Een model zo geproduceerd met een prijs rond de E 300, 00 was denk ik veel beter verkopend geweest.Da's wel een hele grote open deur intrappen. Ik denk dat ze er bij een prijs van € 200 nóg meer verkopen. :'(
........Per ongeluk azijn gedronken vanmorgen........
Velen zijn de laatste dagen lekker gemaakt met het idee dat er een mooi model zou komen, voor iedereen min of meer financieel haalbaar.
mag dit toch ook geschreven worden ??
Velen zijn de laatste dagen lekker gemaakt met het idee dat er een mooi model zou komen, voor iedereen min of meer financieel haalbaar.
Dus volgens mij heeft Artitec hiermee de hobby als geheel wel degelijk een enorme dienst bewezen. Het is de moeite waard te wachten op een populair model (zoals de 3700) en er lijkt nog genoeg aansporing te zijn om zelf te gaan prutsen. Wil je niet heel veel tijd besteden aan het zelf bouwen van een lok? Dan moet je sparen.
Mijn schrijfsel ging over het feit dat een vanafprijs van E 500,00 voor velen een flinke prijs is
Een 6000 of 6300 zou mij bijzonder goed smaken, en mag wat mij betreft best rond de 400,- euro kosten.
Betrekkelijk kale locs (vooral de NS 6000.....!) met eenvoudig drijfwerk, als we het binnenliggende weglaten, natuurlijk/vanzelfsprekend.
6300 heeft dan wel twee draaistellen, maar die zouden hetzelfde kunnen, en alle wielen verder gelijk.
Dat hoeft toch niet ongelofenlijk veel te kosten.......
Gr pewiam
Persoonlijk vind ik zo'n kort door de bocht opmerking er bot !
Wat u hieruit kiest, gaan wij bestellen;(van de Artitec website)
Ik vind de vraagstelling persoonlijk niet helemaal correct. 500 eu ( of meer ) voor een locomotief, daar schrik ik en zo te lezen velen met mij niet van terug.
Maar als het om een Artitec model gaat, sorry, dat is dat wat mij betreft wel ver buiten proportie.
Ik ga in de afzienbare tijd niet meemaken dat ik zo'n bedrag neerleg voor 1 product van Artitec.
Ik spaar dan wel verder en koop een Philotrain ( mocht ik stoom willen )
Gr. Remco.
@Remco,
Het is ook niet echt een Artitec produkt:(van de Artitec website)
Het is ook niet echt een Artitec produkt:(van de Artitec website)Alle kleine fabrikanten bestellen hun produkten ergens anders. LS bestelt zn modellen bij Modern Gala, Liliput bij Kader, enzovoorts. Een lok voor deze prijs gaat zo'n fabrikant niet op voorraad nemen (althans geen grote voorraden) dus wil men wel de juiste aantallen bij de fabriek bestellen.
De (hoge) prijzen is niet alleen van toepassing op Artitec, maar ook voor de andere bekendere merken geld hetzelfde. Ook ik vind dat het op deze manier voor de jonge genratie en voor de minder gevulde geldbuidels niet interessant wordt/is om zich bezig te gaan houden met deze, toch zo prachtige, hobby.
Groenten Rob
Ik ben zelf wisselstromer, en bijna 600 euro vind ik heel veel geld voor een enkele lokomotief, en begrijp ook niet zo goed waarom dit 80 tot 90 euro meer moet kosten.
@Sander:
Mag jij vinden dat het kort door de bocht is, maar ik vind het model belangrijker dan rijeigenschappen.
En waar Artitec zijn modellen vandaan haalt maakt mij niet uit, ik koop een Artitec model. En mijn ervaringen met de Artitec kwaliteit zijn ronduit prut en mij gewoon geen 500 euro waard.
@Bob:
Zie bovenstaande, Artitec staat bij mij niet symbool voor kwaliteit.
Gr. Remco.
Als ik in mijn modelbouwwinkel kom, zie ik aleen maar 60 plussers, met afbetaalde woningen, kinderen welke uit huis zijn, en deze generatie heeft door de vaak wat hogere inkomens wat meer te besteden.
De AC-versie kost net zoveel als de DC-versie (digitaal en digitaal+sound), alleen hebben ze in de prijslijst bij de DC eerst de sound- en dan de gewone versie staan, en bij AC net andersom. Beetje verwarrend dus.
Die zijn al af, daarom dus geen Artitec (voorlopig?) meer voor mij (y)
Gr. Remco.
Zelfs grootserie fabrikanten, zoals Marklin wijzigen van producent in China omdat de geleverde kwaliteit hen niet aan staat.
Persoonlijk vind ik zo'n kort door de bocht opmerking erg bot !
Als ik in mijn modelbouwwinkel kom, zie ik aleen maar 60 plussers, met afbetaalde woningen, kinderen welke uit huis zijn, en deze generatie heeft door de vaak wat hogere inkomens wat meer te besteden.
Rob,
Jouw opmerking vind ik niet terecht. Toen ik klein was (echt niet zo lang geleden), kon ik me geen locs veroorloven. Was blij met een locje op m'n verjaardag. Werd een Marklin 3000.
Vind jij nu echt dat de jeugd zo'n Artitec moet kunnen aanschaffen? Kom op zeg, genoeg Piko's, Roco's en andere merken voor ver onder de 100 euro. Of moet de jeugd per sé ook alle modellen morgen hebben. Dus genoeg andere modellen om de jeugd enthousiast te maken.
Gelukkig hebben we nog 5 maanden om onzin uit te kramen alvorens de loc geleverd wordt... ;D
@ Remco: Ik heb ook diverse Artitec produkten (gehad), zoals diverse generaties plan E, de DE1 etc., en de problemen die er waren, waren te wijten aan hoe de Chinese producent de opdracht naar plastic vormgeving vertaalde. Hier praten we over een totaal andere categorie (andere fabrikant, hoogwaardiger materiaal nl zamac en messing), dus op geen enkele wijze vergelijkbaar. Jouw frustratie over andere artikelen informeert ons dus op geen enkele wijze over wat we straks kunnen verwachten....
De verwachting dat een volgend produkt beter is als vroeger, maakt het mogelijk dat een producent nieuwe dingen durft te maken. Anders was Piko nog steeds bakelieten zooi op kromme wielen en had ik ook geen nieuwe Skoda besteld...
Wat is te duur?
Als het geleverde kwalitatief niet in overeenkomst is met het gevraagde bedrag denk ik zo.
Gezien het feit dat nog niemand het model heeft kunnen bekijken lijkt "te duur" roepen voorbarig.
Ik (persoonlijk) vind het wel veel geld voor één lokomotief, maar dat is een keuze die ieder voor zich maakt.
groet,
jakop
Als ik in mijn modelbouwwinkel kom, zie ik aleen maar 60 plussers, met afbetaalde woningen, kinderen welke uit huis zijn, en deze generatie heeft door de vaak wat hogere inkomens wat meer te besteden.
Omgekeerd gebeurt ook: Chinese producenten die grootseriefabrikanten als Märklin de deur wijzen.Straks blijft alleen Steiff nog over voor Märklin... ;D
Als ik in mijn modelbouwwinkel kom, zie ik aleen maar 60 plussers, met afbetaalde woningen, kinderen welke uit huis zijn, en deze generatie heeft door de vaak wat hogere inkomens wat meer te besteden.
Mijn schrijfsel ging over het feit dat een vanafprijs van E 500,00 voor velen een flinke prijs is
Velen zijn de laatste dagen lekker gemaakt met het idee dat er een mooi model zou komen, voor iedereen min of meer financieel haalbaar.
Als ik in mijn modelbouwwinkel kom, zie ik aleen maar 60 plussers, met afbetaalde woningen, kinderen welke uit huis zijn, en deze generatie heeft door de vaak wat hogere inkomens wat meer te besteden.
Ik ben in 1945 gewoon stom geweest dat ik mijn ouders die op dat moment de koffer in doken, niet heb kunnen waarschuwen dat ik 65 jaar later er op aangekeken zou worden dat ik een babyboomer zou worden.
Of het te duur is moet nog blijken. Voor het bedrag van €500,= mag de klant een uitstekend model verwachten zonder kinderziektes of andere narigheid. Het model moet perfect zijn, als dat het het geval is, is het misschien niet te duur maar ik haak sowieso af vanwege de prijs.Tja, en dit kan je dan zo'n beetje eerst bepalen als het model in de winkel is en je kunt test rijden. Vooraf bestellen lijkt mij dan wel niet de beste optie bij zo'n duur model...
..... maar mogen wij dan ook vinden dat je een zeikerd bent.............
@ Stig:
....Het komt dan niet vriendelijk over, en ook dan druk ik mij netjes uit, om mij dan namens allen (wij schrijf je) een zeikerd te noemen !
PJG weet je je voornaam en leeftijd ook? Dat discussieerd wat prettiger.
Groet Jaap
.......
E 500,00 blijft een flink bedrag, in een tijd dat ik dagelijks wordt geconfonteerd met mensen welke voor een dienst nog geen E 10,- over hebben........
Wat Artitec zou helpen om deze te verkopen is als ze een deel v d opbrengst aan een goed doel geven.
in de trant van
Koop nu de 3737 dan geven wij 3 euro 70 aan het Kikafonds!
hebben wij weer een argument om te zeggen dat treinen ook een goed doel hebben!
kan dus wel, maar dan is t echt een pokkewerk... ;D Met de opgedane bouwervaring kun je dan wel weer een forum volrazen.
Ik heb ook alles met geel, blauw en groen van de hand gedaan om tijdperk IIIa te kunnen binnengaan. Je kunt niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
@ Remco: Ik heb ook diverse Artitec produkten (gehad), zoals diverse generaties plan E, de DE1 etc., en de problemen die er waren, waren te wijten aan hoe de Chinese producent de opdracht naar plastic vormgeving vertaalde. Hier praten we over een totaal andere categorie (andere fabrikant, hoogwaardiger materiaal nl zamac en messing), dus op geen enkele wijze vergelijkbaar. Jouw frustratie over andere artikelen informeert ons dus op geen enkele wijze over wat we straks kunnen verwachten....
Absoluut niet te duur.Nu zijn modeltreinen duur, maar 2 miljoen euro ontwikkeling voor een modelstoomloc? Ik loop als externe bij redelijk wat productiebedrijven rond, maar als je uitgaat van een dagtarief van 1500 euro (en da's best veel) zou je dus meer dan 1000 mandagen kwijt zijn. Dan heb je nog 500.000 euro ovr voor materiaal etc etc. Die 2m lijkt me dan ook zwaar overtrokken.
Met de kleine markt die Nederland is zou een model geproduceerd volgens de technieken gebruikt door 'de grote' fabrikanten waarschijnlijk niet goedkoper zijn. Bij Märklin bijvoorbeeld liggen de ontwikkelingskosten voor een nieuwe stoomlocomotief rond de 2 mln. euro. dat verdien je nooit terug in Nederland.
Een rekenvoorbeeld: 2mln. Euro / Prijs artitec 3700 ex BTW = E 400,- = 5000 exemplaren!
Artitec zal wel een of andere toko in Korea gevonden hebben. Ajin bijvoorbeeld.
Nu zijn modeltreinen duur, maar 2 miljoen euro ontwikkeling voor een modelstoomloc? Ik loop als externe bij redelijk wat productiebedrijven rond, maar als je uitgaat van een dagtarief van 1500 euro (en da's best veel) zou je dus meer dan 1000 mandagen kwijt zijn. Dan heb je nog 500.000 euro ovr voor materiaal etc etc. Die 2m lijkt me dan ook zwaar overtrokken.
Nu zijn modeltreinen duur, maar 2 miljoen euro ontwikkeling voor een modelstoomloc? Ik loop als externe bij redelijk wat productiebedrijven rond, maar als je uitgaat van een dagtarief van 1500 euro (en da's best veel) zou je dus meer dan 1000 mandagen kwijt zijn. Dan heb je nog 500.000 euro ovr voor materiaal etc etc. Die 2m lijkt me dan ook zwaar overtrokken.
Overigens wel leuk dat de model-3700en mogelijk uit Zuid-Korea gaan komen, terwijl er misschien nog wel een 1:1-exemplaar in buurland Noord-Korea aanwezig zou kunnen zijn.
2 Miljoen euro zijn inderdaad de ontwikkelings kosten van een beetje stoomloc, dat is ook bij Fleischmann het geval. Het gaat dan wel om de gecompliceerde, zwaar gedetailleerde stoomlocs...
Om een voorbeeldje te geven: ontwikkelings kosten van de Fleischmann Lint waren € 1milj euro...
