Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
17 april 2024, 17:57:26
  

Auteur Topic: OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...  (gelezen 62478 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Gepost op: 01 maart 2011, 12:30:44 »
Na lang overwegen in welke vorm ik mijn hobby wilde herstarten na de verhuizing, ben ik na een aantal leuke ontmoetingen op Ontraxs tot de conclusie gekomen dat mijn plannen voor station Schoonhoven van al mijn potentiele projecten de meest gewaardeerde uitdaging is.

Er is wel enige tijd aan vooraf gegaan voor ik besloot de criteria van OHMB te volgen: om te beginnen had ik te weinig informatie voor een realistisch emplacement en was ik niet overtuigd dat het op een module zou gaan passen. En het moet natuurlijk kwalitatief wel een béétje aansluiten bij vakwerkjes als Rhenen van Gert of het plan Ede-Wageningen van Jan...
Inmiddels heb ik van een aantal zeer bereidwillige forumgenoten genoeg informatie, links en zelfs boekwerken te beschikking gekregen en durf ik de stap te nemen, dus hier is mijn coming out:

Station Schoonhoven in zijn oorspronkelijke toestand zoals het gebouwd gaat worden.
Dit station is gebouwd in 1903 als aanvang van de tramlijn naar Gouda, waarvoor reeds in 1855 vergunning was afgegeven.
Oorspronkelijk bedoeld traject met meterspoor, is door geldgebrek (er was op de veengrond 5x meer zand nodig dan begroot..) van de initiatiefnemers het project genaast en vervolgens als normaalspoorlijn aangelegd door de Staatsspoorwegen. De lijn is geopend in 1914 met trammaterieel (Merryweather loc) uit Scheveningen: een jaar later waren de Werkspoor rijtuigen SS BC 1-10 gereed om door een aangepaste 600 serie loc (NS6500) getrokken te worden. Daarom zal als eerste trekkracht ook een 6500 gebouwd worden: de loc krijgt SS kleuren uit de overgangsperiode naar NS, exact zoals de SHM de 6513 restaureert.
Schoonhoven was een eindstation met in totaal 9 sporig emplacement: vanaf de eerste vertakking aan de Kerkstraat tot de loods bedroeg de lengte 288 meter.
In H0 wil dat dus zeggen 331cm: het plan zal dus verspreid worden over 3 modules van 120x60 cm.
Omdat ik geen (grote) concessies wil doen aan de realiteit zal het project beslist meer dan een paar maanden duren: omdat mijn beloofde breedspoor diorama op Eurospoor ook te zien moet zijn ga ik de eerste maanden nog niet heel veel 'meters maken'. Maar na zo'n gedegen voorbereiding gaat het station er zeker komen en zal ik hier zeer regelmatig vorderingen tonen.

Bessel

RETROBAHN A.G.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #1 Gepost op: 01 maart 2011, 12:58:17 »
We wachten in spanning de resultaten af. De foto toont al een mogelijk snoepje van sfeer. Een pleintje met alle details zoals de 3-armige lantaarn, klassiek bankje en wat gepeupel voor een typisch Nederlands gebouwtje. Ik vind het nu al leuk.

Je bouwt het in 3 modules van 120x60, ga je dat redden, 9 sporen op 60cm?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2011, 13:19:58 »
Ach, in 020 liggen er acht op 55 centimeter...  ;)

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re:OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #3 Gepost op: 01 maart 2011, 13:46:20 »
@Bessel,

Mogelijk kunnen Jan... jij en ik het rijdend materieel gezamelijk maken ::).
Immers op onze trajecten (Gouda - Schoonhoven en Ede - Wageningen) hebben de zelfde loks, wagens en rijtuigen gereden.
Voor wat betreft de verdere bouw, ik wens je veel bouwplezier met jou station Schoonhoven.

