Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zwelfbouw Staatsspoor goederenloods met 3D print onderdelen door Biessendorf
Vandaag om 11:49:40
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door WimC
Vandaag om 11:45:26
R37 door IJmc
Vandaag om 11:44:44
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door orientexpress
Vandaag om 11:43:37
Brawa 2024 H0 door spoorzeven
Vandaag om 11:37:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 11:24:36
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:14:47
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RetroJack
Vandaag om 11:11:45
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door Bor de Wolf
Vandaag om 11:10:21
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 11:08:45
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:55:30
Olaerts 2024 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 10:53:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 10:49:31
EifelBurgenBahn door Benelux795
Vandaag om 10:48:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:53:47
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door grossraumwagen
Vandaag om 09:45:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:43:26
Roco 2024 door grossraumwagen
Vandaag om 09:33:37
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 09:29:29
Dekas, nieuws voor 2023/2024 door Martijn193
Vandaag om 09:12:57
LS Models 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:59:04
PIKO 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:57:53
Märklin 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:53:16
Trix 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:51:36
Faller 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:48:39
Lemke 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:47:53
Noch 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:46:59
Busch 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:45:22
NS6000 voor Kranenberg door Dave.......
05 October 2024, 23:51:30
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 October 2024, 23:49:45
  

Auteur Topic: Brits baantje in TT-schaal  (gelezen 3121 keer)

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Brits baantje in TT-schaal
« Reactie #15 Gepost op: 20 February 2024, 10:18:24 »
Hoi Hans,
Leuk spul hebben ze daar.
Maar voorlopig doe ik het met de kant en klaar modellen van Hornby, hopen dat er in de toekomst meer fabrikanten de stap naar TT durven te nemen.

Verder met de baanbouw.
De "draaischijf" aan het eind van het schaduwstation is nu ook gereed.
Deze is opgebouwd met aluminium plat en hoekprofieltjes.

Ben wel even bezig geweest om dit te zagen/vijlen maar het is gelukt.
Het draaibare deel is 250x50x2 mm, de hoekprofieltjes zijn 15x15x2 mm.


Het hoekprofiel dient ook als rails en kan dus niet direct op de basis worden gemonteerd (kortsluiting).
Daarom is eerst over de hele oppervlakte een dun transparant plastic (geknipt uit zo'n A4 hoesje) geplakt met dubbelzijdig tape.
De hoekprofielen zijn daar ook weer met dubbelzijdig tape opgeplakt, zit als een huis.

Het korte stukje links wordt dmv een paar draadjes voorzien van de baanspanning.
De zwarte papierklemmen zorgen ervoor dat het netjes uitgelijnd is en dat de draaischijf van spanning wordt voorzien.
Dit is niet mijn eigen idee, heb ik ergens gezien op internet.
Beter goed gestolen dan slecht verzonnen ;D.
Het zwarte verenstaal van deze klemmen geleidt heel slecht, daarom is wat kopertape aan de binnenzijde geplakt en dit werkt goed.
Als draaipunt is een simpel m3 schroefje gebruikt die aan de onderkant dmv een borgmoertje vastgezet is.


De draaischijf in actie.






Nu de boel nog een beetje finetunen en dan op naar het stationsgedeelte.
Ben blij met het resultaat zover, zat er al een tijdje mee in mijn hoofd.
Kan nu uit eindelijk uit mijn systeem, heb ik weer ruimte voor andere dingen :).


André





Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Brits baantje in TT-schaal
« Reactie #16 Gepost op: 24 February 2024, 12:12:53 »
De bouw aan het stationsgedeelte is begonnen.
Een deel van het plan mbv Anyrail afgedrukt in 1:1.
De aftakking naar de draaischijf is voor later dus hier niet te zien.
Het baanplan is een heel klein beetje aangepast, het spoor voor het perron is nu over de hele lengte 5 graden gebogen.
Nauwelijks te zien maar het oogt toch een stuk beter vind ik.


Onder het schaduwstation is het baantje met railovaal uit de Hornby startset te zien.
Deze laat ik intact en gaat voorlopig dienst doen als proefbaantje om loks in te rijden, te programmeren en dergelijke.
Nadeel van een end to end baanplan is wel dat je niet even een trein lekker rond kan laten rijden.

De eerste wissels liggen (nog los) op hun plek.
Peco heeft voor deze nieuwe TT rails ook handige bielsjes met uitsparing voor de raillasjes.
Zo is het heel simpel om de dwarsliggers van de flexrails mooi door te laten lopen.


En ook gelijk het eerste Kadee 308 ontkoppelmagneet ingebouwd.
Deze is gehalveerd en op deze plek wordt ie vastgezet, de andere ontkoppelaars worden opklapbaar.
Meer info over de Kadee 308 staat in reactie #28 van mijn andere topic (Hornby TT).


