Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Grootspoorpraktijken  (gelezen 4865 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Grootspoorpraktijken
« Gepost op: 27 juli 2013, 12:56:40 »
Edit mods:

Doordat het toch wel een interessant onderwerp is geworden een eigen draadje in plaats van te gast bij "tips voor een natuurgetrouwe modelbaan":

Groet Ronald


Monteer de kleine onderdeeltjes op je modelloc op de juiste wijze,anders staat het zo slordig 8)

« Laatst bewerkt op: 27 juli 2013, 15:06:42 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2013, 12:59:37 »
Die eerste moet je me even uitleggen ........
- koppeling hangt netjes "achterover"
- luchtslangen (treinleiding en hoofdreservoir) netjes in de hangers

Heeeeeel strikt genomen is het "good practice" om de koppeling op het eerste en laatste voertuig niet achterover te hangen maar "in de haak", maar het aantal spoorhazen dat dit nog doet / weet ........
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2013, 17:05:31 door guest7823 »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2013, 13:04:33 »
De hendels van de Akkermankranen horen niet tegen elkaar aan te zitten ;)

In NL hangt men de koppeling niet in de haak aan de loc!
Bij de laatste wagen doet men dit tegenwoordig ook niet meer vanwege de duitse regels en aangezien het gros van de NL treinen richting Duitsland gaan.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2013, 13:08:59 door Remco vM »

guest7823

  • Gast
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2013, 13:14:07 »
De hendels van de Akkermankranen horen niet tegen elkaar aan te zitten ;)

ehhhhhh, jawel hoor. De binnenste zijn de treinleiding (dus de remmen). De buitenste zijn de hoofdreservoirleiding (voor deuren, "buitenom vullen hulpreservoirs" ed). Kan je op deze foto niet goed zien, maar de aansluitkoppelingen zitten ook "anti-parallel" dit is om te zorgen dat je niet onverhoopt de leidingen kruislings aansluit.

Het is voor de rangeerder niet echt makkelijk / handig, maar gegeven de beschikbare ruimte kan het niet zoveel anders.

In NL hangt men de koppeling niet in de haak aan de loc!
Ligt er vermoedelijk aan welke versie ARD je gebruikt  ;D. Bij de SHM (ja ik weet het, ARD uit de oertijd) doen we het gewoon nog wel hoor. Ga wel even spitten in de boekenkast
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2013, 13:16:12 door guest7823 »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2013, 13:25:16 »
Laten we er maar van uit gaan dat ik weet hoe deze hendels gemonteerd moeten zitten en dat deze op deze loc niet niet juist zitten ;), of het moet zo zijn dat ze op deze juist goed zitten en op alle anderen verkeerd om ::)
De twee rode hendels horen aan de binnenzijde te zitten en niet tegen de witte hendels aan
Ik heb het over de hendels van de akkerman kranen, jij houd een heel betoog over de positie van de Akkerman kranen zelf , die op de foto overigens juist zitten ;)


De SHM is toch iets anders als het beroepsvervoer,aangezien men voor het koppelen de koppeling van de wagen gebruikt,hangt die aan de loc netjes "achterover" ;)

guest7823

  • Gast
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2013, 13:28:27 »
Ehhhh sorry VVK (verzameling van voorschriften voor krachtvoertuigdienst) ipv ARD (algemeen reglement van dienst)











Maar ja ........ iets verderop staat er ook dat de AK's van BH's voorzien moeten zien indien niet gekoppeld en dat doen ze ook al een tijdje niet meer  ;D

guest7823

  • Gast
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2013, 13:38:43 »
aangezien men voor het koppelen de koppeling van de wagen gebruikt,hangt die aan de loc netjes "achterover" ;)

Die moet ik ook even opzoeken, maar er staat me bij dat in principe altijd de koppeling van het tractievoertuig gebruikt moest worden.

Voor alle duidelijkheid: ik ben me bewust dat veel regelgeving aan wijzigingen (en internationalisering) onderhevig is, dus dat een deel van mijn verhaal/reactie refereert aan situaties in het verleden (echter veel modelbouwers bouwen in het verleden en in mindere mate in het heden)

Die van de ackermann kranen: ....... de rode kranen waren de "oorspronkelijk". De witte zijn er later bij gekomen. Ik zou niet weten wanneer de er in Nederland standaard bij gekomen zijn. Mijn eerste gok is ten tijde van ICR, omdat dat volgens mij de eerste (getrokken) rijtuigen waren waarbij standaard pneumatische deursluiting op zat.