Hans.
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re:OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #4 Gepost op: 01 maart 2011, 14:28:28 »
Over het materieel gaan we zeker een keertje bomen; hoewel in Schoonhoven de 'smalle' BC 1-10 reden, welke pas in een latere periode in Rhenen en Alkmaar terecht kwamen, waren deze qua bouwwijze wel grotendeels gelijk aan de brede BC 11-20 serie.
Jan gaat een 8100 bouwen: deze kwamen in Schoonhoven pas vanaf '32, ik weet niet of dat in het oosten van Utrecht ook zo was.
Wat betreft de breedte van de module: ik overweeg een aantal manieren om het plan passend uit te beelden. Dit is het sporenplan op tekening (Sander, bedankt!)

en in H0 rail ziet dat er zo uit

Het gaat hier alléén om de diepte: deze vergane glorie zal ik niet gebruiken, er komt code 75 rails met zeer slanke wissels te liggen.
Om dat in een module kwijt te kunnen heb ik eerst het plan op de (huidige) kaart van Schoonhoven ingetekend en daarna bakdelen getekend. Dan is de meest eenvoudige manier 3 rechte modules met het 9e spoor fictief: het verdwijnt in de achtergrond of vervalt helemaal. Voordeel is eenvoud van de modules en ruimte voor een stationspleintje: het is zelfs mogelijk het eigenlijke eindspoor op gecamoufleerde wijze door te laten lopen naar een volgende module. Nadeel is concessies aan de realiteit.

Een andere optie is een hoek maken in de opstelling: er is dan veel meer van de bebouwing mee te nemen in de module. De spoorstaat bv was destijds al geheel bebouwd met geschakelde woningen.

Dan blijft het een kopstation: wel een module waar dan vanuit meerdere kanten naar gekeken kan worden. Maar dan moet het wel binnen de bouwideeen van OHMB te integreren zijn, anders is de eerste optie logischer.

Schiet u maar... ;D
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2011, 14:40:25 door Besselspoor. Reden: aardrijkskundige onjuistheid gecorrigeerd »
RETROBAHN A.G.

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #5 Gepost op: 01 maart 2011, 14:41:17 »
Wat mij betreft moet je er zeker geen doorgangsstation van willen maken. Dit maakt e.e.a. qua bedrijfsvoering een stuk interessanter en meer conform het neven/tramlijnthema, en als we zonodig met treinen 'door' moeten kunnen we altijd via de aanliggende BB's de hoofdsporen 'achterlangs' laten weglopen, hetgeen dan weer voorkomt dat straks de Rheingold met een 3900 of een kolentrein van veertig bakken door Schoonhoven moet (vergelijk de Emslandbaan van Spijkspoor ter hoogte van het smalspoorlijntje naar het waddeneiland).

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #6 Gepost op: 01 maart 2011, 14:44:09 »
Afgezien daarvan en onafhankelijk van de vraag hoeveel bebouwing je wil 'meenemen' in je opzet (zelf kies ik meestal voor 'zo weinig mogelijk' voorzover het niet direct op het thema betrekking heeft) vind ik de versie waarin de sporen niet parallel met de voorkant van de modules liggen, nog een stuk aantrekkelijker ogen. :)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #7 Gepost op: 01 maart 2011, 14:49:53 »
doe mij ook maar de hoekopstelling, maar je kan misschien ook een compromis vinden tussen beide door de zaak maar een klein beetje schuin te leggen.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re:OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #8 Gepost op: 01 maart 2011, 14:54:18 »
Dat zeg ik, samen komen we er wel uit... ;D  Het wordt een volwaardig eindstation. Ik ga in elk geval een deel van de bebouwing meenemen: vrijwel alle foto's die bekend zijn, zijn genomen in noordwestelijke richting, dus van de bebouwing af. De emplacementsfoto's laten echter ook wat van het stadje zelf zien, en dat wil ik toch in het sfeerplaatje meenemen, verder onderzoek moet uitwijzen welke panden er al stonden en welke nog niet. Eerst de sporen uitwerken, de rest is invulling (hoe fraai ook...)

groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1865
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #9 Gepost op: 01 maart 2011, 14:57:12 »

