Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:55:55
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:55:34
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:38:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
mass am see
Vandaag
om 16:32:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
BrightonBelle
Vandaag
om 16:31:24
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
bellejt
Vandaag
om 16:21:46
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 16:12:44
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:07:22
Schroefkoppeling voor H0.
door
Ronald69
Vandaag
om 15:53:41
Dampflok-Museum Hermeskeil
door
1200blauw
Vandaag
om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje
door
Josephes
Vandaag
om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 14:31:12
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Eelco Storm
Vandaag
om 14:29:54
NL-baan in Canada
door
ArjanB
Vandaag
om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 14:07:48
Pendel module Viessmann 5214
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:37:36
Raadplaatje
door
Hatsune Miku
Vandaag
om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:27:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ronald69
Vandaag
om 11:58:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Ronald69
Vandaag
om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten
door
Voske
Vandaag
om 11:26:13
Maasvlakte Zuid
door
Eric B
Vandaag
om 11:03:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
RikJ
Vandaag
om 10:54:18
Modelspoorbaan van Einte
door
741230
Vandaag
om 10:45:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
Vorige
-
Volgende
-
1
...
161
162
[
163
]
164
165
...
281
Omlaag
Auteur
Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan (gelezen 1260569 keer)
laurent
Offline
Berichten: 2789
Broem broem!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2430 Gepost op:
28 May 2015, 21:24:24 »
Is het niet vooral de bedoeling dat een trein op drift geen verdere schade aan kan richten?
Gelogd
Neem ook eens een kijkje op mijn
Youtube Kanaal
:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH
Tischbahning.de
guest7823
Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2431 Gepost op:
28 May 2015, 21:51:18 »
Ontspoortongen kan voor flankbeveiliging zijn, maar ook b.v. om te voorkomen dat materieel ongecontroleerd een helling af gaat rijden.
Verder: een ontspoorinrichting is bedoeld om binnen zekere snelheden en massa's te werken. Indien de massa of de snelheid (of liever het product daar van) boven een bepaalde waarde komt e.a niet tijdig (dwz na een bepaalde afstand) stilstaat. Ik heb geen idee of die waarde hier mogelijk overschreden is
Gelogd
Alexander
Offline
Berichten: 796
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2432 Gepost op:
28 May 2015, 23:17:03 »
Hoewel ik de situatie daar niet ken is het naar mijn mening wel een vreemde plaats voor een ontsporingstong.
Zeker als er meerdere wagens op hol geslagen zouden zijn en daar ontsporen, dan is dat bijzonder gevaarlijk voor de omwonenden die toch dicht op het spoor wonen.
Groeten, Alexander
«
Laatst bewerkt op: 28 May 2015, 23:21:13 door Alexander
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26853
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2433 Gepost op:
28 May 2015, 23:45:00 »
Ik denk dat op die plek gekozen is voor de minst kwade oplossing. Als er op dat wissel een aanrijding plaats vindt is dat voor de omwonenden nog kwalijker.
Zo'n ontspoortong is vooral bedoeld om weggewaaide wagens in het grind te laten stoppen, en die zullen eerder tot stilstand komen.
Een loc rolt niet zomaar weg door de wind, dit is waarschijnlijk een gevalletje van niet goed opletten en/of te hard rijden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Marijn
Grote treintjes monteur
Offline
Berichten: 2189
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2434 Gepost op:
29 May 2015, 00:02:19 »
Of de loc stond op een hellend vlak, en was verkeerd achter gelaten
Gelogd
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
Bas, Dordrecht
Offline
Berichten: 1158
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2435 Gepost op:
29 May 2015, 07:18:56 »
Dit is een zogenaamde "Schützweiche". Zoals je op het einde ziet wordt het spoor eensporig, en gebruikt men deze methode vaak om het baanvaak te beschermen. Op dubbelspoor kom je het ook vaak tegen, het hoofddoel is dus beschermen van baanvakken.
Groeten
Bas
Gelogd
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2436 Gepost op:
29 May 2015, 07:24:05 »
Ken je dit specifieke geval, Bas? Of gebeurt zoiets vaker?
