Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 06:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 02:21:00
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
  

Auteur Topic: Grootspoorpraktijken  (gelezen 5454 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3238
Grootspoorpraktijken
« Gepost op: 27 July 2013, 12:56:40 »
Edit mods:

Doordat het toch wel een interessant onderwerp is geworden een eigen draadje in plaats van te gast bij "tips voor een natuurgetrouwe modelbaan":

Groet Ronald


Monteer de kleine onderdeeltjes op je modelloc op de juiste wijze,anders staat het zo slordig 8)

« Laatst bewerkt op: 27 July 2013, 15:06:42 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #1 Gepost op: 27 July 2013, 12:59:37 »
Die eerste moet je me even uitleggen ........
- koppeling hangt netjes "achterover"
- luchtslangen (treinleiding en hoofdreservoir) netjes in de hangers

Heeeeeel strikt genomen is het "good practice" om de koppeling op het eerste en laatste voertuig niet achterover te hangen maar "in de haak", maar het aantal spoorhazen dat dit nog doet / weet ........
« Laatst bewerkt op: 27 July 2013, 17:05:31 door guest7823 »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3238
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #2 Gepost op: 27 July 2013, 13:04:33 »
De hendels van de Akkermankranen horen niet tegen elkaar aan te zitten ;)

In NL hangt men de koppeling niet in de haak aan de loc!
Bij de laatste wagen doet men dit tegenwoordig ook niet meer vanwege de duitse regels en aangezien het gros van de NL treinen richting Duitsland gaan.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2013, 13:08:59 door Remco vM »

guest7823

  • Gast
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #3 Gepost op: 27 July 2013, 13:14:07 »
De hendels van de Akkermankranen horen niet tegen elkaar aan te zitten ;)

ehhhhhh, jawel hoor. De binnenste zijn de treinleiding (dus de remmen). De buitenste zijn de hoofdreservoirleiding (voor deuren, "buitenom vullen hulpreservoirs" ed). Kan je op deze foto niet goed zien, maar de aansluitkoppelingen zitten ook "anti-parallel" dit is om te zorgen dat je niet onverhoopt de leidingen kruislings aansluit.

Het is voor de rangeerder niet echt makkelijk / handig, maar gegeven de beschikbare ruimte kan het niet zoveel anders.

In NL hangt men de koppeling niet in de haak aan de loc!
Ligt er vermoedelijk aan welke versie ARD je gebruikt  ;D. Bij de SHM (ja ik weet het, ARD uit de oertijd) doen we het gewoon nog wel hoor. Ga wel even spitten in de boekenkast
« Laatst bewerkt op: 27 July 2013, 13:16:12 door guest7823 »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3238
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #4 Gepost op: 27 July 2013, 13:25:16 »
Laten we er maar van uit gaan dat ik weet hoe deze hendels gemonteerd moeten zitten en dat deze op deze loc niet niet juist zitten ;), of het moet zo zijn dat ze op deze juist goed zitten en op alle anderen verkeerd om ::)
De twee rode hendels horen aan de binnenzijde te zitten en niet tegen de witte hendels aan
Ik heb het over de hendels van de akkerman kranen, jij houd een heel betoog over de positie van de Akkerman kranen zelf , die op de foto overigens juist zitten ;)


De SHM is toch iets anders als het beroepsvervoer,aangezien men voor het koppelen de koppeling van de wagen gebruikt,hangt die aan de loc netjes "achterover" ;)

guest7823

  • Gast
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #5 Gepost op: 27 July 2013, 13:28:27 »
Ehhhh sorry VVK (verzameling van voorschriften voor krachtvoertuigdienst) ipv ARD (algemeen reglement van dienst)











Maar ja ........ iets verderop staat er ook dat de AK's van BH's voorzien moeten zien indien niet gekoppeld en dat doen ze ook al een tijdje niet meer  ;D

guest7823

  • Gast
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #6 Gepost op: 27 July 2013, 13:38:43 »
aangezien men voor het koppelen de koppeling van de wagen gebruikt,hangt die aan de loc netjes "achterover" ;)

Die moet ik ook even opzoeken, maar er staat me bij dat in principe altijd de koppeling van het tractievoertuig gebruikt moest worden.

Voor alle duidelijkheid: ik ben me bewust dat veel regelgeving aan wijzigingen (en internationalisering) onderhevig is, dus dat een deel van mijn verhaal/reactie refereert aan situaties in het verleden (echter veel modelbouwers bouwen in het verleden en in mindere mate in het heden)

Die van de ackermann kranen: ....... de rode kranen waren de "oorspronkelijk". De witte zijn er later bij gekomen. Ik zou niet weten wanneer de er in Nederland standaard bij gekomen zijn. Mijn eerste gok is ten tijde van ICR, omdat dat volgens mij de eerste (getrokken) rijtuigen waren waarbij standaard pneumatische deursluiting op zat.

