Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2864798 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17790 Gepost op: 23 maart 2021, 10:41:59 »
Mooie aanwinst, Robbert Jan, maar het is wel een late crest hoor.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2021, 10:59:02 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17791 Gepost op: 23 maart 2021, 21:47:19 »
...............
Trekkrachttest van de LNER Gresley A3 en de A4 van Hornby: de A3 trekt inderdaad zonder probleem de 14 rijtuigen:
...................Hier zie je hoe A4 "Guillemot" de trein met 12 rijtuigen trekt:..........

Zaterdag, en ook daarvoor, zagen we hoe sommige loks in staat waren om flink lange treinen over de baan te trekken. Alle gebruikte rijtuigen hadden geen verlichting en dus ook geen stroomopname via de wielen. Bij onze Pullman rijtuigen wordt stroom van de rails opgenomen t.b.v. de tafellampjes en dat betekent extra rijweerstand. De vraag is dus of de loks ook zoveel Pullman rijtuigen kunnen trekken. Ik heb eerst een trein gemaakt van 9 Hornby All Steel "K" type Pullman rijtuigen van 1928, het type wat in de jaren '30 op de LNER reed. Daarna heb ik er als eerste lok de LNER A4 "Mallard" voor gezet. Die trok de trein weliswaar zonder morren, maar ik denk niet dat er veel meer rijtuigen hadden moeten zijn:

<a href="https://www.youtube.com/v/oXcFgKWbT14" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/oXcFgKWbT14</a>

Daarna zette ik er een LNER A3 voor, no.2599 "Book Law", waarvan ik in april 2016 de kromme voetplaat weer een beetje rechtgemaakt heb. Goh, waar blijft de tijd?  ???:


De "Book Law" had moeite om de trein op gang te trekken, er was veel wielslip, behalve die keer toen ik het wilde filmen  ;D:

<a href="https://www.youtube.com/v/OSruir0VxyE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/OSruir0VxyE</a>

Toen het met wat hulp lukte om hem op gang te krijgen reed hij daarna zelf wel netjes verder over de baan:

<a href="https://www.youtube.com/v/sJdZzuWrdUc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/sJdZzuWrdUc</a>

De derde lok was de Peppercorn A1 van Bachmann. Het viel op dat die zwaarder was dan de Hornby loks, maar nauwelijks beter trok. De 9 rijtuigen waren ook voor deze lok genoeg. Ik heb er geen villum van gemaakt, maar wel van de vierde lok, de A3 no. 60062 "Minoru". Die is technisch gelijk aan de "Book Law", maar toch heeft hij meer trekkracht:
<a href="https://www.youtube.com/v/Q4tdN8uaPo0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Q4tdN8uaPo0</a>

Ik denk dat een Pullmantrein van 9 rijtuigen op de East Coast Main Line van de jaren '30 en '50 prototypisch wel eens aardig correct zou kunnen zijn. Er zullen heus geen lange Pullmantreinen van 15 of meer rijtuigen gereden hebben, vermoed ik. Wat er niet klopt aan de trein is dat ik van dit type rijtuig de jaren '30- (met witte daken) en jaren '50-rijtuigen (met grijze daken) door elkaar heen gebruik.  Maar ik heb helaas geen andere en kan er niet wakker van liggen.  :o

Hoewel de rijtuigen voorzien zijn van Hunt close magnetische koppelingen, zijn ze niet kortgekoppeld. Ik heb geen Ultra-close koppelingen meer, maar heb er wel even twee "geleend" om ze uit te proberen. Hier zie je hoe de rijtuigen met "close" gekoppeld zijn......:



...en hier zie je hetzelfde met "ultra-close" koppelingen:


Het ziet er met de Ultra Close koppelingen veel mooier uit en de tussenruimte met Close koppelingen is te groot om het met papieren gangways op te vangen. Ook het rijden ging zonder problemen. Dat betekent dat ik alle koppelingen op deze trein ga vervangen zodra ik weer Ultra Close koppelingen heb.  :-\

Als je aan het prutsen bent heb je soms wel eens een wat minder leuke verrassing: vanmiddag wilde er ineens een rijtuig niet meer aankoppelen  :o:


De oorzaak was dat een magneetje uit een van de koppelingen was losgekomen. Het zit bij de rode pijl op de foto hierboven. Hier zie je het gat in de koppeling waar hij thuishoort:


Ik zit natuurlijk niet op dit soort ongein te wachten, maar er is al heel wat kracht op de koppelingen uitgeoefend en het is pas de eerste keer dat me dit overkomt. Ik zal de magneet met wat UHU maar weer in de koppelingsbehuizing plakken.

