ik wel, maar heb nu niet dun genoeg materiaal in huis.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: GerardvV op 26 december 2012, 23:20:21
Dat overheersende valt wel mee als je materiaal dun genoeg is. Zelf zou ik zeker wel de handrails op de kop maken. ;D ;D
Zelf heb ik hiervoor 0,3mm hardgetrokken staaldraad voor gebruikt. Zonder handrails op de neus vond ik het model wat kaal ogen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3648a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3648a.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Besselspoor op 27 december 2012, 09:10:07
Fraai gebouwd! Op dit niveau ge-update is de oude Lima nog stééds een overtuigende hondekop wat mij betreft.. gewoon niet naast een 1/87 bak zetten dan blijft-ie leuk (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 27 december 2012, 11:41:02
Zelf heb ik hiervoor 0,3mm hardgetrokken staaldraad voor gebruikt.

Dat is idd wel mooi dun....GM&S zeker?

Heb jij de frontruiten uit een stukje glaswerk op maat geschuurd / geveild en dan ingepast?
Ik heb de GM&S frontruiten liggen, gepast en weer verwijderd. Nu zit het originele glas er weer achter met met de sponningen zwart en op het glas zilveren kaders. 100% tevreden ben ik er echter nog niet over.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: ex44 op 27 december 2012, 11:49:04
Boeind project, Jakop! De kans dat ik in de 1737 gereisd heb is er best wel, in de jaren 80 zat ik nogal eens in de trein. Menigmaal heb ik zo'n gammele Koploper laten schieten voor een "Hondekop".
Ben benieuwd naar de restauratie-bak :P

Groet,
Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 27 december 2012, 11:54:45
Best mogelijk dat ik er ook wel eens in gezeten heb....ik lette toen niet op nummers.
In m'n militaire diensttijd veel in Hondekoppen gezeten; Leeuwarden-Rotterdam? en dan overstappen voor Bergen op Zoom.

De restauratiebak is bijna klaar....even geduld  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: tijgernootje op 27 december 2012, 23:06:25
en dan ? Aaaaannnnnn taafffelllllll ?  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: GerardvV op 27 december 2012, 23:43:47
Dat is idd wel mooi dun....GM&S zeker?

Heb jij de frontruiten uit een stukje glaswerk op maat geschuurd / geveild en dan ingepast?
Ik heb de GM&S frontruiten liggen, gepast en weer verwijderd. Nu zit het originele glas er weer achter met met de sponningen zwart en op het glas zilveren kaders. 100% tevreden ben ik er echter nog niet over.

Nee, draad is gewoon verenstaal, heb/had ik gewoon op de bos op mijn werk liggen.
Frontruiten inderdaad uit plaat gemaakt, eerst achter de sponning afgetekend, uitgezaagd en op maat gevijld. Ze lijken door het gebruikte materiaal wat dik, nu zou ik het op dezelfde manier maken maar dan van dun doorzichtig verpakkingsmateriaal wat deze dagen meestal wel met bakken binnenkomt om de cadeau's  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 30 december 2012, 16:46:06
en dan ? Aaaaannnnnn taafffelllllll ?  ;D

Dat kan inmiddels  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_106.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_106.jpg)

De ramen worden nu gelijmd in de BDk....helemaal af in 2012 ga ik niet redden dus.

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: ex44 op 30 december 2012, 16:54:49
Yep  (y)
Ik zou zo weer instappen ;) Afhankelijk van de rijrichting met m'n rug tegen het balkon of de keuken..... Moshe, heb je nog koffie?

