Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 16:46:28
Halling aandrijvingen door MOVisser
Vandaag om 16:45:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 16:40:46
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:40:12
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:34:01
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:38
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
  

Auteur Topic: Artitec SS700/NS3700  (gelezen 484529 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1860 Gepost op: 12 June 2012, 19:03:08 »
Waarschijnlijk gedaan omdat het tóch meer hinder veroorzaakte dan bij andere series?

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1861 Gepost op: 12 June 2012, 19:39:55 »
Of omdat ze later slechtere kwaliteit kolen verstookten?

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1862 Gepost op: 12 June 2012, 19:47:23 »
waarom dan niet bij elk type een opstaand randje ?

Een vlugge blik in het 2100 boek leert dat die het ook hadden ;). Net als de 3900 en de 3600 toen ze een 3700 ketel en machinistenhuis gekregen hadden. De 1700 hadden ze in ieder geval niet wat ik zo snel bladerend kom zien.

Ik gok zomaar dat de 6100 en 6300 ze niet hadden 8)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1863 Gepost op: 12 June 2012, 19:50:19 »
Nee, dat waren tenderloks. Die hadden dat niet omdat het machinstenhuis aan de achterkant dicht was. Daar zat immers de kolenbunker.
Met groet,

Ger.

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1864 Gepost op: 12 June 2012, 19:51:21 »
hook, line and sinker.

 ;)
« Laatst bewerkt op: 12 June 2012, 19:53:38 door guest7823 »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2603
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1865 Gepost op: 12 June 2012, 19:53:36 »
@ Herwim,

Toen ze dit eind jaren 1930 hadden verzonnen, is bij de 3700 en de 3900 die rand erop gezet; bij de 2100 ook.
De 1700 had van zichzelf al een ver naar achter uitstekende kap op het machinistenhuis, evenals de 4300 en 5000 (Austerity). De 4000 en 4700 (Zweden) hadden een gesloten machinistenhuis, net als de tenderlocs 6000, 6100, 6200 en 6300.
Welke series waren vanaf eind jaren 1930 nog meer de moeite waard om zo'n klep op te zetten?

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 12 June 2012, 20:05:52 door TonM »

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1866 Gepost op: 12 June 2012, 19:54:52 »
Grote en kleine jeep? Alleen heb ik daar niet al te veel foto's van staan in de kast

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1867 Gepost op: 12 June 2012, 20:01:20 »

De 3500II heeft ook deze voorzieningen gehad.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1868 Gepost op: 12 June 2012, 20:03:49 »
evenals de 4300 en 5000 (Austerity). De 4000 en 4700 (Zweden) hadden een gesloten machinistenhuis
Grtz,
Ton

Even snel door "Stoomtractie" van van Poll bladeren doet mij vermoeden dat de 4000 en 4700 ook een lip op het machinistenhuis hadden (blz 62, 63, 218, 224). De beide Jeeps lijken het inderdaad zonder gedaan te hebben.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2603
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1869 Gepost op: 12 June 2012, 20:10:36 »
Paul,

Je hebt gelijk. Een paar foto's bekeken: Tot en met 1948 zonder; vanaf 1949 met lip.

Grtz,
Ton

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1870 Gepost op: 13 June 2012, 08:43:35 »
Pagina 138 in 'stoomtractie' van Van Poll laat een heel duidelijke opstaande rand zien bij een 4000. Toch apart, bij een loc met een gesloten machinstenhuis. Ben benieuwd naar de gedachte erachter.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5588
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1871 Gepost op: 13 June 2012, 09:02:28 »
In dat boek en in Waldorp ook bij een aantal 4700-en te zien.
Groet, Frank

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1872 Gepost op: 13 June 2012, 09:50:44 »
Pagina 138 in 'stoomtractie' van Van Poll laat een heel duidelijke opstaande rand zien bij een 4000. Toch apart, bij een loc met een gesloten machinstenhuis. Ben benieuwd naar de gedachte erachter.

