BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: roadster36 op 17 februari 2011, 23:37:44

Titel: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 17 februari 2011, 23:37:44
ik heb het volgende probleem
bij de passing van de ketel in het machinisten huis gaan de waterbakken open staan
wat kan het zijn ?
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-OUKOZUGO-D.jpg)
Gr Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Karst Drenth op 17 februari 2011, 23:39:17
Ketel ( vuurkist ) te breed ???

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 17 februari 2011, 23:41:25
ja dat snapte ik ook nog, maar dat is een kant en klaar gietdeel
mijn vraag is eigelijk of jullie hem ook smaller hebben gevijld
gr Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Karst Drenth op 17 februari 2011, 23:44:16
[Edit]

Ik zie het al... ;)  Daar waar de vuurkist overgaat in de langsketel, heb je een bobbel zitten aan de rand van de vuurkist. Deze drukt je waterbakken naar buiten. Dus of een vijltje in de lengte langs de vuurkist 'bobbel' of vertikaal ter hoogte van de bobbel door de waterbakken.

[/Edit]

Ik zou kiezen voor de eerste optie...

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 17 februari 2011, 23:49:49
Jan, ik heb twee versies hiervan gehad. De een had een gebogen stuk messing, de andere een gegoten stuk messing. Deze laatste moest van binnen een ronding 20mm uitgevijld worden. Grrrr. Beiden psten echter perfect en moeten gelijk lopen met de zijkant van de vuurkist. De waterbak moet naadloos langs de vuurkist lopen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 17 februari 2011, 23:50:46
dus toch dat gietdeel smaller vijlen
wel raar dat is zo`n maatgevend deel
gr jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 17 februari 2011, 23:52:43
Paste de vuurkist wel goed in de opening van de cabine?

Edit: het gietdeel niet aan de onderzijde uit elkaar getrokken?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 17 februari 2011, 23:56:06
ja dat wel
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-ESQ8HFVY-D.jpg)
nou ik soldeer dat giet deel wel weer los en vijl hem dan pas
wat bedoel je eigenlijk met van binnen 20mm er uit vijlen?
er moet toch van buiten wat af
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 18 februari 2011, 00:10:25
Nee, het gietdeel moet van binnen uitgevijld worden tot een denkbeeldige diameter van 20mm. Dit om op het frame te kunnen passen dacht ik. Ik heb het gewoon gedaan. Wel een pokkeklus als je de middelen niet tot je beschikking hebt...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 18 februari 2011, 00:43:52
Ja ,je bedoeld om hem van binnen ruimte te geven voor de tandwielen?
Dat is al gebeurd.
ik heb de boel nu losgesoldeerd , ga morgen nog wel eens kijken.
ik zag dat de ketel ook niet helemaal recht op de vuurkist stond , zat heel iets in.
ff de vijl er langs raggen.
Ewout , heb jij hem bij de hand? er zit een steuntje boven het voorste wiel op de voetplaat gesoldeerd , dat is toch de achterkant van de rookkast of valt dit steuntje er in.
ik kom nu een paar mm aan de achterkant te kort , d.w.z het gebogen ronde deel van de achterkant ligt nu op de voetplaat ipv er tegen aan.
ik ben de bouwbeschriving kwijt  :-[
Morgen maar weer is verder
welterusten Jan
 
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 18 februari 2011, 00:49:16
Dat is inderdaad de achterkant van de rookkaststeun. Als je het in elkaar zet, past het inderdaad voor geen meter. Bij de eerste kit heb ik het rookkastfront op de voetplaat gezet. Bij de tweede heb ik de hoogte van de rookkastbeplating aangehouden. Er ontstaat dan een kier tussen de rookkastfront en de voetplaat. Ik moet even kijken bij welke van de twee nou een "knik" ontstaat tussen ketel en vuurkist. Doe ik morgen (misschien),...

Hier, handleiding 9500: http://www.belderok.net/benelux/9500/
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 18 februari 2011, 00:53:13
Toppie (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 19 februari 2011, 00:27:37
Ik heb geen foto gemaakt (druk druk druk) maar wel ff gekeken en ik vind dat het exemplaar waarbij de rookkastfront op de voetplaat staat beter gelukt is dan die waarvan ik de rookkastommanteling heel heb gelaten. Die staat iets te hoog met z'n neus in de lucht nu... Ik weet nog niet of ik er wat aan ga doen. :-\
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 19 februari 2011, 00:32:20
had ik ook al gemerkt en het restant afgevijld,maar dankjewel voor het kijken.
ben nu aan het pielen met dat messing gietstuk.
zit tie mooi aan de rookkast dan komt tie weer los aan de ketel en omgekeerd.
zit al te denken aan low melt maar dan ben ik bang dat tie weer loskomt als ik hem aan de tenderbak soldeer ???
Gr Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 19 februari 2011, 00:37:55
Ik heb het stuk met van die metalen haarclipjes (jaja, echte curlclips 1,95/10 bij de etos) van alle kanten vastgezet. flink soldeer en flux en branden maar. Alleen het gietstuk verhit.

(http://img2.timeinc.net/instyle/images/2009/GalxMonth/05/051309_clips_400x400.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 19 februari 2011, 00:44:01
dan hoop ik maar dat er morgen geen bekenden van me bij de Etos loslopen ;D ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 19 februari 2011, 01:20:58
Ik heb m'n zusje gestuurd...  :-[
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 19 februari 2011, 21:47:17
he he zo`n slecht passend kitje is net een puber. ???
gellukig hebben we daar ervaring mee.
je moet m gewoon even vertellen wie de baas is , en soms helpt dat  ;D
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JXHZQNMJ-D.jpg)
gr jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 19 februari 2011, 23:48:56
Dat ziet er beter uit!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 20 februari 2011, 00:12:09
Vanavond lood in de ketel en waterbakken gesoldeerd
hij weegt nu 285 gram
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-NYHH6HJJ-D.jpg)
dat gaatje onder de ketel en het lood is voor de bedrading van de roookgenerator
gr jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 20 februari 2011, 12:44:28
in 1921 vond de fusie en omnummering plaats van HSM en SS naar NS
wie weet of de 9500 een SS of HSM lok was en welk nr en kleurstelling hij had ?
google leverd weing op :-[

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/151423
gr jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Eelco Storm op 20 februari 2011, 12:45:45
De serie 9500 was bedoeld voor de staatsspoorwegen, maar is volgens mij bij de fabrikant al in NS-groen geschilderd. Heeft bij mijn weten geen SS-uitvoering gehad.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Darkwing Duck op 20 februari 2011, 12:50:58
Ze hadden nummers 636-640 moeten krijgen bij de SS maar zijn gelijk in de NS nummers op de baan gekomen (en dus waarschijnlijk ook NS kleuren).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 20 februari 2011, 12:53:34
oke duidelijk , jammer ik had een bruin rood onderstel met een grasgroen kappie wel mooi  gevonden.
gr jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Darkwing Duck op 20 februari 2011, 12:56:26
Er zijn genoeg andere locs die je nog in die kleuren kan bouwen ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: ronald1956 op 20 februari 2011, 12:59:14
Ik neem aan dat je appelgroen bedoeld ?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 20 februari 2011, 12:59:45
ehh yep ;D
ik mag dus aannemen dat de lok op de link hierboven fotokleuren heeft
gr jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 18 maart 2011, 05:02:25
Jan, ben je nou al klaar met dat ding?

Ik heb de ketel los gesoldeerd en het uitstekende deel onderaan de rookkastbeplating nu ook weggeknipt en gevijld. Zo, dat ziet er toch ff beter uit. Gauw maar weer vast gesoldeerd.

Tevens Weinert opengewerkte buffers aan de bufferbalk gesoldeerd. Ja, bij aflevering hadden ze nog zwakke opengewerkte buffers. Ik vermoed alleen dat ik per ongeluk de 4 zijdig open gewerkte buffers heb geplaatst. Ik twijfel of het niet tweezijdig open had moeten zijn... Nou ja, dat kijk ik vanmiddag wel na.

Ik heb tevens bij Erwin Werps functionerende modelschroefkoppelingen gekocht en een setje in elkaar gezet. Pfff, een halve hersenverlamming later zit het ding in elkaar, maar het is wel mooi zeg! Vanmiddag maak ik een fotootje...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Eric van Spelde op 18 maart 2011, 06:00:34
Verlaat antwoord op de kleurenvraag: als je de foto's bekijkt van de loc in afleveringstoestand uit 1922 in de Waldorp, dan zie je duidelijk Staatsspoorbelijning (biezen) op de waterkasten. Bovendien lijkt het er sterk op dat de wielen dezelfde kleur hebben als de bovenbouw (als is dat vanaf een ouder z/w foto speculatief).

Da's ook logisch want de cw (constructiewijziging) om de locs NS-groen te schilderen kwam pas laat in 1922 en toen stonden deze locs al bijna een jaar op de baan. De cw die het plaatsen van NS-nummers volgens het nummerschema 1921 voorschrijft dateert echter al van eind dat jaar.

Mijn voorlopige conclusie: vanaf de aflevering in 1921 tot waarschijnlijk de eerste grote herstelling waren de 9500'en appelgroen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 18 maart 2011, 08:07:38
Hoi Stig
Hij is spuitklaar  (y)
Ik heb hier 5 loks liggen die allemaal gespoten moeten.
Ik wacht ff op t mooie weer dan doe ik het lekker buiten.
en de 9500 dan mischien wel appel groen ? ;D
Hoe kom je erbij dat het ding open buffers heeft?
de 9005
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-W6JZBFVJ-D.jpg)
de 9002  met andere buffers.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EJCCW3VQ-D.jpg)
bron: utrechts archief
gr Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Eelco Storm op 18 maart 2011, 08:27:16
@Eric
Ik deel die conclusie niet. Als je de fabrieksfoto in het Utrechts archief bekijkt, heeft de loc al wel een NS-nummerplaat. De kleuren (inclusief de biezen) komen op mij meer over als 'foto-anstrich' dan als het SS-kleurenschema. De witte lijn om de zwarte biezen zou dan bedoeld zijn om de zwarte biezen te benadrukken, en zouden dan niet de SS-belijning zijn.
Het zou me ook verbazen als men, vooruitlopend op een defnitieve cw, niet alvast de in bestelling staande machines NS-groen hadden laten schilderen.

Eelco
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Gert Arkema op 18 maart 2011, 08:59:02
Jan, welk nummer doe jij 'm? Ik heb nog nergens gelezen welk(e) nummer(s) Stig erop gaat zetten, maar 't zou jammer zijn als er opeens twee 9501's op het OHMB rondreden. Stuur eens een mailtje naar Erwin Werps ( info(at)werpsmodelbouw.nl ), die maakt nog wel eens verzoeknummers (haha ha). Kost je een tientje voor een stel iets uniekere platen dan de standaard Philo-platen en nog van betere kwaliteit ook...

Geldt trouwens ook voor de NS 2100, die van mij gaat ook niet 2104 of 2119 heten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Eric van Spelde op 18 maart 2011, 08:59:46
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EJCCW3VQ-D.jpg)
bron: utrechts archief


Deze staat ook in de Waldorp. Geen fabrieksfoto, maar gewoon in het wild in Heerlen.

Hier moeilijk te zien, maar in de waldorp kun je toch echt heel duidelijk zien dat de blijning conform Staatsspoor va 1914 is (rood-zwart-rood).

Ik vermoed dat ze bij het vaststellen van de definitieve omnummering en de cw daaromtrent nog geen definitief nieuw kleurenschema hadden. Vandaar ook dat de NS 3785-3790 (met de 3-as scheepstender) bij wijze van proef werden afgeleverd in 'een erwtensoepachtig groen' met rode wielen...

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Eelco Storm op 18 maart 2011, 09:10:48
Hier moeilijk te zien, maar in de waldorp kun je toch echt heel duidelijk zien dat de blijning conform Staatsspoor va 1914 is (rood-zwart-rood).

Op een zw/w foto...?  ;)
Dat er een wit randje om de belijning loopt, zegt niet zo heel veel. Op de DVD stoom bij NS 1945-1957 is een 4300 te zien die een werkelijk schitterende witte bies heeft om de zwarte belijning...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Eric van Spelde op 18 maart 2011, 09:31:39
Het is duidelijk géén wit, en aangezien er naast zwart geen andere kleuren gebruikt werden voor sierbelijning bij Staatspoor/HSM/NS...

Bovendien kàn dit geen fotographieranstrich zijn - die kwam nooit verder dan de fabriekspoort (lok werd afgeleverd in de kleuren van de klant). Achter de 9500 op de foto staat een 1300 of 1700 - die had Hohenzollern in 1921/22 echt niet bij de hand...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Eelco Storm op 18 maart 2011, 09:45:35
Ik doel ook niet op de foto van HUA. Ik weet dat locs niet met foto-anstrich reden.
Het lijkt mij gewoon heel sterk dat als je een loc al bij de fabriek voorziet van NS-nummerplaten, dat je nog wel het kleurenschema van een verdwenen maatschappij aanhoudt. En helemaal voor de duur van een jaar. Ik zou eerder denken dat 'men' in 1921 al wel een idee had van de toekomstige kleur van de NS-vloot en dat de fabrikant gevraagd is de loc in deze kleuren af te leveren.

Maar goed, dat is iets voor een archiefvorser.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 18 maart 2011, 10:13:04
interessante discussie ;D
ik zou hem best appelgroen willen, maar dan moet het wel verantwoord wezen.
Ik wil hem eigenlijk de 9002 nrs geven.
Omdat de 9005 duidelijk een ander type pomp heeft.
Indien iemand hier weet andere lok nrs met deze pomp heeft rondgereden hou ik me aanbevolen.
mijn 6000 word idd wel appelgroen.
weet iemand tot waneer de 5500 in het wijnrood heeft gereden ?
gr jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Eric van Spelde op 18 maart 2011, 10:21:26
Het lijkt mij gewoon heel sterk dat als je een loc al bij de fabriek voorziet van NS-nummerplaten, dat je nog wel het kleurenschema van een verdwenen maatschappij aanhoudt. En helemaal voor de duur van een jaar. Ik zou eerder denken dat 'men' in 1921 al wel een idee had van de toekomstige kleur van de NS-vloot en dat de fabrikant gevraagd is de loc in deze kleuren af te leveren.


