Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Prestige Models : ervaringen door bellejt
Vandaag om 16:04:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1231141 keer)

Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1695 Gepost op: 26 July 2013, 13:36:20 »
Het lijkt haast wel of van schrik dat een rode merkteken van zijn plek is geraakt.  ;)

mvg,
Gert

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1696 Gepost op: 27 July 2013, 17:00:10 »
De orginele post is naar een draadje over grootspoor gegaan: Grootspoorpraktijken. Waar verder gepraat kan worden over dit onderwerp. Daarom hier als citaat:

Monteer de kleine onderdeeltjes op je modelloc op de juiste wijze,anders staat het zo slordig 8)



Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1697 Gepost op: 15 August 2013, 12:18:53 »
Was water al aan de orde geweest?
Zo niet: Zet nooit water in het station, gebeurt in het echt ook nooit, stations worden altijd voorzien van goede hemelwaterafvoer:


Bron: http://www.bbc.co.uk/gloucestershire/content/image_galleries/july_floods_gallery.shtml
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1698 Gepost op: 17 August 2013, 13:33:13 »
En hier nog een voorbeeldje waarom ovaaltjes totaal niet onrealistische zijn.


dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1699 Gepost op: 17 August 2013, 17:15:23 »
Als je een dakje boven de trap naar het perron maakt en wilt voorzien van een regenpijp. Maak die regenpijp dan niet in allerlei bochten. Dat doen ze in het echt ook niet.

bron: eigen foto te Breda (in 2007).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1700 Gepost op: 17 August 2013, 19:40:49 »
Leuke foto Niels! De bocht-stukken waren zeker in de aanbieding...    :D

mvg,
Gert

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1701 Gepost op: 17 August 2013, 19:45:43 »
Welnee, dat zijn expansiebochten. Stel dat het warm water gaat regenen, dan zetten die buizen uit en die extra lengte moet toch ergens naartoe. ;D
Ook vriendelijk dat ze daar die 3 paaltjes hebben neergezet. Anders zou er regelmatig iemand met zijn kanis tegen die bocht aanlopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1702 Gepost op: 17 August 2013, 20:11:57 »
goed voorbeeld van een slecht ontwerp...

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1703 Gepost op: 18 August 2013, 11:36:31 »
Is ook maar tijdelijk, tot dat het nieuwe station klaar is ;)


Waarbij tijdelijk wel een ruim begrip is bij het spoor....... ::) ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1704 Gepost op: 30 August 2013, 20:02:18 »
Als je een vrachtwagen met een lange trailer op de weg plaatst, zet er dan wel een realistische lading op.
Dat doen ze in het echt ook.


Helaas is de betreffende weg opnieuw gestreetviewed, waardoor deze truck niet meer op streetview te zien is. Dan maar dit op het web teruggevonden screenshotje.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1705 Gepost op: 02 September 2013, 18:40:40 »
Op een enkelsporig baanvak met krappe bogen, hoort geen ICE thuis.


Uitersten by hb foto, on Flickr

Huub

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1706 Gepost op: 06 September 2013, 12:51:42 »
denk er bij het verweren van je treinen aan dat je geen vlekken maakt met je vingers, dit is geen gezicht.


stop ook niet zomaar met het verweren en ga er dan mee rond rijden, in het echt zijn de treinen ook redelijk egaal qua vuil.
groeten,
Auke

Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1707 Gepost op: 06 September 2013, 14:44:20 »
Zeg eens eerlijk Auke, had jij niet stiekem een emmertje met sop bij je op dat perron en heb je gewoon even het voorste deel van de neus van dat treinstel onder handen genomen om deze foto te kunnen maken?   ;)

mvg,
Gert

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1708 Gepost op: 06 September 2013, 14:45:37 »
heb altijd een emmer met sop bij me 8) je weet maar nooit ;D
groeten,
Auke

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1709 Gepost op: 06 September 2013, 17:54:50 »
 ;D
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!