Bij loc's is er nog een periode geweest waarbij de hoofdreservoir kraan en koppeling midden boven de trekhaak zaten (dusdanig dat het NIET mogelijk was om trein en hoofdleiding aan elkaar te koppelen). Later is die leiding naar beneden gebracht, naast de remleiding (maar dan dus wel gespiegeld). Dat van die kraanhendels zou ik moeten nazoeken. Het kan zijn dat de moderne regels anders / veranderd zijn, maar de situatie die jij in je foto gebruikt komt me niet onbekend over.

Ik moet even de standaard koppelprocedure visualiseren (heb hier geen 1:1 bij de hand) maar de positie van de rode hendels klopt volgens mij in ieder geval voor de eenleiding situatie
« Laatst bewerkt op: 27 July 2013, 13:40:37 door guest7823 »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3238
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #7 Gepost op: 27 July 2013, 13:50:22 »
Ter verduidelijking, zo horen ze wel gemonteerd te zijn(zelfde geld voor de ruitenwissers ;D)

guest7823

  • Gast
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #8 Gepost op: 27 July 2013, 15:58:46 »
I stand corrected:


uit "elektrische locomotieven NS-serie 1300 van Uquiliar" foto dd 08-07-'83 van Maarten v/d Velden

Met bewust deze foto omdat hier OOK de bovenliggende hoofdreservoirkoppeling nog aanwezig is. Die is na de renovatie van de 1300 verdwenen.

Dit gezegd hebbende: ik heb de oorspronkelijk gemelde situatie vaak genoeg gezien om te denken "dat is niet handig"  en me er dus bij plaatsing van de foto hier niet over te verbazen.

guest7823

  • Gast
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #9 Gepost op: 27 July 2013, 17:19:31 »

"De stoomlocomotief, ir P. Labrijn, Oosthoek Uitgeverij, 1948"

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #10 Gepost op: 27 July 2013, 20:56:12 »
"In principe" hoort links een linkse kopschotkraan te zitten en rechts een rechtse (links=handel links).
De uitzondering is dat als een linker niet past vanwege ruimtegebrek, een rechtse gebruikt wordt. Op beide 189-foto's wordt afgeweken: de ene heeft de buitenste twee gespiegeld en de binnenste twee goed, de andere heeft ze allemaal gespiegeld. Ik kan me inderdaad voorstellen dat dat laatste uit praktisch oogpunt handiger is.

guest7823

  • Gast
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #11 Gepost op: 27 July 2013, 21:18:16 »


Het oogt daar allemaal wel wat krap. Ik gok dat het deels komt door de bevestiging van de buffers. Die lijkt me breder / dikker als normaal.

Het kan zijn dat het domweg fout gemonteerd is (de twee rode verwisselt) maar ik zou ook niet verbaast zijn als er ook nog ergens een norm is hoever die hendels van de trekhaak af moeten zitten ........

Gevalletje: montage door stagiaire en kwaliteitscontroleur vroeg naar huis .......  :-\

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #12 Gepost op: 28 July 2013, 11:08:27 »
Die eerste moet je me even uitleggen ........
- koppeling hangt netjes "achterover"
- luchtslangen (treinleiding en hoofdreservoir) netjes in de hangers

Heeeeeel strikt genomen is het "good practice" om de koppeling op het eerste en laatste voertuig niet achterover te hangen maar "in de haak", maar het aantal spoorhazen dat dit nog doet / weet ........

Door regels van DB Schenker, mag de koppeling niet meer in de (trek)haak hangen. In Duisland was dit al zo nu ook in NL om het risico van dubbel koppelen tegen te gaan en om het grensoverschrijdend rijden "netter" te doen!

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #13 Gepost op: 28 July 2013, 12:10:25 »
Ik zie het al voor me, als machinist van een doorgaande internationale trein te Emmerich bijvoorbeeld: "Ik moet half uurtje stoppen hoor om de van achterste wagen de koppeling in de kleine haak te leggen, Ik heb een trein van bijna 700 meter....." ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Grootspoorpraktijken
« Reactie #14 Gepost op: 28 July 2013, 12:54:51 »

Die moet ik ook even opzoeken, maar er staat me bij dat in principe altijd de koppeling van het tractievoertuig gebruikt moest worden.


Nee, je gebruikt de koppeling van de wagen/het rijtuig. De reden ervan is dat bij het breken van een koppeling het makkelijker is om een wagen of rijtuig uit de dienst te nemen om het onderdeel te vervangen dan een complete locomotief. Slechts bij uitzondering heb ik de koppeling van een loc gebruikt in mijn goederentijd.  :)