Vorige week naar Ierland geweest op een Interrail One Country Pass, per Enterprise van Dublin naar Belfast, paar dagen Noord-Ierland verkennen. Zes dagen rondreizen per trein door Ierland en Noord-Ierland waar ik veel zag, inclusief Antrim Coast, een van de mooiste kustwegen, Carrickfergus Castle waar stadhouder Willem III landde, museum Free Derry, Belfast Transport Museum, Titanic Quarter. Absoluut aan te bevelen, veel mooie dingen gezien en per trein gereisd. Ik heb het hele Noord-Ierse spoorwegnet verkend en ook nog lekker gegeten en whiskey gedronken, deed me goed, ik zou zo weer terug willen. De NIR heeft 325 km spoor waarvan 25 km alleen voor overbrengingsritten en 300 km voor passagiersvervoer, van Belfast naar de grens, Bangor, Larne, Derry en Portrush. De mooiste lijnen zijn Carrickfergus - Larne en Coleraine - Derry. De periode 2000-2013 was een periode van modernisering, vervangen van de oude diesel-electrische treinen door moderne Spaanse drietjes, groei in frequentie. Thans is er een halfuursdienst van Belfast naar Portadown, Whitehead en Bangor en een uurdienst naar Larne en Coleraine en vanaf 2015 een uurdienst Belfast - Derry (nu nog elke 2 uur). Het kan wedijveren met de Luxemburgers en Zwitsers. Bovendien nam ik ook de DART naar Greystones en Howth vanwege de mooie kust.
Thomas Train steekt het Kanaal over. zou met de organisatie contact opgenomen hebben om deze ook te Nederland te laten rijden?http://www.thomas-de-stoomlocomotief.be/index.php/nl Gr,Jan