Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 21:23:23
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:22:01
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:17:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 21:08:16
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 20:45:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:53:30
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 19:30:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Lichtprintjes NS2400 door Casmir
Vandaag om 18:24:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Project 1737  (gelezen 32614 keer)

Gert1

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #15 Gepost op: 17 January 2012, 14:52:05 »
Wat een vondst Jakop, die traptreden!
Zo simpel, maar je moet er maar opkomen.   (y)

Ik volg dit draadje met veel plezier.

mvg,
Gert

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #16 Gepost op: 17 January 2012, 17:52:55 »
Twee heren van de TV riepen ooit; "leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel!"  ;D

Idd wel goed gelukt, al baal ik wel dat ik iets te dik styreen heb gebruikt.
Ga ik nog een beetje afschuren zodat het visueel beter wordt.
Ik heb nog een kans om de volgende beter te doen  (y)

Jakop

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #17 Gepost op: 17 January 2012, 19:43:40 »
Heel inventief en mooi bezig. Volg het aandachtig!

Grn, WT
Tbinnebarretije…

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #18 Gepost op: 27 January 2012, 20:05:11 »
Geen uitgebreide update hoe ver ik ben, maar wel even een plaatje



Alle bakken met hun eerste laagje grondverf....'t valt me niet tegen, maar er is nog wel werk.....schuurwerk  ::)

Groet,

Jakop

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7282
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #19 Gepost op: 27 January 2012, 20:17:44 »
Die van mij is ook zover, toevallig eergisteren even in handen gehad.
Zit al 18 jaar in een doos, sinds eergisteren in een kunstof bak met deksel.
Is ie er toch op vooruit gegaan  ;D.

Je gaat lekker Jakob!

vrgr Steef
Mvh Steef

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #20 Gepost op: 04 February 2012, 16:46:51 »
@ Steef  Niet weer in die doos bak doen!!! Zonde! Afbouwen die handel....of verkopen....maar niet weer in die doos bak ;D


Deel 5


Aan de bakken zit nog wel wat werk….veel schuurwerk vooral

 

Maar niet alles valt tegen, de Bk bak heeft niet zo veel werk nodig



In de BDk bak moeten ook 2 nieuwe treden worden gemaakt omdat er deuren komen op een plaats waar in het originele model geen deuren zaten. Op dezelfde manier gedaan als de vorige, maar nu met 2 x styreen van 0,5 mm.
Na aftekenen bleek dat de deuren een kleine milimeter t.o.v. elkaar verschoven zitten. Zal uiteindelijk niet opvallen, maar nu lijkt het wel raar…



Ook hier moeten er treden verdwijnen waar ze nu niet meer nodig zijn.
Eerst de trede er uit gesneden.



Dan vol gestort met plamuur



En dan weer schuren natuurlijk…..hieronder de BDk bak op het onderstel met nieuwe instaptreden en de inmiddels vlak geschuurde oude treden.
Met potlood de bak al gemarkeerd waar nog geplamuurd moet worden.



Plamuren dus…. en dan weer schuren (ik krijg steeds meer respect voor Frank die er al zoveel gebouwd heeft....)



Tijdens het wachten tot er weer geschuurd kan worden heb ik inmiddels 5 wielstellen voorzien van een sleper. De =stroomassen heb ik tegengesteld gedraaid geplaatst zodat er in wisselstraten met 2 wielen per draaistel massa wordt gemaakt en in blokken elk wielstel massa maakt op de geïsoleerde detectiestukken. Mocht het niet voldoende zijn, kunnen er nog ~stroom wielen onder.



Nog zo’n tussendoorklusje is het schilderen van het interieur. Moet je niet in 1 keer willen doen. Onderstaande is van de BDk bak



« Laatst bewerkt op: 04 February 2012, 16:48:53 door Jakop de Bruin »

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #21 Gepost op: 05 February 2012, 11:44:02 »
Schuren.......schuren.....schuren en......schuren  ::)


Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #22 Gepost op: 05 February 2012, 11:57:55 »
In de schuur? ;D
Ziet er heel goed uit Jakop! (y)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #23 Gepost op: 05 February 2012, 12:26:04 »
Gaaf project!  (y) Ik krijg er zelf ook zin in om er een te verbouwen, maar gelet op de stapel projecten die nog liggen te wachten, toch maar ff niet...

Ik blijf het volgen!

Grtz,

Niels

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #24 Gepost op: 09 February 2012, 22:11:56 »
Gaat lekker zo met de Mat 54 treinstellen.