Groet,
Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 13 januari 2013, 15:49:21
Frontruiten!!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_107.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_107.jpg)

Beter dan de gepimpte originele, beter dan de vacuüm GM&S raampjes, maar ik ben nog niet helemaal tevreden.
Ik ga nog wel e.a. uitproberen om het nog iets beter te krijgen.

en ja...Gerard, handrails....die komen ook nog  ;)  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: tijgernootje op 13 januari 2013, 16:47:59
Vergeet de frontseinen dan ook niet  :-X  ;)
Fraai staaltje verbouwerij zeg  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: GerardvV op 13 januari 2013, 17:45:33
Hoi Jakop,
Ziet er inderdaad beter uit als de koopruiten.
Wanneer je langs de frontruiten met de trekpen een dun randje zilververf/inkt trekt wordt het aanzicht nog beter en als je dan ook nog van dat dunne draad  (;D ;D) handruitenwissers bij de middelste zijruiten maakt en een tweedelige ruitenwisser op de middenfrontruit zien de ruiten er nog beter uit.
GerardvV
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 24 februari 2013, 12:24:24
Deel 11

Wat Gerard hierboven al aangeeft kunnen de ramen nog mooier. Die trekpen zie ik me nog niet strak hanteren dus heb ik wat anders bedacht. Kan dit met een transparante decal? Uitproberen dus.
Eerst de maat bepalen. Diverse proefdrukken op gewoon papier, uitknippen en passen..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_108.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_108.jpg)   (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_109.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_109.jpg)

Na steeds een beetje corrigeren (tiende mm links, rechts, hoger etc.) op de juiste maat gekomen.
Dan op decalpapier. De middelste ruiten licht grijs, de buitenste donkerder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_110.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_110.jpg)   (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_111.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_111.jpg)

Helaas is het licht grijs na aanbrengen op de ruiten ook donker geworden doordat het laagje kleur zo dun is dat je er in wezen door heen kijkt. Ook wordt de ruit toch matter dan ik gehoopt had. Je ziet de machinist er niet doorheen  :-\
Nog een foto uit een andere hoek. Wat vinden jullie?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_112.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_112.jpg)

Ik vind het mooier dan zonder, maar nog niet wat ik zoek... het matte kan ik voor lief nemen, maar de lijsten moeten lichter grijs worden.

Verder zijn nu alle wielen op 14 mm gedrukt, de verlichting aangebracht in de BDk, de bijbehorende bedrading aangebracht met stekkertjes zodat de zaak aan de printplaat kan worden gekoppeld
Hieronder is ea. te zien. Ook duidelijk te zien zijn alle draadjes waar de dakleidingen mee vastzitten. Allemaal voorzien van een dotje secondenlijm.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_113_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_113_1.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Peter Wijshake op 24 februari 2013, 12:34:19
Persoonlijk vind ik die matte wat minder... alhoewel de randjes wel fraai zijn...
Zou een laagje glanzende vernis (met de penseel op de ruitjes) of een dun laagje houtlijm (Kristal Clear) nog wonderen doen. Ik heb geen idee hoor...

Ben benieuwd!
Peter
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Simplex op 24 februari 2013, 12:37:28
Met decal staat *vind ik dan* fraaier. Je bent ook meteen de
glans van het ruitje kwijt. En het valt zowiezo niet mee om naar binnen te kijken.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 24 februari 2013, 13:24:56
Zou een laagje glanzende vernis (met de penseel op de ruitjes) of een dun laagje houtlijm (Kristal Clear) nog wonderen doen.

Dat kan ik eens uitproberen, heb nog decals zat.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Ponytail op 23 september 2013, 10:27:26
Hallo Jakob,

Mooi en lang projekt.
Ga het zeker verder volgen.

Of ik ooit zover kom... ???
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Arno V op 23 september 2013, 13:08:56
Wat is de status nu van je bouw project Jacob?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: jakop op 23 september 2013, 13:18:48
Ik ben (nog) niet tevreden over de cabineruiten en zolang ik niets beters heb (niet dat ik actief zoek, heb even geen zin  ;D ) staat de trein in de vitrine.

Cabineruiten moeten dus anders/beter
Handrails nog naast deuren
Handrail langs ramen (misschien)
Ruitenwissers (misschien)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Arno V op 23 september 2013, 13:48:49
Aha, duidelijk. Ik heb ook een paar van dat soort projectjes ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
Bericht door: Hendrik Jan op 06 januari 2015, 09:49:05
Nog nieuws hier?

Ik begin binnenkort met een vergelijkbaar project. Vandaar mijn vraag.
Leerzaam draadje, dit.

groeten
Hendrik Jan