Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door roadster36
Vandaag om 01:39:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DBCargo
17 januari 2021, 23:52:56
Walcherense (Zeeuwse) tram in spoor G door jaco1988
17 januari 2021, 23:51:14
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Freek Jonkers
17 januari 2021, 23:23:52
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
17 januari 2021, 23:23:47
Wisselsymbool veranderen Ecos2 door nico99
17 januari 2021, 23:19:44
Projekt 083-338 door 44
17 januari 2021, 23:18:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 januari 2021, 23:18:07
Roco BR44, waar onderdelen verkrijgbaar? door hein frunt
17 januari 2021, 23:08:17
Wie gaat NL-rijtuigen uitbrengen in schaal n? door Marcel112
17 januari 2021, 23:05:30
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door MarkSpoor
17 januari 2021, 23:01:45
Aansluiten ledverlichting op trafo via rijregelaar, 3 a 5V door GMA70
17 januari 2021, 22:58:13
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door MOVisser
17 januari 2021, 22:55:27
Roco OBB 1089 krokodil rijdt slecht. door Dwergsein
17 januari 2021, 22:50:13
Den Zoedel Tramt door Huup
17 januari 2021, 22:22:21
Harz-draisine in spoor 0e door Tulpendaal
17 januari 2021, 22:10:17
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door 1200blauw
17 januari 2021, 22:09:39
NL nummerborden voor Piko Benelux-hondekop door Rob Ellerman
17 januari 2021, 22:04:24
Knooppunt aan de Twentelijn door 1200blauw
17 januari 2021, 21:54:49
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
17 januari 2021, 21:41:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
17 januari 2021, 21:35:40
Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan. door RBlok
17 januari 2021, 21:31:56
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door jerrytrein
17 januari 2021, 21:24:00
Restauratie TEE treinstel door Peter Kleton
17 januari 2021, 21:15:34
Roco MultiMaus, hoe moet je CV programmeren van 3 cijfers? door GMA70
17 januari 2021, 21:10:56
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door Martin Welberg
17 januari 2021, 20:51:13
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
17 januari 2021, 20:44:31
Frans loodsje et cetera door Noordernet
17 januari 2021, 20:42:39
Raccordement diorama door Jeroenproj
17 januari 2021, 20:31:02
Blok kleurt niet mee in Koploper. door Rinuswaardenburg
17 januari 2021, 20:22:02
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 875426 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2510
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2430 Gepost op: 28 mei 2015, 21:24:24 »
Is het niet vooral de bedoeling dat een trein op drift geen verdere schade aan kan richten?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2431 Gepost op: 28 mei 2015, 21:51:18 »
Ontspoortongen kan voor flankbeveiliging zijn, maar ook b.v. om te voorkomen dat materieel ongecontroleerd een helling af gaat rijden.

Verder: een ontspoorinrichting is bedoeld om binnen zekere snelheden en massa's te werken. Indien de massa of de snelheid (of liever het product daar van) boven een bepaalde waarde komt e.a niet tijdig (dwz na een bepaalde afstand) stilstaat. Ik heb geen idee of die waarde hier mogelijk overschreden is

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 746
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2432 Gepost op: 28 mei 2015, 23:17:03 »
Hoewel ik de situatie daar niet ken is het naar mijn mening wel een vreemde plaats voor een ontsporingstong.
Zeker als er meerdere wagens op hol geslagen zouden zijn en daar ontsporen, dan is dat bijzonder gevaarlijk voor de omwonenden die toch dicht op het spoor wonen.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2015, 23:21:13 door Alexander »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20293
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2433 Gepost op: 28 mei 2015, 23:45:00 »
Ik denk dat op die plek gekozen is voor de minst kwade oplossing. Als er op dat wissel een aanrijding plaats vindt is dat voor de omwonenden nog kwalijker.
Zo'n ontspoortong is vooral bedoeld om weggewaaide wagens in het grind te laten stoppen, en die zullen eerder tot stilstand komen.
Een loc rolt niet zomaar weg door de wind, dit is waarschijnlijk een gevalletje van niet goed opletten en/of te hard rijden.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1927
    • Rangeerbaantje "Den Boog"
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2434 Gepost op: 29 mei 2015, 00:02:19 »
Of de loc stond op een hellend vlak, en was verkeerd achter gelaten  ;)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2435 Gepost op: 29 mei 2015, 07:18:56 »
Dit is een zogenaamde "Schützweiche". Zoals je op het einde ziet wordt het spoor eensporig, en gebruikt men deze methode vaak om het baanvaak te beschermen. Op dubbelspoor kom je het ook vaak tegen, het hoofddoel is dus beschermen van baanvakken.

