BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: maartens op 24 november 2010, 23:16:30
-
Beste mensen,
Op dit moment ben ik bezig de beide keerlussen die mijn baan kent in te delen in blokken om zo de xtreme keerlusmodule kunnen aansluiten.
Op zich in de toelichting van Rosoft duidelijk: http://people.zeelandnet.nl/rosoft/xTremeKeerlus.html
Het gaat me om de lengte van de secties A, B, D en E.
Deze secties mogen erg kort zijn volgens de toelichting.
Mijn vraag is echter wat een handige indeling is om de keerlus ook als baanvak (blok) te kunnen gebruiken.
In deel mijn baanvakken in in drie secties (tbv twee richtingen verkeer), waarbij de stopsecties 2 raillengtes zijn (ongeveer 40cm).
Als ik dit nu ook zo wil toepassen bij de keerlus zijn dan de secties A en E de stopsecties?
Dat zou dan betekenen dat de secties A en E ongeveer 40cm moeten worden en dat de secties B en D korter kunnen zijn (bijv. een raillengte).
Klopt mijn redenering?
-
Hoi Maarten ,
mail even Wim dan krijg je rechtsteeks een antwoord .
mvg Sjaak
-
A en E zijn idd de in en uitrij sectie, je redenatie klopt. C wordt overigens ook gedetecteerd.
Groet,
Jeroen
-
Volgens mij hoeft C niet persé gedetecteerd te worden. Gebruik zelf de Ultieme Keerlusprint waar ook drie bezetpunten aan kunnen en gebruik hier maar twee van.
(in en uitrij sectie)
-
Klopt, C is optioneel.
Jeroen
-
A+B (net als D+E voor de andere richting) samen vormen de stopsectie. A (net als E) wordt niet geschakeld, terwijl B (net als D) wel geschakeld wordt. Ik zou uit veiligheids overwegingen liever B (andere kant D) gebruiken als stopsectie. Gebeurt er iets staaat de trein in iedergeval in zijn geheel op het baangedeelte dat omgepoold kan worden.
Als je met secties van 40 cm werkt, zou ik A (en E) zo'n 5 cm kiezen en B (en C) de rest. Je sein komt wel achter A (en E) te staan.
Groeten,
Gerard van der sel.
-
zou ik A (en E) zo'n 5 cm kiezen en B (en C) de rest. Je sein komt wel achter A (en E) te staan.
Mag ik ook beide secties ieder 30cm maken? Of is dat te lang?
Ik heb hiervoor in principe genoeg rails voor om de hele sectie ongeveer 3 meter te maken.
3 - (4*30) = 1.80 = lengte voor C = lang genoeg voor de langste trein.
-
Hoi,
als bedenker van dit edele stukje hardware, kan ik je vertellen dat de secties B en D 'electrisch' bij sectie C horen ( worden mede omgepoold met C ) .
Het enige waar je op moet letten, is dat in C + D de hele trein moet passen als er naar B wordt gereden. Omgekeerd moet de trein in B+C passen als er naar D gereden wordt. Dus B en D kun je inderdaad als stopmelder gebruiken. Dit omdat de C sektie ( en dus ook B en D ) omgepoold word, als B of D bereikt worden.
Grtzz,
Karst
-
Dus B en D kun je inderdaad als stopmelder gebruiken
ok, dus niet A en E.
Dan ga ik A en E één raillengte maken (20cm) en B en D ieder 2 raillengtes (40cm).
-
Hoi,
In theorie kunnen A+B en D+E ook wel hoor, ant ze geven de zelfde melding als B en D. Alleen vind ik het een prettig gevoel, dat een trein niet over/op de omschakelscheiding stil komt te staan ;)
Grtzz,
Karst
-
BELANGRIJKE AANVULLING !
....Het enige waar je op moet letten, is dat in C + D de hele trein moet passen als er naar B wordt gereden. Omgekeerd moet de trein in B+C passen als er naar D gereden wordt....
Bovenstaande geld alleen ! als je geen gedetecteerde wagens/stroomverbruikers aan het einde van de trein hebt !!
Worden A/B en D/E tegelijk bezet, zal het relais gaan staan oscilleren !! ( ratelen dus ).
Heb je dus wel volledige detectie, zal je trein in z'n geheel in C moeten passen.
Grtzz,
Karst
-
Omdat het onderwerp enigszins vaag is zie ik dit zelf niet als topic hijacking dus ook een vraag over de extreme keerlus van mij:
Ik zit te overwegen dit in te bouwen, maar is het nu zo dat de trein in de keerlus tot stilstand moet komen, waarna hij omgepoold wordt en dan door kan rijden (dus dat hij ook decodertechnisch de andere kant op gaat) ??
Het is mij niet helemaal duidelijk :), maar de keerlus komt op een helling te zitten...
-
Richey,
de trein zal gewoon ongestoort verder rijden. Helling of geen helling, jij ziet niet eens dat de boel omschakelt ;)
mvg,
Sander
-
Klopt wat Sander zegt.
De digitale spanning wordt in enkele milliseconden omgepoold. Da's zo snel, dat je waarschijnlijk niet eens de lampjes ziet knipperen ;) Voor de decoder maakt het niet uit. Die 'weet' welke kant 'vooruit' en 'achteruit' van de loc is en zal in die richting door gaan, waarin er gereden werd voor het ompolen.
