Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Doneren
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€172.50
Per saldo:
€-77.50
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen
Kalender
Plaatje uploaden
Hoe werkt plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Filmwedstrijd
Youtube kanaal
Modelspoorwinkels
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
door
roadster36
Vandaag
om 01:39:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DBCargo
17 januari 2021, 23:52:56
Walcherense (Zeeuwse) tram in spoor G
door
jaco1988
17 januari 2021, 23:51:14
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Freek Jonkers
17 januari 2021, 23:23:52
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes)
door
Frans Peeters
17 januari 2021, 23:23:47
Wisselsymbool veranderen Ecos2
door
nico99
17 januari 2021, 23:19:44
Projekt 083-338
door
44
17 januari 2021, 23:18:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
17 januari 2021, 23:18:07
Roco BR44, waar onderdelen verkrijgbaar?
door
hein frunt
17 januari 2021, 23:08:17
Wie gaat NL-rijtuigen uitbrengen in schaal n?
door
Marcel112
17 januari 2021, 23:05:30
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
door
MarkSpoor
17 januari 2021, 23:01:45
Aansluiten ledverlichting op trafo via rijregelaar, 3 a 5V
door
GMA70
17 januari 2021, 22:58:13
Klein Hertogdom Moresnet in H0
door
MOVisser
17 januari 2021, 22:55:27
Roco OBB 1089 krokodil rijdt slecht.
door
Dwergsein
17 januari 2021, 22:50:13
Den Zoedel Tramt
door
Huup
17 januari 2021, 22:22:21
Harz-draisine in spoor 0e
door
Tulpendaal
17 januari 2021, 22:10:17
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
door
1200blauw
17 januari 2021, 22:09:39
NL nummerborden voor Piko Benelux-hondekop
door
Rob Ellerman
17 januari 2021, 22:04:24
Knooppunt aan de Twentelijn
door
1200blauw
17 januari 2021, 21:54:49
Rheinburgh, TP V/VI
door
Dave.......
17 januari 2021, 21:41:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Sean
17 januari 2021, 21:35:40
Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan.
door
RBlok
17 januari 2021, 21:31:56
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk
door
jerrytrein
17 januari 2021, 21:24:00
Restauratie TEE treinstel
door
Peter Kleton
17 januari 2021, 21:15:34
Roco MultiMaus, hoe moet je CV programmeren van 3 cijfers?
door
GMA70
17 januari 2021, 21:10:56
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
door
Martin Welberg
17 januari 2021, 20:51:13
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
door
Frycio82
17 januari 2021, 20:44:31
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
17 januari 2021, 20:42:39
Raccordement diorama
door
Jeroenproj
17 januari 2021, 20:31:02
Blok kleurt niet mee in Koploper.
door
Rinuswaardenburg
17 januari 2021, 20:22:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
Vorige
-
Volgende
-
1
...
161
162
[
163
]
164
165
...
245
Omlaag
Auteur
Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan (gelezen 875428 keer)
laurent
Offline
Berichten: 2510
Broem broem!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2430 Gepost op:
28 mei 2015, 21:24:24 »
Is het niet vooral de bedoeling dat een trein op drift geen verdere schade aan kan richten?
Gelogd
Neem ook eens een kijkje op mijn
Youtube Kanaal
:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH
Tischbahning.de
guest7823
Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2431 Gepost op:
28 mei 2015, 21:51:18 »
Ontspoortongen kan voor flankbeveiliging zijn, maar ook b.v. om te voorkomen dat materieel ongecontroleerd een helling af gaat rijden.
Verder: een ontspoorinrichting is bedoeld om binnen zekere snelheden en massa's te werken. Indien de massa of de snelheid (of liever het product daar van) boven een bepaalde waarde komt e.a niet tijdig (dwz na een bepaalde afstand) stilstaat. Ik heb geen idee of die waarde hier mogelijk overschreden is
Gelogd
Alexander
Offline
Berichten: 746
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2432 Gepost op:
28 mei 2015, 23:17:03 »
Hoewel ik de situatie daar niet ken is het naar mijn mening wel een vreemde plaats voor een ontsporingstong.
Zeker als er meerdere wagens op hol geslagen zouden zijn en daar ontsporen, dan is dat bijzonder gevaarlijk voor de omwonenden die toch dicht op het spoor wonen.
Groeten, Alexander
«
Laatst bewerkt op: 28 mei 2015, 23:21:13 door Alexander
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 20293
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2433 Gepost op:
28 mei 2015, 23:45:00 »
Ik denk dat op die plek gekozen is voor de minst kwade oplossing. Als er op dat wissel een aanrijding plaats vindt is dat voor de omwonenden nog kwalijker.
Zo'n ontspoortong is vooral bedoeld om weggewaaide wagens in het grind te laten stoppen, en die zullen eerder tot stilstand komen.
Een loc rolt niet zomaar weg door de wind, dit is waarschijnlijk een gevalletje van niet goed opletten en/of te hard rijden.