Dan hadden ze de CWs voor het aanbrengen van de NS-platen en de kleurverandering wel tegelijkertijd uitgegeven en niet met 1 jaar ertussen, niet? De 'experimentele' kleurstelling van de eerste met NS-platen afgeleverde 3700'en (platen op rode grond als bij SS, nota bene!) wijst hier ook al op.

Hoe het ook zij, als je de bovenstaande foto van de 9502 vergelijkt met andere uit diezelfde tijd past hij naadloos tussen de locs in SS-livrei en is hij duidelijk anders dan die van locs in NS-kleuren...

Hetzelfde geldt trouwens voor de 8700 uit de eerste serie in de waldorp (1922) te A'dam. Ook dat ziet er nog 100% Staatsspoor uit (afgezien van de nummers dan :D).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Eelco Storm op 18 maart 2011, 10:38:19
Dan hadden ze de CWs voor het aanbrengen van de NS-platen en de kleurverandering wel tegelijkertijd uitgegeven en niet met 1 jaar ertussen, niet? De 'experimentele' kleurstelling van de eerste met NS-platen afgeleverde 3700'en (platen op rode grond als bij SS, nota bene!) wijst hier ook al op.

Daarom zeg ik ook dat men 'al wel een idee had'. De CW van een jaar later is de definitieve uitvoering van dat idee. Ik denk dat ze ruim voor het officieel maken van de CW al wel vast hadden staan wat het zou worden.

Dat de locs die in deze periode nog kenmerken van de oude maatschappijen hadden, kan ik me best voorstellen. Details als rode nummerplaten bijvoorbeeld. Maar een complete loc in staatsspoorlivrei afleveren voor een nieuwe maatschappij... Dat wil er bij mij niet in helaas.

Ik zal vanavond de Waldorp nog even naslaan bij de 8700. Voorts blijf ik het gevaarlijk vinden uitspraken over kleurgebruik te doen, op basis van zw/w foto's...

Eelco
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Eric van Spelde op 18 maart 2011, 10:50:04

 Voorts blijf ik het gevaarlijk vinden uitspraken over kleurgebruik te doen, op basis van zw/w foto's...


Ja kan alleen maar 'vergelijkend warenonderzoek' plegen. En als je dan vijftig foto's van Staatsspoorlocs anno 1920 hebt en vijftig van locs in NS-uitvoering ca. 1925, dan zit daar een vrij duidelijk verschil tussen waardoor je bij een 'nieuwe' foto uit die tijd met een redelijke mate van zekerheid kunt vaststellen of de kleurstelling/belijning op de ene dan wel de andere stapel thuishoort.

Verder moet je niet vergeten dat al die locs nog door de SS zijn besteld, en als er in de tussentijd een CW ligt ten aanzien van de nummerplaten dan voer je die tijdens de bouw door. Een CW die nog niet bestaat kun je ook niet uitvoeren... ;)

In de eerste helft van de jaren twintig zullen er sowieso weinig locomotieven in NS-groen hebben rondgereden. Da's wat mij betreft maar goed ook want dat 'grasgroen'...  :o Ik kan er maar moeilijk aan wennen. ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Eric van Spelde op 18 maart 2011, 10:51:48
Iets vergelijkbaars geldt trouwens voor onze Oosterburen: er worden nu locs in DRG-zwart uitgebracht waarvan je 99.9% zeker kunt zijn dat ze nooit in die kleur hebben rondgereden (want ausgemustert in 1925/26)...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 18 maart 2011, 10:55:34
wat ik niet snap dat hij dan wel met ns nr 9001 in foto anstrich staat.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/151423
grasgroen vind ik ook niet mooi appelgroen wel
gr jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Eric van Spelde op 18 maart 2011, 11:07:06
NS nummer heeft 'ie altijd gehad, de CW van het definitieve nummerplan was al bekend voordat de loc werd afgeleverd...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Weerd op 18 maart 2011, 13:13:52
wat ik niet snap dat hij dan wel met ns nr 9001 in foto anstrich staat.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/151423
grasgroen vind ik ook niet mooi appelgroen wel
gr jan

De fabrikant was altijd verplicht om van één loc uit de gehele bestelling ook een foto aan te leveren. Om details goed uit te laten komen bij de destijds gebruikte emulsie van de zwartwit films werd gekozen voor grijstinten, de zogenaamde Fotografier-Anstrich.
In die kleuruitmonstering zijn de locs nooit in dienst gesteld, want na het fotomaken werd de grijze loc meteen overgeschilderd in de groene NS kleuren.

Gerard
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 18 maart 2011, 15:09:10
Werd de loc overgeschilderd of werd de kalkverf tijdelijk voor de foto gewoon met water en een borstel verwijderd?

Jan, Gert, ik maak de 9502. Dat had ik al lang besloten, maar nog niet kenbaar gemaakt. Met dank aan de foto van de linker en rechterkant in Waldorp. De tweede 9500, ik heb daarvoor nog geen idee, maar die gaat misschien de verkoop in, dus niet belangrijk. Ik heb alle nummers liggen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 18 maart 2011, 15:40:54
das lekker dan
ik ook  ;D van wege de pomp
gr Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Gert Arkema op 18 maart 2011, 15:41:48
Ik heb gehoord dat de 'fotografieranstrich' gewoon waterverf over de uiteindelijke laklaag was. Is ook wel logisch; als je iets als een stoomloc inelkaar zet is het van het grootste belang dat de verf als corrosiebeschermer overal komt, Dus verf je zaken die je daarna pas monteert. Dan heb je die naad of kier afdoende beschermd, achteraf kom je er toch meestal niet meer zo makkelijk bij.
Loc klaar voor aflevering; waterverf in de juiste grijstinten eroverheen en fotograferen. Daarna met een waterslang afspuiten, nachtje drogen en afleveren aan de klant.

@Stig; staat genoteerd.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 18 maart 2011, 15:44:53
ewout heb jij een alternatief nr voor mij liggen dan?
dus zelfde uitmonstering als de 9502.
het nr zal mij verder een worst wezen.
Gr Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 18 maart 2011, 16:20:30
Jan, zat er bij jouw kit geen geheel nummersetje dan?

Anyway, hier de koppeling van Werps.
(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/werps-koppelingen_P3154.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/werps-koppelingen_P3154.JPG)

Aangezien het setje zelfs goedkoper is dan een kant en klare Philo koppeling (uiteraard is gemonteerd duurder) maar een philo koppelt nooit uit zichzelf, je moet altijd nog nabewerken aan dat ding. En ik het proportioneel gezien mooier vind, ga ik in het vervolg alleen nog maar voor dit exemplaar. Ik had ook eens een setje bavaria's gekocht, maar die zit voor d helft vastgesoldeerd... Lekker, kan dus niet bewegen... Deze, als je hem goed bouwt, is dus zonder solderen geheel functioneel. De enige nabewerking is bij de pijl rechts, het gaatje opboren tot 0,35mm en het gat achter de haak tot 0,6mm. Met een tangetje knijp je voorzichtig de twee helften in elkaar en het zit als een huis.

Hier gemonteerd op de 9500 kit nr 2. Niet schrikken van de teringzooi, dat is er zo af.  8)

(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3152.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3152.JPG)

Bladeren in Waldorp levert het bewijs dat ik dus de tweezijdig opengewerkte buffers had moeten monteren. Dat doe ik vannacht wel veranderen.

Hier kit nr 1 in de rouw... Hmmm, kan er ook nog een DRG versie van maken.  ;D
(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3157.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3157.JPG)

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 18 maart 2011, 16:42:58
nee 2 nrs
de 9002 en de 9005
maar die heeft een andere pomp.
mooi zwart is niet lelijk (y)
gr jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 18 maart 2011, 16:48:12
Jan, ik neem aan dat je waar je 90xx schrijft, 95xx bedoelt. ;)

Ik heb alle plaatjes liggen. Maar ik moet dus nog even bepalen welk nummer ik aan mijn tweede kit geef. Wat bedoel je met een andere pomp? Welke loc had welke pomp? Ik weet wel dat er in de loop van de tijd een tweede pomp bij is geplaatst omdat de capaciteit op heuvels niet genoeg was. Heb jij een overzichtje Jan?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 18 maart 2011, 17:28:19
tuurlijk 9500 ;D
Ik had bij mijn kitje alleen nr 9502 en 9505
Maar kijk is naar de foto van de 9505 die ik vanochtend hier geplaatst heb.
Die pomp is van een heel ander type
en ik heb de enkele pomp met de leidingen er al op zitten.
Ik heb helaas geen overzicht en dus geen idee welke 9500 er nog meer met deze enkele pomp heeft rondgereden. Iemand een idee?
gr Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Ivo tB op 18 maart 2011, 17:31:00
Deze, als je hem goed bouwt, is dus zonder solderen geheel functioneel.
Geheel...... :), doet de wartel het dan ook? Zoniet dan doen Philotrain en Weinert koppelingen hetzelfde als de Werps.
Maar eens, het gietwerk is heel mooi en ik heb er ook nog een aantal van Erwin liggen. Hebben jullie ook al de verende buffers voor een 2400? Oh, nee, is geen OHMB  ;D

mvg,
Ivo

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Zolderling op 18 maart 2011, 17:50:07
Anyway, hier de koppeling van Werps.


Zijn dit geen typische koppelingen van na de oorlog? De NS-stoomlocs hebben toch altijd veiligheidskoppelingen gehad? Dus zo:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppeling_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppeling_5.jpg)

Die zijn, in elk geval bij het goederenmaterieel, pas laat in de jaren '40 verlaten.

- hans -
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 18 maart 2011, 18:47:57
Daar heb je helemaal gelijk in Hans! De beperking voor mij is dat m'n materieel moet vooral kunnen rijden en beurs/tentoonstellings bestendig zijn. Ik kan nu in ieder geval zonder veel moeite de koppeling omleggen, wat met een onaangepaste philo altijd een crime was. Die bavaria koppelingen die ik eerder noemde zijn veiligheiskoppelingen zoals het plaatje welke jij toont!

Zie hieronder:

(http://www.belderok.net/benelux/ab3155_P2838.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/ab3155_P2838.JPG)

Ik ben ook absoluut niet consequent! Omwille van de werking overweeg ik sterk (bijna) alles door Werps koppelingen te vervangen.

Edit: ik zal Erwin eens vragen of hij ook de veiligheidskoppelingen al heeft, of in planning heeft, of helemaal niet.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Beached op 18 maart 2011, 20:43:47
Mooi zwart, Stig. De rest van de locs zijn trouwens ook om te kwijlen.
En hoeveel kosten deze werps juweeltjes?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Ivo tB op 18 maart 2011, 20:57:27
Je kunt het niet echt goed zien, maar hier zit een veiligheidskoppeling uit etswerk van MK modelbouwstudio's op. Het is eigenlijk de enige veiligheidskoppeling die ik ken. Als je zorgvuldig soldeert, werkt deze ook volledig, behalve dan geen werkende wartel:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5220511.jpg)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 18 maart 2011, 21:16:18
Maar zo mooi de haak van Werps gevormd is, krijg ik het nooit gevijld uit een dubbelgevouwen etsplaatje. Deze heb jij netjes gemonteerd Ivo! (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 19 maart 2011, 22:08:17
Pretplaatjes!

Ooops, stond nog wat op het vuur...  ;D

(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3158.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3158.JPG)

En even om het verschil na het stralen aan te geven. Alleen voorkant en rookkast gestraald.

Let ook op de nu correcte 2 zijdig opengewerkte buffers van weinert. Ik vind het altijd leuk net even iets anders aan de kit te doen. Ja, ze zijn zo afgeleverd, maar al snel vervangen door hulsbuffers omdat deze echt te zwak waren voor het ruwe werk.

(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3161.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3161.JPG)


Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Karst Drenth op 19 maart 2011, 22:13:23
Ha,

Lekker schoon zo  :P ;D (y)

Maareuh... Waardoor is de rest zo grijs geworden  ???

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 19 maart 2011, 22:17:20
Het grijs is doordat de foto iets overbelicht is.  ;D Het is een stukje donkerder geworden door het uitkoken in soda.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 20 maart 2011, 02:06:39
Maar dat is nu ook alweer weg. Misschien een oxidehuidje? Ik weet het eigenlijk niet.

(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3168.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3168.JPG)

(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3169.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3169.JPG)

Anyway, bare metal nu. Morgen zwart spuiten.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Floris Dilz op 20 maart 2011, 09:38:17
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EJCCW3VQ-D.jpg)
bron: utrechts archief


Deze staat ook in de Waldorp. Geen fabrieksfoto, maar gewoon in het wild in Heerlen.

Hier moeilijk te zien, maar in de waldorp kun je toch echt heel duidelijk zien dat de blijning conform Staatsspoor va 1914 is (rood-zwart-rood).