Vanmiddag weer lekker verder met de bouw.




Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Brits baantje in TT-schaal
« Reactie #17 Gepost op: 29 February 2024, 14:54:09 »
Afgelopen weken hebben we een paar meter rails kunnen leggen, weinig tijd gehad.
De huidige status van het station:


Komende dagen hoop ik de laatste spoortjes te monteren (behalve die naar de draaischijf, da's voor later).
En dan staan deze klusjes nog te wachten:
Bedrading onder de baan aanleggen, is in dit geval heel weinig.
Bediening (handmatig) voor de wissels
Bediening (handmatig) tbv 2 ontkoppelaars
Arduino DCC-EX centrale netjes ergens inbouwen
Programmeerspoortje aanleggen ergens in het schaduwstation
Heb nog een paar flexrails over dus misschien nog een paar extra opstelspoortjes in het schaduwstation

Zo'n simpel baantje en zo veel werk te doen, het is maar goed dat het een hobby is ;D.



Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Brits baantje in TT-schaal
« Reactie #18 Gepost op: 03 March 2024, 23:33:20 »
Mijn vrije tijd dit weekend weer nuttig besteed.
Dit zijn de vorderingen zover:

Het verrijdbare deel kan nu stevig worden gekoppeld met het vaste deel dmv 2 deurscharnieren.
De originele scharnierpennen zijn vervangen door M6 draadeinden.



Er is ook een programmeerspoortje gemaakt in het schaduwstation.
Deze is dmv een schakelaartje om te schakelen van normaal- naar programmeerspoor.


Het spoor in het station ligt er nu nog een beetje verloren zo op het kale hout maar dat zal later wel goed komen als er meer landschap bij komt.
En er komt natuurlijk ook nog een draaischijf met een kleine lokloods bij.


De handbedieningen voor de 4 wissels en 2 magneetontkoppelaars zijn ook gereed en klaar voor gebruik.


Alle loks en rijtuigen aan het begin en eind van een stam worden voorzien van Dapol Easi Shunt koppelingen.
Deze zijn eigenlijk gemaakt voor spoor N maar aangezien TT dezelfde NEM schachten gebruikt zijn deze hier ook perfect te gebruiken.
De magneten zijn van Kadee (#308). Deze zijn een beetje fors aan de maat dus ik heb ze doormidden gesneden wat eigenlijk heel simpel was.
Meer hierover in berichtje #28 in het Hornby TT draadje (zie onderschrift).

De 2 magneten aan het eind van spoor 1 en 2 zijn vast gemonteerd, deze hoeven niet opklapbaar te zijn.
Maar de 2 andere magneten zijn wel opklapbaar gemaakt om ongewenste ontkoppelingen te voorkomen.
En om te voorkomen dat de wielen van de wagons blijven "plakken" boven de magneet.

Het mechanisme is opgebouwd uit 2 stukje kunststof hoekprofiel 15x15mm, een gehalveerde Kadee magneet, M3 draadeind/moertjes/ringetjes, een stukje messing vierkante buis 4x4mm en een houten kraal als knop.
Op het linker plaatje is te zien dat ie door de zwaartekracht vanzelf omlaag valt en rechts in de ontkoppelstand als er aan het knopje wordt gedraaid.


En natuurlijk ook de methode wat ik al een tijdje met plezier gebruik om handmatig de wissels te bedienen en het puntstuk te polariseren.
Heb hier een simpel wisselschakelaartje, een kunststof M3 afstandhouder, een stukje 0,8mm verenstaaldraad en wat M3 materiaal voor gebruikt.
Er is een 0,8mm gaatje geboord door de afstandhouder en het rode dopje van de schakelaar (net voorbij het staal van de schakelwip).
Daar doorheen een stukje verenstaal, deze is in hoogte af te stellen en met het M3 schroefje vast te zetten.
Het koperdraadje is gebruikt om het spul bij elkaar te houden.
De schakelaar wordt nu gebruikt om het puntstuk van de wissel van spanning te voorzien en geeft mechanisch de wissel een extra zetje.
Dit heb ik al een tijdje gebruikt op andere baantjes en heeft me nog niet in de steek gelaten.


Bij het bedienen van de houten knopjes moet ik wel in de gaten houden dat die voor de ontkoppelaars moeten draaien en die voor de wissels in en uit moeten schuiven.
Maar dat is zo aangeleerd.

Nu eerst de Arduino DCC-EX centrale netjes inbouwen in een kastje en er kan eindelijk weer wat worden gereden.

Zo, dit was weer een aardige update.
Op naar de volgende.

