Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Ronald Halma
Vandaag om 20:10:51
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 19:58:17
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 19:52:27
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:04
Roco traxx 'Eurocity' door Martijn193
Vandaag om 18:30:03
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:46:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 17:21:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:53:02
Haperende locs door BartvD
Vandaag om 16:52:06
Pfarrerwinkel bahn door mass am see
Vandaag om 16:48:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:42:41
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
Vandaag om 16:31:58
Standerdmolen door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:50
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door BartvD
Vandaag om 16:15:48
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:57:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 13:30:51
De modeltreinen van Spoorijzer door NS264
Vandaag om 13:26:01
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:58:46
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Ben
Vandaag om 12:30:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:24:47
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:33:32
lima spoor N lok schoonmaken door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:05
Pendel module door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:43
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:07:20
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:57:05
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 00:10:44
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ruben90
22 September 2025, 23:27:50
Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
22 September 2025, 23:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door NS264
22 September 2025, 23:06:40
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door FritsT
22 September 2025, 22:42:15
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1249148 keer)

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1710 Gepost op: 06 September 2013, 20:41:33 »
....., had jij niet stiekem een emmertje met sop bij je op dat perron......

Je begint wel tegen Auke Gert, maar wie zegt dat jij het niet elke dag doet  :P
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1711 Gepost op: 07 September 2013, 08:34:32 »
Ben ik dan de enige die altijd een zak viezigheid mee neemt, om als ik een nieuwe gewassen trein tegen kom deze te vervuilen zodat de modellen op de modelbaan weer kloppen?

Ronald
Ronald Brandt

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1712 Gepost op: 09 September 2013, 12:28:43 »
In het tijdschrift Modelleisenbahner las ik dat een rongenwagen gebruikt is als brug. Op een voormalig spoorwegtraject dat nu een fietspad is. Dit is in Heiligenhaus. Leuk idee voor op de modelbaan.

rongenwagen als brug
Jeroen

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1713 Gepost op: 09 September 2013, 12:51:24 »
Hoe vind je zoiets? Maar wel heel leuk om na te bouwen.  :)  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4228
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1714 Gepost op: 09 September 2013, 13:38:35 »
Als je een dakje boven de trap naar het perron maakt en wilt voorzien van een regenpijp. Maak die regenpijp dan niet in allerlei bochten. Dat doen ze in het echt ook niet.

bron: eigen foto te Breda (in 2007).

Dit is niet een goed voorbeeld van een slecht ontwerp, dit is een voorbeeld van achteraf ingebracht 'voortschrijdend inzicht'. Ik weet niet hoe groot het dak is, maar als het een klein dakje is dan kun je vaak volstaan met een spuwer ipv een regenpijp. Het kleine beetje water wat er op dat dak valt wordt dan uit de gevel gebracht door een horizontale pijp. Prima oplossing; als het regent is een straaltje extra geen punt en je vermijdt een extra pijp (die vaak gemolesteerd wordt) voor het glas langs.

Vervolgens staat het ding en dan gaat het commentaar regenen, mensen lopen er dicht langs en krijgen water op hun schoenen, misschien stoot zelfs iemand z'n hoofd eraan en dan is leiden in last. Dan gaan praktisch ingestelde mensen de 'fout' herstellen op de meest goedkope wijze. Het resultaat zie je op de foto  :'( .
De ontwerper had natuurlijk ook het pijpje recht naar beneden kunnen uitvoeren, maar dan had het water tegen de glazen pui aankletst en dat is precies de reden dat dat niet is gebeurd. Maar als er in dat laatste geval een pijp onderaan moet zit-ie niet zó in de weg.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1715 Gepost op: 09 September 2013, 19:43:28 »
geen hefbrug voor je auto? Gebruik een kuil in je lokdepot om onder je auto te komen.


van Drehscheibe online.
Jeroen

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1716 Gepost op: 09 September 2013, 20:14:12 »
Genius  (y)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2186
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1717 Gepost op: 09 September 2013, 20:30:56 »
 ;D Zowel JJHS als NS6400:
Wat leuk, een heerlijk beeld uit een "intacte tijd"...  (y)
Een Opel Manta en een blauwe 110; daar kun je eigenlijk alleen maar "blij" van worden!

Ik ken vergelijkbare situaties uit de jaren '80 bij het GVBA: een fatsoenlijke chauffeur kon zijn 'luxewagen' op een inspectiekuil zetten en véél garagekosten uitsparen: VOORZICHTIG op de kuil en ook VOORZICHTIG er af...
(In menige nachtdienst [tenminste in Garage-Oost] werd waarschijnlijk meer tijd besteed aan 'de eigen auto's' of "die ouwe zooi in Hal-D" (De stalling van MUSA)... Waarvoor ik 'Ome Hein' en zijn collega's nog steeds dankbaar ben, want mede daardoor bestáát  GVBA 154 nog, ook al staat zij nu in Ouwsterhaule  :-X

Er is zo'n mooi spreekwoord: Die Appelen vaart, die Appelen eet... Is dat niet precies wat dit plaatje laat zien?

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1718 Gepost op: 13 September 2013, 16:31:09 »
Zet geen auto('s) op een openstaande brug, en ook geen auto’s achter de slagbomen. Doen ze in het echt ook niet. Klik

mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7166
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1719 Gepost op: 13 September 2013, 17:31:43 »
hahahaaahaaaa

Dat kan ik als in Kampen woonachtige Zwollenaar bijzonder waarderen. ;D
Overigens staan deze auto's stil voor het stoplicht bij het station.
Heb naast mijn huis ook nog een mooi object voor deze rubriek.
Zal eens een plaatje trekken.

de groeten van...
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1720 Gepost op: 13 September 2013, 17:50:41 »
ook geen auto’s achter de slagbomen. Doen ze in het echt ook niet.
of onder  ::) ;)
Jeroen

Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1721 Gepost op: 13 September 2013, 20:26:09 »
Leuk! Maar hoe zit het nu in werkelijkheid?
Ik zie op het brugdek dat enkele meters boven de weg uitsteekt een auto staan.
Dan kunnen de stoplichten wel op rood staan, maar je kunt toch niet zomaar de brug omhoog doen met een auto erop?

mvg,
Gert

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1625
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1722 Gepost op: 13 September 2013, 20:35:57 »
jawel hoor, gaat prima, zie de foto ;D ;D zal wel een in Zwolle woonachtige Kampenaar inzitten, nog blij dat ie niet met de voorwielen over, en de achterwielen op het hefgedeelte stond, kamperui of blauwevinger??

(wim, uut zwolle)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7166
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1723 Gepost op: 13 September 2013, 20:53:10 »
Ik ken die brugwachters wel een bittien.
Zit vast meer achter...
Eén van die grappnmakers éf zels mien deerne op heur verzoek es opeheven.
Zal maar niet zeggn wekke, anders kriigt ie vast op ziin duvel.
Was troums nog op de olde brugge, dus jeuren geleden.

Ènderik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1724 Gepost op: 13 September 2013, 20:56:12 »
Wekke deerne? Hedde er meer dan?* 

mvg,
Gert




* Poging tot Kampense streektaal