Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Foamplaten door PkAlfisti
Vandaag om 14:59:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 14:50:56
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:33:06
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 14:29:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 14:22:33
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1136676 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2430 Gepost op: 28 mei 2015, 21:24:24 »
Is het niet vooral de bedoeling dat een trein op drift geen verdere schade aan kan richten?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2431 Gepost op: 28 mei 2015, 21:51:18 »
Ontspoortongen kan voor flankbeveiliging zijn, maar ook b.v. om te voorkomen dat materieel ongecontroleerd een helling af gaat rijden.

Verder: een ontspoorinrichting is bedoeld om binnen zekere snelheden en massa's te werken. Indien de massa of de snelheid (of liever het product daar van) boven een bepaalde waarde komt e.a niet tijdig (dwz na een bepaalde afstand) stilstaat. Ik heb geen idee of die waarde hier mogelijk overschreden is

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2432 Gepost op: 28 mei 2015, 23:17:03 »
Hoewel ik de situatie daar niet ken is het naar mijn mening wel een vreemde plaats voor een ontsporingstong.
Zeker als er meerdere wagens op hol geslagen zouden zijn en daar ontsporen, dan is dat bijzonder gevaarlijk voor de omwonenden die toch dicht op het spoor wonen.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2015, 23:21:13 door Alexander »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2433 Gepost op: 28 mei 2015, 23:45:00 »
Ik denk dat op die plek gekozen is voor de minst kwade oplossing. Als er op dat wissel een aanrijding plaats vindt is dat voor de omwonenden nog kwalijker.
Zo'n ontspoortong is vooral bedoeld om weggewaaide wagens in het grind te laten stoppen, en die zullen eerder tot stilstand komen.
Een loc rolt niet zomaar weg door de wind, dit is waarschijnlijk een gevalletje van niet goed opletten en/of te hard rijden.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2434 Gepost op: 29 mei 2015, 00:02:19 »
Of de loc stond op een hellend vlak, en was verkeerd achter gelaten  ;)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2435 Gepost op: 29 mei 2015, 07:18:56 »
Dit is een zogenaamde "Schützweiche". Zoals je op het einde ziet wordt het spoor eensporig, en gebruikt men deze methode vaak om het baanvaak te beschermen. Op dubbelspoor kom je het ook vaak tegen, het hoofddoel is dus beschermen van baanvakken.

Groeten

Bas

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2436 Gepost op: 29 mei 2015, 07:24:05 »
Ken je dit specifieke geval, Bas? Of gebeurt zoiets vaker?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2437 Gepost op: 29 mei 2015, 07:54:21 »
In dit geval heeft het zo te zien ook niet erg geholpen? De loc is toch op het te beschermen baanvak terecht gekomen. Maar ze kunnen het ontspoorwissel moeilijk eerder leggen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2438 Gepost op: 29 mei 2015, 08:45:31 »
Volgens mij is het niet de bedoeling van een ontspoortong om locs te stoppen, maar ( zoals Paul al meldde) wegrollende wagens. Als die op zo'n tong ontsporen staan ze binnen een paar meter in de ballast zonder verder ook maar iets te raken. Een loc heeft meer massa en al gauw meer snelheid, dus zal veel verder doorploegen. Overigens vraag ik me af in hoeverre een E-loc op drift kan raken, dan is dit een geval dat de ontspoortong fout lag tijdens regulier bedrijf. 
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2439 Gepost op: 29 mei 2015, 08:51:24 »
Ehhh, misschien een mcn die gewoon ging rijden zonder dat hij hiervoor de juiste seinbeelden had?? Naar ik begrepen heb zijn stop-ontspoorblokken ook enkel bedoeld / gedimensioneerd op wagens. Indien je daar tegen aanrijdt met een 1200 oid gaat die er ook gewoon overheen en is het blok gewoon stuk.

etienne

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2440 Gepost op: 29 mei 2015, 08:52:12 »
Misschien kwam de loc wel van de andere kant en is die helemaal niet op de ontspoortong ontspoort.......

Etienne

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2441 Gepost op: 29 mei 2015, 12:07:39 »
De loc is er wel degelijk door de ontspoortong uitgegooid, zie de krassen maar op de dwarsliggers /grind tussen de sporen. Leiden direct naar de locomotief. Een e-loc is, net als welk ander type loc ook, gewoon een zware beremde wagen. Als de luchtdruk in de remcylinder wegvalt (bv door te lange stilstand), dan gaat de loc rollen. Gezien de weinige schade aan de bovenleiding denk ik dat de beide stroomafnemers neer waren, dus de loc stond geparkeerd.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2015, 13:13:39 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2442 Gepost op: 29 mei 2015, 13:12:12 »
Is dit niet wat in de vroegere DDR een "Dreckweiche" werd genoemd?

(zie het boek van Bernd Kuhlmann hierover...)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2443 Gepost op: 29 mei 2015, 17:08:37 »
Het is in ieder geval een foto van een poosje geleden. Ae 6/6 zijn helaas niet meer in dienst, en de laatsten waren allemaal in Cargo uitvoering.

@ Gerard: de stroomafnemers kun je ook na de ontsporing laten zakken, of de machinist heeft de stuurstroom eruit gegooid tijdens zijn malheur, of de lok is alleen aan de wandel gegaan....maw koffiedik kijken.

@ Paul: idd ook een mogelijkheid. Kan echter ook een rangeerbeweging zijn geweest en de machinist dacht dat hij achter het eerste wissel zou komen.

@ Gert: doel is ALLES te stoppen wat daar niet hoort in die richting te rollen, ongeacht lok of wagen(s)

@ Henk: als je al zover komt, gaat automatisch het inrijsein voor de andere trein op rood, dus de machinist word al gewaarschuwd. Over "als" factoren gaan we niet praten ;-)

@ Peter: nee, dit geval ken ik niet, wel soortgelijke ;-)

Groeten

Bas

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2444 Gepost op: 29 mei 2015, 17:28:28 »
Als je de foto's vanaf de andere ziet dan het lijkt het doorgaande spoor nog wel vrij, misschien heeft de flankbeveiliging dus toch wel gewerkt: http://www.blog-note.com/accidents-de-train/
Met vriendelijke groet,
Teun