André


Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Brits baantje in TT-schaal
« Reactie #19 Gepost op: 05 March 2024, 19:21:49 »
En weer een knutselprojectje afgerond.
De DCC-EX centrale is eindelijk netjes ingebouwd in een mooi compact kastje.
Deze centrale bestaat uit een Arduino Mega, een motorshield en een wifi printje.
Meer informatie over deze goedkope zelfbouwcentrales is hier te vinden.


Hiervoor is een behuizing van 158x82x55mm gebruikt.
Aangezien deze centrale hier alleen gebruikt wordt om de loks te laten rijden hebben we maar een paar aansluitingen nodig.
Zoals de 12v voeding en één uitgang voor het spoor en één tbv het programmeerspoortje.

Ben wel even aan het puzzelen geweest hoe dit zo handig mogelijk in te bouwen.
Mocht ik nog een keer een usb kabel aan willen sluiten op de Arduino dan hoeft alleen de deksel worden losgeschroefd en alles is bereikbaar zonder draadjes los te hoeven maken.
 
Als voeding gebruik ik een simpele 12v voedingsadapter met 5,5mm connector.
Deze kan nu gewoon in het kastje worden geprikt.
Twee strookjes hout zijn vastgeplakt in de deksel, het Arduino bordje kan nu met kleine houtschroefjes worden vastgezet.
En er is gelijk ruimte om de draadjes onderlangs door te voeren.


Aan de bovenzijde hebben we een 4 polige connector waarop de bedrading naar de rails kan worden aangesloten.
Deze connectors worden volop in de verlichtingswereld gebruikt en zijn er in vele uitvoeringen.


Het advies op de website van DCC-EX is om de Arduino Mega te voeden met 5-9v dc en de motorshield met 9-14v dc.
Dit hou ik ook braaf aan, wie ben ik om daaraan te twijfelen.
De 12v voeding moet dus omlaag voor de Arduino, dit doe ik hier door 5 diodes in serie ertussen te zetten.
Dit brengt de spanning omlaag naar 8v en de motorshield krijgt gewoon 12v.


Hier is ook een 5,5mm connectortje te zien die in de Arduino geprikt wordt.
Een normale connector met isolatie er omheen is veel te lang voor mijn kastje dus deze is uit elkaar gesneden met een scherp mesje.
Geen pleisters nodig gehad deze keer  ;D.
Het wifi printje is gemonteerd op een stukje kunststof hoekprofiel zodat ie verticaal geplaatst kan worden.


De centrale is klaar, alle lampjes branden en er komt geen rook uit.


Mocht het nodig zijn voor een update of zoiets kan het usb kabel er makkelijk in geprikt worden.


Ben er wel tevreden over.
Alles werkt zoals het hoort en we kunnen weer rijden.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 404
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Brits baantje in TT-schaal
« Reactie #20 Gepost op: 05 March 2024, 20:15:33 »
Dat ziet er zeer netjes uit  (y)

Hier is ook een 5,5mm connectortje te zien die in de Arduino geprikt wordt.
Een normale connector met isolatie er omheen is veel te lang voor mijn kastje dus deze is uit elkaar gesneden met een scherp mesje.
Geen pleisters nodig gehad deze keer  ;D.

Een Arduino Mega (en Uno e.a.) heeft ook een Vin pin die je voor de voeding had kunnen gebruiken. Maar mooi dat het zonder verwondingen gelukt is  ;)

einte

  • Tijdperk II - III
  • Offline Offline
  • Berichten: 362
    • Modelspoorblog
Re: Brits baantje in TT-schaal
« Reactie #21 Gepost op: 05 March 2024, 20:29:27 »
Hallo Andre,

Dit is een mooi stukje techniek geworden, ook duidelijk op foto gezet.

Ga dit volgen.
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25770
    • Pagina van klaas
Re: Brits baantje in TT-schaal
« Reactie #22 Gepost op: 05 March 2024, 20:45:16 »
Heb je hiervan ook een foto van de andere kant? Ik zit me af te vragen hoe je de draaiende beweging van de knop omzet in de draaiende beweging van het draadeind, aangezien beide haaks op elkaar lijken te staan.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Brits baantje in TT-schaal
« Reactie #23 Gepost op: 05 March 2024, 22:31:24 »
Jos,
Ja, die Vin pin. Daar heb ik helemaal niet meer aan gedacht.
Heb het vanaf het begin al met die connector gedaan en er verder niet meer over nagedacht ::).

Einte,
Ik ga proberen tijdens de bouw nog een hoop foto's te maken en af en toe een filmpje.
Ook leuk om de doen.

