Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:47:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 19:26:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 18:54:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1233662 keer)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4170 Gepost op: 06 April 2025, 11:02:58 »
Veel olie transporten en niet zoals filmpje aangeeft dat het graan zou zijn.

Dat het merendeel van de treinen olie vervoert zal best, maar eerste trein in het filmpje met 5 wagens is toch echt een graantrein.
Dergelijke hoekige wagen met 3 duidelijk zichtbare grote losinrichtingen aan de onderzijde, zijn niet heel geschikt voor olie...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7162
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4171 Gepost op: 06 April 2025, 11:44:50 »
 (y) (y) (y)
Verhouding is 1 graan en 4 a 5 olie per dag.

Ronald Visser
(echt een smerige bedoening. Nobel heeft zijn geld daarmee verdiend)


« Laatst bewerkt op: 06 April 2025, 11:54:41 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1290
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4172 Gepost op: 06 April 2025, 12:21:40 »
Op GM is de onbewaakte overweg inmiddels verdwenen. Ook is er een rijstrook meer.
In het commentaar op YT wordt verwezen naar GE 2015/2016.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7162
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4173 Gepost op: 06 April 2025, 14:36:30 »
OK. Kan mooi opgeknapt zijn.
Ik ga dat allemaal niet uitzoeken, daar heb/neem ik geen tijd voor.

Ga maar eens terug in de tijd ter plaatse van het Olympia stadion (Google earth).
Weg is weg.

Ik ben er diverse keren tussen 2010 en 2013 geweest.
En geweest is geweest. (y)

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
  • Bnlx treinendokter.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4174 Gepost op: 06 April 2025, 19:42:30 »
Hoi,

Okay Ronald, dan doe ik t wel  8).

Ik ben verschillende malen aan t begin van deze eeuw voor mijn werk in Baku geweest.Ook daar waar t de YT clip is opgenomen.
Die jaren (2000-2008) hoofdzakelijk bezig geweest met de ontwikkeling van het Shah Deniz gasveld, voor Socar/BP. Dat was toen der tijd het grootste gasveld buiten Iran dat net ondekt was.(*)

De laatste keer (2006) was al bekend dat de toemalige "City dock" zou worden opgeheven. De zevensporige 'snelweg' was toen nog een 2 sporig  'straatje' in t verlengde van de Neftchilar avenue ("Promenade"), en met een scherpe hoek naar links (vanaf de promenade gezien) naar de Üzeyir Hacıbəyli, om daar rechtsaf over de brug en spoor te gaan.

De stortwagens die toen daar reden (City dock) werden hoofdzakelijk gebruikt voor kalkzand/cement dat werd ingevoerd van uit Turkmenistan.

De (olie)tankwagens die op t terrein stonden, waren daar tijdelijk gestald. De grote raffinaderij die naast het station  had geregeld te weinig ruimte om de wagons tijdelijk te stallen. Olie kwam uit de bronnen verder naar t zuiden en westen van Baku. De lokale bronnen van Baku (Oilfields waar Ronalds een foto van laat zien) hadden een pijpleiding de baai over en met aanvulling van vrachtwagens. Ook vanuit t oosten werd olie aangevoerd met pijpleidingen. Deze olie kwam vanaf het grootste olieplatform ter wereld. Dat was zo groot dat er zelfs een complete stad op t platform was gebouwd. Dat heeft later nog gefigureerd in een James Bond film (The world is not enough).


Locatie raffinaderij in Baku.

*) 't Grappige is dat BP/Socar juist bezig waren met de bouw van een gaspijpleiding vanuit Turkije naar Azerbeidzjan voor Russisch gas. Met de vondst van t gasveld, moesten alle compressorstations in de pijpelding (die bijna af was) 180° gedraaid worden.

PS. De olievelden van Baku waren 85 jaar geleden ook het hoofddoel van de Duitsers om naar t oosten uit te vallen. Je kan maar beperkt olie uit steenkool halen, en dan ook nog van een slechte kwaliteit. De olie in Baku, was makkelijk te winnen (veeg wat zand op zij en presto!) en van goede kwaliteit (in jargon 'zoet'). (Zelfs Panoramix (die druïde van Asterix) wist dat er niks boven de olie uit Azerbeidzjan ging, totdat ie t verving door frambozen sap.)

PPS. Dit is ook de locatie waar ik zelf voor t eerst met een echte lokomotief heb mogen rijden. Op een zondag middag, onder t genot van een bakje thee.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 06 April 2025, 19:47:22 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2137
    • Baan in Los Angeles
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4175 Gepost op: 14 April 2025, 21:52:12 »
Leuk verhaal Jan-Peter, moet erg gaaf zijn geweest dat je daar bent geweest!  (y)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7162
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4176 Gepost op: 14 April 2025, 23:40:58 »
Jan-Peter.
Dank voor je verhaal.

Ik was er voor controle waterkwaliteit en herkomst van het water van meren in Baku
en advieswerk aangaande een zeer groot drainage kanaal (Shabran).
Tevens regenwaterafvoer problematiek, omdat de meren zondermeer worden dichtgestort.

Als je op de grond stampt komt de olie omhoog.

Ronald Visser



Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4177 Gepost op: 15 April 2025, 07:04:10 »
Citaat
Als je op de grond stampt komt de olie omhoog.
Dat soort plekken hadden we vroeger in Nederland ook, dat noemden we autokerkhoven ...

Mooi verhaal Jan-Peter, met zo'n baan zie je nog eens wat van de wereld; en je wordt er nog voor betaald ook  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
  • Bnlx treinendokter.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4178 Gepost op: 15 April 2025, 08:38:31 »
Mmm. 't Uitzicht veranderd niet zo heel drastisch op zee...



of



Aan de wal is meer te zien.



In Baku met een collega 'ons' schip aan t inmeten om later op zee nauwkeurig de positie te kunnen bepalen.

En ja t betaald genoeg om in een andere scenery buitenlandse treintjes te kijken. (om maar weer op t onderwerp terug te komen)



Heb je geen treinstel? Set er gewoon twee loks voor en achter. (ja ik weet t: geen originele opmerking) Dat doen ze dus ook met buitenlandsmaterieel in een ander buitenland...

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7162
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4179 Gepost op: 15 April 2025, 09:23:57 »
Eric,
de hoeveelheid olie die er daar dan onder te vinden is, is heel wat meer dan op dat kerkhof...... :angel:
Zelf nooit voor het werk weggeweest?

Zo`n kerkhof zou een plaats kunnen innemen op een treinbaan. En dan een paar Ja knikkers er op.

Ronald Visser
(ik knik ook meestal ja, bij een opmerking thuis.... ;) )
 
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4180 Gepost op: 15 April 2025, 10:37:49 »
Citaat
Zelf nooit voor het werk weggeweest?
Buiten ruim 5 jaar voor defensie op de Noord-Duitse Laagvlakte niet nee.
Maar binnen de landsgrenzen wel op bijzondere plaatsen geweest, zo heb ik vrijwel alle betonnen radio/TV/straalzender torens in Nederland van binnen gezien, inclusief de technische ruimten met de zenders, datacenters en de noodstroom voorzieningen.
En niet vergeten het uitzicht vanaf de 'reportage ringen' en/of het dak.
Ik moet daar nog foto's van hebben, inclusief foto's van de tekeningen. Kan ze alleen nu even niet vinden  ::)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7162
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4181 Gepost op: 15 April 2025, 18:18:32 »
Eric, daar ben ik alleen met vakantie doorheen gereden.

Foto`s ?
Idem bij mij !

Staan ergens als back-up.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4182 Gepost op: 03 June 2025, 21:49:43 »
Gebruik geen verschillende railhoogten op de baan. Dat doen ze in het echt ook niet omdat het niet goed aan elkaar past.


Härtsfeldbahn 29-05-2025

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4183 Gepost op: 04 June 2025, 20:39:32 »
Via een facebookpost kwam ik hier achter. In Munchen ligt een oude boot op een opgebroken stuk spoor.
De boot heet Alte Utting. Bij de Lagerhausstrasse.

https://maps.app.goo.gl/GcgvgUvsYvnYikju5

streetview: https://maps.app.goo.gl/SbaSZU6bj6p36m5Z6


Dus euh ook in het echt kan een boot spoorloos zijn. 
« Laatst bewerkt op: 04 June 2025, 20:45:13 door Jeronimos »
Jeroen

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Confusius zei het al.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4184 Gepost op: 05 June 2025, 03:52:31 »
Dat het ding spoorloos is zou ik nu niet willen zeggen. Ze ligt op het (opgebroken)spoor, goed in het zicht. Dat het voor een boot een vreemde ligplaats is, is wel zeker. Iets met vreemde eenden?
« Laatst bewerkt op: 05 June 2025, 04:04:24 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.