Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Roco modellen op aliexpress door Remco vM
Vandaag om 15:21:37
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 13:14:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1263227 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4200 Gepost op: 12 July 2025, 13:42:35 »
Monteer geen "draaischijf met opkrik functie" onder je model om zo in the middel of nowhere je trein om te draaien op het spoor,doen ze in het echt ook niet.

 ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4201 Gepost op: 17 July 2025, 00:07:56 »
NS rijdt al jaren geen goederentreinen meer. Daarom zul je NS locomotieven ook niet tegenkomen voor goederentreinen. Zeker niet in Duitsland.


ELL / NS 193 263 Laaber (19923n) by Christoph Schneider, on Flickr
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 898
  • Steel is king!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4202 Gepost op: 17 July 2025, 08:47:36 »
Teruggegeven Ex lease? De 2de is ook van ELL
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4203 Gepost op: 17 July 2025, 08:55:50 »
Volgens de begeleidende tekst groot onderhoud in Gramatneusiedl en op deze manier terug, in plaats van als losse lok. Zal voorheen wel met de Nightjet meegegeven zijn, maar die gaat tegenwoordig naar München.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4204 Gepost op: 22 July 2025, 20:51:18 »
Waarom zou je tijdens rangeren maar 1 lokje gebruiken, als het net zoals in het echt ook met twee kan.

Heerlijke videobeelden van Iowa Traction in Mason City, Iowa, 19th ST SW.

https://www.youtube.com/watch?v=PpRc-Z8zIUk

Streetview: https://maps.app.goo.gl/Sd1Z3DBfu8axabXo7
Jeroen

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4205 Gepost op: 23 July 2025, 09:01:40 »
mooi filmpje
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4206 Gepost op: 27 August 2025, 15:29:09 »
Als je wilt wonen in een locomotief, bouw er dan een. Doen ze in het echt ook.


https://maps.app.goo.gl/nECxipbChxSi4ktS9


(Kies zelf even een positie om het beter te zien.)


Dit gebouw is ook te zien in een filmpje van meneer Tim Traveller op YT.


https://youtu.be/PELruSTO3qI


Bijschrift bij de video: In 1887, the French railways unilaterally decided to move every clock in every railway station 5 minutes behind Paris time. Meanwhile, the clocks outside the stations remained untouched. So why on earth (or at least, in France) would you do that?

Jeroen

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3193
    • SpoorObjecten
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4207 Gepost op: 22 October 2025, 10:09:13 »


Leg je steentjes netjes neer..

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4208 Gepost op: 22 October 2025, 11:17:43 »
Die kende ik nog niet. Los verband? (y) ;D
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
  • 🇳🇴
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4209 Gepost op: 22 October 2025, 11:28:56 »
Zet je oude locs niet op een afgekapt stukje spoor om als veredelde hoogspanning schakelaars te werken:


Med venligst hilsen,

Lennert

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5102
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4210 Gepost op: Vandaag om 12:41:02 »
Ik twijfel een beetje aan de echtheid van deze foto.
Dit is trouwens ook een van de nadelen van AI we gaan een punt bereiken dat je niks meer kan vertrouwen op internet. Ik heb al AI filmpjes gezien dat ik niet eens kon zien dat het AI filmpjes waren, ware het niet voor de grappen die er in verstopt zaten   ;D

Op bnls is er inmiddels ook een draadje wat voor 90% uit posts bestaat die met chatGpt gegenereerd zijn. Straks krijgen we ook nog wat AI plaatjes er tussen zodat de baan mooier lijkt dan dat die is  :-\

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7386
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4211 Gepost op: Vandaag om 14:11:47 »
Natuurlijk niet zo snel te vinden een plaatje hiervan.

Ik weet dat afgeschreven/buitenbedrijfgestelde stoomlocs nog wel eens werden ingezet voor verwarming.
De ketel werd dan van buizen voorzien met warmwaterafvoer naar gebouwen.

Voorgaand plaatje geloof ik niet...   Toch kan het wel

Ronald Visser

Canadian National 3502 was an MLW M-420W diesel-electric locomotive that was owned and operated by the Canadian National Railway (CN) and which became famous when it served as an emergency generator for the city of Boucherville, Quebec, during a severe snowstorm in 1998.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:13:34 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26867
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4212 Gepost op: Vandaag om 14:40:59 »
Ik weet dat afgeschreven/buitenbedrijfgestelde stoomlocs nog wel eens werden ingezet voor verwarming.
Een voorbeeld is de DB 41 105 die bij de elektriciteitscentrale van de PZEM in Vlissingen heeft gestaan. Niet voor verwarming, maar als noodstoomvoorziening.
Is daarna overgedragen aan de Stoomstichting Nederland.
Het bijzondere was dat deze levensloop verzonnen is door een hoofdingenieur bij PZEM, die tevens vrijwilliger was bij SSN.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2976
  • Duitsland TP III/IV
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4213 Gepost op: Vandaag om 14:43:31 »
Ach, dat valt wel mee.


Das traurige Ende des "Schwarzen Schwans": Nachdem 10 002 Anfang 1967 einen Triebwerkschaden erlitt, diente sie noch einige Jahre lang als Heizlokomotive im Bw Ludwigshafen Hbf (Foto). Im April 1972 wurde sie im Aw Offenburg verschrottet. (1968) Foto: H. Kuhnke


055 816 (ex 55 2816) im Bw Dillenburg. Auf dem Dampfdom wurde ein Dampfentnahmerohr installiert, weil die Lok vorübergehend als Vorheizlokomotive benutzt wurde. Am 6. Mai 1969 wurde sie nach Duisburg-Wedau umgesetzt, um dort dann am übernächsten Tag auf z gestellt zu werden. In Wedau diente sie ebenfalls als fahrbare Vorheizlokomotive. Da sich aber diese Art der Vorheizung nicht bewährte, um die Motoren von kalten Diesellokomotiven auf ca. 80 °C vorzuheizen, wurde sie am 19. September 1969 ausgemustert und anschließend zerlegt. (03.1969) Foto: H. Kuhnke
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:46:29 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1653
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4214 Gepost op: Vandaag om 15:39:17 »

Canadian National 3502 was an MLW M-420W diesel-electric locomotive that was owned and operated by the Canadian National Railway (CN) and which became famous when it served as an emergency generator for the city of Boucherville, Quebec, during a severe snowstorm in 1998.

Well eventjes je Frans ophalen

https://youtu.be/iFF4Yd06bcg?si=DE5TJmP-MN7jWNNh