Klaas,
Die M3 draadeind gaat gewoon rechtdoor naar de voorkant.
Het lijkt op de foto's net of de magneet 90 graden gedraaid is maar dat is niet zo.
Ik heb de grote Kadee #308 magneet in tweeën gesneden, 2 voor de prijs van 1  :).
De polen zijn hetzelfde gebleven, alleen is ie half zo lang.

Links de originele magneet en rechts de doorgesneden versie.


André

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25770
    • Pagina van klaas
Re: Brits baantje in TT-schaal
« Reactie #24 Gepost op: 06 March 2024, 09:12:44 »
Die M3 draadeind gaat gewoon rechtdoor naar de voorkant.
Ah, duidelijk. Ik was afgeleid door dat snoerachtige ding dat door een schroefoog loopt. Dacht dat dat vanaf de knop kwam, maar de knop zit dus vanaf de foto gezien linksonder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4414
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Brits baantje in TT-schaal
« Reactie #25 Gepost op: 06 March 2024, 09:28:26 »
Boel slimme dingen hier..  :) volgen!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Brits baantje in TT-schaal
« Reactie #26 Gepost op: 07 March 2024, 09:56:46 »
Klaas,
Dat snoertje is het dcc voedingskabeltje waar de rails op aangesloten is.
Deze zat uiteraard bijna in de weg voor ontkoppelaar.
Probeer je alles zo goed te plannen, zie je toch weer wat over het hoofd :).

Heb nog een plaatje geschoten van de onderzijde van de baan.
Hier is "alle" techniek te zien, is wel het simpelste baantje wat ik ooit gemaakt heb.
Elk stukje flexrail is aangesloten op de dcc kabel dus dat zal wel goed gaan.


Dit stuk van de baan is 240x60 cm en dus voor mij nog makkelijk op te pakken en op z'n kant te zetten.
De gele stip geeft de positie van de toekomstige draaischijf aan.
Moest met het bedenken van het baanplan rekening houden met de plek van de wissels.
Is me al vaker overkomen dat je ergens de zaag in wilt zetten en er precies op die plek een latje of bedrading zit.
De M3 draadstangen voor de bediening zitten nu zover uit elkaar dat er een draaischijf van 20cm tussen gepropt kan worden.

Benelux795,
Ik zal proberen de vaart er een beetje in te houden en een hoop plaatjes ervan te maken.

André

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Brits baantje in TT-schaal
« Reactie #27 Gepost op: 07 March 2024, 23:17:41 »
Standaard zijn de loks en wagons voorzien van de normale TT koppelingen.
Deze werken op zich prima maar niet als men onzichtbare ontkoppelaars wil gebruiken.
Ze zijn nu vervangen door Dapol Easi Shunt koppelingen.
Eerst heb ik de medium lengte geprobeerd maar die bleken toch net iets te lang voor het mooie.
Nu zijn er de kortste op gemonteerd en dat gaat perfect.

Vanavond een filmpje gemaakt van de ontkoppelmagneten in aktie.
https://youtu.be/FNPufV831Ro
In het filmpje komt de trein aan op spoor 1 en rijdt helemaal door naar het eind.
Hier moet de lok worden ontkoppeld zodat het rangeerlokje de rijtuigen iets terug kan rijden om ruimte maken zodat de stoomlok kan omlopen over het andere spoor.
Het ontkoppelen gebeurt hier dmv van een vaste magneet.
De 5 rijtuigen kunnen nu terug worden geduwd naar het einde van het spoor en ontkoppeld worden.
Hier hebben we wel een opklapbare magneet voor nodig omdat de combinatie van Kadee magneet met de Easi Shunt koppelingen
zo goed werkt dat als het een vaste magneet zou zijn de kans groot is dat er ongewenst ontkoppeld wordt als er overheen wordt gereden.
Het werkt zoals ik hoopte dus voorlopig gaat het de goede kant op.

André

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Brits baantje in TT-schaal
« Reactie #28 Gepost op: 17 March 2024, 15:15:49 »
Ik heb toch met enige tegenzin het besluit genomen niet verder te gaan met dit TT avontuur.
Het bouwwerk in inmiddels gedemonteerd en heb vanmiddag een en ander te koop aangeboden (zie Gevraagd en Aangeboden).
Heb het baantje prima rijdend gekregen maar ik hoopte dat het mij toch meer voldoening zou geven met het aan- en afkoppelen en het heen en weer rijden.
Ondanks dat het prachtig spul is raak ik er toch een beetje op uitgekeken.
Het zou toch wel interessanter zijn als er meer rond kan worden gereden maar ondanks de kleinere schaal van TT hebben we hier toch te weinig ruimte voor.
Dus de knoop doorgehakt en het spul wordt weer verkocht.
Volgende keer toch maar niet te overhaast aan een nieuw project beginnen :-\

André