Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1138107 keer)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3960 Gepost op: 27 januari 2023, 12:33:02 »
Ik zie het je nog niet doen Koen.
En zeker niet met de standaard wissels.
Succes bij deze.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3961 Gepost op: 31 januari 2023, 19:54:58 »
Gebruik geen sneltreinlocomotieven voor een speciaal transport. Doen ze in het echt ook niet.

Stilll uit er onderstaande video



https://youtu.be/_1-_xsh-AAk?t=259

Video van DestinationTrainsPlanes
Jeroen

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3962 Gepost op: 01 februari 2023, 21:56:25 »




Zet geen betonmixer op een wagon met een locomotief er voor, slaat nergens op doen ze in het echt ook niet  ;D


Nou ja in model kan alles  ;D (y)

Mvg, Johan


ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3963 Gepost op: 05 februari 2023, 16:56:24 »
Trek niet te snel op, dat doen ze in 1:1 ook niet.

https://youtu.be/_4hCcyRCqtk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3964 Gepost op: 05 februari 2023, 17:04:23 »
Zo'n loc kan 50 keer zijn eigen gewicht slepen. Dus als hij los rijdt is het net een drag car.
Enige decennia geleden werd de dienst Amsterdam-Vlissingen met getrokken treinen gereden. In Vlissingen moest de loc omlopen en soms maakte de machinist er een sport van om de loc zo snel mogelijk te laten optrekken.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3965 Gepost op: 05 februari 2023, 17:13:20 »
Zou mooi zijn als daar beelden van zouden zijn.

Ik denk wel dat de Baureihe 101 het wint van een NS 1600: hij heeft 6400 kW en 300kN aanzetkracht, een NS 1600 respectievelijk 4600 en 260.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3966 Gepost op: 05 februari 2023, 17:19:24 »
Die 6400 kW is het continuevermogen, hier mag je wel met het uurvermogen rekenen en dat is 6600 kW, dus bij een eigen gewicht van 84 t, 12,73 kg/kW, dat wil wel weg  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3967 Gepost op: 05 februari 2023, 17:23:15 »
Je hebt gelijk, nog krachtiger dus!

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5678
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3968 Gepost op: 05 februari 2023, 17:35:18 »
De versnelling wordt in het begin vooral bepaald door de wrijvingscoëfficiënt van de wielen op de rails.
Die is verrassend hoog: ik kom waarden tegen van 0.25 in droge toestand, meer dan ik had gedacht.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3969 Gepost op: 05 februari 2023, 18:27:17 »
Het is nog veel meer, in droge toestand kan een draaistroomlok zoals een 101 van 84 ton aanzetten met 300Kn, dat is even vlot uit mn hoofd ca 0,35.

grtz rob

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5678
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3970 Gepost op: 05 februari 2023, 19:02:16 »
Dat verbaast me ook weer niet, Rob.
En inderdaad:
μ=Faanzet/Fz=Faanzet/(g×m)=300k/(9.81×84k)=0.364
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3971 Gepost op: 06 februari 2023, 06:32:14 »
Kon een onbeladen motorpost ook niet behoorlijk snel optrekken?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3972 Gepost op: 06 februari 2023, 07:14:23 »
Ja, ongeveer hetzelfde vermogen als een plan V, maar veel lichter. ca. 500kWbij 52t, tegen 86t voor plan V.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3973 Gepost op: 06 februari 2023, 08:36:26 »
Machinist kon wel met g krachten te maken krijgen. :o

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3974 Gepost op: 06 februari 2023, 08:41:40 »
In het Deense boek "Et liv på maskinen" van Peer Pedersen beschrijft deze machinist zijn ervaringen bij het spoor.
Toen de derde serie MZ net nieuw was reed hij een trein met twee locs en drie rijtuigen (2e loc liep omlooptechtnisch mee omdat die elders verderop nodig was).
In Roskilde liggen de perronsporen aan de hoofdsporen, dus zonder snelheidsbeperkingen wegens wissels en dergelijke.
De machinist wilde wel eens weten waartoe de nieuwe locs in staat waren, dus trok hij bij vertrek uit Roskilde met maximale versnelling op.
Nog voor het eind van het perron reed de trein al 140 km/h....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein