Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
07 September 2025, 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
07 September 2025, 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
07 September 2025, 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
07 September 2025, 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
07 September 2025, 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
07 September 2025, 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
07 September 2025, 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
07 September 2025, 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
07 September 2025, 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
07 September 2025, 11:33:42
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 September 2025, 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
07 September 2025, 08:23:41
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1241211 keer)

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5824
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3960 Gepost op: 27 January 2023, 12:33:02 »
Ik zie het je nog niet doen Koen.
En zeker niet met de standaard wissels.
Succes bij deze.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3961 Gepost op: 31 January 2023, 19:54:58 »
Gebruik geen sneltreinlocomotieven voor een speciaal transport. Doen ze in het echt ook niet.

Stilll uit er onderstaande video



https://youtu.be/_1-_xsh-AAk?t=259

Video van DestinationTrainsPlanes
Jeroen

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1263
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3962 Gepost op: 01 February 2023, 21:56:25 »




Zet geen betonmixer op een wagon met een locomotief er voor, slaat nergens op doen ze in het echt ook niet  ;D


Nou ja in model kan alles  ;D (y)

Mvg, Johan


ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1502
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3963 Gepost op: 05 February 2023, 16:56:24 »
Trek niet te snel op, dat doen ze in 1:1 ook niet.

https://youtu.be/_4hCcyRCqtk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3964 Gepost op: 05 February 2023, 17:04:23 »
Zo'n loc kan 50 keer zijn eigen gewicht slepen. Dus als hij los rijdt is het net een drag car.
Enige decennia geleden werd de dienst Amsterdam-Vlissingen met getrokken treinen gereden. In Vlissingen moest de loc omlopen en soms maakte de machinist er een sport van om de loc zo snel mogelijk te laten optrekken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1502
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3965 Gepost op: 05 February 2023, 17:13:20 »
Zou mooi zijn als daar beelden van zouden zijn.

Ik denk wel dat de Baureihe 101 het wint van een NS 1600: hij heeft 6400 kW en 300kN aanzetkracht, een NS 1600 respectievelijk 4600 en 260.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7622
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3966 Gepost op: 05 February 2023, 17:19:24 »
Die 6400 kW is het continuevermogen, hier mag je wel met het uurvermogen rekenen en dat is 6600 kW, dus bij een eigen gewicht van 84 t, 12,73 kg/kW, dat wil wel weg  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1502
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3967 Gepost op: 05 February 2023, 17:23:15 »
Je hebt gelijk, nog krachtiger dus!

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6210
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3968 Gepost op: 05 February 2023, 17:35:18 »
De versnelling wordt in het begin vooral bepaald door de wrijvingscoëfficiënt van de wielen op de rails.
Die is verrassend hoog: ik kom waarden tegen van 0.25 in droge toestand, meer dan ik had gedacht.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3969 Gepost op: 05 February 2023, 18:27:17 »
Het is nog veel meer, in droge toestand kan een draaistroomlok zoals een 101 van 84 ton aanzetten met 300Kn, dat is even vlot uit mn hoofd ca 0,35.

grtz rob

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6210
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3970 Gepost op: 05 February 2023, 19:02:16 »
Dat verbaast me ook weer niet, Rob.
En inderdaad:
μ=Faanzet/Fz=Faanzet/(g×m)=300k/(9.81×84k)=0.364
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3971 Gepost op: 06 February 2023, 06:32:14 »
Kon een onbeladen motorpost ook niet behoorlijk snel optrekken?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7622
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3972 Gepost op: 06 February 2023, 07:14:23 »
Ja, ongeveer hetzelfde vermogen als een plan V, maar veel lichter. ca. 500kWbij 52t, tegen 86t voor plan V.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3973 Gepost op: 06 February 2023, 08:36:26 »
Machinist kon wel met g krachten te maken krijgen. :o
Ik heb al een trein

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3974 Gepost op: 06 February 2023, 08:41:40 »
In het Deense boek "Et liv på maskinen" van Peer Pedersen beschrijft deze machinist zijn ervaringen bij het spoor.
Toen de derde serie MZ net nieuw was reed hij een trein met twee locs en drie rijtuigen (2e loc liep omlooptechtnisch mee omdat die elders verderop nodig was).
In Roskilde liggen de perronsporen aan de hoofdsporen, dus zonder snelheidsbeperkingen wegens wissels en dergelijke.
De machinist wilde wel eens weten waartoe de nieuwe locs in staat waren, dus trok hij bij vertrek uit Roskilde met maximale versnelling op.
Nog voor het eind van het perron reed de trein al 140 km/h....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein