Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
23 October 2025, 22:48:45
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
23 October 2025, 21:43:23
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
De Projecten van RetroJack door DJV
23 October 2025, 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
23 October 2025, 11:25:49
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw  (gelezen 43568 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #105 Gepost op: 17 April 2011, 23:49:51 »
de mijne gaat komend weekend in de kleur
heb je hem eerst nog geprimerd of het zwart direkt op het messing?
Gr jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #106 Gepost op: 18 April 2011, 00:22:09 »




Ik had hem eerst direct groen op het messing, maar dat zag er heel raar uit. In tegenstelling tot rijtuigen groen, dat gaat goed direct op blank messing. Dus hup, in de thinner ermee. Fantastisch spul.

Maar omdat ik een proefje met primer moest doen, onder philo lak, deze daarvoor maar gebruikt.

De tweede 9500 heb ik wel direct in het zwart gespoten.

Deze zwarte onderlaag maakt het groen wel mooier vind ik.

Let dus niet op de kleur van de foto nu, het is een foto binnen bij gloeilamp licht.

Volgende keer ga ik overigens die etch primer proberen, waarmee Karst nu al aan de slag is.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #107 Gepost op: 02 May 2011, 23:14:45 »
Afgeplakt en groen gespoten. Deze foto is van het bijwerken van het zwart, want wat overspray. Feitelijk dus zwart, groen, zwart. Ik denk, ik doe de ketelbanden ook meteen zwart.







Afplakken is veel werk, maar doorgaans vind ik het resultaat de moeite waard.

Zie op de middelste foto ook de twee dommen en veiligheden voor de loks. Een van de veiligheden is zo lijkt het verkopert. De rest is messing. Welke kleur moet de veiligheid nou hebben voor een niet groen zijnde, dus ongeschilderd exemplaar?

De philolak is overigens heerlijk, je kunt zo rustig nevelen, dat je niet ziet waar hde grens zit tussen wat al zwart was en wat nieuw zeg maar. Op aanraden van Karst nu ook 1:2 verdund. Het leuke is dat de druk waarmee je spuit dan weer verder naar beneden kan.

Zie op het laatste plaatje dat de strepen Tamiya tape in het groen is gaan zitten. Grrr. Volgende keer toch maar weer een nacht laten drogen tussen stappen.
« Laatst bewerkt op: 02 May 2011, 23:18:26 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #108 Gepost op: 03 May 2011, 00:34:06 »
Nou Stiggie !  (y)

Dat ziet er ook heel strak uit hoor !

Zit er bij het machinistenhuis wel voeldoende groene verf op ? Lijkt alsof de primer er doorheen kijkt ;) ( hoe zou ik dat nu weten  :-X :-[ )

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #109 Gepost op: 03 May 2011, 06:18:11 »
Viel mij ook op Karst, maar dat zou wel een beetje raar zijn he, op een zwarte onderlaag. Ik zal het vanmiddag eens buiten tegen het licht houden.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #110 Gepost op: 03 May 2011, 10:32:28 »
Nummertje 2 begint er al net zo goed uit te zien als 1, al staat nr 1 er wel heel raar bij zonder schoorsteen.
Citaat
Zie op de middelste foto ook de twee dommen en veiligheden voor de loks. Een van de veiligheden is zo lijkt het verkopert. De rest is messing. Welke kleur moet de veiligheid nou hebben voor een niet groen zijnde, dus ongeschilderd exemplaar?

volgens mij heeft die veiligheid alleen een roodkleurig oxidelaagje. Is makkelijk met wat poetsen op te lossen. Ik kan ook geen logische reden bedenken waarom de 9500-en een koperen veiligheid hebben terwijl alle andere locs een messing veiligheid hebben.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #111 Gepost op: 03 May 2011, 11:59:58 »
Ja, ik dacht, ik vraag het eerst voordat ik iets eraf poets wat iemand met veel moeite erop heeft proberen te krijgen.  ;D Lekker poetsen dus.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #112 Gepost op: 04 May 2011, 22:35:16 »
Lijkt erop dat het toch echt verkopert is en niet een oxide laagje.