2 Miljoen euro zijn inderdaad de ontwikkelings kosten van een beetje stoomloc, dat is ook bij Fleischmann het geval. Het gaat dan wel om de gecompliceerde, zwaar gedetailleerde stoomlocs...Er worden wel eens vaker bedragen geroepen, al dan niet om indruk te maken of hoge prijzen te rechtvaardigen, maar 2 miljoen, daar geloof ik echt niets van. Een paar ton gaat er bij mij nog wel in, maar zelfs dan heb je al een behoorlijke oplage nodig om de kosten terug te verdienen....
Wat doen ze dan verkeerd?geen spuitgietmallen en anders geconstrueerd, uit meer losse, makkelijker te ontwerpen delen, die aan elkaar gesoldeerd worden, veel duurder dan klikken of steken. Bovendien zitten er vaak veel kant en klare spullen in, zoals aandrijvingen etc. De nadruk ligt anders: Bij een grootseriemodel steek je veel meer werk in de ontwikkeling van het ding en het maken van specifiek gereedschap dat je alleen voor dat model kunt gebruiken (gietmallen etc) omdat je die tijd later terugverdient omdat je veel sneller kunt produceren. Verder worden kleinseriemodellen vaak ontwikkeld door semi-hobbyisten in plaats van duurbetaalde lui. K heb inmiddels enige ervaring met t ontwerpen op de kleinseriemanier met gefreesde meuk en dan kom je de keuze tussen die twee manieren van denken al aardig tegen
Als ik de prijs en verkochte aantallen van recente H0 Philotrain modellen bekijk, dan kom ik hooguit op een paar ton omzet voor een model en dan hebben de fabriek, Philotrain en eventueel de tussenhandel er nog wat aan verdiend ook. Waarom zou het ontwikkelen van een handgemaakt messing model goedkoper zijn dan de ontwikkeling van een grootseriemodel?
Hoe zal het aanwinsten draadje eruit zien als de 3700 daadwerkelijk uitgeleverd wordt?gewoon, zoals nu, vol moderne zouteloze meuk in zo schreeuwerig mogelijke kleurtjes...
;D
volgend jaar maken ze n SS1000 in H0m...
discuceren over het tot stand komen van de verkoopprijs . (y)
Om een echt voorbeeld te geven: In de tijd dat mijn vader Ibertren invoerde in Nederland, werd voor N spoor de KöF III geintroduceerd. De Spaanse verkoopleider gaf toen (1988!) aan dat alleen voor het kapje van de loc al een matrijs van ruim 100.000 gulden nodig was. Dus geindexeerd naar huidige kosten voor arbeid en materiaal is een half miljoen voor een complete loc echt geen wereldvreemde opmerking.
Persoonlijk zal ik ook even na moeten denken of ik echt een lok wil kopen van 500 euries, maar zoals ik het begrijp kun je dus wel je lok helemaal "samenstellen" zoals jij het wilt en aan de hand van die opgave bouwen hun hem voor jouw (bestellen). Kijk dat is natuurlijk wel mooi en dan denk ik dat 500 euro wel marktconform is.
Hadden ze nu voor de makkelijke weg gekozen dan hadden ze alleen de 3737 "museum editie" gemaakt maar zoals bij vele voorgaande projecten van Artitec proberen ze zoveel mogelijk versies uit te brengen zodat men keus heeft welk model men wilt aanschaffen en het dus niet zelf hoeft om te bouwen enof aan te passen en daar betaal je nu eenmaal ook voor.
Kijk ook maar eens naar de foto´s van de kolenbakjes die gaan komen, die zijn super gedetailleerd en dat brengt ook een hoger prijs met zich mee.
Ik denk dat zoals er hiervoor al gezegd is we eerst maar eens moeten wachten op foto´s enof filmpjes van het model voor we kunnen oordelen of het model de 500 euro "waardig" is.
Wat ikzelf wel een grote gok vindt is dat ze zoveel verschillende exemplaren uitgeven, met ganghandel links, met ganghandel rechts, met voorverwarmer, zonder voorverwarmer....
zouden dat allemaal losse opzetstukken zijn of iets dergelijks, want om zoveel verschillende mallen te maken lijkt me wel vrij kostbaar.
Een realistisch model voor een betaalbare prijs, ook voor Jan met de pet.
Wat kan Piko wel, wat andere niet kunnen ?
Ik heb het niet over hoeveel er wordt overgehouden. Ik wil alleen duidelijk maken dat door vergaande detailering de prijs drastisch omhoog gaat en dat zodoende het model alleen voor een select groepje nog bereikbaar is.
Ik nam de HK van Piko als voorbeeld.
en hij word niet 100% door Artitec gemaakt.
en hij word niet 100% door Artitec gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3700_ATT_1.jpg)
Overigens, hoe is de binnenliggende stoomverdeling uitgebeeld bij dit model ??
In deze prijsklasse mag je hier toch wel wat bewegends verwachten.....
Doe jij dan die 100 voor 250 verkopen, doe ik die 50 voor 500.
En daarna kijken wie het meeste heeft overgehouden.
Wedden dat ik win?
Huub
Ja maar vind je hem nou te duur? ;D
als de variabele kosten harder dalen dan de stijging van de productieomvangEn deze aanname acht ik in genoemde situatie dusdanig onwaarschijnlijk, dat ik de weddenschap wel aandurf. ;D
..... Over 2 jaar een NS6300?........
En deze aanname acht ik in genoemde situatie dusdanig onwaarschijnlijk, dat ik de weddenschap wel aandurf. ;D
Nee ;D. Ik rijd geen H0 en geen NS, dus ik heb makkelijk praten, maar: nee, ik vind hem niet te duur. € 500 voor een messing model is in mijn optiek alleszins redelijk.
€ 500 voor een messing model
Dat betekent dat detaillering en kleurweergave overeenkomen met wat men gewend is bij messingmodellen.De verschillen zijn dat de hoofddelen niet uit messing zijn maar uit een zinklegering; er is daarbij speciaal op gelet dat de fijnheid van messing behouden blijft. De kleinere onderdelen zijn allen uit messing.
Het is gewoon sparen of laten, ik schud ook geen 500 euries uit de mouw maar als dat ding het voor mij waard is zal ik het zeker kopen ook al moet ik daar 10 maandjes voor sparen !!!!!
Ander metaal dan, in ieder geval niet van plastiek. Zoals ik zei: ik rijd geen H0 en geen NS, dus in essentie zal die hele loc mij worst wezen...
En trouwens, wat is je punt eigenlijk?
Het is voor sommigen (velen?) wel een probleem dat er steeds meer alleen als éénmalige serie wordt uitgebracht. Dus nu kopen of anders jammer.
Dat een messing model in de regel twee tot drie keer zo duur is als een model in deze uitvoering.
En? Ik beschreef in grote lijnen mijn persoonlijke overwegingsproces, en in mijn persoonlijke overwegingsproces zijn dat soort wetmatigheden niet van belang.
Jawel hoor, zelfs jouw overwegingsproces wordt beïnvloed door gangbare prijzen.
IJzersterk sales argument is 100 jaar NS 3737.
........ of anders moet er geleend worden.......
daar is het weer. geleend :o
Het is een hobby, dus betaalt van wat je over hebt.
Lenen is in wezen hetzelfde als sparen, met als enige verschil dat de uitgave aan het begin in plaats van aan het eind van het traject plaatsvindt.
Spaar je via bank dan levert het iets rente op,
waardoor het te kopen produkt uiteindelijk iets goedkoper wordt.
Volgens mij kun je een begrotingstekort hebben terwijl je liquiditeiten toenemen.
Laten we nog even verder neuzelen ;D.
Rente is de prijs van geld, dat heeft niets met je aanschaf te maken.
Absoluut, die dingen staan volledig los van elkaar 8).
Kan bv de rookkastdeur open ?
En anders alleen de afschrijving en die bedraagt geen 499 euro op jaarbasis.
By the way, het wordt binnenkort druk in het EHBO draadje, er moet her en der wat budget aangepast worden.... ;D
Klopt, maar ik krijg hier het gevoel van 'voor €500 een philotrain+ model verwachten'....Ik denk dat de Artitec mooier en vooral beter is, de Philotrain is straks alleen exclusiever.
Ik denk dat de Artitec mooier en vooral beter is, de Philotrain is straks alleen exclusiever.
Ik vind dat er nog erg weinig foto's / details bekend zijn. Had wel wat meer verwacht, al is het maar van Artitec zelf.
Nu iedereen gefocust is op deze lok, het moment om met info te komen, of is alleen de prijs en bestellen maar het belangrijkste....
Kan bv de rookkastdeur open ?
Het is een sekte...
Ik denk dat een paar puntjes bij de Philo nog wel "boven" de Artitec zullen staan. Oa. de wielen.
Op de speelgoedrails met boogstralen van 400 mm die de meeste azijn, eh, jeweetwel, gebruiken om hun nieuwe treinen waaran ze net dat ene opschrift boven de rechter opstaptrede missen, op te laten rijden,Zullen we eindelijk eens stoppen zo over elkaar te oordelen (azijn), vooral niet in een topic waar niet eens geoordeeld (kan) worden omdat geen enkele "gewone" gebruiker de Artitec 3700 nog in handen heeft gehad/ mee gereden.
Als Artitec nou eens behoorlijke foto's toont stopt gelijk de discussie dat de loc te duur zou zijn ;)
In die vitrine stond / staat een 2200, gewoon die van Roco ter illustratie?
@Stig,Volgens het productie overzicht van Philotrain zelf:
Hoe vaak, en vooral wanneer werden er door Philotrain 3700en geleverd?
Werd er trouwens bij excursieritten met de museumloc het bovenste frontsein gebruikt?
Jos.
Het woord "te duur" is op 2 manieren op te vatten.Ik denk dat het meer is wat men ervoor over heeft of wat hij ervoor wilt geven.
1. de prijs voor de loc stemt niet overheen met het gebodene.
- Of dit waar is weten we nog niet, bijna niemand van ons heeft het model in het echt gezien. Dat blijft dus nog even afwachten geblazen.
2. de prijs komt niet overeen met je portomonee.
- Dit weet je meestal gelijk al, door een simpele blik op je banksaldo.
En ach, met een beetje geluk maakt Piko er volgend jaar een hobby versie van ;D
Wat ik zelf doe?
Nog geen idee. Vind het opzich een schitterend model, van wat ik tot nu toe gezien heb, maar moet hem eerst een keer live aanschouwen, om te kunnen oordelen of hij in de collectie komt ja of nee.
....... De inhoud is deels voer voor psychologen, denk ik.........
Je bent precies op tijd begroet Diederik Tomesen bij de Artitec stand. Je bent straks getuige, en je kan foto’s maken, van het uitpakken van de eerste exemplaren 3700. Herbert (Tomesen) zit in het kantoortje en controleert nog even of wel de juiste loc’s uit China , het land waar deze modellen gefabriceerd worden, zijn aangekomen”. Herbert, hij knikt tevreden. Nu kan er niets meer fout gaan. Treinennieuws laat het uitpakken van de modellen in een aantal exclusieve foto’s zien. Dit zijn de eerste foto’s die van dit model gemaakt zijn. De beter gedetailleerde foto’s komen binnenkort op de site van Artitec.
die loc die je toch niet gaat kopen zit je wel erg dwars he, meneer Piet Jan Groensnot?
Ik zou er wel een paar van willen, alleen hou ik niet van eerst bestellen zonder het model gezien te hebben.
Vind het sowieso super dat Artitec dit aan durft voor de Nederlandse markt,
Grn, WT (die net terug uit Nberg)
Tja, de loc kost een paar cent, maar dan heb ik ook wat! (Denk ik, hoop ik!)
Ook al schok ik eerlijk gezegd toch ook wel een beetje van de prijs, het zal mij er niet van weerhouden om er in ieder geval één te kopen... een echte 37XX / NS stomer is een wensmodel van mij, dus dan maar wat andere zaken laten schieten.
Nu lopen er verschillende draadjes over deze loc én "Artitec nieuws", met hier en daar een hoog onzin gehalte, waardoor ik nogal eens de neiging heb om door dit soort draadjes heen te vliegen. Wat ik dan eventueel mis is: Wat kun je eigenlijk allemaal verantwoord en realistisch gezien achter deze loc's hangen? Is daar al een topic over of is dat ergens te vinden?
plan E,blokkendozen,blauwe eanossen,een DB 216 met een ICE,zo even gauw uit het hoofd
grijze VAM bakken ;DMet Dg!
Een DB 216 met ICE ????
PJG weet je je voornaam en leeftijd ook? Dat discussieert wat prettiger.