Tot slot vond ik het wel een leuk idee om voor de lol nog even twee treinen te villummen die elkaar op de baan passeren, waarna je een van de treinen in de verte ziet verdwijnen bijna zoals je het in het echt ook zou ervaren  ::):

<a href="https://www.youtube.com/v/nnJpWWkuRBU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/nnJpWWkuRBU</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2021, 12:12:19 door St00mboy »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17792 Gepost op: 24 maart 2021, 10:31:23 »
Wat er niet klopt aan de trein is dat ik van dit type rijtuig de jaren "30- (met witte daken) en jaren '50-rijtuigen (met grijze daken) door elkaar heen gebruik. Ik heb geen andere en kan er niet wakker van liggen.

Is er toevallig dan geen periode geweest dat witte en grijze daken door elkaar heen reden ?
Lig er ook niet wakker van  :), bij mij rijden deze fraaie wagens ook door elkaar heen met verschillende dakkleuren.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17793 Gepost op: 24 maart 2021, 11:55:44 »
Het is niet waarschijnlijk dat de witte daken in de stoomtijd erg lang wit gebleven zijn. Er zullen dus waarschijnlijk daken in diverse gradaties tussen wit en grijs te zien zijn geweest. Ik verwacht niet dat er, zoals in mijn trein, echt smetteloos witte daken bij zaten, dus eigenlijk zou ik ze moeten weatheren. Overigens heb ik wel mijn twijfels over de correctheid van de door Hornby gekozen grijze dakkleur.
Maar het dak is niet het enige verschil: de jaren '50 - '60 rijtuigen hebben gordijntjes en die hadden deze Pullmans vóór WW2 niet. En misschien zijn er nog wel meer kleine verschillen.

Maar hoe ver wil je gaan? Dat kan voor iedereen anders zijn. Ik wil graag een beeld neerzetten van een Pullmantrein, zoals hij in de jaren '30 en '50 op de ECML (East Coast Main Line) gereden zou kunnen hebben. Daarbij moet de trein goede rij-eigenschappen hebben en daarom test ik deze lange treinen op onze BMB-baan met wissels en veel linker en rechter bogen. Met deze trein heb ik mijn doel aardig bereikt, vind ik zelf, al is het wel jammer dat ik hem niet kan kortkoppelen.  :-\

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17794 Gepost op: 24 maart 2021, 13:00:15 »
Deze week een koninklijke plaat van Philip D. Hawkins. We zien een GWR King Class nr. 6027 met de Cambrian Coast Express bij Hatton.


Foto: ©️Philip D. Hawkins

De GWR 6000 King Class 4-6-0 werden geïntroduceerd in 1927. Het waren de grootste GWR locomotieven. Charles Collett was de ontwerper van deze serie. Ze werden ingezet op de mainline tussen Londen en het westen, en tussen Londen en Birmingham en/of Wolverhampton. In 1962 werden de locomotieven uit de dienst genomen.

De Cambrian Coast Express was een zogenaamde “Named line” passagierslijn van London Paddington via Shrewsbury naar Aberystwith en Pwllheli over de Cambrian line.

Gr, Hans

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17795 Gepost op: 24 maart 2021, 13:23:10 »
Bedankt Leen voor de uitleg over de witte en grijze daken en overige details. Dat wit was natuurlijk na een paar dagen al niet wit meer.
Voor de modelrijder is het natuurlijk belangrijk dat het er gewoon goed uitziet en prima rijdt.
Ik blijf zo veel mogelijk met Bachmann haakkoppelingen rijden aan de einden van vaste samenstellingen, en vaak de beugelkoppeling tussen de wagens in.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Mijn website
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17796 Gepost op: 24 maart 2021, 14:07:09 »
King Class 6000 George V met de Amerikaanse bel voorop ( overblijfsel van een reis naar Amerika in 1927) in spoor 1:

<a href="https://www.youtube.com/v/1LTqMc5a2U8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/1LTqMc5a2U8</a>

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17797 Gepost op: 24 maart 2021, 15:39:01 »
Erg leuk, vooral die close up opname Fred!
En bedankt voor het plaatsen Hans, blijft genieten van die mooie platen!