Indien je, door de vorm van het machinistenhuis, een beetje onderdruk krijgt in het huis tijdens het rijden zuig je al het kolenstof vanuit de tender je machinistenhuis in (been there, done that, got the T-shirt). Mogelijkerwijs veranderde de lip achterop de luchtstroming dusdanig dat de onderdruk minder werd, waardoor ook het binnendringen van stof minder werd.

Hoewel ik gekscherend gezegd heb dat de 6100 en 6300 geen lip hadden staat me wel bij dat ook bij tenderloc's er soms maatregelen werden genomen om binnenwaaiend stof te voorkomen.

Bij de SHM gebruiken we inmiddels goed gezeefde kolen en dat scheelt een boel stof, maar als je foto's uit de NS stoomtijd bekijkt kan je niet meer dan erge medelijden / bewondering (om er toch me te kunnen stoken) hebben voor datgene waar die mannen mee moesten werken. Rondvliegend stof zal daar een serieus probleem bij geweest zijn en alles om dat te verminderen zal welkom zijn geweest

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1873 Gepost op: 25 June 2012, 18:56:45 »
Blz. 151 Vervlogen Stoom.
Noemen ze het dan ook een "antistuifrand" ,citaat; die moest de luchtstroom naar boven leiden, waardoor het stuiven van de kolen op de tender werd tegengegaan.
De eerste 3700 werd daar eind 1936 mee uitgerust. (De vangbeugel zat er dus al veel eerder).

Het verhaal staat onder de bekende foto (link) van een 3700 rijdend gefotografeerd vanaf de tender naar het machinistenhuis en het valt me nu pas op uit hoeveel plak, knip en tekenwerk de foto is samengesteld, je ziet zelfs rechtsboven op de kolen nog broekspijpen van iemand die op de foto stond waaruit de kolenberg is geknipt.
De haken op de tender (met witte binnenzijde) zijn er nogal knullig ingetekend en het interieur ziet er ook iets bijgetekend uit.

Ik vermoed dat deze foto van dezelfde sessie is maar dan zonder plak en knipwerk.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 25 June 2012, 19:12:58 door prutser »

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3532
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1874 Gepost op: 23 July 2012, 15:43:12 »
Hoi,

Afgelopen dagen ben ik aan het brainstromen geweest over de 4 as tender van de 3700.
Ik ergerde mij behoorlijk aan het slepende geluid van de assen wanneer ze bijna geen asdruk
hebben en worden tegengehouden door de stroomafnemer.

Ik heb van alles geprobeerd, eerst de slepers bijgesteld maar dit gaat ook zover en niet verder.
Voor je het weer staat ze overal stil en wordt het probleem alleen maar erger.
Uiteindelijk, nieuwe slepers gemaakt van fosforbrons 0,3mm dat was dunner dan het materiaal
door artitec gebruikt, maar ook dit gaf niet het gewenste effect....
Daarna nog eens een paar plakjes lood in de tender geplakt, dit scheelde al wel maar gaf nog geen
voldoende effect.

Dus, wat nu want ik wil de loc graag gebruiken op de baan maar niet op deze manier.

Nu, ik heb de garantie toch al geschonden dus wat maakt het nog uit, de tender uitelkaar en eens kijken
wat er te halen valt, juist compensatie! de binnenste 2 assen lenen zich daar goed voor, en er zit voldoende
vleesch in de scheenplaten.
Asjes opgemeten, precies 2mm en die freesjes heb ik wel dus in de freesbank die handel en de openingen
naar boven en onder respectievelijk 1 á 2 mm uitgefreesd.
Hierna moest er iets van vering bedacht worden, ditmaal wel met fosforbrons een setje veertjes gemaakt
welke op de as drukken zodat deze altijd op het spoor wordt gedrukt en wanneer gewenst kan veren.

Alles weer samengebouwd en het eurekamoment was daar want het rolt geweldig!

Ik heb nog een zelfde tender en die ga ik binnenkort aanpakken, hiervan maak ik een uitgebreid verslag
zodat de knutselaars onder ons het ook zelf kunnen aanpakken, het is zeker de moeite waard.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5