Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...  (gelezen 67071 keer)

martin 66

• Offline Offline
Re:OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #90 Gepost op: 29 December 2011, 00:02:12 »
Hallo Bessel.

Zoals je het in kleur aangeeft is het inderdaad geworden,alleen ligt alles iets meer naar rechts kijk maar op de laatste foto er past nog net ruim een lokomotief op het stukje spoor na het wissel.

Gr martin.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #91 Gepost op: 25 January 2012, 15:39:17 »
Tijd voor een kleine update alhier. Inmiddels is de houtvoorraad aangevuld, Tillig materiaal ingeslagen en het baanplan geheel uitgewerkt. Ik ga, om het aanzicht leuker te maken, het sporenplan enigszins gedraaid op de modules aanbrengen; omdat het 8 evenwijdige sporen betreft voorkom je daarmee een 'saaie' aanblik, ook omdat je in de diepte weinig ruimte voor scenery overhoudt. Het geheel zal gaan bestaan uit 3 modules: 1 van 140x70cm, 1 van 120x70 (middendeel) en 1 120cm lange eindmodule waar het kopstation zal uitlopen tot 80 cm breedte.
Over de (nog 60cm brede) platen gelegd wordt het dan zoiets:

en van de andere kant:

Op het uitstekende witte deel komt het stationsgebouw. Ik sluit niet uit dat met leggen van de rails ik besluit kleine concessies aan de werkelijkheid te doen: het laatste spoor en het 4e kunnen met wat modificatie uit het sporenplan weggelaten worden indien ik echt niet uit zo komen op de modules. Mijn voorkeur is echter zo min mogelijk van het origineel af te wijken, uw goedbedoelde commentaren zijn altijd weer welkom ;)
RETROBAHN A.G.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 26 January 2012, 09:37:12 »
Dat wordt een aardig groot station. Ik ben benieuwd hoe het er uit gaat zien met wat spoor er op (y)

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #93 Gepost op: 26 January 2012, 09:45:51 »
Als het af is moet het zo'n 4 meter lang zijn en hier op lijken: ;D

(bron: Het Utrechts Archief)

Door drukte op het werk heb ik momenteel niet veel uren aaneen beschikbaar om te bouwen: op dit moment steek ik dus de meeste losse uurtjes in het stationsgebouw en het rijdend materieel.

RETROBAHN A.G.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #94 Gepost op: 31 January 2012, 09:54:17 »
Tijd voor een update: van het stationsgebouw heb ik het casco nu zover af, dat de wanden gespoten kunnen gaan worden. Vloeren zitten er in, wanden gemaakt en hier en daar wat versterkingen omdat bewezen is dat styreen inderdaad graag bochten maakt :P Een volgend project zal ik wanden daarom uit meerdere dunne lagen maken in plaats van 1 dikkere..

Om het geheel meer vormvast te krijgen heb ik ook een grondplaat gemaakt waar een iets verhoogde vloer op ligt voor de 3 ruimtes op de begane grond. Deze houdt het station min of meer klemvast (nog niet verlijmd) zodat de vorm beter in de wanden blijft, met name aan de perronkant met al die deuropeningen. Ik overweg om ook drempels e.d. aan de grondplaat te lijmen en alleen deuren en ramen aan de wanden.
Voordeel is dat het station afneembaar blijft tot de module voltooid is.

Voor het spuiten/lakken van styreen ben ik wat aan het experimenteren geslagen. De wanden moeten uiteindelijk wel wit worden (want stucwerk) maar zonder plasticlook en ook niet lichtdoorlatend. Aangezien de meeste primers niet geweldig hechten en alleen matwitte verf niet het juiste effect geeft, heb ik als proef testplaatjes gespoten met een speciale verfcoating voor kunstleer. Dat trekt in het kunststof zonder de vorm aan te tasten. Daar overheen de mat-witte primer gespoten; ter vergelijk ook een plaatje waar de primer direct op styreen is gespoten.
De buigtest maakt duidelijk: na een paar keer torderen laat de primer los. Het plaatje met de coating kan ik buigen tot het breekt, maar de coating én de primer zijn er niet af te krijgen.
Het is een ouwe spuitbus met beslist milieu-onverantwoorde stoffen maar ik heb nog nooit zo'n goede styreenprimer gehad..
En als er dan eens wat beschadigd, is de ondergrond niet meteen spierwit maar bruin. Ook handig voor het interieur van de BC1-10 straks…

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #95 Gepost op: 04 February 2012, 22:07:46 »
Vandaag heb ik de stucadoor aan het werk gezet. Veel teststukjes gemaakt met witte latex en diverse ingredienten: eigenlijk is alles wat korrels bevat te grof voor dit pleisterwerk, maar gewoon mat wit spuiten maakt het station te 'clean'.
Ik heb een aardig compromis gevonden met een mini-vachtroller en op kleur gebrachte latex (zeg maar levend wit ;D) : er zit wel structuur in de verf, maar geen korrel. En vertaald naar de schaal is de structuur nu eigenlijk veel te grof, maar de totaalindruk is naar mijn mening juist goed voor dit pleisterwerk. Exact 1 op 1 verkleinen maakt niet altijd de meest realistische weergave..

Bessel
RETROBAHN A.G.

