Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door barry1972
Vandaag om 23:52:56
NS 6100 van GM&S door Ivo tB
Vandaag om 23:42:23
Wie weet wat dit onderdeel is door hgr
Vandaag om 23:41:24
Cubana door sdz1976
Vandaag om 23:39:56
Modelspoorbaan Fleischmann door Wim Vink
Vandaag om 23:32:09
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 23:30:26
Koppelen luchtslangen door Dwergsein
Vandaag om 23:25:46
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 23:22:04
Puzzel: schakelen verbindingsspoor met ompolen door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:16:51
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door GerardvV
Vandaag om 23:07:39
Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan? door Peter Kleton
Vandaag om 23:07:16
Trein botst op scootmobiel bij spoorwegovergang Vierpaardjes door Rondje_HO
Vandaag om 22:59:57
Baanplan met vlak Hollands thema. door T.Trein
Vandaag om 22:44:41
NS baan in Las Vegas door AndrevdG
Vandaag om 22:43:23
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Quinzeedied
Vandaag om 22:31:20
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door 1200blauw
Vandaag om 22:19:27
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Sikje248
Vandaag om 22:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:06:45
Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig? door Frans v H
Vandaag om 22:06:05
Bahnstrecke 5867 door Dave.......
Vandaag om 22:03:39
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:58:23
Hall sensoren type 49E door Menno
Vandaag om 21:38:24
ExactTrain 2021 door Eric B
Vandaag om 21:34:19
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door Quinzeedied
Vandaag om 21:14:47
Schuco H0 2021 door Arjan6511
Vandaag om 21:13:49
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door arnout
Vandaag om 21:06:26
Falkenheim door Frank 123
Vandaag om 20:57:24
Station Delft N spoor 1/160 zelfbouw door johnny
Vandaag om 20:44:35
Neurenberg: omgekeerd wensenlijstje door Pauldg
Vandaag om 20:43:09
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door AndréDev
Vandaag om 20:40:42
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 876756 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2511
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2430 Gepost op: 28 mei 2015, 21:24:24 »
Is het niet vooral de bedoeling dat een trein op drift geen verdere schade aan kan richten?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2431 Gepost op: 28 mei 2015, 21:51:18 »
Ontspoortongen kan voor flankbeveiliging zijn, maar ook b.v. om te voorkomen dat materieel ongecontroleerd een helling af gaat rijden.

Verder: een ontspoorinrichting is bedoeld om binnen zekere snelheden en massa's te werken. Indien de massa of de snelheid (of liever het product daar van) boven een bepaalde waarde komt e.a niet tijdig (dwz na een bepaalde afstand) stilstaat. Ik heb geen idee of die waarde hier mogelijk overschreden is

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 746
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2432 Gepost op: 28 mei 2015, 23:17:03 »
Hoewel ik de situatie daar niet ken is het naar mijn mening wel een vreemde plaats voor een ontsporingstong.
Zeker als er meerdere wagens op hol geslagen zouden zijn en daar ontsporen, dan is dat bijzonder gevaarlijk voor de omwonenden die toch dicht op het spoor wonen.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2015, 23:21:13 door Alexander »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20358
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2433 Gepost op: 28 mei 2015, 23:45:00 »
Ik denk dat op die plek gekozen is voor de minst kwade oplossing. Als er op dat wissel een aanrijding plaats vindt is dat voor de omwonenden nog kwalijker.
Zo'n ontspoortong is vooral bedoeld om weggewaaide wagens in het grind te laten stoppen, en die zullen eerder tot stilstand komen.
Een loc rolt niet zomaar weg door de wind, dit is waarschijnlijk een gevalletje van niet goed opletten en/of te hard rijden.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1928
    • Rangeerbaantje "Den Boog"
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2434 Gepost op: 29 mei 2015, 00:02:19 »
Of de loc stond op een hellend vlak, en was verkeerd achter gelaten  ;)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2435 Gepost op: 29 mei 2015, 07:18:56 »
Dit is een zogenaamde "Schützweiche". Zoals je op het einde ziet wordt het spoor eensporig, en gebruikt men deze methode vaak om het baanvaak te beschermen. Op dubbelspoor kom je het ook vaak tegen, het hoofddoel is dus beschermen van baanvakken.