Groeten

Bas

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8579
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2436 Gepost op: 29 mei 2015, 07:24:05 »
Ken je dit specifieke geval, Bas? Of gebeurt zoiets vaker?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19466
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2437 Gepost op: 29 mei 2015, 07:54:21 »
In dit geval heeft het zo te zien ook niet erg geholpen? De loc is toch op het te beschermen baanvak terecht gekomen. Maar ze kunnen het ontspoorwissel moeilijk eerder leggen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3809
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2438 Gepost op: 29 mei 2015, 08:45:31 »
Volgens mij is het niet de bedoeling van een ontspoortong om locs te stoppen, maar ( zoals Paul al meldde) wegrollende wagens. Als die op zo'n tong ontsporen staan ze binnen een paar meter in de ballast zonder verder ook maar iets te raken. Een loc heeft meer massa en al gauw meer snelheid, dus zal veel verder doorploegen. Overigens vraag ik me af in hoeverre een E-loc op drift kan raken, dan is dit een geval dat de ontspoortong fout lag tijdens regulier bedrijf. 
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2439 Gepost op: 29 mei 2015, 08:51:24 »
Ehhh, misschien een mcn die gewoon ging rijden zonder dat hij hiervoor de juiste seinbeelden had?? Naar ik begrepen heb zijn stop-ontspoorblokken ook enkel bedoeld / gedimensioneerd op wagens. Indien je daar tegen aanrijdt met een 1200 oid gaat die er ook gewoon overheen en is het blok gewoon stuk.

etienne

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2440 Gepost op: 29 mei 2015, 08:52:12 »
Misschien kwam de loc wel van de andere kant en is die helemaal niet op de ontspoortong ontspoort.......

Etienne

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3574
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2441 Gepost op: 29 mei 2015, 12:07:39 »
De loc is er wel degelijk door de ontspoortong uitgegooid, zie de krassen maar op de dwarsliggers /grind tussen de sporen. Leiden direct naar de locomotief. Een e-loc is, net als welk ander type loc ook, gewoon een zware beremde wagen. Als de luchtdruk in de remcylinder wegvalt (bv door te lange stilstand), dan gaat de loc rollen. Gezien de weinige schade aan de bovenleiding denk ik dat de beide stroomafnemers neer waren, dus de loc stond geparkeerd.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2015, 13:13:39 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2442 Gepost op: 29 mei 2015, 13:12:12 »
Is dit niet wat in de vroegere DDR een "Dreckweiche" werd genoemd?

(zie het boek van Bernd Kuhlmann hierover...)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2443 Gepost op: 29 mei 2015, 17:08:37 »
Het is in ieder geval een foto van een poosje geleden. Ae 6/6 zijn helaas niet meer in dienst, en de laatsten waren allemaal in Cargo uitvoering.

@ Gerard: de stroomafnemers kun je ook na de ontsporing laten zakken, of de machinist heeft de stuurstroom eruit gegooid tijdens zijn malheur, of de lok is alleen aan de wandel gegaan....maw koffiedik kijken.

@ Paul: idd ook een mogelijkheid. Kan echter ook een rangeerbeweging zijn geweest en de machinist dacht dat hij achter het eerste wissel zou komen.

@ Gert: doel is ALLES te stoppen wat daar niet hoort in die richting te rollen, ongeacht lok of wagen(s)

@ Henk: als je al zover komt, gaat automatisch het inrijsein voor de andere trein op rood, dus de machinist word al gewaarschuwd. Over "als" factoren gaan we niet praten ;-)

@ Peter: nee, dit geval ken ik niet, wel soortgelijke ;-)

Groeten

Bas

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2444 Gepost op: 29 mei 2015, 17:28:28 »
Als je de foto's vanaf de andere ziet dan het lijkt het doorgaande spoor nog wel vrij, misschien heeft de flankbeveiliging dus toch wel gewerkt: http://www.blog-note.com/accidents-de-train/