Ik vermoed dat ze bij het vaststellen van de definitieve omnummering en de cw daaromtrent nog geen definitief nieuw kleurenschema hadden. Vandaar ook dat de NS 3785-3790 (met de 3-as scheepstender) bij wijze van proef werden afgeleverd in 'een erwtensoepachtig groen' met rode wielen...


ff nasputteren over die kleuren: in 1921 werden dus die 3700'en met drieas-kuiptender afgeleverd in erwtensoepgroen met zwarte biezen met lichtere erlangs (maar dat alleen op tender en machinistenhuis en tender, niet langs de ketelbanden) en rode wielen als experimentele nieuwe NS-kleur. Bij de staatsspoorkleur zaten er ook lichte biezen langs de ketelbanden, er zullen vast wel luie SS-schilders geweest zijn die ze er niet opzetten dus waterdicht is het allemaal niet maar op die 9502 valt t wel op dat er lichte biezen op de tenderbakken zitten en niet langs de ketelbanden. Wat mij betreft zijn er dan qua kleurstelling van die 9500 twee mogelijkheden: erwtensoepgroen met rode wielen zoals bij die 3700'en of gewoon staatsspoorgroen, in elk geval geen normaal NS-groen. Dat er veel later een 4300 wel extra biezen had, tja, er reden er toen ook een paar rond helemaal in belgische kleurstelling, dat ding kan evengoed paars geweest zijn, t was toen zo'n bende...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Karst Drenth op 30 maart 2011, 19:40:48
Hoi,

Sinds vanavond ook 'eigenaar' :)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_2Medium.jpg) (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,33675.msg550423.html#msg550423)

Klik plaatje ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 30 maart 2011, 20:24:05
Na-aper!  ;)


Heb je hier wel emplooi voor?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Karst Drenth op 30 maart 2011, 20:37:55
Nee...

Past geheel niet in mijn plannen, net als de 2100 niet en de C12c niet...  :-\  Maar... 'what the heck'... 't is gewoon geweldig om te doen ;)

En na-bavianen, ja... je hebt me aangestoken  ;D ;D

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: sander1985 op 30 maart 2011, 20:41:40

De 9500 is sowieso een lastig beestje om goed emplooi voor te hebben, ze hebben bijna alleen maar op de grote rangeerterreinen en de heuveldienst gereden en er zijn weinigen met een van die twee op een modelbaan.

Het blijft wel een mooie machine (al staat die bij mij wel behoorlijk achteraan de wensenlijst door de inzetbaarheid).

Sander
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Eelco Storm op 30 maart 2011, 20:49:00
Gewoon de 9501 als landsketel te Feijenoord in 1953. Ook een leuke alternatieve inzet...  :D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Nederduitsemeester op 31 maart 2011, 17:01:30
En als je er een motor van Rivarossi in zet gaat ook nog vanzelf roken ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Streamliner op 31 maart 2011, 17:43:47
Ik denk dat het wel een prima trekkracht zal zijn voor de lange goederentreinen op de modelbaan. En ze reden ook wel goederentreinen en niet alleen op rangeerterreinen. Het boek over stoom in de mijnstreek vertelt daarover.
Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Karst Drenth op 05 april 2011, 01:16:19
Hoi,

Na een avondje boeken inkloppen wil je ook wel eens weer wat anders  ;D ;D

(http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_3Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_3.jpg)

... en aangezien het bloed toch kruipen wil waar het niet gaan kan, en ik binnenkort wat zwart spuitwerk te doen heb... Het Fleischmann BR 94 frame maar eens gedemonteerd.

(http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_4Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_4.jpg)

... de koppelstangen leken een probleem, omdat hier geen schroefjes maar een soort paspennetjes in zeten. Demontage was chter eenvoudig: Platbektang er op, kwartslagdraaien en los  ;D  De drijfstang bevestiging is van kunststofg en is 'geklipst'. Door de wielen zodanig te draaien, dat de bout onderaanzit, kun je met een klein schroevendraaiertje van de achterkant af het platic deeltje er voorzichtig uitduwen.

(http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_5Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_5.jpg)

... de eerste modificatie volgens handleiding. Op het cylinderblok staat nog een opstaand randje...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_6Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_6.jpg)

... dat moet er dus af, zodanig dat...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_7Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_7.jpg)

... het gelijk komt met het frame.

(http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_8Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_8.jpg)

... idem

(http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_9Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_9.jpg)

... dan even ( paar minuten ;) ) zitten dubben of de wielen er ook af moesten. Want... dat levert 5 x kwarteren op bij montage... maar toch wel dus. Anders is het frame niet te spuiten. En... misschien gaan de wielen nog wel even in de draaibank ;) Demontage is kinderlijk eenvoudig. Leg de niet geisoleerde kant op een stuk schuim, dan 1 ferme tik met een dreveltje op de as aan de geisoleerde kant en klaaro :) Wel even de wielen merken waar ze vandaan komen ;)

Helaas kan het anker er niet zonder veel en grote moeite uit, om dat die @#$%^&* messing rondsels van Fleischmann er erg strak op zitten  >:(

(http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_10Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_10.jpg)

... bakje met alle losse onderdelen...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_11Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_11.jpg)

... frame verder kaal, dus 2e modificatie: Piefjes aan de voorkant afvijlen staat er in de handleiding. Ik heb de freesbank maar gebruikt ;)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_12Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_12.jpg)

... net zoals de luchttanks achter. Eerst afgezaagd en daarna vlak gefreesd.

(http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_13Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/9500/9500_13.jpg)

... en dan past de voetplaat er heel netjes en strak op. De eerste ervaring met een goede pasvorm... Aan de berichten van stig en roadster36 af te leiden kom ik bij ketel en rookkast nog wel wat tegen ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 05 april 2011, 01:31:42
Hoi Karst,
spuit het frame eerst en zet het weer in elkaar.
straks zul je zien dat je de tandwielen en motor gemonteerd moet hebben ivm het passen van de waterbakken en vuurkist .
gr jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Karst Drenth op 05 april 2011, 01:34:32
Precies dat was de bedoeling Jan  ;D ;D :P

Ik ken namelijk iemand die wat problemen met de ruimte voor de tandwielen had... ::) :D

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 05 april 2011, 01:47:36
 ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 05 april 2011, 02:16:32
Ik hoop dat je geen spijt gaat krijgen van het verwijderen van de wielen...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: fissy op 05 april 2011, 06:59:12
Karst, is het een idee, direct een nieuwe motor erin te zetten? SB-Modellbau heeft deze, en het is direct een giga verschil in rijden! Ik heb laatst een ombouw gedaan voor een vriend en het is erg goed te doen en levert plaats in de loc zelfs!

Groet

Bernd
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Karst Drenth op 05 april 2011, 07:52:06
Citaat van: stig
Ik hoop dat je geen spijt gaat krijgen van het verwijderen van de wielen...

wrom ???

Citaat van: fissy
Karst, is het een idee, direct een nieuwe motor erin te zetten? SB-Modellbau heeft deze...

Deze ?

(http://www.sb-modellbau.com/media/products/14012.jpg)

Mooie aandrijving, maar 'nog eens' € 85.30  :'(  Dat heeft me de complete BR 94 nog eens niet gekost... En dat maakte dit projectje zo leuk: Kit 180,=  loc 80,= samen 260,=  Voor een PhiloMann loc :D

Het frame heeft al wel een 'Schwungmasse-anker' en die lopen best mooi ( zo ook deze: Liep prima analoog ) . Dus als het niet echt nodig is niet, anders kan het altijd nog. ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: fissy op 05 april 2011, 08:11:40
Ja deze,...

Ja, kost wel wat, maar de lawaai is dan ook weg! Wij hebben de ombouw bij de nieuwste versie van de BR 94 gedaan en de verschil is er erg goed te zien. Maar ja, het is nog steeds peper duur... Zit hier ook aan het twijfelen mijn BR 23 voor te zien met een SB-Aandrijving :-\
 
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Eelco Storm op 05 april 2011, 08:21:13
Kijk, dit draadje ga ik volgen! Bij mij ligt er ook een 9500 bouwpakket + zwart Flm onderstel te wachten op tijd. Het gaat voor mij de eerste keer messing bouwen en solderen worden. Maar eerst een ander projectje afronden en in de tussentijd hier de vorderingen bekijken...  (y)
 
Eelco
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Eric van Spelde op 05 april 2011, 08:50:17
Als je het helemáál goed wil doen vervang je die wielen gelijk door exemplaren van de Fl BR86 (wel flenzen afdraaien) - 1x drijfas en 4x koppelassen. De radstand bij de Fleischmannlok is vanwege die pizzasnijders wel wat vergroot, dus het zou moeten passen en dan heb je gelijk de juiste wieldiameter (1400 mm) en vrijwel de juiste vorm van de contragewichten te pakken.

Geldt trouwens ook voor de 6200 en 4500 (ex-NBDS, Hohenzollernmachine met drijfwerk identiek aan de SS1100/NS 6200).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 05 april 2011, 11:36:07
wrom ???


Dat je ze d'r weer goed in krijgt.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: RobbertJan op 05 april 2011, 12:38:31
Kwarteren zonder het systeem van DJH e.a. lijkt mij inderdaad ook nogal lastig.
Dan mag je haast wel een complete opstelling hebben om alles goed uit te lijnen
voor dat je überhaupt weer een goed lopende loc hebt.

Alleen is dat Karst wel toevertrouwd denk ik zo......  ;)

Gr.

Robbert Jan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Karst Drenth op 05 april 2011, 12:50:36
Heb het idd wel vaker gedaan. Maar is niet mijn favoriete werkje...

In dit geval ( 5 assen ) maak ik denk ik maar even een malletje ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: prutser op 05 april 2011, 16:44:26
Je hebt toch een freesbank, kun je daarmee de pengaten in de wielen voor de drijfstangen niet uitlijnen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Karst Drenth op 05 april 2011, 17:32:36
 ???

Er hoeft toch niets gefreesd te worden ? 'Gewoon' even 5 assen kwarteren ;) Iets lastiger dan bij 2 of 3 assen, maar gerust te doen hoor  :P
De beste eigenschap hierin is geduld :)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: prutser op 05 april 2011, 17:39:22
Nee, ik bedoel 1 as kwarteren en dan het hele onderstel compleet op z'n kant met de wielen inklemmen en met een pennetje in de freeskop de andere wielen uitlijnen, je hebt toch een maataanduiding op de spindels van je freestafel.
T'is maar een idee.

Stephan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Karst Drenth op 05 april 2011, 21:07:40
Yep, 'k snap um nu :)

Arrdige tip. Alleen is mijn machineklem maar 5cm breed terwijl de wielbasis zeker 10 cm is  :'(

Maar ik laat het idee voortleven  (y)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 16 april 2011, 02:53:47
Probeerseltje met geprinte sierlijnen.

(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit-transfers_P3198.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit-transfers_P3198.JPG)

De Microsol heeft "watervlekken" achter gelaten na droging. Daar ben ik minder blij mee en moet wat aan doen aan voor de andere zijde. Wellicht dat het met de blanke lak erover wegvalt hoor. Maar dat ga ik noteren.

Bij de personenwagens, viel na de blanke lak laag ook het verschil weg tussen Philozwart en wat ik met stift en Humbrol bij getipt heb. We zullen zien of dat voor locs ook geld.

Nou niet gaan roepen, waar zijn de deuren en de ramen zijn nog groen, dat weet ik. :P
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Beached op 16 april 2011, 07:55:39
Belijning ziet er netjes uit. de rest van de loc ook trouwens.
Ga je de raamlijnen nu rookworstbruin maken? gaat lekker met erwtensoepgroen :P
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 16 april 2011, 08:01:42
Ewout,
is het veel werk de belijning nog een keer te printen? ;D
erwtensoepgroen is wel ff wennen hoor
ik heb trouwens ook overwogen om de deur en het raam er uit te laten
gr jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 16 april 2011, 12:27:06
Ewout,
is het veel werk de belijning nog een keer te printen? ;D

Nee, het opbrengen is meer werk.  ;D

ik heb trouwens ook overwogen om de deur en het raam er uit te laten
gr jan

Ja, ik ook, maar je moet ze ergens laten, dus open klappen, dicht schuiven *en* je ziet dat het ketelfront niet denderend is. Nee, ik maak ze maar dicht.

M'n 2e 5500 heb ik wel open gemaakt, laat ik wel eens zien als die wat verder gevorderd is.

Belijning ziet er netjes uit. de rest van de loc ook trouwens.
Ga je de raamlijnen nu rookworstbruin maken? gaat lekker met erwtensoepgroen :P

Dank je. Ja, dat past er wel bij he? ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Eric van Spelde op 16 april 2011, 13:59:06
Stiggie, hoe kom je aan die kleur (kleurnummer of mix)...? :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 16 april 2011, 14:20:45
Laat je niet misleiden door een fotootje he. Is gewoon Philo lokomotieven groen.


Binnen met witbalans op standje gloeilamp.
(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit-transfers_P3198.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit-transfers_P3198.JPG)

Buiten met witbalans op standje bewolkt. (want dat is het hier nu). 8)
(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit-transfers_P3203.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit-transfers_P3203.JPG)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 16 april 2011, 14:50:51
dat ziet er beter uit dan standgroen ;D
ik vind olijfgroen toch mooier
gr Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Ivo tB op 16 april 2011, 16:24:32
Ewout,

Ziet er goed uit. Ik vind de belijning ook supermooi zo, alleen zou ik het iets groter maken, zodat deze meer aan de randen ligt.

Trouwens nog een vingerafdruk links onder de bel wegwerken (heb ik ook altijd last van, geduld en zo....)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: tothebeach op 16 april 2011, 16:35:39
Probeerseltje met geprinte sierlijnen.

(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit-transfers_P3198.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit-transfers_P3198.JPG)
hoi Stig,

Geprinte sierlijnen? Doe je dat op een decall vel? met een gewone printer?
Ziet er heel strak uit.

Groet,
Michel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 16 april 2011, 17:44:04
Alps printer. Normaal print ik er witte belettering mee wat niet gaat op een laser of inkjet printer. Deze zwarte sierlijnen kan prima op een inkjet of laserprinter. Je zult dan alleen en vooral met inkjet maatregelen moeten nemen om de inkt niet uit te laten lopen tijdens het lossen van de decal in een bakje water.

