Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 18:59:56
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 18:30:35
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 18:28:46
Welke winkel voert deze merken? door bellejt
Vandaag om 18:18:52
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:01:19
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 17:53:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:45:39
LIMA IRM Cardanassen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:35:51
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:34:57
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
Vandaag om 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
  

Auteur Topic: xTreme keerlus  (gelezen 21685 keer)

MichaelArends

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Railrunners Groningen
    • Website Modelspoor Club Stad Groningen
Re:xTreme keerlus
« Reactie #15 Gepost op: 15 December 2010, 23:26:00 »
Heeft de extreme keerlus niet al een ingebouwde stroom detectie (ja/nee melding).. Lijkt alof je dus een "stuur" uitgang naar een stroom detectie ingang stuurt. Volgens mij moet je dan bv  BMD16N decoder hebben om dit te ontvangen. De decoder detecteerd of er stroom is ja/nee en dus niet of er een stroomverbruiker is.

vr gr Michael

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re:xTreme keerlus
« Reactie #16 Gepost op: 16 December 2010, 07:58:55 »

die 7e van links moet je wel aansluiten.

Wat de stroommelders van de xtreme keerlus doen is niets anders dan een bezetmelding 'simuleren' op een andere bezetmelder.

vrij vertaald: als 1 van de sectie van de xtreme keerlus bezet is, dan zorgt de xtreme keerlus module er voor dat er een weerstandstandswaarde te meten is tussen de 7e aansluiting van links en de voor de sectie verantwoordelijke bezetmelduitgang van de xtreme keerlus.

Die weerstandswaarde is voor de bezetmelder het teken dat er stroomloopt en dus is de sectie bezet.

Waarom heeft men dit gedaan? De bezetmelders buiten de keerlus meten stroom ten opzichte van een vaste rail, bij gebruik van een keerlus modules worden de railaansluitingen tijdens het rijden door de keerlus gewisseld. Dus dan krijg je de situatie dat de je ten opzichte van dezelfde rails zou gaan meten, en dan werkt een bezetmelding niet.

De extreme keerlus heeft z'n eigen bezetmelders die onafhankelijk van de polariteit van de keerlus werken en die bezetsignalen via optocouplers doorgeven aan een aangesloten bezetmelder.

Ik heb nog geen schema's van een extreme keerlus module gezien, functioneel is e.e.a. te vergelijken met het volgende schema:

http://wiki.rocrail.net/lib/exe/fetch.php?id=mgv102-en&cache=cache&media=mgv:hardware:mgv102sch.pdf

http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mgv102-en

groet,
Guus
OpenDCC fan

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:xTreme keerlus
« Reactie #17 Gepost op: 16 December 2010, 09:41:43 »
Citaat
die 7e van links moet je wel aansluiten.

Ik vermoedde al zoiets. De 7e en de 12e aansluiting ga ik dus doorverbinden.
Herintreder sinds 2010

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6758
Re:xTreme keerlus
« Reactie #18 Gepost op: 02 January 2012, 08:17:32 »
Goedemorgen,

Vooreerst de beste wensen voor 2012!

Toch nog wat vragen m.b.t. de toepassing van de schakeling al was het maar om te checken of ik het begrijp. ;)

1) Ik rij alléén van links naar rechts.



Zoals ik het begrijp zorgt E voor (eventueel) ompolen zodat de trein kan doorrijden naar D. B zorgt voor het ompolen van D, C1 en B. De langste trein moet in C1 passen. In mijn geval heeft sectie A geen nut en kan vervallen.
De 3 bezetmeldingen zijn afgeleid van D, C1 en B, B fungeert als stopmelder.

Klopt dit verhaal?

2) De 3 bezetmeldingen vanuit de schakeling gaan die naar een S88N of naar een S88n-SD, dat is me niet duidelijk. Ik lees 2 tegenstrijdige verhalen.

Gr, Ben.



Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xTreme keerlus
« Reactie #19 Gepost op: 02 January 2012, 20:48:46 »
Hoi,

Same to you ;)

Als je alleen van links naar rechts rijdt, kun je idd zowel D als A laten vervallen.

C1 loopt dan door tot E en Rood tot aan C2.

Je kunt E dan gebruiken als inrijmlder, C1 als gedetecteerd baanvak en B als stopmelder.


Volgens mij na die op beiden, zowel s88N als s88n-SD.
( als het niet zo is krijg ik wel heel snel een mailtje ;) )

Grtzz,

Karst

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6758
Re:xTreme keerlus
« Reactie #20 Gepost op: 02 January 2012, 21:09:43 »
Dank je wel. (y)

Gr, Ben.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xTreme keerlus
« Reactie #21 Gepost op: 02 January 2012, 21:14:48 »
AJB ;D

Citaat van: Karst Drenth
Volgens mij kan die op beiden, zowel s88N als s88n-SD.
( als het niet zo is krijg ik wel heel snel een mailtje ;) )

Inmiddels bevestigd ;) thnx Wim  (y)

Grtzz,

Karst

P.S. Toch is het advies om wel beide richtingen aan te sluiten. Mocht het zo zijn, dat er toch ( per ongeluk ) 'tegen de richting in' gereden wordt, schakeld de eXtreme wel, maar branden de contacten van het relais in !!
« Laatst bewerkt op: 02 January 2012, 21:17:46 door Karst Drenth »

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6758
Re:xTreme keerlus
« Reactie #22 Gepost op: 02 January 2012, 21:50:31 »
Ah, goeie tip, daar had ik niet aan gedacht. :)

Gr, Ben.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xTreme keerlus
« Reactie #23 Gepost op: 02 January 2012, 21:56:48 »
Mede namens Wim: AJB :)

Grtzz,

Karst

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:xTreme keerlus
« Reactie #24 Gepost op: 24 March 2013, 00:27:20 »
Zit nu zelf te stoeien met de aansluiting van deze keerlusmodule.

Moeten de secties A, B, D en E zo lang als een loc zijn, of kunnen ze voor de melding ook zelfs korter zijn?

Vroeg ik me af.
met de groeten van Maarten

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xTreme keerlus
« Reactie #25 Gepost op: 24 March 2013, 00:34:22 »
Mag ook korter zijn, zolang ze maar een betrouwbare melding geven

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:xTreme keerlus
« Reactie #26 Gepost op: 24 March 2013, 00:40:43 »
ok, tx voor het snelle antwoord  (y)
met de groeten van Maarten

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xTreme keerlus
« Reactie #27 Gepost op: 24 March 2013, 00:44:39 »
Dus de stukken voor A en E op een diodeschakeling aansluiten ( of een normale bezetmelder )

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:xTreme keerlus
« Reactie #28 Gepost op: 24 March 2013, 00:53:45 »
eh, dacht ik het beetje te snappen...

A en E worden toch gewoon op de xTreme module aangesloten?
met de groeten van Maarten

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xTreme keerlus
« Reactie #29 Gepost op: 24 March 2013, 00:55:27 »
Ja,

Maar het stuk voordat je A of E inrijdt ( dus buiten de lus ) bedoelde ik ;)