Grtz Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17798 Gepost op: 24 maart 2021, 22:46:05 »
Schitterende trein weer, Fred! (y)
En in schaal 1 nog wel, super! Dan zie je pas de massa van zo'n GWR King, daarnaast lijken die van ons maar heel nietig.  ::)

Toch zijn er best leuke 00-modellen van de King uitgebracht. Zowel Hornby als Lima hebben hem al sinds 1978 in het programma, allebei met een pancake motor in de tender. Het Lima-model werd tot in de jaren '90 gemaakt. Dit is no. 6009 King Charles II in BR blue van Lima:


In 2003 werd het Hornby model geüpgraded o.a met de motor in de lok i.p.v. in de tender. Hier zie je de "King Stephen" uit 2003:


In 2015 kwam er een geheel nieuw Hornby-model van de GWR King uit, nadat Dave Jones en Hattons hun nieuwe GWR King aangekondigd hadden. De markt werd overspoeld met GWR Kings en er zijn mensen die ze voor £50 wisten te bemachtigen. Het Hattons/DJM model is nooit verschenen, maar dit is het Hornby model van de King Edward II:


Graham Farish heeft een tijdje de King voor N-spoor geproduceerd en na de overname van Grafar door Bachmann zijn er in 2003 nog een keer twee GWR King loks van de oorspronkelijke tooling uitgebracht, maar daarna niet meer. Dit is de "King John" uit 2000:


No. 6027 King Richard I, de lok hierboven op het schilderij van Hans, is in 1988 door Hornby als model uitgebracht:


De "Cambrian Coast Express" was een famous named train die, behalve  tijdens WW2, van 1927 tot 1991 gereden heeft. Zowel Hornby als Bachmann hebben de "Cambrian Coast Express" als set uitgebracht, maar niet met als lok een GWR King. Van de rijtuigen achter de King is op het schilderij niet veel te zien, maar misschien zijn het de Collett rijtuigen, die Hornby in het programma heeft:


Dapol maakt (andere) GWR Collett rijtuigen voor spoor N:

Alle foto's © hattons.co.uk.

Het is dus mogelijk om in 00, maar ook in N, een GWR-trein samen te stellen die enigszins lijkt op de "Cambrian Coast Express" van het schilderij. En om te bewijzen dat de King geen mietje is, rijdt hij hier met 13 GWR-rijtuigen op de BMB-baan  ;D:

<a href="https://www.youtube.com/v/iCIXSIUFuQI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/iCIXSIUFuQI</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2021, 22:54:56 door St00mboy »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17799 Gepost op: 25 maart 2021, 09:23:13 »
In 2015 kwam er een geheel nieuw Hornby-model van de GWR King uit, nadat Dave Jones en Hattons hun nieuwe GWR King aangekondigd hadden. De markt werd overspoeld met GWR Kings en er zijn mensen die ze voor £50 wisten te bemachtigen. Het Hattons/DJM model is nooit verschenen,
Dus toen deed Hornby het ook al......... 8)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17800 Gepost op: 25 maart 2021, 09:33:14 »
Hattons moet nog maar eens wat gewilde modellen aankondigen, met natuurlijk een wat (te) lage prijsstelling, het werkt als een rode lap op een stier. Verder natuurlijk niets doen, de modellen komen vanzelf.... 

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17801 Gepost op: 25 maart 2021, 12:34:44 »
De inmiddels verguisde Dave Jones van DJM kondigde rond 2015 - naast nogal wat projecten voor N-modellen - de volgende 00-modellen aan: de WD Hunslet "Austerity" J94 0-6-0T de (NS 8800), een Hudswell Clarke 0-6-0 ST industriële tanklok, een BR Class 71 e-lok, een LNER 0-8-0 Q6, een APT (Advances Passenger Train), een Class 86 en 87 e-lok, een Class 59, een Class 92. Daarnaast was er samen met Hattons het project van de GWR King.
Naast de King zijn de Class 71, de LNER Q6, de APT, de Class 87 al of niet geïnspireerd door DJM inmiddels door Hornby geproduceerd, waarvan enkele opvallend snel na de aankondiging door Dave Jones. Hornby kwam na de aankondiging van de Hudswell Clarke lok ook heel snel met hun succesvolle Peckett lokjes op de markt. Het lijkt zonder meer duidelijk dat Hornby probeerde om DJM uit de markt te drukken, uiteindelijk met succes, want DJM moest in 2019 alle activiteiten staken. Enkele DJM-modellen worden nu onder het EFE-label door Bachmann uitgebracht.
De Class 71 van DJM:

Foto © hattons.co.uk

Het feit dat Dave Jones enkele crowdfunding projecten organiseerde heeft ertoe geleid dat hij door velen verguisd werd, die na zijn faillissement hun ingelegde geld kwijt waren. Verder waren er met sommige van zijn loks moeilijk oplosbare technische problemen, waardoor hij als nieuwe fabrikant gelijk al het nodige consumentenvertrouwen verloor. Jammer dat het op die manier gelopen is.... :-\