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #96 Gepost op: 04 February 2012, 22:13:29 »

Ziet er al goed uit! (y) Ik zal morgen eens een update plaatsen van het andere deel van het lijntje!

Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #97 Gepost op: 10 March 2012, 18:45:58 »
Ook al heb ik niet erg veel tijd gehad de afgelopen maand, toch maar de maandelijkse update plaatsen:

Dankzij Martin heb ik nu ook tekeningen die wat vertellen over de indeling. Omdat het station vooraan op de module komt te staan, wil ik er toch wat in bouwen om vrij doorzicht te voorkomen. Indien het naar m'n zin wordt, komt er ook verlichting in het gebouwtje.
Allereerst begonnen met wat maatwerk kozijnen: deze worden samengesteld uit stripjes en hoekjes uit de grote collectie faller/pola etc. raampjes die ik in de rommeldoos heb liggen. Met name de "locloods" ramen van Pola leveren veel L-profieltjes en dunne strips.
De kozijnen worden geheel donkergroen, zoals kort na opening van de lijn het geval was: pas in latere fase werden delen wit geschilderd.
De slaapkamer op de 1e verdieping, achter het grote raam, is thans voorzien van een tussenmuur met half open deur: dit deel zal het meeste opvallen dus interieur is min of meer verplicht. Staat een stuk gezelliger dan alle gordijnen dicht...

Verder heeft 'Duizendpoot' mij 2 van zijn proefplaatjes met kruispannen geschonken: nu kan het schuine dak voorzien worden van de juiste bedekking. Toch details die het net even verder af maken.
Wordt weer vervolgd..
RETROBAHN A.G.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 10 March 2012, 19:27:25 »
Het gaat toch gestaag.. Das snel zat.

vrgr Steef
Mvh Steef

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #99 Gepost op: 29 April 2012, 12:33:34 »
Hey Buurman,

Dat ziet er mooi uit! (y)
Ga zo door.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #100 Gepost op: 29 April 2012, 12:42:36 »
Mooi werk Bessel!  (y) (y)
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

hspoor

• Offline Offline
    • Haarlemmermeerspoorlijnen
« Reactie #101 Gepost op: 29 April 2012, 16:26:46 »
Hoi Bessel,
Mooi die stuc. Goed zeg dat je kruispannen te pakken hebt gekregen.
Mvg,Kees

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #102 Gepost op: 20 August 2012, 22:46:59 »
Terwijl divers groot onderhoud aan mijn eigen woonhuis de werkzaamheden aan de modules even in de weg zat, heb ik wel een begin gemaakt met het uitwerken van de benodigde rijtuigen. Dat waren smalle Werkspoor rijtuigen van een vergelijkbare constructie als bij de NTM werd ingezet. Maar wel voor normaalspoor.
In de begintijd werd de serie, specifiek voor dit traject gebouwd, genummerd als SS BC1-10. In de NS tijd vernummerd naar BC220-230, waarbij een aantal rijtuigen later verbouwd is tot C.
Nog niet bekend met de initiatieven om iets dergelijks met freeswerk tot stand te kunnen brengen, heb ik stukje voor stukje de wanden uitgesneden en profielen aangebracht. Dit was tot dit voorjaar het resultaat:

Waarbij meteen al opviel dat de langsbalken van het chassis, waar de wielen dus buiten vielen, in model een probleem zouden worden. Die moet ik dus wegsnijden.
RETROBAHN A.G.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #103 Gepost op: 20 August 2012, 23:01:37 »
Intussen was er, eigenlijk als probeersel van een aantal oud-Holland bouwers onderling, een proef gestart om een breed rijtuig van dit type (serie 411-418 o.a. voor het traject Ede-Wageningen) met CNC freeswerk te bouwen.
Dat is dus gelukt om er enkele te creëren:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44583.msg713209.html#msg713209
Omdat er veel overeenkomsten met de Schoonhovense rijtuigen zijn (sterker nog: de brede rijtuigen reden na midden jaren 30 óók op dit traject) wilde ik graag eens met het ontwerp stoeien om ze te converteren naar de smalle serie.
Dat vraagt wat extra inspanning, maar is wel te doen: de zijwanden zijn in elk geval identiek.

En ook in model komen de maten exact overeen! 2 totaal verschillende methodes voor verschillende series, en dan zo passen (y)
Het versmallen vergt wel wat inzicht. De framedelen waar de draaistellen op zitten vervallen geheel: ook de openingen voor de kleine symoba's zijn niet langer bruikbaar. In model moet er 5,5mm tussen de zijkanten uit: ik heb de bodemplaat als volgt versneden om de aanhechtingsrand voor de zijwanden te behouden.

De door Johan zo fraai bedachte richels voor plaatsing van de banken en tussenwand zijn zo gebleven, maar dan in een 2+1 configuratie.
Nu de delen voor de balkons afschuinen (want de brede hebben rechte deuren, maar bij de smalle lopen de balkons schuin weg) en uitmeten hoe we de tussenwanden correct kunnen versnijden.
Wordt vervolgd...

Groet, Bessel

RETROBAHN A.G.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #104 Gepost op: 20 August 2012, 23:13:28 »
Nou kijken of het lukt zoals we het bedacht hadden (y)
gr Jan