Ongeveer 100 foto's gemaakt van de 3700 serie
Ik geloof je niet. Bewijs maar. ;D
Mijns inzien had een grotere markt kunnen worden bereikt door een model in kunstof te fabriceren. Als je ziet wat Hornby voor een fractie van de prijs kan produceren en hoe de modellen fraai gedetaileerd zijn denk ik gemiste kans.
Ben.
Als je ziet wat Hornby voor een fractie van de prijs kan produceren en hoe de modellen fraai gedetaileerd zijn denk ik gemiste kans.
500 euro is voor een hele grote groep te duur.
Als je ziet wat Hornby voor een fractie van de prijs kan produceren en hoe de modellen fraai gedetaileerd zijn denk ik gemiste kans.
artitec is niet eens strikt pure business maar er zit ook nog wat liefhebberij bij, anders kwamen ze nooit met zo'n ding... andere modellen zijn veel makkelijker verdienen.
Maar voor de gemiddelde Nederlander is dit wel 1/4e of 1/3e van het netto maand salaris. Ik kan begrijpen dat het zuur is als je graag een model van de 3700 had willen hebben maar er wederom naast grijpt omdat een model onnodig duur word gehouden door materiaal keuze.
... heb je tot juni (5 maanden) om 100 euro per maand opzij te leggen...jij hebt het scenario zeker al doorgespeeld ;D
jij hebt het scenario zeker al doorgespeeld ;D;)
Ik geloof je niet. Bewijs maar. ;D
een fraaie foto van len de vries
Die vraag moet je niet hier stellen, maar bij meneer Horny. Dan weet je gelijk het antwoord.
SK
Ik zou toch liever een foto van de 3700 zien ;D
L. v.d. Werf
Ongeveer 100 foto's gemaakt van de 3700 serie
of uh... misschien zeggen ze steeds hetzelfde omdat het nou eenmaal zo zit...?
Ik kan mij nier herinneren dat hier een discussie is geweest over die Franse loc van 500 euro die Roco op de markt heeft gezet. Waarom dan wel ge O h over een relatief goedkope loc.?Misschien omdat deze loc een nederlands voorbeeld heeft en er blijkbaar veel forumleden/deelnemers op zitten/zaten te wachten?
SK
Na het eten. En later ook een fraaie foto van len de vries op artitec.nl
Kom maar door, kom maar door
Dit zijn niet twee foto's van dezelfde lok Stig.
Ik vergelijk hem met een P8 van bijvoorbeeld marklin, en dan vind ik een 3700 maar een simpel dingetje waar niet veel op zit.
Kwa opbouw ook vergelijkbaar met een marklinlok, al zit er aan een 3700 iets minder kunststof.
Om welke twee uitvoeringen gaat het hier Chris?
Greets Johan
Dit zijn niet twee foto's van dezelfde lok Stig.
... Die ketelband tussen ketel en rookkast moet staalkleurig zijn ... kroon om schoorsteen moet koperkleurig.
Ik ben helemaal stuk en heb even geen idee...
Ik duik zo in bed en moet morgen weer vroeg op de beurs zijn. Vrijdag kan ik je alles vertellen
Welke rijtuigen zou ik achter de Museum 3737 kunnen hangen?
... het is het handmonster pas ... Artitec leest mee, dus bij het productiemodel zit het wel snor!
Wat een poepie! Zou er zo nog eentje bestellen ...
Dat komt omdat we pas een materieel bespreking doen als het model in de winkel ligt.
Dit omdat we hier nog met handmonsters te maken hebben waaraan nog van alles veranderd kan worden.
Geen idee, die staat in het NSM. Hangt een beetje van de ruimte af. ;D
Maar nu staat alle info over meerdere draadjes verspreid, lijkt mij niet echt overzichtelijk.
Dus jij dacht dat het meest logische om te doen was: het openen van draadje nummer vier? ;D ;D
Welke rijtuigen zou ik achter de Museum 3737 kunnen hangen?
Jos.
Volgens mij is het zoals Artitec schrijft.
Ze gaan bestellen wat er door de klant besteld wordt.
Alleen staat er nergens bij tot wanneer je kan bestellen.
Jos.
Welke rijtuigen zou ik achter de Museum 3737 kunnen hangen?
Jos.
Volgens mij ook mat' 24! ;)
Hij gaat bij mij dienst doen als gastlocomotief bij de ZLSM.
Ook in het blauw?
Jos.
Ook in het blauw?
Ook in het blauw?
Jos.
De eerste modellen die uiteraard alleen op bestelling en vooruitbetaling gaan zullen deze zomer geleverd gaan wordenbron:pijplines
Chris zou jij deze week willen vragen welk nummertje deze loc heeft, ik opteer voor mijn baan deze uitvoering (3 assige tender en 2 frontseinen).
Groeten,
Rutger
Zo wat een discussie waarbij mensen uitgemaakt worden voor azijn zijkers gaat best ver. En dat dit word toegestaan snap ik niet?
Het model is gewoon duur 500 euro is voor een hele grote groep te duur. Dit komt niet zozeer in dit draadje naar voren. Maar voor de gemiddelde Nederlander is dit wel 1/4e of 1/3e van het netto maand salaris.
Ik kan begrijpen dat het zuur is als je graag een model van de 3700 had willen hebben maar er wederom naast grijpt omdat een model onnodig duur word gehouden door materiaal keuze. Terwijl het model nota bene in Korea word vervaardigd.
Mijns inzien had een grotere markt kunnen worden bereikt door een model in kunstof te fabriceren.
Tja, en dan zitten wij weer op de prijs...
voor 500 € kan je het aan 2 mensen verkopen, voor 300 aan 4 en voor 200 aan 10 mensen...
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/3700serie.jpg)
Hmm, dan hoop ik liever dat Artitec genoeg 3700'den verkoopt om te besluiten volgend jaar een 1700 uit te brengen... :)
Eelco
..... trapje linksvoor ontbreekt (is misschien expres omdat anders de bogie onvoldoende zijdelings kan bewegen, net zoals de beschermhuls voor de zuigerstang (is al eerder genoemd), rechtsvoor zit het trapje wel. Ook de stalen staanders als handgreep voorop ontbreken nog.Ik hoop / verwacht wel dat de cylinderkappen (waar de zugerstangbeschermhuls aan hoort) los kunnen, dan kan Artitec een supersetje uitbrengen waarin deze kunnen worden verwisseld voor exemplaren mét beschermhuls. En een setje trapjes, en, en.
.... Rotforum! De "Raeder muessen rollen fuer den Sieg" uitvoering vind ik erg vet....
..... En dan moet ik ook nog wat in H0 gaan bouwen... ach problemen, problemen....
(Na het 2de rondje draaide de aandrijving in de soep, maar ze heeft een heel rondje gehaald (y))
Het zijn wel echt pre productie: trapje linksvoor ontbreekt (is misschien expres omdat anders de bogie onvoldoende zijdelings kan bewegen, net zoals de beschermhuls voor de zuigerstang (is al eerder genoemd), rechtsvoor zit het trapje wel. Ook de stalen staanders als handgreep voorop ontbreken nog.
mvg,
Ivo
Ja die is prachtig! Ach, je hoeft niet gelijk een meterslange baan te bouwen compleet met klimspiralen enzo, dat kan ook anders (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34370.0.html). Oftewel; bouw een boekenplank van zeg 1,20 bij 0,60 op een mooie manier Oud Hiollands vol en schuif aan. Kun je M en D ook eens een weekeindje rust geven. Bovendien zet je die boekenplank na tentoonstellen weer in de kast en heb je een prachtige vitrine voor je 3700 ;) .
Het moet Karst toch een genoegen doen hoe schuin hier de drijfstangen lopen om vervolgens ook nog met een haast enorme zijdelingse speling op de bus op de as te zitten ;D ;D
Arnoud, wij zijn van de mooie plannen! Dus ons kennende inderdaad; mag. Valt ook binnen de range; Tp 1c-3a. Kopje koffie op standno 34 ? (y)
Op 14 mei 1974 werd een trein samengesteld met de 3737 en de B 5215, B 5231, B 5217, A 6001 (vooroorlogse bolkop), B 5239, B 5351 en B 5352. Een maand later reed deze trein een persrit in dezelfde samenstelling, dus ik denk dat je deze trein ook op je foto ziet (waarbij die blauwe met gele band dus de A 6001 is).
Carlo
Ook in het blauw?
Jos.
Voor mij is de kerk door de kogel.
Die stalen staanders hoorden er ook niet. Vrij veel 3700'en zijn voorzien van nieuwe cilinderblokken en bij die uitvoeringen kwamen pas de rangeerstaanders naast de loclantaarns.Is me nooit opgevallen tot vandaag. Maar snel het 3700 boek erop nageslagen en ik zie het nu ook. Weer wat geleerd (y). Mijn 3737 is toevallig goed, want dat is de museum variant met geheel messing lantaarns.
Eigenlijk is de museumuitvoering 3737 ook niet correct, er zitten wel rangeerstaanders op, maar het cilinderblok is nog origineel.
Gerard
kan er ook een rookgenerator geplaatst worden?Nee, is niet voorzien.
wanneer komen de winkels nu eindelijk op de idee, grote plaatjes te plaatsen? Wat kan je nu met zo'n klein plaatje ???Zodra Artitec die zelf op de site plaatst, of iemand betere foto's gemaakt heeft en ze hier even post... ;D
Horen de buitenliggende cilinders niet groen te zijn bij de SS versie??
wanneer komen de winkels nu eindelijk op de idee, grote plaatjes te plaatsen? Wat kan je nu met zo'n klein plaatje ???
Ik las trouwens, anders dan wat ik dacht ergens gelezen te hebben, dat in 40-45 alleen de koperen schoorsteenkroon verdween en de messing dom en veiligheid gewoon overgeschilderd werden ivm camouflage.Oh, dit verhaal had ik ook ergens al gelezen, misschien dat je het in mijn PB had gelezen ???
Stephan.
nee Fissy,daar waren kogelhulsjes van gemaakt ;D
jan
Ik zie wel op de foto van de SS versie een behoorlijke schade aan de leibanen waarbij het
kruishoofd er compleet naast ligt.
D'r is ook nog een tijd geweest, ergens rond 1981 (NVBS jubileum) dat de drijfstangen (foutief) met rood ingelegd waren :'( . Bij de SHM revisie hebben ze dat nog willen overschilderen naar het juiste zwart, maar dat mocht niet >:(Er is een kleurenfoto van volgens mij de 3724 met rood ingelegd drijfwerk. Was verder een nogal standaard-naoorlogse machine om te zien, vrij donker en vies dus, het rood viel nogal op. Die foto stond in n engels boekje, "20th century steam", ligt helaas niet hier. Dat ding zal gerust een uitzondering geweest zijn, maar blijkbaar kwam het voor.
Eigenlijk is de 3737 een hele rare mengelmoes van tijdsbeelden en is er veel mee gerommeld na 1958, al wat e.a toen ook al niet echt origineel meer.
dat is een ingekleurde foto, volgens het aloude "groen is groen".
Misschien had hij geen grasgroene kleur bij de hand?
met de beschrijving van een ander draadje en dit draadje denk ik dat het misschien toch dat het de oudere NS kleur is
De beste benadering lijkt me dan toch dit...
(http://wesp.snt.utwente.nl/~newton//UserFiles/Image/borrels/bg_gras_1024.jpg)
90 jaar geleden had die rommel al dezelfde kleur, tamelijk betrouwbaar.
Zelfs al zou de tint op het plaatje aardig kloppen, hoe zet je dan een vage indruk van zo'n plaatje om in een model?
[plaatjes SpM 3900]Citaatmet de beschrijving van een ander draadje en dit draadje denk ik dat het misschien toch dat het de oudere NS kleur is
Nou... dat zou best eens kunnen.
dat is een ingekleurde foto, volgens het aloude "groen is groen". Zou ik niet teveel vanuit gaan...Een maand of wat terug stonden er kleurenfoto's van 4600'den in Railmagazine, als ik me niet vergis. Een van die 4600'den had ook een rood drijfwerk. Volgens mij heeft zelfs een 4300 een rood ingelegd drijfwerk gehad. Ik heb hier op het forum ook een vraag over gesteld. Eens zien of ik die nog kan vinden...
Er is een kleurenfoto van volgens mij de 3724 met rood ingelegd drijfwerk. Was verder een nogal standaard-naoorlogse machine om te zien, vrij donker en vies dus, het rood viel nogal op. Die foto stond in n engels boekje, "20th century steam", ligt helaas niet hier. Dat ding zal gerust een uitzondering geweest zijn, maar blijkbaar kwam het voor.