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
henk
Offline
Berichten: 22602
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2437 Gepost op:
29 May 2015, 07:54:21 »
In dit geval heeft het zo te zien ook niet erg geholpen? De loc is toch op het te beschermen baanvak terecht gekomen. Maar ze kunnen het ontspoorwissel moeilijk eerder leggen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4236
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2438 Gepost op:
29 May 2015, 08:45:31 »
Volgens mij is het niet de bedoeling van een ontspoortong om locs te stoppen, maar ( zoals Paul al meldde) wegrollende wagens. Als die op zo'n tong ontsporen staan ze binnen een paar meter in de ballast zonder verder ook maar iets te raken. Een loc heeft meer massa en al gauw meer snelheid, dus zal veel verder doorploegen. Overigens vraag ik me af in hoeverre een E-loc op drift kan raken, dan is dit een geval dat de ontspoortong fout lag tijdens regulier bedrijf.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
guest7823
Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2439 Gepost op:
29 May 2015, 08:51:24 »
Ehhh, misschien een mcn die gewoon ging rijden zonder dat hij hiervoor de juiste seinbeelden had?? Naar ik begrepen heb zijn stop-ontspoorblokken ook enkel bedoeld / gedimensioneerd op wagens. Indien je daar tegen aanrijdt met een 1200 oid gaat die er ook gewoon overheen en is het blok gewoon stuk.
Gelogd
etienne
Offline
Berichten: 220
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2440 Gepost op:
29 May 2015, 08:52:12 »
Misschien kwam de loc wel van de andere kant en is die helemaal niet op de ontspoortong ontspoort.......
Etienne
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2441 Gepost op:
29 May 2015, 12:07:39 »
De loc is er wel degelijk door de ontspoortong uitgegooid, zie de krassen maar op de dwarsliggers /grind tussen de sporen. Leiden direct naar de locomotief. Een e-loc is, net als welk ander type loc ook, gewoon een zware beremde wagen. Als de luchtdruk in de remcylinder wegvalt (bv door te lange stilstand), dan gaat de loc rollen. Gezien de weinige schade aan de bovenleiding denk ik dat de beide stroomafnemers neer waren, dus de loc stond geparkeerd.
Groet,
Gerard van der Sel.
«
Laatst bewerkt op: 29 May 2015, 13:13:39 door gvandersel
»
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2187
Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2442 Gepost op:
29 May 2015, 13:12:12 »
Is dit niet wat in de vroegere DDR een "Dreckweiche" werd genoemd?
(zie het boek van Bernd Kuhlmann hierover...)
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Bas, Dordrecht
Offline
Berichten: 1158
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2443 Gepost op:
29 May 2015, 17:08:37 »
Het is in ieder geval een foto van een poosje geleden. Ae 6/6 zijn helaas niet meer in dienst, en de laatsten waren allemaal in Cargo uitvoering.
@ Gerard: de stroomafnemers kun je ook na de ontsporing laten zakken, of de machinist heeft de stuurstroom eruit gegooid tijdens zijn malheur, of de lok is alleen aan de wandel gegaan....maw koffiedik kijken.
@ Paul: idd ook een mogelijkheid. Kan echter ook een rangeerbeweging zijn geweest en de machinist dacht dat hij achter het eerste wissel zou komen.
@ Gert: doel is ALLES te stoppen wat daar niet hoort in die richting te rollen, ongeacht lok of wagen(s)
@ Henk: als je al zover komt, gaat automatisch het inrijsein voor de andere trein op rood, dus de machinist word al gewaarschuwd. Over "als" factoren gaan we niet praten ;-)
@ Peter: nee, dit geval ken ik niet, wel soortgelijke ;-)
Groeten
Bas
Gelogd
Teun60
Offline
Berichten: 315
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
«
Reactie #2444 Gepost op:
29 May 2015, 17:28:28 »
Als je de foto's vanaf de andere ziet dan het lijkt het doorgaande spoor nog wel vrij, misschien heeft de flankbeveiliging dus toch wel gewerkt:
http://www.blog-note.com/accidents-de-train/
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Teun
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
Vorige
-
Volgende
-
1
...
161
162
[
163
]
164
165
...
281
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan