Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 11:28:48
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door MaraNCS
Vandaag om 11:20:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Ridder Gerco van Beelen door roco
Vandaag om 11:18:27
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw  (gelezen 40533 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #15 Gepost op: 19 februari 2011, 00:44:01 »
dan hoop ik maar dat er morgen geen bekenden van me bij de Etos loslopen ;D ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #16 Gepost op: 19 februari 2011, 01:20:58 »
Ik heb m'n zusje gestuurd...  :-[
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #17 Gepost op: 19 februari 2011, 21:47:17 »
he he zo`n slecht passend kitje is net een puber. ???
gellukig hebben we daar ervaring mee.
je moet m gewoon even vertellen wie de baas is , en soms helpt dat  ;D

gr jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #18 Gepost op: 19 februari 2011, 23:48:56 »
Dat ziet er beter uit!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #19 Gepost op: 20 februari 2011, 00:12:09 »
Vanavond lood in de ketel en waterbakken gesoldeerd
hij weegt nu 285 gram

dat gaatje onder de ketel en het lood is voor de bedrading van de roookgenerator
gr jan

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #20 Gepost op: 20 februari 2011, 12:44:28 »
in 1921 vond de fusie en omnummering plaats van HSM en SS naar NS
wie weet of de 9500 een SS of HSM lok was en welk nr en kleurstelling hij had ?
google leverd weing op :-[

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/151423
gr jan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #21 Gepost op: 20 februari 2011, 12:45:45 »
De serie 9500 was bedoeld voor de staatsspoorwegen, maar is volgens mij bij de fabrikant al in NS-groen geschilderd. Heeft bij mijn weten geen SS-uitvoering gehad.

Darkwing Duck

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #22 Gepost op: 20 februari 2011, 12:50:58 »
Ze hadden nummers 636-640 moeten krijgen bij de SS maar zijn gelijk in de NS nummers op de baan gekomen (en dus waarschijnlijk ook NS kleuren).

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #23 Gepost op: 20 februari 2011, 12:53:34 »
oke duidelijk , jammer ik had een bruin rood onderstel met een grasgroen kappie wel mooi  gevonden.
gr jan

Darkwing Duck

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #24 Gepost op: 20 februari 2011, 12:56:26 »
Er zijn genoeg andere locs die je nog in die kleuren kan bouwen ;)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #25 Gepost op: 20 februari 2011, 12:59:14 »
Ik neem aan dat je appelgroen bedoeld ?

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #26 Gepost op: 20 februari 2011, 12:59:45 »
ehh yep ;D
ik mag dus aannemen dat de lok op de link hierboven fotokleuren heeft
gr jan
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2011, 13:02:22 door roadster36 »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #27 Gepost op: 18 maart 2011, 05:02:25 »
Jan, ben je nou al klaar met dat ding?

Ik heb de ketel los gesoldeerd en het uitstekende deel onderaan de rookkastbeplating nu ook weggeknipt en gevijld. Zo, dat ziet er toch ff beter uit. Gauw maar weer vast gesoldeerd.

Tevens Weinert opengewerkte buffers aan de bufferbalk gesoldeerd. Ja, bij aflevering hadden ze nog zwakke opengewerkte buffers. Ik vermoed alleen dat ik per ongeluk de 4 zijdig open gewerkte buffers heb geplaatst. Ik twijfel of het niet tweezijdig open had moeten zijn... Nou ja, dat kijk ik vanmiddag wel na.

Ik heb tevens bij Erwin Werps functionerende modelschroefkoppelingen gekocht en een setje in elkaar gezet. Pfff, een halve hersenverlamming later zit het ding in elkaar, maar het is wel mooi zeg! Vanmiddag maak ik een fotootje...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #28 Gepost op: 18 maart 2011, 06:00:34 »
Verlaat antwoord op de kleurenvraag: als je de foto's bekijkt van de loc in afleveringstoestand uit 1922 in de Waldorp, dan zie je duidelijk Staatsspoorbelijning (biezen) op de waterkasten. Bovendien lijkt het er sterk op dat de wielen dezelfde kleur hebben als de bovenbouw (als is dat vanaf een ouder z/w foto speculatief).

Da's ook logisch want de cw (constructiewijziging) om de locs NS-groen te schilderen kwam pas laat in 1922 en toen stonden deze locs al bijna een jaar op de baan. De cw die het plaatsen van NS-nummers volgens het nummerschema 1921 voorschrijft dateert echter al van eind dat jaar.

Mijn voorlopige conclusie: vanaf de aflevering in 1921 tot waarschijnlijk de eerste grote herstelling waren de 9500'en appelgroen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #29 Gepost op: 18 maart 2011, 08:07:38 »
Hoi Stig
Hij is spuitklaar  (y)
Ik heb hier 5 loks liggen die allemaal gespoten moeten.
Ik wacht ff op t mooie weer dan doe ik het lekker buiten.
en de 9500 dan mischien wel appel groen ? ;D
Hoe kom je erbij dat het ding open buffers heeft?
de 9005

de 9002  met andere buffers.

bron: utrechts archief
gr Jan
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2011, 08:28:37 door roadster36 »