De jaren '20-kleur zou dan op deze briefkaart van de 3816 moeten staan, uit ca. 1929:Deze ansicht dateert van halverwege de jaren 30, in de zelfde serie zijn namelijk ook ansichten van de Diesel III en de elektrische stroomlijnstellen gemaakt. Ik zal ze binnenkort eens inscannen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS3816_1929_1.jpg)
Wie kan hier meer over zeggen? Ivo was toch voor zijn Blokkendozen aan de slag gegaan met 'Boonstoppelgroen'? Hadden de Blokkendozen een ander groen dan de locomotieven?Ik weet er net zo weinig of veel van als jullie ;D. Het boonstoppelgroen is een soort olijfgroen dat heel erg dicht in de buurt ligt van het lokgroen van Philotrain dat ook olijfgroen is. Het is alleen iets voller (rare omschrijving, lijkt wel wijn ;)) . Ik heb toen een waaier van Boonstoppel bekeken en ik krijg de indruk dat er een enorme variëteit van groen is dat vooral bedoeld was voor deuren en kozijnen in de mode stijl van die jaren. In elk geval zie ik duidelijk de benadering: witte kozijnen, groene deuren of ramen en de indruk die ik krijg van gebouwen van de Hofpleinlijn: wit gepleisterd met groene houten accenten en groene kozijnen.
De grasgroene kleur voor de 3700 is voor de jaren 20 correct.
Bedoel je het grasgroen dat we op de briefkaart zien of op het Artitec model? Afgaande op de foto zit daar nogal een verschil tussen.
En naar het Spoorwegmuseum om 'm bij dat model te houden.Dat moet tijdens Ontraxs wel te realiseren zijn dacht ik zo, er is een presentatie van de loc aangekondigd aldaar...
Ik zou de volgende kleuren aanhouden
Staatsspoor periode: appelgroen
NS 1920: grasgroen
NS 1930: olijfgroen
NS 1955?: standgroen
Ja, dit is het soort dicussies waar we van houden. Maar met het turkooise dilemma zijn we ook verder gekomen, dus waarom nu niet. Leest Artitec mee?
@Eelco: de briefkaart van de 3816 is voor zover ik weet deel van een serie van 4, waarop de 3816, 6100, 3900 en 6300 figureren. Dus dat wijst wel degelijk op een datering rond 1930 toen al deze locs nieuw waren. Niet midden jaren '30 dus. Zeker naast de Diesel waren deze stoomlocs niet meer zo nieuwswaardig dat een uitgave van zo'n serie in 1934 waarschijnlijker is dan in 1929/30. De typografie op de achterkant van de kaart wijst daar ook op, die nog niets van de modernistische stijl uit de 'Diesel-jaren' heeft (zie scan). Ik kan helaas geen datumindicatie op de kaarten vinden.
Intresant deze discusie over wat de juiste kleur groen is
is dat misschien kleur van 7742 zo als deze in bergen stond
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SHM_NS7742_Bergen.jpg)
O jee, daar gaan we weer, kleurenfoto's uit de jaren 50 :-X ;)
Ik weet dat dit nog handmonsters zijn.. Maar de museumlocomotief 3737, heeft toch drie lantaarns die volledig van messing zijn? Deze op de foto van Jan Barnier heeft enkel twee lantaarns met een koperen ring.. Zal dit straks bij het productiemodel wel juist zijn?
Mis ik nu klinknagels op de 4-assige tender, hoort dat ook niet of komt dat door de foto?
Stephan.
Intressant deze discussie over wat de juiste kleur groen is
is dat misschien kleur van 7742 zo als deze in bergen stond
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SHM_NS7742_Bergen.jpg)
Ik zie wel op de foto van de SS versie een behoorlijke schade aan de leibanen waarbij het
kruishoofd er compleet naast ligt.
Zeelucht wel, volgens mij. Maar ik heb er niet gewoond.
De ingekleurde kaarten zijn zeker wel een tijdsbeeld met kleuren uit die tijd maar ik zou daar absoluut niet van durven beweren dat dat dan wel precies de juiste kleur zal zijn.
@Eelco: als je die andere kaarten kunt scannen, graag!Ga ik doen, is wat drukker dan gepland maar morgen is tenminste 1 kind bij opa en oma, dus ik ga morgen een poging wagen.
Geld over, Floris, of blijft het bij willen? ;)
Ik ben wel weer aan het twijfelen gebracht. Zo'n vieras-tender ziet er inderdaad lekker dik uit. Maar een drie-as vind ik esthetisch mooier.... Potdrie, de keuze, de keuze... :-\
maar als het mee zit kan ik binnenkort een andere loc kopen die hier heel goed bij past
De 3737 in museumuitvoering is, als je hem na de oorlog situeert, pas na 1974 in te zetten omdat toen bij een grote revisie de voorverwarmer weer werd geplaatst.
@Eelco: als je die andere kaarten kunt scannen, graag!
Ik denk dat Chris vergeten is het "vinkje-privé" op YouTube weg te halen.
Groet Jaap
Mischien dom maar wat de hel is M en D?? Moet ik eerst weten alvoor ik ze een weekendje rust kan geven...Moës en Diema? ;D
ummm, stofstof; vraagje vergeten;Moës en Diema? ;D
De verschillen tussen de 3758 of 3762 en de 3737 zitten hem dus in de demperkast en de nummers. Gerard, zie jij die demperkast op de tekeningen van Artitec? Ik krijg het niet gevonden.
Groeten,
Jaap
Één ding blijft me wel echt opvallen en dat is de ontbrekende zuigerstangbeschermer. Hoop dat ze die bij de definitieve versie er wel als optie bij leveren. Voor de rest blijft het een mooi ding (zie hier en daar al wat pimpwerk ;D)
Gezocht: winnend staatslot... ;D
ja, maar ik 'moet' nog meer salaris omzetten in modeltreinen dit jaar:
- BB 7003 LSM
- DDM Artitec
- Energiewagen Artitec
- Plan T Roco
en waarschijnlijk nog meer materieel.
Maarten
@Wijktrein : Correctie plan T, die staat niet in de ijskast, die is gewoon dan pas klaar.
Als er behoefte is aan een soort spaarbank met de zekerheid dat er op het einde (bijvoorbeeld na maximaal 20 maanden) 1 (of meerdere ;D ;D) 3700'rts voor je klaar staat, dan kan ik daar met de heren Artitec wel eens over brainstormen. Reactie mag ook per PB.
Groeten Ted
Ik heb het over een schaduwstation, dat onder mijn baan ligt. Om de R1 bogen, die overigens niet zichtbaar zijn, te vervangen moet ik dus mijn halve baan slopen en dat gaat me te ver.Is er geen "exploitatiemodel" voor je 3700 te bedenken waarbij hij niet in dat schaduwstation hoeft te komen (of er een routering heen/door krijgt zonder R1)? Desnoods dus alleen op het zichtbare deel van je baan?
Elke maand Euro 25,- storten aan een "vreemde", 20 maanden lang, klinkt natuurlijk zeer leuk. Maar dat zou je natuurlijk ook zelf kunnen doen met een jampot !
Kijk, ik heb het geld voor beide varianten maar als het mee zit kan ik binnenkort een andere loc kopen die hier heel goed bij past.
Vooruitlopend op de komst van m'n 3700 een paar Piko coupérijtuigen in NS uitmonstering aangeschaft. Blijken deze korte rijtuigen tot mijn grote verbazing niet door 360 mm bogen te kunnen!!Draaistellen komen tegen de treden aan, vooral in tegenbogen.
Dus elke fabrikant die een model van rond de 500 euro uitbrengt, en de klant MOET die hebben maar kan het niet is in jou ogen verkeerd bezig....Dat schrijft hij toch helemaal niet?
:'( :'( :'( :'( wie geeft nu eindelijk eens het nieuws van de dag goed weer: demo ervaringen in Houten :'( :'( :'( :'(
......... Zodra je het niet meer op een normale manier kunt betalen wordt het te duur. Het is een hobby en dan moet je het gemiddelde als maatstaf nemen. Steeds meer fabrikanten denken dat modelspoorders een geldboom achter in de tuin hebben staan. Waarom denk je dat er al zovele fabrikanten op de fles zijn gegaan. Als het gros van je klanten, zeg maar Jan met de pet, het niet meer normaal kan betalen, is dat het begin van het einde......
.......Het gaat er volgens mij om of je als fabrikant een koop op afbetaling regeling moet aanbieden.
En gezien de problematiek rond dit soort regelingen en de eruit voortvloeiende ellende, kan ik me voorstellen dat je vindt dat een fabrikant dan verkeerd bezig is. Dat geldt net zo zeer voor Artitec als voor Roco, Märklin, etc..............
Klonk die 3700 als een guitaar???? ;D ;D ;D ;D
Staat onder in t filmpje...orgineel geluid en zo.
Die Staats Spoorwegen toch,altijd wat bijzonders (y)
André
Één ding blijft me wel echt opvallen en dat is de ontbrekende zuigerstangbeschermer. Hoop dat ze die bij de definitieve versie er wel als optie bij leveren. Voor de rest blijft het een mooi ding (zie hier en daar al wat pimpwerk ;D)Breaking nieuws: die komt erbij voor de vitrine plaatsers, afneembaar voor de rijders want hij kan anders niet eens door R3. Geldt voor ongeveer alle 2C loks trouwens, kijk maar eens naar de spagaat die de Liliput 3500 moest maken met z'n trappetjes.
Aanstaande dinsdag gaat men bij Artitec een eerste order plaatsen bij de fabrikant. Iedereen die bij ons vóór dinsdag heeft besteld, gaat mee in deze eerste bestelling waarvan de uitlevering gepland staat voor juni / juli 2011.
Alleen jammer dat die dan niet werkend is.
Jos.
Nee, maar wel eens gezien toen ze een aantal jaar geleden te gast was op de stoomtreindagen bij De ZLSM.
Jos.
zijn er nog mensen die wachten op de tweede lichting omdat ze eerst willen bekijken hoe de uitvoering is? (en hoe de uiteindelijke rij-eigenschappen zijn)
8)
zijn er nog mensen die wachten op de tweede lichting omdat ze eerst willen bekijken hoe de uitvoering is? (en hoe de uiteindelijke rij-eigenschappen zijn)
8)
Persoonlijke noot: Met dit statement van Artitec is de druk van de ketel om de SS700/NS3700 zo snel als mogelijk te bestellen.
Een andere aanpassing zijn de - nu ontbrekende - cilinderstangen aan de voorkant van de locomotief. Deze worden los bijgeleverd, er komen gaatjes waar ze in gestoken kunnen worden (gaat men rijden, dan moeten ze er wel weer uitgehaald worden !).
Spaargeld is op nu.
Kijk nou, die rommel van Palo komt ook weer bovendrijven... http://link.marktplaats.nl/425743197Ach, toch triest dat het zo moet eindigen. Er zit toch een mensch achter. Gelukkig is er nu een echte 3700 dus kunnen we verder gaan alsof er nooit wat gebeurd is...
Kijk nou, die rommel van Palo komt ook weer bovendrijven... http://link.marktplaats.nl/425743197
Kijk nou, die rommel van Palo komt ook weer bovendrijven... http://link.marktplaats.nl/425743197
De Artitec 3708 in actie bij Fremo.
Zullen de lantaarns van de museumuitvoering wel geheel van messing zijn?
Het handmonster heeft namelijk alleen een koperen ring..
Maar wanneer men de 3737 uitgeeft als museumuitvoering, dan ga ik er vanuit dat men hem uitbrengt zoals die gereden heeft en hoe die er nu uitziet. Daarom is het toch ook de museumuitvoering? Het model heeft nu 3 messing lantaarns en heeft daar ook mee gereden, zou het daarom vreemd vinden als men deze uitbrengt zonder de messing lantaarns. Maar dat is mijn mening ;)
Greets Johan
Geen idee of het al voorbij is gekomen, maar voor inzet van de 3737 als museumloc in de jaren '70 moeten de drijf- en koppelstangen rood inlegd zijn als ik me niet vergis.Men neme daartoe een potje rode verf en een klein penseel... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3708Hoorn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3708Hoorn.jpg)
Genoeg plaats nog in Delfzijl voor een 2100, 1700, 5500.....
Het draaien op een 13m5 schijf gaat alleen niet zo eenvoudig. :)
Erik
Men neme daartoe een potje rode verf en een klein penseel... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3708Hoorn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3708Hoorn.jpg)
Genoeg plaats nog in Delfzijl voor een 2100, 1700, 5500.....Citaat van: ErikHet draaien op een 13m5 schijf gaat alleen niet zo eenvoudig. :)
Erik
Weet iemand of de decoder van een 2-rail digitale 3700 ook Marklin digitaal aankan?Als er een ESU Lokpilot V4.0 in zit, kan deze ook Motorola aan.
