Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw  (gelezen 40391 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Gepost op: 17 februari 2011, 23:37:44 »
ik heb het volgende probleem
bij de passing van de ketel in het machinisten huis gaan de waterbakken open staan
wat kan het zijn ?

Gr Jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2011, 23:39:17 »
Ketel ( vuurkist ) te breed ???

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2011, 23:44:00 door Karst Drenth »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2011, 23:41:25 »
ja dat snapte ik ook nog, maar dat is een kant en klaar gietdeel
mijn vraag is eigelijk of jullie hem ook smaller hebben gevijld
gr Jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2011, 23:44:16 »
[Edit]

Ik zie het al... ;)  Daar waar de vuurkist overgaat in de langsketel, heb je een bobbel zitten aan de rand van de vuurkist. Deze drukt je waterbakken naar buiten. Dus of een vijltje in de lengte langs de vuurkist 'bobbel' of vertikaal ter hoogte van de bobbel door de waterbakken.

[/Edit]

Ik zou kiezen voor de eerste optie...

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2011, 23:49:49 »
Jan, ik heb twee versies hiervan gehad. De een had een gebogen stuk messing, de andere een gegoten stuk messing. Deze laatste moest van binnen een ronding 20mm uitgevijld worden. Grrrr. Beiden psten echter perfect en moeten gelijk lopen met de zijkant van de vuurkist. De waterbak moet naadloos langs de vuurkist lopen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2011, 23:50:46 »
dus toch dat gietdeel smaller vijlen
wel raar dat is zo`n maatgevend deel
gr jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2011, 23:52:43 »
Paste de vuurkist wel goed in de opening van de cabine?

Edit: het gietdeel niet aan de onderzijde uit elkaar getrokken?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2011, 23:56:06 »
ja dat wel

nou ik soldeer dat giet deel wel weer los en vijl hem dan pas
wat bedoel je eigenlijk met van binnen 20mm er uit vijlen?
er moet toch van buiten wat af

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2011, 00:10:25 »
Nee, het gietdeel moet van binnen uitgevijld worden tot een denkbeeldige diameter van 20mm. Dit om op het frame te kunnen passen dacht ik. Ik heb het gewoon gedaan. Wel een pokkeklus als je de middelen niet tot je beschikking hebt...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2011, 00:43:52 »
Ja ,je bedoeld om hem van binnen ruimte te geven voor de tandwielen?
Dat is al gebeurd.
ik heb de boel nu losgesoldeerd , ga morgen nog wel eens kijken.
ik zag dat de ketel ook niet helemaal recht op de vuurkist stond , zat heel iets in.
ff de vijl er langs raggen.
Ewout , heb jij hem bij de hand? er zit een steuntje boven het voorste wiel op de voetplaat gesoldeerd , dat is toch de achterkant van de rookkast of valt dit steuntje er in.
ik kom nu een paar mm aan de achterkant te kort , d.w.z het gebogen ronde deel van de achterkant ligt nu op de voetplaat ipv er tegen aan.
ik ben de bouwbeschriving kwijt  :-[
Morgen maar weer is verder
welterusten Jan
 

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2011, 00:49:16 »
Dat is inderdaad de achterkant van de rookkaststeun. Als je het in elkaar zet, past het inderdaad voor geen meter. Bij de eerste kit heb ik het rookkastfront op de voetplaat gezet. Bij de tweede heb ik de hoogte van de rookkastbeplating aangehouden. Er ontstaat dan een kier tussen de rookkastfront en de voetplaat. Ik moet even kijken bij welke van de twee nou een "knik" ontstaat tussen ketel en vuurkist. Doe ik morgen (misschien),...

Hier, handleiding 9500: http://www.belderok.net/benelux/9500/
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2011, 00:53:13 »
Toppie (y)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2011, 00:27:37 »
Ik heb geen foto gemaakt (druk druk druk) maar wel ff gekeken en ik vind dat het exemplaar waarbij de rookkastfront op de voetplaat staat beter gelukt is dan die waarvan ik de rookkastommanteling heel heb gelaten. Die staat iets te hoog met z'n neus in de lucht nu... Ik weet nog niet of ik er wat aan ga doen. :-\
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2011, 00:32:20 »
had ik ook al gemerkt en het restant afgevijld,maar dankjewel voor het kijken.
ben nu aan het pielen met dat messing gietstuk.
zit tie mooi aan de rookkast dan komt tie weer los aan de ketel en omgekeerd.
zit al te denken aan low melt maar dan ben ik bang dat tie weer loskomt als ik hem aan de tenderbak soldeer ???
Gr Jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #14 Gepost op: 19 februari 2011, 00:37:55 »
Ik heb het stuk met van die metalen haarclipjes (jaja, echte curlclips 1,95/10 bij de etos) van alle kanten vastgezet. flink soldeer en flux en branden maar. Alleen het gietstuk verhit.

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)