Gelogd
Projecten:
"Without"
"Heuvelland"
"Uit en Thuis"
Marijn
Grote treintjes monteur
Offline
Berichten: 1927
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2434 Gepost op:
29 mei 2015, 00:02:19 »
Of de loc stond op een hellend vlak, en was verkeerd achter gelaten
Gelogd
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
Lokführer Bas
Offline
Berichten: 1008
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2435 Gepost op:
29 mei 2015, 07:18:56 »
Dit is een zogenaamde "Schützweiche". Zoals je op het einde ziet wordt het spoor eensporig, en gebruikt men deze methode vaak om het baanvaak te beschermen. Op dubbelspoor kom je het ook vaak tegen, het hoofddoel is dus beschermen van baanvakken.
Groeten
Bas
Gelogd
Peter Korsten
Team systeembeheer
Offline
Berichten: 8579
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2436 Gepost op:
29 mei 2015, 07:24:05 »
Ken je dit specifieke geval, Bas? Of gebeurt zoiets vaker?
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
henk
Offline
Berichten: 19466
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2437 Gepost op:
29 mei 2015, 07:54:21 »
In dit geval heeft het zo te zien ook niet erg geholpen? De loc is toch op het te beschermen baanvak terecht gekomen. Maar ze kunnen het ontspoorwissel moeilijk eerder leggen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 3809
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2438 Gepost op:
29 mei 2015, 08:45:31 »
Volgens mij is het niet de bedoeling van een ontspoortong om locs te stoppen, maar ( zoals Paul al meldde) wegrollende wagens. Als die op zo'n tong ontsporen staan ze binnen een paar meter in de ballast zonder verder ook maar iets te raken. Een loc heeft meer massa en al gauw meer snelheid, dus zal veel verder doorploegen. Overigens vraag ik me af in hoeverre een E-loc op drift kan raken, dan is dit een geval dat de ontspoortong fout lag tijdens regulier bedrijf.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
guest7823
Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2439 Gepost op:
29 mei 2015, 08:51:24 »
Ehhh, misschien een mcn die gewoon ging rijden zonder dat hij hiervoor de juiste seinbeelden had?? Naar ik begrepen heb zijn stop-ontspoorblokken ook enkel bedoeld / gedimensioneerd op wagens. Indien je daar tegen aanrijdt met een 1200 oid gaat die er ook gewoon overheen en is het blok gewoon stuk.
Gelogd
etienne
Offline
Berichten: 214
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2440 Gepost op:
29 mei 2015, 08:52:12 »
Misschien kwam de loc wel van de andere kant en is die helemaal niet op de ontspoortong ontspoort.......
Etienne
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3574
Als het maar elektrisch is.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2441 Gepost op:
29 mei 2015, 12:07:39 »
De loc is er wel degelijk door de ontspoortong uitgegooid, zie de krassen maar op de dwarsliggers /grind tussen de sporen. Leiden direct naar de locomotief. Een e-loc is, net als welk ander type loc ook, gewoon een zware beremde wagen. Als de luchtdruk in de remcylinder wegvalt (bv door te lange stilstand), dan gaat de loc rollen. Gezien de weinige schade aan de bovenleiding denk ik dat de beide stroomafnemers neer waren, dus de loc stond geparkeerd.
Groet,
Gerard van der Sel.
«
Laatst bewerkt op: 29 mei 2015, 13:13:39 door gvandersel
»
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2139
Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2442 Gepost op:
29 mei 2015, 13:12:12 »
Is dit niet wat in de vroegere DDR een "Dreckweiche" werd genoemd?
(zie het boek van Bernd Kuhlmann hierover...)
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Lokführer Bas
Offline
Berichten: 1008
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2443 Gepost op:
29 mei 2015, 17:08:37 »
Het is in ieder geval een foto van een poosje geleden. Ae 6/6 zijn helaas niet meer in dienst, en de laatsten waren allemaal in Cargo uitvoering.
@ Gerard: de stroomafnemers kun je ook na de ontsporing laten zakken, of de machinist heeft de stuurstroom eruit gegooid tijdens zijn malheur, of de lok is alleen aan de wandel gegaan....maw koffiedik kijken.
@ Paul: idd ook een mogelijkheid. Kan echter ook een rangeerbeweging zijn geweest en de machinist dacht dat hij achter het eerste wissel zou komen.
@ Gert: doel is ALLES te stoppen wat daar niet hoort in die richting te rollen, ongeacht lok of wagen(s)
@ Henk: als je al zover komt, gaat automatisch het inrijsein voor de andere trein op rood, dus de machinist word al gewaarschuwd. Over "als" factoren gaan we niet praten ;-)
@ Peter: nee, dit geval ken ik niet, wel soortgelijke ;-)
Groeten
Bas
Gelogd
Teun60
Offline
Berichten: 278
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2444 Gepost op:
29 mei 2015, 17:28:28 »
Als je de foto's vanaf de andere ziet dan het lijkt het doorgaande spoor nog wel vrij, misschien heeft de flankbeveiliging dus toch wel gewerkt:
http://www.blog-note.com/accidents-de-train/
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
Vorige
-
Volgende
-
1
...
161
162
[
163
]
164
165
...
245
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan