Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 15:41:39
Spelregels 'Raadplaatje' door Gerrit H
Vandaag om 14:53:37
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Peter J K
Vandaag om 14:53:07
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door R1954
Vandaag om 14:33:54
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:28:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:23:16
ratelende 1300 van Electrotren door Mug
Vandaag om 14:13:22
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:58:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 13:33:20
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Eric B
Vandaag om 13:24:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 12:32:34
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 12:05:59
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:55:49
VERPLAATST: Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:53:08
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Gerrit H
Vandaag om 11:31:37
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 11:27:56
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 11:17:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:07:49
Faller Watertoren van de beurs in Gangelt opknappen. door ruudns
Vandaag om 11:05:44
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door aad52
Vandaag om 10:32:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:15:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:10:18
Frans loodsje et cetera door Jelmer
Vandaag om 09:59:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:28:58
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Ben
Vandaag om 08:56:38
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door VAM65
Vandaag om 07:47:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
09 December 2025, 23:05:43
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw  (gelezen 44205 keer)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4309
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #75 Gepost op: 05 April 2011, 06:59:12 »
Karst, is het een idee, direct een nieuwe motor erin te zetten? SB-Modellbau heeft deze, en het is direct een giga verschil in rijden! Ik heb laatst een ombouw gedaan voor een vriend en het is erg goed te doen en levert plaats in de loc zelfs!

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #76 Gepost op: 05 April 2011, 07:52:06 »
Citaat van: stig
Ik hoop dat je geen spijt gaat krijgen van het verwijderen van de wielen...

wrom ???

Citaat van: fissy
Karst, is het een idee, direct een nieuwe motor erin te zetten? SB-Modellbau heeft deze...

Deze ?



Mooie aandrijving, maar 'nog eens' € 85.30  :'(  Dat heeft me de complete BR 94 nog eens niet gekost... En dat maakte dit projectje zo leuk: Kit 180,=  loc 80,= samen 260,=  Voor een PhiloMann loc :D

Het frame heeft al wel een 'Schwungmasse-anker' en die lopen best mooi ( zo ook deze: Liep prima analoog ) . Dus als het niet echt nodig is niet, anders kan het altijd nog. ;)

Grtzz,

Karst

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4309
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #77 Gepost op: 05 April 2011, 08:11:40 »
Ja deze,...

Ja, kost wel wat, maar de lawaai is dan ook weg! Wij hebben de ombouw bij de nieuwste versie van de BR 94 gedaan en de verschil is er erg goed te zien. Maar ja, het is nog steeds peper duur... Zit hier ook aan het twijfelen mijn BR 23 voor te zien met een SB-Aandrijving :-\
 
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11766
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #78 Gepost op: 05 April 2011, 08:21:13 »
Kijk, dit draadje ga ik volgen! Bij mij ligt er ook een 9500 bouwpakket + zwart Flm onderstel te wachten op tijd. Het gaat voor mij de eerste keer messing bouwen en solderen worden. Maar eerst een ander projectje afronden en in de tussentijd hier de vorderingen bekijken...  (y)
 
Eelco

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #79 Gepost op: 05 April 2011, 08:50:17 »
Als je het helemáál goed wil doen vervang je die wielen gelijk door exemplaren van de Fl BR86 (wel flenzen afdraaien) - 1x drijfas en 4x koppelassen. De radstand bij de Fleischmannlok is vanwege die pizzasnijders wel wat vergroot, dus het zou moeten passen en dan heb je gelijk de juiste wieldiameter (1400 mm) en vrijwel de juiste vorm van de contragewichten te pakken.

Geldt trouwens ook voor de 6200 en 4500 (ex-NBDS, Hohenzollernmachine met drijfwerk identiek aan de SS1100/NS 6200).

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #80 Gepost op: 05 April 2011, 11:36:07 »
wrom ???


Dat je ze d'r weer goed in krijgt.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #81 Gepost op: 05 April 2011, 12:38:31 »
Kwarteren zonder het systeem van DJH e.a. lijkt mij inderdaad ook nogal lastig.
Dan mag je haast wel een complete opstelling hebben om alles goed uit te lijnen
voor dat je überhaupt weer een goed lopende loc hebt.

Alleen is dat Karst wel toevertrouwd denk ik zo......  ;)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #82 Gepost op: 05 April 2011, 12:50:36 »
Heb het idd wel vaker gedaan. Maar is niet mijn favoriete werkje...

In dit geval ( 5 assen ) maak ik denk ik maar even een malletje ;)

Grtzz,

Karst

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #83 Gepost op: 05 April 2011, 16:44:26 »
Je hebt toch een freesbank, kun je daarmee de pengaten in de wielen voor de drijfstangen niet uitlijnen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #84 Gepost op: 05 April 2011, 17:32:36 »
 ???

Er hoeft toch niets gefreesd te worden ? 'Gewoon' even 5 assen kwarteren ;) Iets lastiger dan bij 2 of 3 assen, maar gerust te doen hoor  :P
De beste eigenschap hierin is geduld :)

Grtzz,

Karst

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #85 Gepost op: 05 April 2011, 17:39:22 »
Nee, ik bedoel 1 as kwarteren en dan het hele onderstel compleet op z'n kant met de wielen inklemmen en met een pennetje in de freeskop de andere wielen uitlijnen, je hebt toch een maataanduiding op de spindels van je freestafel.
T'is maar een idee.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2011, 17:41:32 door prutser »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #86 Gepost op: 05 April 2011, 21:07:40 »
Yep, 'k snap um nu :)

Arrdige tip. Alleen is mijn machineklem maar 5cm breed terwijl de wielbasis zeker 10 cm is  :'(

Maar ik laat het idee voortleven  (y)

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #87 Gepost op: 16 April 2011, 02:53:47 »
Probeerseltje met geprinte sierlijnen.



De Microsol heeft "watervlekken" achter gelaten na droging. Daar ben ik minder blij mee en moet wat aan doen aan voor de andere zijde. Wellicht dat het met de blanke lak erover wegvalt hoor. Maar dat ga ik noteren.

Bij de personenwagens, viel na de blanke lak laag ook het verschil weg tussen Philozwart en wat ik met stift en Humbrol bij getipt heb. We zullen zien of dat voor locs ook geld.

Nou niet gaan roepen, waar zijn de deuren en de ramen zijn nog groen, dat weet ik. :P
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #88 Gepost op: 16 April 2011, 07:55:39 »
Belijning ziet er netjes uit. de rest van de loc ook trouwens.
Ga je de raamlijnen nu rookworstbruin maken? gaat lekker met erwtensoepgroen :P

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #89 Gepost op: 16 April 2011, 08:01:42 »
Ewout,
is het veel werk de belijning nog een keer te printen? ;D
erwtensoepgroen is wel ff wennen hoor
ik heb trouwens ook overwogen om de deur en het raam er uit te laten
gr jan
« Laatst bewerkt op: 16 April 2011, 08:05:32 door roadster36 »