Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
Dat overkomt mij niet. door Gert Arkema
Vandaag om 17:23:36
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:20
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
  

Auteur Topic: Artitec SS700/NS3700  (gelezen 477232 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1860 Gepost op: 12 June 2012, 19:03:08 »
Waarschijnlijk gedaan omdat het tóch meer hinder veroorzaakte dan bij andere series?

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6709
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1861 Gepost op: 12 June 2012, 19:39:55 »
Of omdat ze later slechtere kwaliteit kolen verstookten?

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1862 Gepost op: 12 June 2012, 19:47:23 »
waarom dan niet bij elk type een opstaand randje ?

Een vlugge blik in het 2100 boek leert dat die het ook hadden ;). Net als de 3900 en de 3600 toen ze een 3700 ketel en machinistenhuis gekregen hadden. De 1700 hadden ze in ieder geval niet wat ik zo snel bladerend kom zien.

Ik gok zomaar dat de 6100 en 6300 ze niet hadden 8)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1863 Gepost op: 12 June 2012, 19:50:19 »
Nee, dat waren tenderloks. Die hadden dat niet omdat het machinstenhuis aan de achterkant dicht was. Daar zat immers de kolenbunker.
Met groet,

Ger.

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1864 Gepost op: 12 June 2012, 19:51:21 »
hook, line and sinker.

 ;)
« Laatst bewerkt op: 12 June 2012, 19:53:38 door guest7823 »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2586
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1865 Gepost op: 12 June 2012, 19:53:36 »
@ Herwim,

Toen ze dit eind jaren 1930 hadden verzonnen, is bij de 3700 en de 3900 die rand erop gezet; bij de 2100 ook.
De 1700 had van zichzelf al een ver naar achter uitstekende kap op het machinistenhuis, evenals de 4300 en 5000 (Austerity). De 4000 en 4700 (Zweden) hadden een gesloten machinistenhuis, net als de tenderlocs 6000, 6100, 6200 en 6300.
Welke series waren vanaf eind jaren 1930 nog meer de moeite waard om zo'n klep op te zetten?

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 12 June 2012, 20:05:52 door TonM »

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1866 Gepost op: 12 June 2012, 19:54:52 »
Grote en kleine jeep? Alleen heb ik daar niet al te veel foto's van staan in de kast

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1867 Gepost op: 12 June 2012, 20:01:20 »

De 3500II heeft ook deze voorzieningen gehad.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1868 Gepost op: 12 June 2012, 20:03:49 »
evenals de 4300 en 5000 (Austerity). De 4000 en 4700 (Zweden) hadden een gesloten machinistenhuis
Grtz,
Ton

Even snel door "Stoomtractie" van van Poll bladeren doet mij vermoeden dat de 4000 en 4700 ook een lip op het machinistenhuis hadden (blz 62, 63, 218, 224). De beide Jeeps lijken het inderdaad zonder gedaan te hebben.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2586
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1869 Gepost op: 12 June 2012, 20:10:36 »
Paul,

Je hebt gelijk. Een paar foto's bekeken: Tot en met 1948 zonder; vanaf 1949 met lip.

Grtz,
Ton

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1870 Gepost op: 13 June 2012, 08:43:35 »
Pagina 138 in 'stoomtractie' van Van Poll laat een heel duidelijke opstaande rand zien bij een 4000. Toch apart, bij een loc met een gesloten machinstenhuis. Ben benieuwd naar de gedachte erachter.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1871 Gepost op: 13 June 2012, 09:02:28 »
In dat boek en in Waldorp ook bij een aantal 4700-en te zien.
Groet, Frank

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1872 Gepost op: 13 June 2012, 09:50:44 »
Pagina 138 in 'stoomtractie' van Van Poll laat een heel duidelijke opstaande rand zien bij een 4000. Toch apart, bij een loc met een gesloten machinstenhuis. Ben benieuwd naar de gedachte erachter.

