Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
30 September 2025, 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
30 September 2025, 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
30 September 2025, 13:03:59
  

Auteur Topic: Gouda in H0  (gelezen 655314 keer)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Gouda in H0
« Reactie #1020 Gepost op: 20 July 2010, 06:57:42 »
Eindelijk weer iets kunnen doen aan de baan. Het zichtbaar deel van de light rail is nu voorzien van ballast en elektronica is af. Het niet zichtbaar gedeelte voor achter de achtergrond is ook af, behalve een servo deze moet nog kommen...



Natuurlijk ook gelijk test gereden met wat materiaal.. :)

Verder heb ik nog enkele plannen gemaakt icm de flyover. Helaas heb ik toen de rails niet goed gelegd, er missen 25mm afstand tussen de sporen om plaats te bekomen voor de flyover, dus dit zou dan slopen betekenen  :(

Groet

Bernd



Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5428
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Gouda in H0
« Reactie #1021 Gepost op: 20 July 2010, 08:27:26 »
Het ziet er goed uit, Bernd.
Jammer, dat je een deel moet slopen. Fouten maken is menselijk...

Groet,
Basilicum

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:Gouda in H0
« Reactie #1022 Gepost op: 22 July 2010, 11:25:06 »
Zonde dat je moet slopen maar het zal het ongetwijfeld meer dan waard zijn.  (y)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Gouda in H0
« Reactie #1023 Gepost op: 23 July 2010, 06:50:15 »
Zo erg zou het ook weer niet zijn... Een spoor van 5 m lengte moet verwijdert  en dan opnieuw geplaatst werden. Helaas zit veel elektronica in de weg op de onderzijde waar de draadeinden van de flyover moeten zijn, dus deze moeten ook verplaatst werden en de kabel verlengd. Bij deze aanpassing zou ik de modules ook nog 15cm breder bouwen, omdat nu nog wat ruimte aan de achterkant ter beschikking staat waar toen de lightrail was...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Gouda in H0
« Reactie #1024 Gepost op: 25 July 2010, 20:53:45 »
Vandaag de eerste stappen gedaan:



De rails heb ik goed nat gemaakt met warm water en wat druppeltjes "SpüllmittelSpülmittel". Werkt erg goed zonder al te veel schade aan de rails...



Het buitenste spoor is verwijderd zonder grote schade aan de modules. Volgende week eens naar de plaatselijke Treinenwinkel gaan en wat Flexrails scoren...

Groet

Bernd
« Laatst bewerkt op: 25 July 2010, 21:13:30 door fissy »
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Lokpaint

  • Gast
Re:Gouda in H0
« Reactie #1025 Gepost op: 25 July 2010, 21:07:33 »

"Spüllmittel"


Bernd begint al echt te "vernederlandsen", zijn duits wordt er niet beter op.  ;D ;D ;D

Ik blijf de bouw volgen.

Bart

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Gouda in H0
« Reactie #1026 Gepost op: 25 July 2010, 21:18:07 »
 :-[ Tja, daar heb je een punt...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Gouda in H0
« Reactie #1027 Gepost op: 27 July 2010, 20:02:24 »
Vandaag ben ik langs de treinenwinkel gewest om de flexrails te kopen, maar blijkbaar is iemand in de buurt met een baan begonnen en heeft alle rails gekocht, nu moet ik even wachten :'( maar spontaan nog een nieuwe Engelse kruising gekocht. Nu gaat mijn Baesler Engelse Wissel de deur uit, omdat deze niet echt hier te huis gehoord...



Ik heb voor de 15° Wissel gekozen, omdat geen 12° beschikbaar is van Tillig en de Weller Wissels heel lange levertijden hebben en ook iets te groot zijn voor deze verbinding. 15 graden is natuurlijk een compromis, maar deze verbinding moet ook niet met grote snelheden bereden werden...



Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Gouda in H0
« Reactie #1028 Gepost op: 27 July 2010, 21:07:52 »
Ach dan komt het allemaal goed met dat Engels wissel ;) Rustig rijdend over 15 graden gaat net zo goed als rustig over 12 graden ;)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5606
Re:Gouda in H0
« Reactie #1029 Gepost op: 27 July 2010, 22:36:23 »
De vertaling mag ik niet geven, maar "Zwangsschienen" zouden er moeten liggen. In de Nederlandse Spoorweg wet staat dat een "ontsporingsrail" verplicht is op viaducten en speciale kunstwerken. :-X ;)

Groeten,

Christoph
Altijd heb ik de term 'contrarail' gehoord. Geen idee of dat de officiële term is.
Groet, Frank

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Gouda in H0
« Reactie #1030 Gepost op: 28 July 2010, 08:49:58 »
15 graden is natuurlijk een compromis, maar deze verbinding moet ook niet met grote snelheden bereden werden...

Engels wissel is te bereiden met maximaal 40 km/h voor het afbuigende spoor.
En in principe mogen ze niet worden toegepast in baanvakken met een baanvaksnelheid hoger als 60 km/h.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 28 July 2010, 08:53:34 door Petertrein81 »

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Gouda in H0
« Reactie #1031 Gepost op: 28 July 2010, 09:14:39 »
Dat dacht ik ook altijd maar kijk maar eens bij station Geldermalsen, daar rijdt de sneltrein van Utrecht naar Den Bosch
ook met 120 km/u doorheen en ook over twee Engelse wissels.

Groeten Marc
« Laatst bewerkt op: 28 July 2010, 13:25:25 door Peter van der Leek »
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Gouda in H0
« Reactie #1032 Gepost op: 28 July 2010, 09:56:49 »
Uitzonderingen vormen de regel. Bovendien is het er nu nog maar één, want die het dichtst bij de brug is er vorige week
tijdens de werkzaamheden uitgehaald. Want het aansluitende spoor is verwijderd en vervangen door een overloop aan de andere kant van de brug.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 29 July 2010, 09:38:48 door Petertrein81 »

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Gouda in H0
« Reactie #1033 Gepost op: 28 July 2010, 19:00:03 »
Engels wissel is te bereiden met maximaal 40 km/h voor het afbuigende spoor.
En in principe mogen ze niet worden toegepast in baanvakken met een baanvaksnelheid hoger als 60 km/h.

Groet Peter,

Dit is hier ook het geval, afbuigend over de Engelse wissel kom je direct op een opstelspoor voor Plan V enz. Snel rijden mag hier sowieso niet...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Daf1979

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Gouda in H0
« Reactie #1034 Gepost op: 31 July 2010, 16:45:43 »
Hoi Bernd,

Super om te lezen dat je ook bezig ben met het bouw van de station Gouda.

Het is dan wel op schaal van 1:160, dus 2x kleiner dan die van jou.

Succes!

Groetjes Pieter