@Harolda,

Zodra ik in de gelegenheid ben zal ik wat foto's plaatsen. Ik ben na het schuurwerk en een een eenmalige spuitactie gestopt. Mijn airbrush werkt niet echt goed en of dat aan de dikte van de verf ligt of dat er wellicht een andere oorzaak is, weet ik niet. De eerste paar minuten bij het spuiten gaan goed, maar dan begint de airbrush te spetteren.

Nu is het niet echt een heel dure set geweest, dus ik kan mij voorstellen dat de druk niet constant kan blijven bij wat langer gebruik. Sterker nog, gebruik langer dan 15 minuten wordt afgeraden.

Ik heb de eerste twee bakken wel in de primer gezet, dat leverde informatie op voor wat betreft het schuurwerk. Daar ligt nog een uitdaging. Ik heb toen een bak in NS geel gezet, maar dat ging niet helemaal goed dus.

Richard

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #25 Gepost op: 09 February 2012, 22:17:20 »
richard,

was dat met de primer? Ik gebruik zelf de revell primer met wisselend succes: dat gaat ook nooit lang goed,
het spul droogt in de spuit/maakt klodders. Na een paar minuten wordt het een knoeiboel.
Met gewone verf nooit last gehad.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #26 Gepost op: 09 February 2012, 22:34:51 »
Schuren.......schuren.....schuren en......schuren  ::)

uche kuche... jij schuurt toch wel nat hoop ik voor je...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #27 Gepost op: 10 February 2012, 10:10:24 »
Nou nee.....in dit geval (van de foto) niet.
Ik had nogal te grof de kano's weggefreesd (iets te diep) en was met grof schuurband (120) de ergste plamuur aan het vlakken  ;D

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #28 Gepost op: 12 February 2012, 16:05:25 »
Deel 6

In afwachting van wat grondverf dan maar even verder met de techniek.
Het treinstel moet natuurlijk digitaal worden en ik heb er een Lopi 4.0 voor aangeschaft. Deze moet ergens een (onzichtbaar) plekje vinden.
Door de traptredenconsructie kan het originele ijzeren gewicht niet meer op z’n plek.
Om toch maximaal gewicht in de bak te krijgen het stuk ijzer op maat gezaagd.
De Lokpilot vind z’n plaats onder de treden, zit hij meteen klem.



Ik heb een klein printplaatje gezaagd waar de draden van de decoder aan gesoldeerd zitten. De bedrading van slepers kan ik nu  aan de printplaat solderen net als de 2 motordraadjes.
De printplaat met een schroefje vastgezet en hierdoor zit het gewicht ook klem.
De weerstanden voor de (LED) verlichting kunnen ook mooi onder de print gesoldeerd worden.



Even passen met het interieur er bovenop….past precies



Nu de testrit. Eerst een poging gedaan met beide kopbakken. Te weinig massa-afname van de rails. Vieze wielen en te weinig contact. Vanmiddag een poging met één tussenbak er tussen. Stroom afname: 2 slepers op de pukos en 4 assen die massa van de rails ‘pakken’. Dit gaat al beter. Het treinstel rijdt redelijk, zonder ook maar iets aan de Lopi gedaan te hebben is ook de snelheid redelijk te noemen, echter het volgende probleem dient zich aan:
Als er iets meer rijweerstand ontstaat stopt het stel. Op onderstaande foto staat hij stil met draaiende wielen…..het motortje trekt het nog wel echter heeft niet genoeg tractie op de rails.



Oplossingen;
-   meer gewicht ?
-   betere (nieuwe) ASB’s ?

Maar eens experimenteren….

Ik wil het stel kunnen koppelen met de andere 2 hondekop tweetjes (321 en 347) die ik heb en het tweetje wat ik na de 1737 nog wil bouwen.
Hiervoor had ik een setje Rivarossi Scharfenberg koppelingen aangeschaft. Nu lijken die niet op de ‘Nederlandse’ Scharfenbergs.



Nu zijn er wel van te maken denk ik….eerst de ‘koppeldozen’ aan de zijkanten er af gesneden



Gisteren even een kwart rondje gehaald en er opgelijmd als nieuwe koppeldoos.




en…serieproductie

De koppeldozen moeten nog zwart en blauw aan de voorkant, maar dan lijkt het al heel wat èn functioneel.


« Laatst bewerkt op: 13 February 2012, 13:22:57 door Jakop de Bruin. Reden: Typefout hersteld »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3439
    • Mijn van-alles website
Re: BNLS-Werkspoor - Project 1737
« Reactie #29 Gepost op: 12 February 2012, 22:42:03 »
Het gewicht dat op de aangedreven assen duwt is gewoon te laag. Je kunt daarvoor een hele zooi extra gewicht in het midden van de bak leggen, zonder veel resultaat. Je moet eigenlijk op het motordraaistel zelf een plak lood bevestigen.