Groeten

Bas

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8579
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2436 Gepost op: 29 mei 2015, 07:24:05 »
Ken je dit specifieke geval, Bas? Of gebeurt zoiets vaker?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19503
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2437 Gepost op: 29 mei 2015, 07:54:21 »
In dit geval heeft het zo te zien ook niet erg geholpen? De loc is toch op het te beschermen baanvak terecht gekomen. Maar ze kunnen het ontspoorwissel moeilijk eerder leggen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3810
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2438 Gepost op: 29 mei 2015, 08:45:31 »
Volgens mij is het niet de bedoeling van een ontspoortong om locs te stoppen, maar ( zoals Paul al meldde) wegrollende wagens. Als die op zo'n tong ontsporen staan ze binnen een paar meter in de ballast zonder verder ook maar iets te raken. Een loc heeft meer massa en al gauw meer snelheid, dus zal veel verder doorploegen. Overigens vraag ik me af in hoeverre een E-loc op drift kan raken, dan is dit een geval dat de ontspoortong fout lag tijdens regulier bedrijf. 
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2439 Gepost op: 29 mei 2015, 08:51:24 »
Ehhh, misschien een mcn die gewoon ging rijden zonder dat hij hiervoor de juiste seinbeelden had?? Naar ik begrepen heb zijn stop-ontspoorblokken ook enkel bedoeld / gedimensioneerd op wagens. Indien je daar tegen aanrijdt met een 1200 oid gaat die er ook gewoon overheen en is het blok gewoon stuk.

etienne

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2440 Gepost op: 29 mei 2015, 08:52:12 »
Misschien kwam de loc wel van de andere kant en is die helemaal niet op de ontspoortong ontspoort.......

Etienne

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3574
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2441 Gepost op: 29 mei 2015, 12:07:39 »
De loc is er wel degelijk door de ontspoortong uitgegooid, zie de krassen maar op de dwarsliggers /grind tussen de sporen. Leiden direct naar de locomotief. Een e-loc is, net als welk ander type loc ook, gewoon een zware beremde wagen. Als de luchtdruk in de remcylinder wegvalt (bv door te lange stilstand), dan gaat de loc rollen. Gezien de weinige schade aan de bovenleiding denk ik dat de beide stroomafnemers neer waren, dus de loc stond geparkeerd.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2015, 13:13:39 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2442 Gepost op: 29 mei 2015, 13:12:12 »
Is dit niet wat in de vroegere DDR een "Dreckweiche" werd genoemd?

(zie het boek van Bernd Kuhlmann hierover...)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2443 Gepost op: 29 mei 2015, 17:08:37 »
Het is in ieder geval een foto van een poosje geleden. Ae 6/6 zijn helaas niet meer in dienst, en de laatsten waren allemaal in Cargo uitvoering.

@ Gerard: de stroomafnemers kun je ook na de ontsporing laten zakken, of de machinist heeft de stuurstroom eruit gegooid tijdens zijn malheur, of de lok is alleen aan de wandel gegaan....maw koffiedik kijken.

@ Paul: idd ook een mogelijkheid. Kan echter ook een rangeerbeweging zijn geweest en de machinist dacht dat hij achter het eerste wissel zou komen.

@ Gert: doel is ALLES te stoppen wat daar niet hoort in die richting te rollen, ongeacht lok of wagen(s)

@ Henk: als je al zover komt, gaat automatisch het inrijsein voor de andere trein op rood, dus de machinist word al gewaarschuwd. Over "als" factoren gaan we niet praten ;-)

@ Peter: nee, dit geval ken ik niet, wel soortgelijke ;-)

Groeten

Bas

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2444 Gepost op: 29 mei 2015, 17:28:28 »
Als je de foto's vanaf de andere ziet dan het lijkt het doorgaande spoor nog wel vrij, misschien heeft de flankbeveiliging dus toch wel gewerkt: http://www.blog-note.com/accidents-de-train/