Maar het kan ook anders lopen. Hornby kwam in 2015 ineens met een SR Adams Radial Tank op de markt, vrijwel tegelijk met Oxford Rail. Deze lok was het eerste project van Oxford Rail, maar Hornby was ze nipt voor. De vraag of ze dat idee toen ook van de nieuwe fabrikant "gepikt" hebben werd nooit beantwoord, maar de omstandigheden waren in elk geval verdacht.  ;) Het fraaie is dat de eigenaar van Oxford Models, Lyndon C. Davies (LCD), inmiddels alweer een tijdje de CEO bij Hornby is en Hornby 49% van de aandelen in LCD Enterprises bezit, het moederbedrijf van Oxford.
De Adams Radial tank van Oxford:

Foto © hattons.co.uk

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2021, 12:36:28 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17802 Gepost op: 25 maart 2021, 12:49:45 »
@Leen,

Ondanks het bedenkelijke track record van Hornby denk ik dat de concurrentie toch langzaam aan toeneemt. Naast Kernow, Hattons, Oxford en Heljan gaat ook Rapido Trains zich roeren. Andrew Hardy heeft me laten weten dat er wel het een en ander in het vat zit. En Bachmann? Ik weet het niet, het prijsniveau gaat inmiddels wel met zulke sprongen omhoog dat het gat met Hornby steeds groter wordt.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17803 Gepost op: 25 maart 2021, 12:57:11 »
De aankondiging van de L&MR "Lion" door Hornby loopt parallel aan het "Titfield Thunderbolt" project van Rapido. Ook hier kun je weer grote vraagtekens bij zetten.  ::) 2023 is een jubileumjaar voor de "Titfield Thunderbolt" en er werd gesuggereerd - en dat is niet onwaarschijnlijk - dat Hornby erachter kwam dat de rechten erop niet meer beschikbaar waren. De "Lion" als deel van de National Collection valt daar blijkbaar buiten.
En er zijn nog meer van dit soort vraagtekens: de BR class 4 4-6-0, de LNER Thompson O1, de B1, de 9F. Van de Class 4, de B1 en de 9F waren er goede bestaande Bachmann modellen. Er zijn ook nog een paar projecten gecancelled vanwege deze praktijken, ik weet even niet meer welke precies.
De Bachmann BR Class 4 4-6-0:

Foto © hattons.co.uk.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo, dat Bachmann wel heel erg lang gewacht heeft met het moderniseren van sommige loks die ze nu kwijtraken aan andere fabrikanten. Denk daarbij ook maar eens aan de LMS Royal Scot, de SR Lord Nelson en de GWR Mogul en Manor. Ik heb geen idee waarom ze dat zo makkelijk laten gebeuren.  ???  Voor de O1 had Bachmann het onderstel al klaar, dat is nl. het onderstel van de Robinson GCR/ROD 2-8-0 en ook voor de nieuwe Hornby BR Class 2 2-6-0 heeft Bachmann het onderstel al jaren in huis, nl. dat van de Ivatt 2MT, maar ze doen er niets mee en Hornby pakt het nu wel op.
Het is zo zonde als de fabrikanten elkaars materieel gaan maken, vooral omdat er nog zoveel niet gemaakt is, er is keuze genoeg.
De Hornby Class 2MT:

Foto © hattons.co.uk.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 25 maart 2021, 21:35:27 door St00mboy »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17804 Gepost op: 25 maart 2021, 13:49:15 »

Het is zo zonde als de fabrikanten elkaars materieel gaan maken, vooral omdat er nog zoveel niet gemaakt is, er is keuze genoeg.

Dat ligt natuurlijk ook aan het feit dat de belangen van de consument wezenlijk anders zijn dan die ban de fabrikant. Voor een fabrikant maakt het weinig uit wat een gemaakt model nu werkelijk is, een Class 24, 37 of 43, het in deze  compleet oninteressant, als het maar voldoende opleverd om het bedrijf draaiende te houden, liefst met een prettige winst.
Daarbij komt het commerciële feit dat concurrentie onwenselijk is, die moeten liefst zo spoedig mogelijk van het toneel verdwijnen, koste wat het kost.

Een dat kan je prima doen door snel, en liefst net iets mooier en beter, hetzelfde te maken.
Dat er dan uit gezichtspunt consument doublures ontstaan is voor de fabrikant geheel oninterresant, daar draait het slechts om de winst, en niet om het model.