Geen idee of het al voorbij is gekomen, maar voor inzet van de 3737 als museumloc in de jaren '70 moeten de drijf- en koppelstangen rood inlegd zijn als ik me niet vergis.
Als er een ESU Lokpilot V4.0 in zit, kan deze ook Motorola aan.Mooi zo. Bedankt Dirkjan
Maar ik zeg dan maar zo mezelf en m'n zoon kennende hebben we er over 25 jaar nog steeds plezier van en van de een vakantie al lang niet meer.
Moet je natuurlijk niet elk jaar naar Bergen aan Zee gaan...
Goedemorgen allen,
dus na lang afwegen maar besloten ze alletwee te bestellen.
Ik nog maar niks tegen m'n vrouw gezegd.
alletwee ons zin.... dag vakantie geld.
Zojuist in bestelling gezet bij MTE.
Groeten Leen en Wessel
Ik nog maar niks tegen m'n vrouw gezegd.
Ik ben wel blij met antislipbandjes, het zorgt ervoor dat de loc in ieder geval wel een paar karretjes kan trekken ;DDat ligt niet aan de asb-tjes maar aan motor, overbrenging en gewichtsverdeling. De asb-tjes zorgen voor Märklin-achtige trekkrachten, waaraan alleen het Guinness Book of Records wat aan heeft ;)
Ik weet niet wat ik van die antislipbandjes moet vinden, mijn stoomloks van Bachmann en Liliput doen het zonder.
Stephan.
Speculaas!Je hebt gelijk, past beter in het verassings draadje van Artitec ;D
;)
Er is inmiddels meer info over de uitvoering.
http://www.artitec.nl/index.php/nl/component/content/article/30-laatste-nieuws/109-laatste-nieuws-3700 (http://www.artitec.nl/index.php/nl/component/content/article/30-laatste-nieuws/109-laatste-nieuws-3700)
Stephan
Ik heb wel nog een vraag over de 3700.
Is het ook bekend of de lok ook aan de voorzijde een NEM-schacht krijgt?
Jos
De lok is mij te duur om er aan te gaan prutsen.Je kunt wel de schaalkoppeling er uit halen en in plaats daarvan een Weinert haakje in de (schaal)schacht bevestigen. Weinert item 8641 (pagina 188 in http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/ (http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/) )
Da's toch geen gezicht ;DNee, eg nie:
Inmiddels heb ik al antwoord van Artitec.
De 3700 krijgt alleen achter op de Tender een NEM-schacht.
En de frontverlichting is alleen werkend aan de ketelzijde, aan de tender komen alleen maar sier-lampen.
Dit vind ik overigens erg jammer.
Ik overweeg nu eigenlijk al om de lok te gaan afbestellen.
Want ik kan er eigenlijk niet veel mee als de lok alleen maar met de ketel naar voren gericht rijtuigen kan trekken.
Jos
Maar ik wil de 3737 laten rijden zoals ze destijds te gast was bij de ZLSM.
Heeft iemand enig idee of de geplande levertijd van juli nog actueel is? Artitec is namelijk wat stil omtrent de 3700 ;)
Greets Johan
Leverdata naar eind Augustus gezet.
warm witte leds? Voor petroleum lantaarns?
Leverdata naar eind Augustus gezet.
Na ja, het feit is dat er gloeilampjes in komen. Dat zei de firma artitec tegen mij op Eurospoor. Jammer maar helaas. Ach ik ben erg blij dat een fabrikant het aandurft een dergelijke Nederlandse locomotief uit te brengen! Ik kan haast niet wachten totdat ik hem op kan halen.Hier zie ik een duidelijke chronologische ' onmogelijkheid' in. Hoe kan iemand van Artitec je op eurospoor (moet dan oktober 2010 zijn geweest, 2011 moet nog komen) verteld hebben dat er gloeilampjes in een model komen waarvan toen niet algemeen bekend was dat het zou uitkomen. ??? Bovendien staat er gewoon op de site te lezen dat de verlichting nog steeds met LEDS zal plaatsvinden. Ik ga er dus van uit dat dat laatste dus gewoon klopt.
Beste chris van diesen,
Artitec heeft het toch echt wel tegen mij verteld. Ik vind het raar dat mijn woorden in twijfel getrokken worden.
Andre
Ja ik ben in de war. Artitec heeft het me op Rail verteld in Nieuwegein.
Andre
Tja, heel jammer in verband met de warmte ontwikkeling.
Ik weet, het model is van messing, maar toch vindt ik lampjes niet meer van deze tijd,
en het vreet stroom, dure stroom van de decoder. Minpuntje dus. :(
Volgens mij gehoord op Eurospoor 1928...
Zonder treden aan de voorkant en tender in de uiterste stand?Ja, zonder treden, nee met de tender in de korte stand
............ het eerste produktie-exemplaar tijdens zo'n test. De verlichting is te zien (met leds)......
Wat een zoeklichten, ze weerkatsen zelfs op de spoorstaven, en dat terwijl het in werkelijkheid olielantarens waren welke alleen branden "om gezien te worden" en niet om de gehele omgeving te verlichten. Vindt dit geen gezicht........De analoge DE2 heeft dat ook. En de binnenverlichting is ook een zee van licht. Ik vind dat trouwens bij alle merken een probleem: veel te felle lichten, ook straatlantaarns zijn veel te fel. Ik snap dat niet. Het is net alsof tegenwoordig met leds ze ook meteen maximaal licht moeten geven. Maar dat kun je zelf makkelijk aanpassen met een paar weerstanden. Daar zou ik het model niet om laten staan.
Na het losschroeven van 4 schroefjes
Alvast een voorschot op de handleiding ;)
Na het losschroeven van 4 schroefjes komt de kap van de tender los. Daarna is de dekoder snel geplaatst:
dirkjan
Oh ja, en het is de 3760
Ze zien er schitterend uit. (y)
Zijn dit echt de productie-modellen of krijgen die zwarte daken op het machinistenhuis? (Zoals alle NS-stoomlocs die ik tot nu toe heb gezien.)
Grtz,
Ton
En op de foto met de 3 locs is op de 3737 (de achterst) duidelijk te zien dat de schoorsteenkroon een afwijkende kleur heeft t.o.v. de dom en veiligheid, dus dat zit wel goed.
euhm dit is het raadplaatje draadje niet ::)
dirkjan
wat die dakkleur betreft, als t kaal staalplaat was zou het inderdaad zwart moeten zijn, maar als er bitumen-dakbedekking op zat (kwam rond 1930 ook op goederenwagens op, daarvoor was het een soort zandkleurige linnenmeuk met olie en zand enzo) is donkergrijs zo gek nog niet.
wat gaat er dan plaatsvinden?
Het is een bitumen dak, dit oogt donker, ik vermoed dat men het gemakshalve zwart noemde, terwijl het antraciet is geweest, Het zal zeker geen zwarte verf op bitumen zijn geweest omdat dat duurder was en omdat het de kwaliteit van de afdichting zeker niet ten goede zou zijn gekomen. Na mate de tijd vorderde werd het het dak nog grijzer dan het al was omdat er zich stof en roet op vastzette. Wij hebben deze nuance willen tonen, anderen hebben het heel letterlijk genomen en net zo zwart gemaakt als het schilderwerk van de rookkast. Een kwestie van keuze.
Doet mij ook denken aan de discussie over het grijs van het moderne NS materieel.
Dat ziet er ook iedere keer anders uit, of verbleekt of de weerkaatsing van het licht.
Op die grootspoorfoto van Artitec staat de 3737 in het volle licht op het dak.
Dat geeft geen enkel bewijs van de "kleur"
Persoonlijk zou ik gaan voor een hele donkere grijstint.
Bij Philotrain (http://www.scaletrading.nl/philotrain/DATA/Model_Treinen1.jpg) vinden ze in ieder geval dat het dak zwart hoort te zijn..
Ik moet de eerste NS stomer in model met grijs cabinedak nog tegenkomen.
Ik mag aannemen dat ze bij Philotrain daar in die al die jaren aandachtig naar gekeken hebben...
Ook Philotrain maakt zo zijn fouten ....
Op deze loc zit geen bitumen maar in olie gedrenkt papier, lijkt het. Bitumen waren er immers nog niet.
Andre
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stoomloc_3500_in_Swalmen_ongeveer_1940.jpg)
De foto is door mijn opa gemaakt omstreeks 1945 onder de brug die over de Swalm gaat.
Misschien was de kleur wel paars met een goud randje. Mijn hemel wat een discussie over welke kleur een dak moet hebben. Ik denk dat het een compromie zal gaan worden ja inderdaad geel.Dat komt omdat er hier ook veel modelbouwers zijn die zelf NS stomers bouwen.
. Ik zie overigens op het laatste stukje dat de koppelstang gedeeld is. Heeft deze 3700 dus een gecompenseerd chassis?
Sander,
Klopt helemaal, maar ik zie iets typerends (voor mij dan) voor compensatie, namelijk dat de koppelas niet helemaal in lijn blijft liggen en soms naar boven en dan weer naar beneden afwijkt. Met de zijdelingse beweging gebeurt dat meestal niet. Het lijkt er eveneens op dat de 3 aandrijfassen via de koppelas worden aangedreven en niet door tandwielen tussen de assen.
mvg,
Ivo
gecompenseerd chassis heeft (ik weet niet wat dat is ;D),
wie zelf locjes bouwt hebt heel die encyclopedie toch niet meer nodig? ;D;D
Zit bij een locomotief zonder decoder toch een luidspreker ingebouwd?Nee, maar je kunt de luidspreker net als de dekoder gewoon (in de tender) inbouwen. Daar is geen kunst/vlieg/breek/frees/zaagwerk voor nodig.
op welke as zit de asb?middelste (aangedreven) as
Dit vraag ik mij af gezien de locomotief ook standaard voorzien is van "vuurledjes" in de vuurkist. Zonder decoder branden ze natuurlijk niet.das natuurlijk gelul, geen van mijn locs met vuurkistledje heeft een decoder en ze doen t prima...
Dit vraag ik mij af gezien de locomotief ook standaard voorzien is van "vuurledjes" in de vuurkist. Zonder decoder branden ze natuurlijk niet.Inderdaad, de ledjes in de vuurkist zijn in analoog bedrijf (zonder decoder) niet aan. Wordt de lok vanuit Artitec geleverd met een dekoder kunnen deze ledjes echter wel branden in analoog bedrijf.
Hoe zit het eigenlijk met het digitale gedeelte, wordt dat in nederland ingebouwdJa, de dekoder wordt in NL ingebouwd.
(lees: de decoder/speaker en dergelijke) of wordt dat af fabriek compleet geleverd?
Beetje door eten Chris, heb hem net opgehaald en ben over 34 min. thuis. ;D
Grtzz,
Karst
Oh ja, model ziet er erg fraai uit !!! ;D
Ziet er HEEL fraai uit. Maarre Karst... hoe rijd het? Is er dit keer dan echt NIETS te mekkeren? ;D
Prachtige machine, zondermeer, maar waarom hangen die remblokken van het draaistel zover naar buiten. Dit is toch niet van invloed op het bochtenwerk ?ik denk omdat er nog steeds van die idioten met ski's onder hun locs rijden en dan dikkere wielen nodig hebben en daarom zit de rest dan met wat te breed remwerk opgescheept.
...Is er dit keer dan echt NIETS te mekkeren? ;D
Hey,
ik zie dat jij 3 rode glaasjes hebt voor de sluitlantaarns, die ene moet naar Apeldoorn, ik heb er maar 1 ;D
Grtzz,
Karst
BNLS leden krijgen de verassing NIET ;DDe goede moeten onder de kwade lijden ;D
De verrassing staat wel op de foto in de doos van de lok ;DEn de verassing was? Het blok lood of het certificaat? 8)
En de verassing was?ver-assing vindt plaats in de vuurkist... ;D
@ Chris, Ik zie bij jou op een foto dat de drijfstang onderste boven zit, want het vul gaatje voor de olie van de glijlager zit naar beneden ipv naar boven, aan de andere kant zit het wel goed.
(http://www.hetgroterdamproject.nl/images/stories/besprekingen/3737/P1050429.jpg)
Groeten,
Rutger
Neem het je als beginnend stoker niet kwalijk, maar als je ooit mcn wilt worden......... Het gaat hierbij om de KOPPELstang. De drijfstang zit op het plaatje rechts :-[
Het is een heerlijke machine.
Als men de lok komt afhalen, staat men hier al te kwijlen :)
Wilde wel eens zien of een rangeerlicht tot de mogelijkheden behoorde ;)Hi Karst,
Iets zegt me dat je naar dat hoge sein aan het kijken bent ;D
Maar gewoon omdat ik 3 pijlen op de handleiding zag die naar schroefjes wijzen...
Kon ik natuurlijk niet de verleiding weerstaan om die los te draaien... ( en natuurlijk voor de in techniek geinteresseerden onder ons ) :P
. . . . . . . . .
Grtzz, Karst
Rustig maar toch wat ongeduldig wachten!Ik ken het gevoel ;) Maar de loc is de moeite van het wachten waard (y)
Aan foto's te zien in het 3700 boek, moeten die lantaarns aan de 2 bovenste haken bevestigd worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/New_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/New_28.jpg)
Aan foto's te zien in het 3700 boek, moeten die lantaarns aan de 2 bovenste haken bevestigd worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/New_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/New_28.jpg)
Ik denk dat deze 3737 geen sluitseinen zou moeten hebben. De 3737 heeft daar toen ze nog dienst deed wel mee gereden, maar toen waren de frontlantaarns ook helemaal zwart, met een koperen vatting rondom het ruitje aan de voorkant. De sluitlantaarns waren ook helemaal zwart. Dus correct lijkt me 3737 als museumuitvoering zonder sluitlantaarns.
mvg,
Ivo
Umm, maak je de ringen van de lantarens nog wel even rrroodkoperrrr?
Top sein werkt ?
Ja, die rood ingelegde koppelstangen, dat is al eens ergens ter sprake gekomen. ;D
is het ook mogelijk zou zijn om een rookgenerator te plaatsen. ???
Die dingen heten geen haken, maar SLUITSEINHOUDERS.Dan weten we nu zeker dat ze daar op moeten ;D
Je zei het pas in tweede instantie, dus zo erg vond je het waarschijnlijk ook weer niet... ;D Een bloementjes gordijn, da's pas lelijk...
Hoi,
't is dan nog wel lang geen 1 april, maar jullie stinken er wel vrij aardig in... ;D ;D
Rode koppel- en drijfstangen zijn fotosoep :P ;D
Die van mij blijft ook keurig zwart ;)
Grtzz,
Karst
'Met loc 3737 over de Betuwelijn' waarop de 3737 te zien is met dit hersenspinsel.
Smiecht. :)
Dat top sein ga ik wel na apen. :D
@quicksilver, fotosoep op het model van Karst natuurlijk ::)
Mijn tijdperk loopt echt af rond 1974/75.
... maar ik ben al blij als er een gaatje in geboord kan worden met zo een Seuthe rook ding.
Dat is idd wel waar ja ,,, het laat een vettige olielaag achter op de hele loc.
Dan zal hij rookloos door het leven moeten,
Of zijn er nog andere mogelijkheden ??
Laat maar horen,,
Groetjes, Wullem NS
Ik wacht op de 'uitslag' van P. Bender' ;)
Maar ik denk dat ze er idd helemaal niet op horen. Zeker niet als een een sleepje Plan E's achter komt. Want da's eigenlijk de enige samenstelling waarin deze lok verantwoord kan rijden dacht ik zo uit m'n blote bolletje :-\
@stig,
;D maarrr... die sluitseintjes zijn bijna net zo klein als het ledje dat ik net in de toplantaarn heb gefrut.... :o
Grtzz,
Karst
(http://www.sleutelspoor.nl/img/3700/Att_3737_22Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3700/Att_3737_22.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/3700/Att_3737_23Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3700/Att_3737_23.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/3700/Att_3737_24Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3700/Att_3737_24.jpg)
Grtzz,
Karst
Nog even over de sluitlichten. Als ik bovenstaande lees schijnen de sluitlantaarns 2 kanten op, naar achteren rood en naar voren groen of (na 1937) wit.
Hoewel ik hier nog nooit van gehoord had zou dat best kunnen kloppen. In het boek over de e-loc serie 1200 van Uitgeverij Uquilair staan een stel mooie plaatjes van de NS sluitlantaarns. Bijvoorbeeld op pagina 64 en 71. Op die foto's is duidelijk te zien dat de achterkant van zo'n lantaarn voorzien is van een rond plaatje. Dat zou het bewuste groene, later witte glas kunnen zijn.
Dat rondje komt ook mooi van pas om te zien in welke richting het rode glas wijst bij driekwart voor foto's.
Ik denk dat ik haar t.z.t. op mijn rails zet, en er lekker mee ga rijden. Dat kan/mag toch ook?
Groet Jaap
Paul, zo is de foto wel groter te zien: http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/scannen0020.jpg
voor iedere situatie is wel weer een rechtvaardiging te vinden, echter of je, indien je zaken historisch juist wilt uitbeelden, enkel voor de uitzonderingen moet gaan.....Misschien betekent dit wel, dat als alle foto's niet de regel tonen, de uitzondering wel de regel was. Dus zoals de fransen zeggen: 'Anything goes!' 8)
Misschien betekent dit wel, dat als alle foto's niet de regel tonen, de uitzondering wel de regel was. Dus zoals de fransen zeggen: 'Anything goes!' 8)
dirkjan
Zo'n foto van een 7700 is daarin heel interessant.
Maakt het in dit verhaal nog uit dat het om een HSM machine gaat? Er staat toch duidelijk op de nummerplaat 1023. Ik bedoel, zo zal die in NS tijd niet lang hebben rondgereden. Maakt dat uit voor het verhaal?
Indien het gaat om jou modelbaan kan je doen en laten wat je wilt. Indien je gaat beweren een bepaalde tijdsperiode na te bouwen wordt het al een stuk lastiger.
Wat (bijvoorbeeld) Karst doet met zijn modellen moet hij vooral zelf weten. Echter indien hij er zoveel energie in stopt en probeert zaken zo nauwkeurig mogelijk na te bouwen zal ik mijn best doen om hem, en anderen, van de meest juiste informatie te voorzien waarover ik kan beschikken. Wat hij (wederom als voorbeeld) er daarna weer mee doet is geheel en al zijn zaak. :D
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, is de mate waarin de diverse 700/3700 varianten besteld zijn, en of het van dien aard is dat Artitec een juiste keus heeft gemaakt om ook Nederlandse stoomlocs te gaan produceren.
..... En voor die matsprijsjes kan je ze natuurlijk ook niet laten liggen.....
(op naar de Artitec 6300 !)
We zien wel waar Artitec mee gaat komen.
Karst,
Ik weet niet of je het kan/wil/durft, maar misschien moet je overwegen om de mee gegoten draagbeugels te vervangen door dunner koper of messing draad. Ik denk dat je het kan en ik vermoed dat het aanzicht van de loc er veel beter van word.
Verder weet ik niet of je nog ergens een spakenhandwieltje voor de rookkast hebt ipv van het nu gebruikte gatenhandwieltje. Je moet goed kijken om het te zien, maar ...........
DEUVM
die draagbeugels zijn behoorlijk dik, zie je de 1:1 3737 dan kan het dunner en zwarter:
Merk ook op dat de ene lamp een zwarte ring op de voet van de ontluchtingspijp heeft en de andere niet ;) iets voor de puristen Karst ;D
hier nog een detail van een lamp op de Blikken Tinus, die volgens het plaatje op de ontluchtingskroon eigenlijk afkomstig is van een 1800
(http://[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3802_1.jpg])
(http://www.sleutelspoor.nl/img/3700/Att_3737_22Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3700/Att_3737_22.jpg)
Karst
Ik suggereerde eerder de NS serie 4600 als optie. Lijkt mij eigenlijk een prima kanshebber te zijn voor een volgende Artitec loc.
De ketel is identiek aan die van de serie 3700. Idem voor het machinistenhuis. De oorspronkelijk voor de serie 4600 bedoelde vier-assige tenders zijn achter de 3701 - 3720 terecht gekomen. De drie-assige tenders die vrij kwamen heeft men vervolgens achter de 4601 - 4620 gehangen. Kortom, Artitec heeft de ketel, het machinistenhuis en de tender al in het assortiment.
Verder is het een 1D goederenloc. Lijkt me een goede asindeling te zijn om zonder al te veel problemen om te zetten naar 1:87. Duitse voorbeelden genoeg. Denk aan de baureihe 56.20-29 (G82) waarvan een aantal direct na WOII als 4651 t/m 4671 bij de NS hebben gereden.
@ Quicksilver
Je mag ook zelf wel even je handjes uit de mouwen steken, wat dacht je van zelfmaken?
Gewoon de Artitec 3700 plaatsen op een onderstel van een BR56 van Fleischmann.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf1_1.jpg)
Dit is een Fleischmann 4156 met een DJH bovenbouw.
De Belpaire vuurkist is daarbij iets verlengd.
Gerard
Zelf heb ik niks met de 6300 (ding was eigenlijk alleen maar groot, is dat dan mooi? erica terpstra is ook groot. Wil je daarnaast wakker worden? al die 6300-hijgerts wel blijkbaar), maar we zullen wel zien wat er verder nog komt.
Gewoon de Artitec 3700 plaatsen op een onderstel van een BR56 van Fleischmann.
Ik wacht op de 'uitslag' van P. Bender' ;)
@stig,
;D maarrr... die sluitseintjes zijn bijna net zo klein als het ledje dat ik net in de toplantaarn heb gefrut.... :o
Grtzz,
Karst
Let wel op bij het afhalen van je lok.
Zag er vanmiddag bij de plaatselijke winkel meerdere naast elkaar staan van de 3737 en 3760. Opvallend was dat bijverschillende loks de gietnaad op de ketel zeer duidelijk aanwezig was (alhier al eerder gemeld) waarbij het leek dat deze te diep was weggefreesd maar bij andere ook totaal niet, zoals het natuurlijk hoor bij een lok in deze prijsklasse.
3737 in de uiteindelijke toestandBijna dan, de lantaarns zijn nog zwart geschilderd... ;D
Die je dan over een jaar ongebruikt bij Chris uit een stapel mag vissen voor een euro/st ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/3700/Att_3737_18Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3700/Att_3737_18.jpg)
Is er al iemand die het gelukt is het adres the veranderen?
Als het adres niet te veranderen is, is het wel raar als de decoder luisterd naar aanpassingen van andere CV's sound volume, snelheid etc.Niet als je programmeert in POM (Programming On the Main).
Als de Lokpilot geluid maakt is er echt wat mis ;)
dirkjan
Heeft er eigenlijk iemand al foto's van de uitgeleverde 3700 met 4-as tender. Ben wel benieuw hoe die er definitief uitziet.
Toont heel anders zo'n 4 assige tender, heeft dat nog invloed op de rijeigenschappen?
Weet alleen niet wat ik nu met mijn halfslachtig gebouwde modelloco moet doen...gewoon lekker afbouwen, dat is toch een belangrijk deel van de hobby?
Volgens ESU kan je de geluidssterkte verminderen bij de ESU v4.0 met CV63.Zie voor nog meer instellingen van de decoders op de site van Artitec hier (http://artitec.nl/index.php/nl/speciale-instructies/item/functietoewijzing-esu-v40-voor-de-ss700-ns3700-2?category_id=165)
Zou ik niet doen, winkelier zit er ook niet op te wachten, en als er wat mee is zijn er denk ik maar weinig winkeliers waar je niet meer terug kunt komen.
@ Prutser wat is je krapste boog?
Ik ben namelijk benieuwd, ik wil hem ook graag met wat meer aankleding rond laten tuffen, trapjes er ook aan?
En raakt er niets?
Alvast bedankt.
Groeten Leen.
Ik denk niet dat je aan Philotrain modellen ook moest gaan prutsen
Precies, met jou kan ik praten Tomasso! Overigens is het Artitecmodel in samenwerking metDhr Friskorn tot stand gekomen, heb ik me laten vertellen.Sterker zelfs: de locs komen uit de zelfde fabriek waar ook de modellen van Philotrain vandaan komen ;D ;D
Andre
De Philo 2200 is/wordt eigenlijk een Artitec 2200 :P ;D ;D (y)
Is het geluid gesynchroniseerd met de omloopsnelheid van de wielen (en dus met de cylinders). Je moet bij de 3700 4 stoombursts per omwenteling horen, omdat het een 4 cylindermachine is. Ik kreeg de indruk dat het aantal pufjes per omwenteling te klein is. Vaak wordt de synchronisatie gedaan met een Hall sensor en een magneetje, maar misschien is dat hier (nog) niet gedaan.
De volgende gelijkstroommodellen worden uitgeleverd vanaf 19 oktober:
De volgende gelijkstroommodellen worden uitgeleverd vanaf 19 oktober:
M'n 3706 rateld trouwens wel lekker, hebben jullie dat ook?
Je hoort de tandwielen lekker hameren, viel me op toen ik hem rond liet gaan met geluid uit.
I
Groeten Leen.
M'n 3706 rateld trouwens wel lekker, hebben jullie dat ook?
Je hoort de tandwielen lekker hameren, viel me op toen ik hem rond liet gaan met geluid uit.en met de zuigerstang beschermers gaat het fout als ik die erop zet.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1080018.jpg
de raampjes boven de vuurkist zijn in de loop van de jaren '30 overbodig bevonden en als besparing op het onderhoud bij herstellingen dichtgezet.
Om de één of andere reden gaat mijn voorkeur toch naar de Philo uit... Ik vind in ieder geval de lampen minder lomp en ook de naad van de schoorsteen minder diep.Je kan er toch ook Philotrain loclantarens opzetten.
Daarnaast vind ik het (hoe heet het dingetje wat van het drijfwerk bij de cilinders vast zit aan de voetplaat), nou ja, dat dingetje dus bij Artitec echt lelijk, dat is namelijk gebogen in plaats van recht...Bedoel je de drijfstang (die van de cilinder tot de eerste aangedreven as)?
Bedoel je de drijfstang (die van de cilinder tot de eerste aangedreven as)?Ik denk dat hij de stang bedoelt die de smeerpers (op de voetplaat) aandrijft.
Ik denk dat hij de stang bedoelt die de smeerpers (op de voetplaat) aandrijft.Dat denk ik ook. Tot mijn schrik wordt deze in Railmagazine 288 wordt deze uitgescholden voor voorloophefboom. Dat is het dus niet. Die zit binnenin. De stang vanaf de kruiskop, die bij Artitec 2 haakse bochten maakt drijft inderdaad de smeerpers aan.
Wat mij opvalt is dat bij de Philo de ketel hoger is.
Als ik naar foto's en tekeningen kijk in het 3700 boek klopt die afstand bij de Philotrain wel en bij de Artitec niet.weet je dat zeker?
Maar het is echt een minimaal verschil, leuk om te weten maar niet iets om je druk om te maken (lijkt mij).
Je moet ook niet vergeten dat in een model vaak concessies gedaan moeten worden om de totaalindruk goed te krijgen.
Als wij dan op foto's ons blind gaan staren op zo'n detail waar een concessie is gedaan, dan lijkt het een fout. Als de fabrikant het precies 'goed' had gedaan, zou er mogelijk een model ontstaan waarvan wij vinden dat het niet echt op het origineel lijkt.
In dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=jGYdQ5juccs) legt de meester het zelf nog kort uit (beginnen op ongeveer 5:40).
Grtz,
Ton
Ben benieuwd naar de vergelijking met DJH/ Modelloco...
En toch hou ik daar niet van, ik wil gewoon dat een model proportioneel verkleint wordt en niet dat bepaalde kenmerken worden uitvergroot omdat dat vanaf het perron ook zo lijkt of zo. Het ligt anders dicht tegen een karaktiratuur aan.Hetzelfde geldt ook voor de kleuren.
Zo'n NS 1200 bv van Philotrain komt er met die neus dicht bij.
dit soort foutjes sluipen zo gemakkelijk in een model
En dan hebben we het nog geeneens gehad over het gewicht van zo'n trein. Hoe zwaar (of licht) zal dat in model dan moeten worden? De werkelijke massa gedeeld door 87? :-\
Foutje Artitec: de veiligheid moet iets rechts van het midden staan op de vuurkist, maar staat precies in het midden.
dat we blij moeten zijn met wat we krijgen,Dat wordt nog altijd vergeten, we krijgen geen modellen, maar we moeten er een hoop geld voor uitgeven....
Vandaag eindelijk mij 3737 met geluid mogen ophalen (y)..
Mooie loc met heel veel geluid met name het volume.
Nu even kijken hoe ik dat kan verlagen.
Wist niet dat uit een klein speakertje zoveel geluid kon komen. Moeders kreeg er bijna hoofdpijn van.
Weet een van jullie welke cv ik hiervoor moet wijzigen.
Een min puntje is de tender.
De beplating aan de bovenkant van de tender heeft aan de rechter kant netjes zijn klinknagels ed maar aan de linkerkant worden ze van voor naar achteren steeds minder zichtbaar.
Dealer gebeld dinsdag even terug. Ben benieuwd hoe dit wordt opgelost ????.
.
Vrijdag mijn 3737 bij Harlaar weer opgehaald. De mannen hebben het goed opgepakt. Bij de aflevering van de Artitec bestelling heeft Artitec meteen mijn tenderkap vervangen door een goed exemplaar. Goede service van Artitec en natuurlijk Harlaar
De aandrijfstang voor de smeerpers zit met een klein stangetje vast aan de kruiskop, maar deze zit rechts achter de kruiskop en links ervoor. Volgens mij moet deze aan beide kanten ervoor zitten. In het 3700 boek kom je verschillende aandrijvingen tegen, maar nooit met een aandrijving erachter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA220199_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA220199_Medium.jpg)
Om even in de sfeer te blijven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS700_PlatenAtlasWolters1911.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS700_PlatenAtlasWolters1911.jpg)
uit: A.J. van der Meulen & M. ten Bouwhuys, Platen-Atlas voor de vaderlandsche geschiedenis ten dienste van het gymnasiaal en middelbaar onderwijs, kweekscholen en normaallessen, Groningen, Wolters, 1911
En verder hoop ik dat artitec snel verder gaat met uitleveren, want de mijne zijn nog steeds niet binnen.
Hoorde vanmorgen van de Artitecdirectie dat de grasgroene 700-erden hun vliegreis naar Europa zijn begonnen.Even zeuren ;), je bedoelt toch appelgroen?
Hoorde vanmorgen van de Artitecdirectie dat de grasgroene 700-erden hun vliegreis naar Europa zijn begonnen. Nog heel even wachten dus Sander, net als ik!
Groet Jaap
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA220200_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA220200_Medium.jpg)
Dit bedoelde ik dus met de scheve nummerplaat. Als deze met houtlijm vastzit, is die er zo af te wippen en weer goed te zetten. Ik zal eens contact opnemen met mijn leverancier.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA220199_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA220199_Medium.jpg)
De aandrijfstang voor de smeerpers zit met een klein stangetje vast aan de kruiskop, maar deze zit rechts achter de kruiskop en links ervoor. Volgens mij moet deze aan beide kanten ervoor zitten. In het 3700 boek kom je verschillende aandrijvingen tegen, maar nooit met een aandrijving erachter.
En vooral moet eerst deze 3700 serie eerst eens goed verkocht worden.Ze zullen het niet bekend maken, maar hoe goed verkoopt die 3700 nou eigenlijk?
Sinds vandaag heb ik ook de 3707 in mijn bezit. Toen ik een Kadee-koppeling in de schacht aan de tender wilde prikken viel me op dat de koppeling wel erg dicht tegen de tender aan zat. Ik zal er dus eentje moeten hebben met lange boom. Heeft iemand trouwens al ervaring met de 3700 en Kadee-koppelingen?Wel raar dat lok en al gesmeerd is en een wat kromme drijfstang heeft.
Mvgr Jan Wiebrand
Jammer dat Artitec nooit eens de fabricage laat zien, er komt volgens mij behoorlijk wat handwerk bij kijken?Hebben ze wel geprobeerd, iets met een machinst en een stoker ofzo 8)
Het is inderdaad wat raar, maar ik hoorde van de winkelier dat smeren door Artitec zelf al gedaan was. Ik heb hem daarna wel zelf ingereden. Ik heb wel met de aankoop een flesje Fleischmann-olie gekocht dus ik kan het hele ding zelf eventueel nog smeren.Lijkt me niet logisch, dan ga je er vanuit dat elke lok bij artitec gesmeerd zou moeten worden en uit de doos gehaald en weer ingepakt.
Mvgr Jan Wiebrand
In mijn loc zat overigens wel her en der olie dit i.t.t. de verhalen dat er nergens olie zit.
Ten einde raad heb ik zomaar iets geprobeerd. Beide assen gedemonteerd en met behulp van een bankschroefje
en een buisje de afstand tussen de wielen 0,5 mm kleiner gemaakt. Dit gaf geen resultaat.
Is ook logisch want de speling wordt alleen maar groter. Toen een van de wielen van de assen getrokken en weer op de
as gedrukt zodat de afstand tussen de wielen 0,5 mm groter wordt.
Ik ben nu helemaal heppie met m'n 3720.
heeft iemand al eens gekeken/geluisterd of in de versie met tenderbel het geluid van de bel er ook bij zit?
gr Jan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1029_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1029_2.jpg) | (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1024_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1024_3.jpg) | |
Zijde van de machinist. | Zijde van de leerlingmachinist. | |
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1027_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1027_5.jpg) | (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1028_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1028_3.jpg) | |
Met de ketel voor. | Met de tender voor. | |
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1043.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1043.jpg) | (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1033_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1033_2.jpg) | |
Rechtsvoor. | Linksvoor. |
de SS pre TNT bak is ook nieuw
Daar moest inderdaad eens iets aan gedaan worden ;)
Maar een loc en een bagagewagen is nog een beetje weinig. Hoewel dat verdacht makkelijk op te lossen is, gewoon een paar fleischmann teak-Mitropabakken enzo. Oud-Hollands was nog nooit zo makkelijk ;D
En dan nog een vraag: heeft iemand een lijst met welke geluiden onder welke knop zitten? Ik zoek me mottig in die kakofonie van geluiden.
Helaas heeft de pret niet lang mogen duren, want inmiddels is de eerste storing een feit: het linker frontsein begon steeds zachter te branden om daarna helemaal te doven en daarna af en toe nog eens op te flikkeren. Ben ik de enige?
OK,das mettertijd mischien wel leuk.
Thanx!!
Neem even contact op met artitec, ze kunnen je helpen.
Dat zou via een foefje wat ik even kwijt ben op te lossen zijn.
Na ruim 100 pagina's SS700/NS3700 heb ik nog niemand gezien die de zaag in z'n Artitec lok gezet heeft om er een 6100 van te maken ;D... Wie durft?Van een 3700 maak je niet zomaar een 6100. Daar is wat meer voor nodig dan een zaag. Een 6100 heeft misschien dezelfde wieldiameter van de aandrijfwielen en dezelfde ketel, maar dan heb je het ongeveer gehad. Er wordt hier wel vaker makkelijk gedacht over het verbouwen van een 3700 naar een 4600 of 6100.
Er zijn er een paar die ik wil terugschroeven, met name de sis die geproduceerd wordt als de loc begint te rijdenGer,
Funktie | betekenis | CV |
F0 | Frontlicht, aan bij vooruit rijden | geen |
F1 | Geluid aan/uit | 259+267 |
F2 | Stoomfluit | 275 |
F3 | Cylinders uitblazen | 323 |
F4 | Kolen scheppen + vuurkist open | 291 |
F5 | Injektor | 411 |
F6 | Rangeersnelheid, vertraging uit | - |
F7 | Vertreksignaal | 283 |
F8 | Luchtpomp | 299 |
F9 | Piepen in de bochten aan/uit | - |
F10 | Conducteursfluit | 331 |
F11 | Koppeling | 315 |
F12 | Zanden | 339 |
F13 | Remmen vast | 355 |
F14 | Waterpomp | 419 |
F15 | Kort fluitsignaal | 379 |
F16 | Veiligheid | 347 |
F17 | Raillassen aan/uit | - |
F18 | Afblazen | 363 |
Philotrain NS coupé wagens kom ik niet verder dan een bagagewagenen een C10.
bij de buren wordt gesproken over vervangen van de slipbandjes door exemplaren van marklin.
Heeft iemand zijn SS700 / NS3700 al een beetje gepimpt? In de vorm van sluitlantaarns er op, Top sein voor op er op, met of zonder ledje er in.
En is het geluid identiek aan de soundlok versie?Over levertijd kan ik niks zeggen, hoewel ik wel weet dat ze op voorraad zijn bij Artitec.
En de laatste vraag: is het inprikken rijden? Of moeten er nog cv's ingesteld worden buiten het loc adres aanpassen?
Achteraf bleek de schroef in de tender gevallen te zijn. Die kwam dus weer te voorschijn. Toen was het probleem voorbij.
Andre
Ik heb ook een nare ervaring. met Artitec gehad. Ik raakte vanwege de smeerbeurt door Artitec aanbevolen een schroefje kwijt van de tender. Na een belletje met Artitec kreeg ik een onvriendelijke vrouw aan de lijn die vond dat ik de zoveelste was die onderdelen kwijt was en nieuwe wilde hebben. Na drie weken had nog geen nieuwe schroefjes ontvangen terwijl dit wel beloofd was. Achteraf bleek de schroef in de tender gevallen te zijn. Die kwam dus weer te voorschijn. Toen was mijn probleem voorbij.Ik denk dat die mevrouw gewoon WIST dat jij dat schroefje in de tender had laten vallen en dat jij niet goed had gekeken en daar gewoon een beetje gepikeerd over was... Sommige problemen lossen zich vanzelf op. ;)
Andre
Over 3 dagen is het de eerste verjaardag van dit draadje. #Hieperdepiephoera.
