Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1231239 keer)

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1710 Gepost op: 06 September 2013, 20:41:33 »
....., had jij niet stiekem een emmertje met sop bij je op dat perron......

Je begint wel tegen Auke Gert, maar wie zegt dat jij het niet elke dag doet  :P
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1711 Gepost op: 07 September 2013, 08:34:32 »
Ben ik dan de enige die altijd een zak viezigheid mee neemt, om als ik een nieuwe gewassen trein tegen kom deze te vervuilen zodat de modellen op de modelbaan weer kloppen?

Ronald
Ronald Brandt

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1712 Gepost op: 09 September 2013, 12:28:43 »
In het tijdschrift Modelleisenbahner las ik dat een rongenwagen gebruikt is als brug. Op een voormalig spoorwegtraject dat nu een fietspad is. Dit is in Heiligenhaus. Leuk idee voor op de modelbaan.

rongenwagen als brug
Jeroen

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5800
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1713 Gepost op: 09 September 2013, 12:51:24 »
Hoe vind je zoiets? Maar wel heel leuk om na te bouwen.  :)  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1714 Gepost op: 09 September 2013, 13:38:35 »
Als je een dakje boven de trap naar het perron maakt en wilt voorzien van een regenpijp. Maak die regenpijp dan niet in allerlei bochten. Dat doen ze in het echt ook niet.

bron: eigen foto te Breda (in 2007).

Dit is niet een goed voorbeeld van een slecht ontwerp, dit is een voorbeeld van achteraf ingebracht 'voortschrijdend inzicht'. Ik weet niet hoe groot het dak is, maar als het een klein dakje is dan kun je vaak volstaan met een spuwer ipv een regenpijp. Het kleine beetje water wat er op dat dak valt wordt dan uit de gevel gebracht door een horizontale pijp. Prima oplossing; als het regent is een straaltje extra geen punt en je vermijdt een extra pijp (die vaak gemolesteerd wordt) voor het glas langs.

Vervolgens staat het ding en dan gaat het commentaar regenen, mensen lopen er dicht langs en krijgen water op hun schoenen, misschien stoot zelfs iemand z'n hoofd eraan en dan is leiden in last. Dan gaan praktisch ingestelde mensen de 'fout' herstellen op de meest goedkope wijze. Het resultaat zie je op de foto  :'( .
De ontwerper had natuurlijk ook het pijpje recht naar beneden kunnen uitvoeren, maar dan had het water tegen de glazen pui aankletst en dat is precies de reden dat dat niet is gebeurd. Maar als er in dat laatste geval een pijp onderaan moet zit-ie niet zó in de weg.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1715 Gepost op: 09 September 2013, 19:43:28 »
geen hefbrug voor je auto? Gebruik een kuil in je lokdepot om onder je auto te komen.


van Drehscheibe online.
Jeroen

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1716 Gepost op: 09 September 2013, 20:14:12 »
Genius  (y)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1717 Gepost op: 09 September 2013, 20:30:56 »
 ;D Zowel JJHS als NS6400:
Wat leuk, een heerlijk beeld uit een "intacte tijd"...  (y)
Een Opel Manta en een blauwe 110; daar kun je eigenlijk alleen maar "blij" van worden!

Ik ken vergelijkbare situaties uit de jaren '80 bij het GVBA: een fatsoenlijke chauffeur kon zijn 'luxewagen' op een inspectiekuil zetten en véél garagekosten uitsparen: VOORZICHTIG op de kuil en ook VOORZICHTIG er af...
(In menige nachtdienst [tenminste in Garage-Oost] werd waarschijnlijk meer tijd besteed aan 'de eigen auto's' of "die ouwe zooi in Hal-D" (De stalling van MUSA)... Waarvoor ik 'Ome Hein' en zijn collega's nog steeds dankbaar ben, want mede daardoor bestáát  GVBA 154 nog, ook al staat zij nu in Ouwsterhaule  :-X

Er is zo'n mooi spreekwoord: Die Appelen vaart, die Appelen eet... Is dat niet precies wat dit plaatje laat zien?

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1718 Gepost op: 13 September 2013, 16:31:09 »
Zet geen auto('s) op een openstaande brug, en ook geen auto’s achter de slagbomen. Doen ze in het echt ook niet. Klik

mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1719 Gepost op: 13 September 2013, 17:31:43 »
hahahaaahaaaa

Dat kan ik als in Kampen woonachtige Zwollenaar bijzonder waarderen. ;D
Overigens staan deze auto's stil voor het stoplicht bij het station.
Heb naast mijn huis ook nog een mooi object voor deze rubriek.
Zal eens een plaatje trekken.

de groeten van...
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1720 Gepost op: 13 September 2013, 17:50:41 »
ook geen auto’s achter de slagbomen. Doen ze in het echt ook niet.
of onder  ::) ;)
Jeroen

Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1721 Gepost op: 13 September 2013, 20:26:09 »
Leuk! Maar hoe zit het nu in werkelijkheid?
Ik zie op het brugdek dat enkele meters boven de weg uitsteekt een auto staan.
Dan kunnen de stoplichten wel op rood staan, maar je kunt toch niet zomaar de brug omhoog doen met een auto erop?

mvg,
Gert

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1722 Gepost op: 13 September 2013, 20:35:57 »
jawel hoor, gaat prima, zie de foto ;D ;D zal wel een in Zwolle woonachtige Kampenaar inzitten, nog blij dat ie niet met de voorwielen over, en de achterwielen op het hefgedeelte stond, kamperui of blauwevinger??

(wim, uut zwolle)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1723 Gepost op: 13 September 2013, 20:53:10 »
Ik ken die brugwachters wel een bittien.
Zit vast meer achter...
Eén van die grappnmakers éf zels mien deerne op heur verzoek es opeheven.
Zal maar niet zeggn wekke, anders kriigt ie vast op ziin duvel.
Was troums nog op de olde brugge, dus jeuren geleden.

Ènderik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1724 Gepost op: 13 September 2013, 20:56:12 »
Wekke deerne? Hedde er meer dan?* 

mvg,
Gert




* Poging tot Kampense streektaal