Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 21:49:23
digitaal veranderd in 15 jaar door henk
Vandaag om 21:34:59
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
Vandaag om 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:40:08
Sikje 225 door timtrein
Vandaag om 19:36:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
  

Auteur Topic: xTreme keerlus  (gelezen 21475 keer)

MichaelArends

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Railrunners Groningen
    • Website Modelspoor Club Stad Groningen
Re:xTreme keerlus
« Reactie #15 Gepost op: 15 December 2010, 23:26:00 »
Heeft de extreme keerlus niet al een ingebouwde stroom detectie (ja/nee melding).. Lijkt alof je dus een "stuur" uitgang naar een stroom detectie ingang stuurt. Volgens mij moet je dan bv  BMD16N decoder hebben om dit te ontvangen. De decoder detecteerd of er stroom is ja/nee en dus niet of er een stroomverbruiker is.

vr gr Michael

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re:xTreme keerlus
« Reactie #16 Gepost op: 16 December 2010, 07:58:55 »

die 7e van links moet je wel aansluiten.

Wat de stroommelders van de xtreme keerlus doen is niets anders dan een bezetmelding 'simuleren' op een andere bezetmelder.

vrij vertaald: als 1 van de sectie van de xtreme keerlus bezet is, dan zorgt de xtreme keerlus module er voor dat er een weerstandstandswaarde te meten is tussen de 7e aansluiting van links en de voor de sectie verantwoordelijke bezetmelduitgang van de xtreme keerlus.

Die weerstandswaarde is voor de bezetmelder het teken dat er stroomloopt en dus is de sectie bezet.

Waarom heeft men dit gedaan? De bezetmelders buiten de keerlus meten stroom ten opzichte van een vaste rail, bij gebruik van een keerlus modules worden de railaansluitingen tijdens het rijden door de keerlus gewisseld. Dus dan krijg je de situatie dat de je ten opzichte van dezelfde rails zou gaan meten, en dan werkt een bezetmelding niet.

De extreme keerlus heeft z'n eigen bezetmelders die onafhankelijk van de polariteit van de keerlus werken en die bezetsignalen via optocouplers doorgeven aan een aangesloten bezetmelder.

Ik heb nog geen schema's van een extreme keerlus module gezien, functioneel is e.e.a. te vergelijken met het volgende schema:

http://wiki.rocrail.net/lib/exe/fetch.php?id=mgv102-en&cache=cache&media=mgv:hardware:mgv102sch.pdf

http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mgv102-en

groet,
Guus
OpenDCC fan

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:xTreme keerlus
« Reactie #17 Gepost op: 16 December 2010, 09:41:43 »
Citaat
die 7e van links moet je wel aansluiten.

Ik vermoedde al zoiets. De 7e en de 12e aansluiting ga ik dus doorverbinden.
Herintreder sinds 2010

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6683
Re:xTreme keerlus
« Reactie #18 Gepost op: 02 January 2012, 08:17:32 »
Goedemorgen,

Vooreerst de beste wensen voor 2012!

Toch nog wat vragen m.b.t. de toepassing van de schakeling al was het maar om te checken of ik het begrijp. ;)

1) Ik rij alléén van links naar rechts.



Zoals ik het begrijp zorgt E voor (eventueel) ompolen zodat de trein kan doorrijden naar D. B zorgt voor het ompolen van D, C1 en B. De langste trein moet in C1 passen. In mijn geval heeft sectie A geen nut en kan vervallen.
De 3 bezetmeldingen zijn afgeleid van D, C1 en B, B fungeert als stopmelder.

Klopt dit verhaal?

2) De 3 bezetmeldingen vanuit de schakeling gaan die naar een S88N of naar een S88n-SD, dat is me niet duidelijk. Ik lees 2 tegenstrijdige verhalen.

Gr, Ben.



Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xTreme keerlus
« Reactie #19 Gepost op: 02 January 2012, 20:48:46 »
Hoi,

Same to you ;)

Als je alleen van links naar rechts rijdt, kun je idd zowel D als A laten vervallen.

C1 loopt dan door tot E en Rood tot aan C2.

Je kunt E dan gebruiken als inrijmlder, C1 als gedetecteerd baanvak en B als stopmelder.


Volgens mij na die op beiden, zowel s88N als s88n-SD.
( als het niet zo is krijg ik wel heel snel een mailtje ;) )

Grtzz,

Karst

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6683
Re:xTreme keerlus
« Reactie #20 Gepost op: 02 January 2012, 21:09:43 »
Dank je wel. (y)

Gr, Ben.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xTreme keerlus
« Reactie #21 Gepost op: 02 January 2012, 21:14:48 »
AJB ;D

Citaat van: Karst Drenth
Volgens mij kan die op beiden, zowel s88N als s88n-SD.
( als het niet zo is krijg ik wel heel snel een mailtje ;) )

Inmiddels bevestigd ;) thnx Wim  (y)

Grtzz,

Karst

P.S. Toch is het advies om wel beide richtingen aan te sluiten. Mocht het zo zijn, dat er toch ( per ongeluk ) 'tegen de richting in' gereden wordt, schakeld de eXtreme wel, maar branden de contacten van het relais in !!
« Laatst bewerkt op: 02 January 2012, 21:17:46 door Karst Drenth »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6683
Re:xTreme keerlus
« Reactie #22 Gepost op: 02 January 2012, 21:50:31 »
Ah, goeie tip, daar had ik niet aan gedacht. :)

Gr, Ben.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xTreme keerlus
« Reactie #23 Gepost op: 02 January 2012, 21:56:48 »
Mede namens Wim: AJB :)

Grtzz,

Karst

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:xTreme keerlus
« Reactie #24 Gepost op: 24 March 2013, 00:27:20 »
Zit nu zelf te stoeien met de aansluiting van deze keerlusmodule.

Moeten de secties A, B, D en E zo lang als een loc zijn, of kunnen ze voor de melding ook zelfs korter zijn?

Vroeg ik me af.
met de groeten van Maarten

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xTreme keerlus
« Reactie #25 Gepost op: 24 March 2013, 00:34:22 »
Mag ook korter zijn, zolang ze maar een betrouwbare melding geven

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:xTreme keerlus
« Reactie #26 Gepost op: 24 March 2013, 00:40:43 »
ok, tx voor het snelle antwoord  (y)
met de groeten van Maarten

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xTreme keerlus
« Reactie #27 Gepost op: 24 March 2013, 00:44:39 »
Dus de stukken voor A en E op een diodeschakeling aansluiten ( of een normale bezetmelder )

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:xTreme keerlus
« Reactie #28 Gepost op: 24 March 2013, 00:53:45 »
eh, dacht ik het beetje te snappen...

A en E worden toch gewoon op de xTreme module aangesloten?
met de groeten van Maarten

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xTreme keerlus
« Reactie #29 Gepost op: 24 March 2013, 00:55:27 »
Ja,

Maar het stuk voordat je A of E inrijdt ( dus buiten de lus ) bedoelde ik ;)