113800 kliks en 1770 antwoorden..... :o
Ik hoop niet dat dit draadje ook de 100 jaar haalt. ;)
... Wat betreft de wielen van de tender, moet de loc opsturen (zoals ik al dacht). Baal er wel van...
Ik ook inderdaad... Maar ik betwijfel of die komt.
Ik nog geen narigheid gehad alles lekker OK.
Je kan zelf een fantasiemodel ervan maken, even je 3700 zelf overspuiten ;D
Je kan er natuurlijk ook de buitenste cilinders van af slopen. Dan heb je ongeveer een Blauwe Brabander. En die waren idd blauw. ;D :-X
Groet, Erik.
De foto die ik heb geplaatst over de blauwe brabander is geen foto van een kalender of boek maar komt uit een losbladig verzamelmap in de 70er en begin 80er jaren uitgegeven door de uitgever Scheltema uit Sneek.Als ik mij niet sterk vergis, heb ik twee complete sets dus zou ik er een kunnen afstaan.
Deze uitgever bestaat niet meer.
De verzamelmap bestond uit 4 delen en de eerste 2 delen met verzamelmap heb ik ooit gekocht in 1984, was toen een hebbe dingetje maar ben nu zo blij dat ik dat toen aan geschaft heb, ik wou dat ik de delen 3 en 4 ook nog kon vinden en dat is tot nu toe niet gelukt.
Ze heten in het Nederlands vertaald cylinderstang bescherm hulzen.
Helaas heeft de pret niet lang mogen duren, want inmiddels is de eerste storing een feit: het linker frontsein begon steeds zachter te branden om daarna helemaal te doven en daarna af en toe nog eens op te flikkeren. Ben ik de enige?
waarom heeft een 3700 eigenlijk maar 4 slagen? het is toch een viercilinder. of heeft dat met hoge-lage druk systemen te maken??
De 3700-en (en 39/6300-en) hebben een cilinderverdeling waarbij de binnenkrukken onder een hoek van 90 graden t.o.v. van elkaar staan (dus 4 slagen per omwenteling) en de binnen-buiten cilinder per kant onder 180 graden t.o.v. van elkaar staan (dus de slagen van deze cilinders lopen anti-parallel, maar gelijk). Vandaar dat een dergelijke viercilinder net als een twee cilinder klinkt.
De 3700-en (en 39/6300-en) hebben een cilinderverdeling waarbij de binnenkrukken onder een hoek van 90 graden t.o.v. van elkaar staan (dus 4 slagen per omwenteling) en de binnen-buiten cilinder per kant onder 180 graden t.o.v. van elkaar staan (dus de slagen van deze cilinders lopen anti-parallel, maar gelijk). Vandaar dat een dergelijke viercilinder net als een twee cilinder klinkt.
Maar als ik opnames van 3700'den hoor, klinkt het toch beduidend anders dan bijvoorbeeld een 52'er. Of ligt dat aan mij?
Nog even afgezien van het feit dat een 52-er een twee cilinder is volgens mij (maar zo goed ken ik mijn Duitse klassiekers niet :-[ )
De 3700-en (en 39/6300-en) hebben een cilinderverdeling waarbij de binnenkrukken onder een hoek van 90 graden t.o.v. van elkaar staan (dus 4 slagen per omwenteling) en de binnen-buiten cilinder per kant onder 180 graden t.o.v. van elkaar staan (dus de slagen van deze cilinders lopen anti-parallel, maar gelijk). Vandaar dat een dergelijke viercilinder net als een twee cilinder klinkt.
..........Die 3737 ziet er uit als een grasgroene versie, die hoort geen beugel en geen opstaande rand te hebben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0050_4.jpg)
Dit is de NS 3700
Van de SS 700 heb ik nog geen foto gemaakt stom eigenlijk.
waarom dan niet bij elk type een opstaand randje ?
evenals de 4300 en 5000 (Austerity). De 4000 en 4700 (Zweden) hadden een gesloten machinistenhuis
Grtz,
Ton
Pagina 138 in 'stoomtractie' van Van Poll laat een heel duidelijke opstaande rand zien bij een 4000. Toch apart, bij een loc met een gesloten machinstenhuis. Ben benieuwd naar de gedachte erachter.
Op verzoek hier de tabel voor het aanpassen van de volumes van de verschillende geluiden van de 3700
Naast het algemene volume (cv=63), waarmee je alle geluiden tegelijk harder of zachter kunt zetten, bestaat er ook de mogelijkheid de geluiden per funktie van volume te veranderen. Voor de meeste geluidsfunkties heb ik hierbij de CV's aangegeven welke je kunt aanpassen in waarde. Standaard staan de meesten op 128, je kunt ze aanpassen tussen de waarden 0 en 128. Vergeet niet voor je gaat programmeren de CV32 op 1 te zetten.
Funktie betekenis CV F0 Frontlicht, aan bij vooruit rijden geen F1 Geluid aan/uit 259+267 F2 Stoomfluit 275 F3 Cylinders uitblazen 323 F4 Kolen scheppen + vuurkist open 291 F5 Injektor 411 F6 Rangeersnelheid, vertraging uit - F7 Vertreksignaal 283 F8 Luchtpomp 299 F9 Piepen in de bochten aan/uit - F10 Conducteursfluit 331 F11 Koppeling 315 F12 Zanden 339 F13 Remmen vast 355 F14 Waterpomp 419 F15 Kort fluitsignaal 379 F16 Veiligheid 347 F17 Raillassen aan/uit - F18 Afblazen 363
succes ermee
dirkjan
Een brandende vuurkist lijkt me niet handig bij een kunststof model.......
Zijn ze dan overgestapt op kunststof? Ik maar denken dat 'ie van metaal was... ;)aj, die heb ik dan netjes gemist..... :(
- Peter
Ben benieuwd of als ATT de NS3779 met austerity tender uit gaat brengen men
de ketel aanpast met een andere veiligheid.
Op deze lok was in 1946 ketel K3817 geplaatst en die had een Ackermann veiligheid.
De austerity-tender kwam er april 1950 achter en ketel K3817 bleef op de lok tot
dat deze buiten dienst is gesteld.
Groet
Jeff
Twee mooie na-oorlogse uitvoeringen van deze serie.
Weet iemand wat de basis is van de rode aspotten van de tender? Ik kan het zo snel niet terug vinden in dit draadje, als het al besproken is.Ik had me dat ook al eens afgevraagd ;D Bij de SS zelfs alle aspotten wit :o
Volgens Vervlogen stoom is het:Kapitein Kniesoor gaat even uit z'n hoofd praten dus belooft geen 100% juistheid.
H - Grote herstelling - afhankelijk van het aantal kilometers
P - Persen - de 4 jaars ketelkeuring
K - 7 jaars ketelkeuring
S - Schilderen
De grote herstelling werd vaak zo geregeld dat het samenvalt met een ketelkeuring.
Het is me ook opgevallen dat soms de datum van de P ontbreekt. Vermoedelijk omdat de loc recent een 7 jaars keuring heeft gehad, en dus nog geen 4 jaars keuring heeft gehad.
Weet iemand wat de basis is van de rode aspotten van de tender? Ik kan het zo snel niet terug vinden in dit draadje, als het al besproken is.Geen idee. Nooit tegen gekomen
En op welk gaatje zit de tender?Het buitenste, dus kan nog een millimeter korter, maar op een emplacement gebruik je waarschijnlijk
Het is dus kiele-kiele, maar draaien gaat net denk ik.... ?Houd er wel rekening mee dat de flenzen ook langs de rails van het "wal"-deel moeten gaan.
Tja, en dan wil je nog een keer een 4 as tender of een 3900 of 6300 ???Ik snap je punt; maar een 6300 gaat gewoon passen (is korter dan de 3700) en een 4-tender 3700 of een 3900
In deze post (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34954.msg604576.html#msg604576) staat je antwoord.
maar het minste of geringste oneffenheidje in mijn klimspiraal en hij springt er uit.
Ik heb vandaag een 3737 gehaald, maar ik heb hem maar weer terug gebracht naar de winkel. bij het minste of geringste ontspoorde de loc, waar al mijn andere locs prima overheen denderen. de voorste assen vlogen zo uit de rails met die lage wielflenzen. ook vond ik de trekkracht in mijn klimspiraal niet goed. de loc kreeg zijn vermogen niet op het spoor. wel jammer, want ik vind het een vreselijk mooi model!Mijn Artitec model van de NS3737 ontspoorde in het verleden continue op mijn Roco Geoline wissels.
Ik heb de update van artitec toegepast en dan gaat het beter. Ik moet alleen nog even naar de profi wissels kijken.
Ik heb vandaag een 3737 gehaald, maar ik heb hem maar weer terug gebracht naar de winkel. bij het minste of geringste ontspoorde de loc, waar al mijn andere locs prima overheen denderen. de voorste assen vlogen zo uit de rails met die lage wielflenzen. ook vond ik de trekkracht in mijn klimspiraal niet goed. de loc kreeg zijn vermogen niet op het spoor. wel jammer, want ik vind het een vreselijk mooi model!
en het weekend erop heb je DE beurs in Utrech
Ik snap het ook niet, de mijne trekt maximaal zo'n 14 4 assers door bogen en over een lichte helling. Ik moet dan wel met beleid optrekken.Isseheelsimpel ........ Dat was met een dergelijke trein met een echte 1:1 3700 ook zo. Je hebt dus gewoon een natuurgetrouwd functionerend model gekocht.
Ja zo is dat.
Volgens mij waren de 100 stuks die na de oorlog nog over waren
geen van alle echt het zelfde.
Zit er zelf aan te denken om een artitec om te bouwen naar een lok
met ackermann veilgheid en exhaust-injecteur in naoorlogse uitvoering.
De 6 ketels met ackermann stonden toen al lang op andere lokomotieven.
Volgens mij was dat alleen bij de 3759 mogelijk tussen 1952 en 1954.
Dan ga ik wel van de gegeven in het boek uit.
maar in model is natuurlijk alles mogelijk.
Houd wel altijd de smering in de gaten zou ik zeggen.
Polijsten van de lantaarns lijkt me erg moeilijk. het is klein spul en met veel oneffenheden. En er is een dikke kans dat de lantaarns gewoon zamac zijn. Lantaarns 'even' vervangen door messing exemplaren is ook lastig door de ingebouwde LED verlichting. Ik moet ook nog een derde lantaarn voorzien van LED en deze er op zetten. Ik heb niet voor niks de museum versie.
De lantaarns zijn van zeer hard gietmessing.
Tot mijn verbazing bleek de veiligheid ook daadwerkelijk van messing te wezen! Ben best benieuwd naar de reden om deze te spuiten. Wellicht doordat de dombekleding helaas toch gewoon van zamac was en er anders een verschil zou ontstaan.Is de dom van Artitec ook van messing of niet? Anders kun je natuurlijk ook de Artitec dom polijsten. Ik vind de lok er wel van opknappen.
Kan zijn dat de productiekosten (evt incl. polijsten) het model zinloos duur zouden maken, maar het verschil is wel aanzienlijk en het model klopt / smoelt er domweg beter door
De 3700 is ontwikkeld voor boogstralen van R=420mm of hoger. Uit testen is echter gebleken dat Bogen R=356,5 mm (Fleischmann, Roco R2-358mm, Märklin/Trix R1-360mm) in veel gevallen ook haalbaar zijn, mits de rails goed gelegd zijn en geen gebogen wissels zijn toegepast.
De 3700 is ontwikkeld voor boogstralen van R=420mm of hoger.dan kan het dus.
Cristal Clear is ook een mooi spulletje om ze vast te zetten.Ik zou Kristal Klear gebruiken.
Contact opnemen met MTE dan, ze hebben goede service.
Je zou voor alle zekerheid de decoder nog in een andere loc kunnen proberen, maar let op, deze mag geen oude luidspreker hebben voor LokSound 3(.5).
@Jan-Peter deze heeft een 8-polige interface sacht ik, geen 21-polige MTC interface.
Mvg,
Robert
Ja de nieuwe versie van Artitec, 5.0
Wat Robert bedoelt zijn de genoemde locomotieven in de post ervoor. Dus niet de 3700.
Heb MTE inmiddels even gemaild, eens kijken wat er uit komt.
Mijn zoontje al teleurgesteld dat er nog geen geluid is