De veiligheid links.

Ben dus aan het poetsen geweest. Eerst drie Albert Heijns afgelopen voor koperpoets... Ja hoor es, ik heb geen ouwe rommel thuis.  ;D




Maar ik had gisteravond/nacht ook ff een klein dramaatje... Tijdens het aanbrengen van het decal, of liever gezegd, tijdens het weekmaken, dus bevochtigen met Microsol, is er kennelijk vloeistof naar beneden gelopen en heeft het WC papiertje waarop de lok op z'n kant lag aan m'n lok doen versmelten... Daar word je niet vrolijk van zacht gezegd. Dus poetsen, eerst met water en zeep, daarna met alcohol, maar het werd een gum achtige laag. Philo lak lost dus ook op in alcohol. Je leert elke dag wat nieuws. Zie foto.



Toen maar afgeplakt om met thinner en een wattenstaafje het paneeltje kaal te maken en opnieuw te spuiten. Zo gezegd, zo gedaan. Uitpakken en constateren dat de zijde waar je net, nou ja bijna, een uur eerder, nu ook een lel WC papier aan de zijkant heeft hangen. Ja, dan wil je het liefst dat ding tegen de muur smijten. Maar omdat je weet hoeveel je ervoor betaald hebt, weerhoud dat je er van... Jammer eigenlijk.  ;D



Half uurtje gewacht en met een glasvezel potlood heel voorzichtig het WC papier gesloopt. Het resultaat is te zien op de eerste foto van deze post. Schade lijkt dus mee te vallen, hoef het niet opnieuw te spuiten. Het is een beetje mat geworden, maar dat trekt wel bij met de aflak.

WC papier zal ik niet meer gebruiken, vanaf nu boterhamzakjes!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #113 Gepost op: 04 May 2011, 23:39:04 »
Bwah !  :o Wat een ellende...

Maar netjes gerestaureerd !  (y)

En lekker blingbling hoor die dom en veiligheid  ;D Daarvoor heb je echt een  8) nodig  ;D

En nu rap de blanke lak er op, voordat er nog meer ellende gebeurt ;)

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #114 Gepost op: 05 May 2011, 00:04:05 »
Jeemig , dat is balen om je mooie werk zo terug te zien na het afplakken.
ik wist niet dat microsol zo risicovol was.
hmm ik ga toch maar de lijnen spuiten dus.
Gr Jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #115 Gepost op: 05 May 2011, 00:06:42 »
Valt wel mee Jan,

Ik denk dat het de cellulose in het papier opgelost heeft...

Ik leg er altijd een microvezeldoekje onder als ik ga decallen ;)

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #116 Gepost op: 05 May 2011, 00:41:25 »
Jan, het spul zelf is volledig veilig voor je lak. Het is gewoon mijn dommigheid op dat moment. Dat heb je gewoon af en toe eens. Ja zeg, anders gaat alles in een keer goed, dat kan niet hoor.  ;D

Ik had meer tijd moeten inbouwen tussen handelingen. En het gebruik van WC papier was hier gewoon niet slim. Leermomentje. Ook dat je er rekening mee dient te houden als je de boel kletsnat aan het maken bent, dat het overal kan komen.

Zeg Karst, je bent toch niet jaloers op mijn mooie glimmerdingen he?  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #117 Gepost op: 05 May 2011, 00:42:40 »
Nope. :-X

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #118 Gepost op: 05 May 2011, 00:44:22 »
Mooi, dan hoef ik jou niet in de gaten te houden op beursdagen.  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #119 Gepost op: 05 May 2011, 00:59:50 »
Mij wel hoor ;D
Al mn loks vol met glimmers (y)
ben net de vaasdom aan het poetsen ;D ;D ;D ;D

gr jan