Bij loc's is er nog een periode geweest waarbij de hoofdreservoir kraan en koppeling midden boven de trekhaak zaten (dusdanig dat het NIET mogelijk was om trein en hoofdleiding aan elkaar te koppelen). Later is die leiding naar beneden gebracht, naast de remleiding (maar dan dus wel gespiegeld). Dat van die kraanhendels zou ik moeten nazoeken. Het kan zijn dat de moderne regels anders / veranderd zijn, maar de situatie die jij in je foto gebruikt komt me niet onbekend over.

Ik moet even de standaard koppelprocedure visualiseren (heb hier geen 1:1 bij de hand) maar de positie van de rode hendels klopt volgens mij in ieder geval voor de eenleiding situatie
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2013, 13:40:37 door guest7823 »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2013, 13:50:22 »
Ter verduidelijking, zo horen ze wel gemonteerd te zijn(zelfde geld voor de ruitenwissers ;D)

guest7823

  • Gast
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2013, 15:58:46 »
I stand corrected:


uit "elektrische locomotieven NS-serie 1300 van Uquiliar" foto dd 08-07-'83 van Maarten v/d Velden

Met bewust deze foto omdat hier OOK de bovenliggende hoofdreservoirkoppeling nog aanwezig is. Die is na de renovatie van de 1300 verdwenen.

Dit gezegd hebbende: ik heb de oorspronkelijk gemelde situatie vaak genoeg gezien om te denken "dat is niet handig"  en me er dus bij plaatsing van de foto hier niet over te verbazen.

guest7823

  • Gast
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2013, 17:19:31 »

"De stoomlocomotief, ir P. Labrijn, Oosthoek Uitgeverij, 1948"

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2013, 20:56:12 »
"In principe" hoort links een linkse kopschotkraan te zitten en rechts een rechtse (links=handel links).
De uitzondering is dat als een linker niet past vanwege ruimtegebrek, een rechtse gebruikt wordt. Op beide 189-foto's wordt afgeweken: de ene heeft de buitenste twee gespiegeld en de binnenste twee goed, de andere heeft ze allemaal gespiegeld. Ik kan me inderdaad voorstellen dat dat laatste uit praktisch oogpunt handiger is.

guest7823

  • Gast
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2013, 21:18:16 »


Het oogt daar allemaal wel wat krap. Ik gok dat het deels komt door de bevestiging van de buffers. Die lijkt me breder / dikker als normaal.

Het kan zijn dat het domweg fout gemonteerd is (de twee rode verwisselt) maar ik zou ook niet verbaast zijn als er ook nog ergens een norm is hoever die hendels van de trekhaak af moeten zitten ........

Gevalletje: montage door stagiaire en kwaliteitscontroleur vroeg naar huis .......  :-\

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2013, 11:08:27 »
Die eerste moet je me even uitleggen ........
- koppeling hangt netjes "achterover"
- luchtslangen (treinleiding en hoofdreservoir) netjes in de hangers

Heeeeeel strikt genomen is het "good practice" om de koppeling op het eerste en laatste voertuig niet achterover te hangen maar "in de haak", maar het aantal spoorhazen dat dit nog doet / weet ........

Door regels van DB Schenker, mag de koppeling niet meer in de (trek)haak hangen. In Duisland was dit al zo nu ook in NL om het risico van dubbel koppelen tegen te gaan en om het grensoverschrijdend rijden "netter" te doen!

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #13 Gepost op: 28 juli 2013, 12:10:25 »
Ik zie het al voor me, als machinist van een doorgaande internationale trein te Emmerich bijvoorbeeld: "Ik moet half uurtje stoppen hoor om de van achterste wagen de koppeling in de kleine haak te leggen, Ik heb een trein van bijna 700 meter....." ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #14 Gepost op: 28 juli 2013, 12:54:51 »

Die moet ik ook even opzoeken, maar er staat me bij dat in principe altijd de koppeling van het tractievoertuig gebruikt moest worden.


Nee, je gebruikt de koppeling van de wagen/het rijtuig. De reden ervan is dat bij het breken van een koppeling het makkelijker is om een wagen of rijtuig uit de dienst te nemen om het onderdeel te vervangen dan een complete locomotief. Slechts bij uitzondering heb ik de koppeling van een loc gebruikt in mijn goederentijd.  :)