Heb je ook al een idee wat de zichtzijde van je modules gaan worden? Dan kan ik eens kijken hoe dat strookt met halte Karnemelksloot. Het is toch wel leuk/praktisch als Schoonhoven ook aan de Schoonhovense kant van de Karnemelksloot zou komen te liggen met de achtergronden aan dezelfde kant van de modules.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #10 Gepost op: 01 maart 2011, 15:00:04 »
Hallo Bessel,

ook ik vind de schuine variant het mooist.
dit is ook een koddig baantje hoor.
maare ehh een 3700 met reingold?
mischien moeten we is kijken of we niet een opzet voor tram modules kunnen verzinnen
jij hebt 2 aftakkingen Schoonhoven bijv via Karnemelkslloot naar Ede
de andere via een leuke tussen module naar Wageningen
verzin is wat  ;D
gr jan
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2011, 15:05:03 door roadster36 »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re:OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #11 Gepost op: 01 maart 2011, 15:23:18 »
Heb je ook al een idee wat de zichtzijde van je modules gaan worden? Dan kan ik eens kijken hoe dat strookt met halte Karnemelksloot. Het is toch wel leuk/praktisch als Schoonhoven ook aan de Schoonhovense kant van de Karnemelksloot zou komen te liggen met de achtergronden aan dezelfde kant van de modules.
Dat gaat inderdaad niet 1 op 1 lukken: de foto's die je altijd van de brug in Gouda ziet, zijn vanaf de andere zijde van het spoor genomen. Van de walkant de brug over ga je naar Schoonhoven toe. Maar het is natuurlijk met bochtdelen best mogelijk te keren, afhankelijk van de opstelling van je modules. Zou er ooit een module 'Bergambacht' tussen komen, dan staat het station ook aan de andere kant van het spoor.
RETROBAHN A.G.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #12 Gepost op: 01 maart 2011, 15:30:53 »
Ik probeer mijn module zo te bouwen dat het 2 zichtkanten heeft.
heb je een jaartje met de ene zichtkant op beurzen gestaan , kun je daarna nog een jaartje ;D
Moet je alleen een andere achtergrond maken.
Gr Jan

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #13 Gepost op: 01 maart 2011, 15:33:32 »
Citaat
maare ehh een 3700 met reingold?

dat willen we dus voorkomen.

Citaat
mischien moeten we is kijken of we niet een opzet voor tram modules kunnen verzinnen


Nou ja, daar gaat het sowieso wel op neerkomen... Inbrnegen worden per evenement toch wel geplaatst/gerangschikt waar ze het meest logisch in een tentoonstellingsbaan passen.
 In een grote opzet/later stadium één of meerdere vertakkingen in de spoorlijn, maar in een kleiner OHMB arrangement kan de zijlijn/tramlijn óf aan het eind van een arrangement hangen waarbij de hoofdlijntreinen niet verder komen dan de laatste BB ervóór, of je voert de hoofdlijn via de BBs er voor en er na 'achterlangs' de tramlijnmodules.

En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden, met dank aan de 'blank canvas' BB's waarmee we alles ter plekke aan elkaar knopen... :D

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re:OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #14 Gepost op: 01 maart 2011, 15:55:18 »
Ik probeer mijn module zo te bouwen dat het 2 zichtkanten heeft.
heb je een jaartje met de ene zichtkant op beurzen gestaan , kun je daarna nog een jaartje ;D
Moet je alleen een andere achtergrond maken.
Is wel een leuke optie, Schoonhoven leent zich daar zeker voor.
Er zijn net zoveel foto's van de stationskant als van de emplacementszijde en beide zijn interessant. Bevestigd wel dat het doe moeite waard is wat Schoonhovense bebouwing mee te nemen in het project.

In een grote opzet/later stadium één of meerdere vertakkingen in de spoorlijn, maar in een kleiner OHMB arrangement kan de zijlijn/tramlijn óf aan het eind van een arrangement hangen waarbij de hoofdlijntreinen niet verder komen dan de laatste BB ervóór, of je voert de hoofdlijn via de BBs er voor en er na 'achterlangs' de tramlijnmodules.
Gouda-Schoonhoven was feitelijk een aftakking van de hoofdlijn in Gouda, dus daar moet een mouw aan te passen zijn zou je zeggen..
RETROBAHN A.G.