Indien je, door de vorm van het machinistenhuis, een beetje onderdruk krijgt in het huis tijdens het rijden zuig je al het kolenstof vanuit de tender je machinistenhuis in (been there, done that, got the T-shirt). Mogelijkerwijs veranderde de lip achterop de luchtstroming dusdanig dat de onderdruk minder werd, waardoor ook het binnendringen van stof minder werd.

Hoewel ik gekscherend gezegd heb dat de 6100 en 6300 geen lip hadden staat me wel bij dat ook bij tenderloc's er soms maatregelen werden genomen om binnenwaaiend stof te voorkomen.

Bij de SHM gebruiken we inmiddels goed gezeefde kolen en dat scheelt een boel stof, maar als je foto's uit de NS stoomtijd bekijkt kan je niet meer dan erge medelijden / bewondering (om er toch me te kunnen stoken) hebben voor datgene waar die mannen mee moesten werken. Rondvliegend stof zal daar een serieus probleem bij geweest zijn en alles om dat te verminderen zal welkom zijn geweest

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6709
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1873 Gepost op: 25 June 2012, 18:56:45 »
Blz. 151 Vervlogen Stoom.
Noemen ze het dan ook een "antistuifrand" ,citaat; die moest de luchtstroom naar boven leiden, waardoor het stuiven van de kolen op de tender werd tegengegaan.
De eerste 3700 werd daar eind 1936 mee uitgerust. (De vangbeugel zat er dus al veel eerder).

Het verhaal staat onder de bekende foto (link) van een 3700 rijdend gefotografeerd vanaf de tender naar het machinistenhuis en het valt me nu pas op uit hoeveel plak, knip en tekenwerk de foto is samengesteld, je ziet zelfs rechtsboven op de kolen nog broekspijpen van iemand die op de foto stond waaruit de kolenberg is geknipt.
De haken op de tender (met witte binnenzijde) zijn er nogal knullig ingetekend en het interieur ziet er ook iets bijgetekend uit.

Ik vermoed dat deze foto van dezelfde sessie is maar dan zonder plak en knipwerk.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 25 June 2012, 19:12:58 door prutser »

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1874 Gepost op: 23 July 2012, 15:43:12 »
Hoi,

Afgelopen dagen ben ik aan het brainstromen geweest over de 4 as tender van de 3700.
Ik ergerde mij behoorlijk aan het slepende geluid van de assen wanneer ze bijna geen asdruk
hebben en worden tegengehouden door de stroomafnemer.

Ik heb van alles geprobeerd, eerst de slepers bijgesteld maar dit gaat ook zover en niet verder.
Voor je het weer staat ze overal stil en wordt het probleem alleen maar erger.
Uiteindelijk, nieuwe slepers gemaakt van fosforbrons 0,3mm dat was dunner dan het materiaal
door artitec gebruikt, maar ook dit gaf niet het gewenste effect....
Daarna nog eens een paar plakjes lood in de tender geplakt, dit scheelde al wel maar gaf nog geen
voldoende effect.

Dus, wat nu want ik wil de loc graag gebruiken op de baan maar niet op deze manier.

Nu, ik heb de garantie toch al geschonden dus wat maakt het nog uit, de tender uitelkaar en eens kijken
wat er te halen valt, juist compensatie! de binnenste 2 assen lenen zich daar goed voor, en er zit voldoende
vleesch in de scheenplaten.
Asjes opgemeten, precies 2mm en die freesjes heb ik wel dus in de freesbank die handel en de openingen
naar boven en onder respectievelijk 1 á 2 mm uitgefreesd.
Hierna moest er iets van vering bedacht worden, ditmaal wel met fosforbrons een setje veertjes gemaakt
welke op de as drukken zodat deze altijd op het spoor wordt gedrukt en wanneer gewenst kan veren.

Alles weer samengebouwd en het eurekamoment was daar want het rolt geweldig!

Ik heb nog een zelfde tender en die ga ik binnenkort aanpakken, hiervan maak ik een uitgebreid verslag
zodat de knutselaars onder ons het ook zelf kunnen aanpakken, het is zeker de moeite waard.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5