Ik maak de decal net zo groot als het oppervlak van de waterkasten. Zo krijg je minimaal kans op het zien van decal randen. Ik heb echter bij de rechter decal het hart eruit gesneden om geen gezeik met die fabrieksplaatjes te krijgen. Het is wel goed gelukt al zeg ik het zelf. Weinig randen zichtbaar.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Gert Arkema op 17 april 2011, 12:29:21
Nijs  (y) !
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 17 april 2011, 13:35:56
Ziet er goed uit. Ik vind de belijning ook supermooi zo, alleen zou ik het iets groter maken, zodat deze meer aan de randen ligt.

Trouwens nog een vingerafdruk links onder de bel wegwerken (heb ik ook altijd last van, geduld en zo....)

Hoi Ivo, je reactie had ik niet gezien. Ik heb er wel wat foto's bij genomen, maar vervolgens doe ik het een beetje uit de losse pols. Ik zal er nog eens naar kijken en verhoudingen nemen.

Wat vind je van de lijndikte? Weet jij toevallig hoe dik de belijning moet zijn?

Ja, snertvingerafdruk, goed schoonmaken en blanke lak erover. ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Ivo tB op 17 april 2011, 14:01:05
De lijndikte lijkt me uitstekend. Daar zou ik niks meer aan doen. Het enige wat ik dacht te doen is wat ik eerder schreef en dat is dat de lijnen dichter naar de rand toe staan. Een beetje als vuistregel neem ik ongeveer de zelfde breedte in groen tussen de rand en de bies. Ik heb Waldorp er nog even bijgepakt en als ik naar de foto's van de 9500 kijk zou ik ze zo juist laten zoals jij ze hebt gemaakt. Dus vergeet maar wat ik heb gezegd.

Overigens is dat in het algemeen mijn werkwijze: kijken naar foto's en dat zo goed en kwaad als het gaat kopieren.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 17 april 2011, 14:28:18
Die 2 foto's in Waldorp zijn inderdaad mijn voorbeeld. En dit is ook een vroege, dus helemaal goed. Ik blij het raar vinden van die lichte rand om de belijning, maar ik laat het maar zo. Dank je voor het meedenken iig! De lijndikte is overigens 0,5mm.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 17 april 2011, 23:03:36
En de andere kant. Nu zonder watervlekken. Veel natter maken en houden en bij het finale opdrogen als er nog een paar druppels zijn (want het wil druppels vormen) deze steeds naar de randen vegen. Het zit mooi om de klinknagels. Voordeel van een vol vel transfer is dat je lijnen geheel recht zitten. Je kunt hoogstens de hele decal scheef erop zetten, maar uitlijnen is echt niet moeilijk.

De achterkant echter, heb ik wederom het hart eruit moeten snijden vanwege de vele uitstekende details. Het behoeft geen uitleg dat de plaatsing hiervan wat moeizamer ging. Maar ik ben niet ontevreden over het geheel.

(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit-transfers_P3220.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit-transfers_P3220.JPG)

Ohja, de handrailhouders achter zijn nu allemaal afgebroken. Jammer, dan maar geen handrailhouders. De vorige eigenaar had ze helemaal glad afgevijld om te lijmen. Dat valt gewoon niet goed te solderen en een voor een kwamen ze los. Ja, na het spuiten uiteraard. Ik hoop dat ze bij het tweede model een langer leven zijn beschoren.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 17 april 2011, 23:11:30
Ach zo gaat dat
ik ben bij de mijne de onderste bevestiging van de handrail  kwijt.
Dat zijn die lange die in de bufferbalk zitten, ik buig hen nu gewoon haaks om >:(
verder vind ik hem super geworden , en gelijk iets vervuild boven de kolenbunker ;D
gr Jan  
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: janw op 17 april 2011, 23:26:20
Erg mooi weer Stig, ik zou geen aanmerkingen weten (afgezien van die vingerafdruk dan, maar prettig om te zien dat iedereen dat soort ge*** heeft (-:
Wel natuurlijk even over dat groen: is dit inderdaad bedoeld als het jaren '20 groen dat eerder in het Arttiec 3700-draadje is besproken? Ziet er goed uit!
(het voorbeeld van Att in de 3700-folder is gephotoshopt weet ik uit onbetwijfelbare bron, dus geen foto van een echt model. Maar als het zo wordt als hier bij jou zie ik het wel zitten).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 17 april 2011, 23:41:35
Nee, dit is echt standaard, philotrain lokomotieven groen. Sorry. ;)

Dank voor je compliment.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 17 april 2011, 23:49:51
de mijne gaat komend weekend in de kleur
heb je hem eerst nog geprimerd of het zwart direkt op het messing?
Gr jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 18 april 2011, 00:22:09
(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3147.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3147.JPG)

(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3157.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3157.JPG)

Ik had hem eerst direct groen op het messing, maar dat zag er heel raar uit. In tegenstelling tot rijtuigen groen, dat gaat goed direct op blank messing. Dus hup, in de thinner ermee. Fantastisch spul.

Maar omdat ik een proefje met primer moest doen, onder philo lak, deze daarvoor maar gebruikt.

De tweede 9500 heb ik wel direct in het zwart gespoten.

Deze zwarte onderlaag maakt het groen wel mooier vind ik.

Let dus niet op de kleur van de foto nu, het is een foto binnen bij gloeilamp licht.

Volgende keer ga ik overigens die etch primer proberen, waarmee Karst nu al aan de slag is.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 02 mei 2011, 23:14:45
Afgeplakt en groen gespoten. Deze foto is van het bijwerken van het zwart, want wat overspray. Feitelijk dus zwart, groen, zwart. Ik denk, ik doe de ketelbanden ook meteen zwart.

(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3278.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3278.JPG)

(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3281.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3281.JPG)

(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3282.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3282.JPG)

Afplakken is veel werk, maar doorgaans vind ik het resultaat de moeite waard.

Zie op de middelste foto ook de twee dommen en veiligheden voor de loks. Een van de veiligheden is zo lijkt het verkopert. De rest is messing. Welke kleur moet de veiligheid nou hebben voor een niet groen zijnde, dus ongeschilderd exemplaar?

De philolak is overigens heerlijk, je kunt zo rustig nevelen, dat je niet ziet waar hde grens zit tussen wat al zwart was en wat nieuw zeg maar. Op aanraden van Karst nu ook 1:2 verdund. Het leuke is dat de druk waarmee je spuit dan weer verder naar beneden kan.

Zie op het laatste plaatje dat de strepen Tamiya tape in het groen is gaan zitten. Grrr. Volgende keer toch maar weer een nacht laten drogen tussen stappen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Karst Drenth op 03 mei 2011, 00:34:06
Nou Stiggie !  (y)

Dat ziet er ook heel strak uit hoor !

Zit er bij het machinistenhuis wel voeldoende groene verf op ? Lijkt alsof de primer er doorheen kijkt ;) ( hoe zou ik dat nu weten  :-X :-[ )

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 03 mei 2011, 06:18:11
Viel mij ook op Karst, maar dat zou wel een beetje raar zijn he, op een zwarte onderlaag. Ik zal het vanmiddag eens buiten tegen het licht houden.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Beached op 03 mei 2011, 10:32:28
Nummertje 2 begint er al net zo goed uit te zien als 1, al staat nr 1 er wel heel raar bij zonder schoorsteen.
Citaat
Zie op de middelste foto ook de twee dommen en veiligheden voor de loks. Een van de veiligheden is zo lijkt het verkopert. De rest is messing. Welke kleur moet de veiligheid nou hebben voor een niet groen zijnde, dus ongeschilderd exemplaar?

volgens mij heeft die veiligheid alleen een roodkleurig oxidelaagje. Is makkelijk met wat poetsen op te lossen. Ik kan ook geen logische reden bedenken waarom de 9500-en een koperen veiligheid hebben terwijl alle andere locs een messing veiligheid hebben.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 03 mei 2011, 11:59:58
Ja, ik dacht, ik vraag het eerst voordat ik iets eraf poets wat iemand met veel moeite erop heeft proberen te krijgen.  ;D Lekker poetsen dus.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 04 mei 2011, 22:35:16
Lijkt erop dat het toch echt verkopert is en niet een oxide laagje.

(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3298.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3298.JPG)
De veiligheid links.

Ben dus aan het poetsen geweest. Eerst drie Albert Heijns afgelopen voor koperpoets... Ja hoor es, ik heb geen ouwe rommel thuis.  ;D

(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3296.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit_P3296.JPG)


Maar ik had gisteravond/nacht ook ff een klein dramaatje... Tijdens het aanbrengen van het decal, of liever gezegd, tijdens het weekmaken, dus bevochtigen met Microsol, is er kennelijk vloeistof naar beneden gelopen en heeft het WC papiertje waarop de lok op z'n kant lag aan m'n lok doen versmelten... Daar word je niet vrolijk van zacht gezegd. Dus poetsen, eerst met water en zeep, daarna met alcohol, maar het werd een gum achtige laag. Philo lak lost dus ook op in alcohol. Je leert elke dag wat nieuws. Zie foto.

(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit-ongelukje_P3288.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit-ongelukje_P3288.JPG)

Toen maar afgeplakt om met thinner en een wattenstaafje het paneeltje kaal te maken en opnieuw te spuiten. Zo gezegd, zo gedaan. Uitpakken en constateren dat de zijde waar je net, nou ja bijna, een uur eerder, nu ook een lel WC papier aan de zijkant heeft hangen. Ja, dan wil je het liefst dat ding tegen de muur smijten. Maar omdat je weet hoeveel je ervoor betaald hebt, weerhoud dat je er van... Jammer eigenlijk.  ;D

(http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit-ongelukje_P3292.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/bouwkits/philo-9500-kit-ongelukje_P3292.JPG)

Half uurtje gewacht en met een glasvezel potlood heel voorzichtig het WC papier gesloopt. Het resultaat is te zien op de eerste foto van deze post. Schade lijkt dus mee te vallen, hoef het niet opnieuw te spuiten. Het is een beetje mat geworden, maar dat trekt wel bij met de aflak.

WC papier zal ik niet meer gebruiken, vanaf nu boterhamzakjes!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Karst Drenth op 04 mei 2011, 23:39:04
Bwah !  :o Wat een ellende...

Maar netjes gerestaureerd !  (y)

En lekker blingbling hoor die dom en veiligheid  ;D Daarvoor heb je echt een  8) nodig  ;D

En nu rap de blanke lak er op, voordat er nog meer ellende gebeurt ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 05 mei 2011, 00:04:05
Jeemig , dat is balen om je mooie werk zo terug te zien na het afplakken.
ik wist niet dat microsol zo risicovol was.
hmm ik ga toch maar de lijnen spuiten dus.
Gr Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Karst Drenth op 05 mei 2011, 00:06:42
Valt wel mee Jan,

Ik denk dat het de cellulose in het papier opgelost heeft...

Ik leg er altijd een microvezeldoekje onder als ik ga decallen ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 05 mei 2011, 00:41:25
Jan, het spul zelf is volledig veilig voor je lak. Het is gewoon mijn dommigheid op dat moment. Dat heb je gewoon af en toe eens. Ja zeg, anders gaat alles in een keer goed, dat kan niet hoor.  ;D

Ik had meer tijd moeten inbouwen tussen handelingen. En het gebruik van WC papier was hier gewoon niet slim. Leermomentje. Ook dat je er rekening mee dient te houden als je de boel kletsnat aan het maken bent, dat het overal kan komen.

Zeg Karst, je bent toch niet jaloers op mijn mooie glimmerdingen he?  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Karst Drenth op 05 mei 2011, 00:42:40
Nope. :-X
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 05 mei 2011, 00:44:22
Mooi, dan hoef ik jou niet in de gaten te houden op beursdagen.  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 05 mei 2011, 00:59:50
Mij wel hoor ;D
Al mn loks vol met glimmers (y)
ben net de vaasdom aan het poetsen ;D ;D ;D ;D

gr jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 02 juni 2011, 10:12:40
Ivo
Had jij nog een setje biezen voor mij uitgeprint?
ik ben hem nu aan het stralen
en hopenlijk vandaag ook nog in de kleur
Gr Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Ivo tB op 02 juni 2011, 20:00:14
Misschien bedoel je "the stig"? Ik heb geen printer voor transfers.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 02 juni 2011, 22:46:48
owwwww foutje  ;D
ik zal Ewout ff vragen
gr Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 03 juni 2011, 12:10:40
Ik print ff een nieuwe voor je Jan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 03 juni 2011, 13:25:19
Laat maar ik heb de biezen al gespoten ;D
is erg mooi geworden, ik plaats straks wel foto`s
eerst ff verder afmaken (y)
lok nr moet ik nog wel hebben 9505 of 9502 in wit en geel
het zelfde voor de 8601
Kun je die wel maken?
Gr Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 03 juni 2011, 13:35:19
Nog niet aan gewaagd, maar ik zal het eens proberen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Karst Drenth op 03 juni 2011, 14:22:18
Hoi Jan,

Jij hebt mazzel ;)

Was net bezig mijn printer weer in het gareel te krijgen ( kop heeft waarschijnlijk 1 pixel kapot :(  :'(

Maar... moest toch proefprinten en... heb hier een setje 9505 voor je liggen. Ik ben thuis, kun je gelijk je boek meenemen ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: roadster36 op 03 juni 2011, 14:39:05
 (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Karst Drenth op 03 juni 2011, 14:57:15
8601 ligt ook klaar  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: stig op 03 juni 2011, 15:24:22
Mooi, geregeld. ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
Bericht door: Karst Drenth op 03 juni 2011, 15:26:49
Als ik een keer iets hoogs te printen heb weet ik je te vinden ;)


Grtz,

Karst, die nu naarstig op zoek is naar een MD5000 ;)