Grtzz,
Karst
-
Beste mensen,
Ik heb inmiddels met succes de extreme keerlus aangesloten. Werkt prima!
Ik heb de xtreme keerlusmodule aangesloten op een S88SD16-n bezet/terugmelder. Helaas werkt de terugmelding niet. De andere secties aangesloten op de bezet/terugmelder worden netjes gesignaleerd. Alleen de drie van de keerlus niet.
Wat doe ik niet goed?
In de handleiding van de xtreme keerlus staat iets gemeld over: Bij een common-ground systeem zoals de Intellibox, of het Twin-Center wordt de GND aansluiting verbonden met de Massa aansluiting .
Ik gebruik een ECOS 2: die valt hier toch niet onder?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/xTremeTrafos88SD.jpg)
De zevende aansluiting van links heb ik dus niet aangesloten. Is dat goed?
Maarten
-
Heeft de extreme keerlus niet al een ingebouwde stroom detectie (ja/nee melding).. Lijkt alof je dus een "stuur" uitgang naar een stroom detectie ingang stuurt. Volgens mij moet je dan bv BMD16N decoder hebben om dit te ontvangen. De decoder detecteerd of er stroom is ja/nee en dus niet of er een stroomverbruiker is.
vr gr Michael
-
die 7e van links moet je wel aansluiten.
Wat de stroommelders van de xtreme keerlus doen is niets anders dan een bezetmelding 'simuleren' op een andere bezetmelder.
vrij vertaald: als 1 van de sectie van de xtreme keerlus bezet is, dan zorgt de xtreme keerlus module er voor dat er een weerstandstandswaarde te meten is tussen de 7e aansluiting van links en de voor de sectie verantwoordelijke bezetmelduitgang van de xtreme keerlus.
Die weerstandswaarde is voor de bezetmelder het teken dat er stroomloopt en dus is de sectie bezet.
Waarom heeft men dit gedaan? De bezetmelders buiten de keerlus meten stroom ten opzichte van een vaste rail, bij gebruik van een keerlus modules worden de railaansluitingen tijdens het rijden door de keerlus gewisseld. Dus dan krijg je de situatie dat de je ten opzichte van dezelfde rails zou gaan meten, en dan werkt een bezetmelding niet.
De extreme keerlus heeft z'n eigen bezetmelders die onafhankelijk van de polariteit van de keerlus werken en die bezetsignalen via optocouplers doorgeven aan een aangesloten bezetmelder.
Ik heb nog geen schema's van een extreme keerlus module gezien, functioneel is e.e.a. te vergelijken met het volgende schema:
http://wiki.rocrail.net/lib/exe/fetch.php?id=mgv102-en&cache=cache&media=mgv:hardware:mgv102sch.pdf (http://wiki.rocrail.net/lib/exe/fetch.php?id=mgv102-en&cache=cache&media=mgv:hardware:mgv102sch.pdf)
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mgv102-en (http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mgv102-en)
groet,
Guus
-
die 7e van links moet je wel aansluiten.
Ik vermoedde al zoiets. De 7e en de 12e aansluiting ga ik dus doorverbinden.
-
Goedemorgen,
Vooreerst de beste wensen voor 2012!
Toch nog wat vragen m.b.t. de toepassing van de schakeling al was het maar om te checken of ik het begrijp. ;)
1) Ik rij alléén van links naar rechts.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/xTreme2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/xTreme2.jpg)
Zoals ik het begrijp zorgt E voor (eventueel) ompolen zodat de trein kan doorrijden naar D. B zorgt voor het ompolen van D, C1 en B. De langste trein moet in C1 passen. In mijn geval heeft sectie A geen nut en kan vervallen.
De 3 bezetmeldingen zijn afgeleid van D, C1 en B, B fungeert als stopmelder.
Klopt dit verhaal?
2) De 3 bezetmeldingen vanuit de schakeling gaan die naar een S88N of naar een S88n-SD, dat is me niet duidelijk. Ik lees 2 tegenstrijdige verhalen.
Gr, Ben.
-
Hoi,
Same to you ;)
Als je alleen van links naar rechts rijdt, kun je idd zowel D als A laten vervallen.
C1 loopt dan door tot E en Rood tot aan C2.
Je kunt E dan gebruiken als inrijmlder, C1 als gedetecteerd baanvak en B als stopmelder.
Volgens mij na die op beiden, zowel s88N als s88n-SD.
( als het niet zo is krijg ik wel heel snel een mailtje ;) )
Grtzz,
Karst
-
Dank je wel. (y)
Gr, Ben.
-
AJB ;D
Volgens mij kan die op beiden, zowel s88N als s88n-SD.
( als het niet zo is krijg ik wel heel snel een mailtje ;) )
Inmiddels bevestigd ;) thnx Wim (y)
Grtzz,
Karst
P.S. Toch is het advies om wel beide richtingen aan te sluiten. Mocht het zo zijn, dat er toch ( per ongeluk ) 'tegen de richting in' gereden wordt, schakeld de eXtreme wel, maar branden de contacten van het relais in !!
-
Ah, goeie tip, daar had ik niet aan gedacht. :)
Gr, Ben.
-
Mede namens Wim: AJB :)
Grtzz,
Karst
-
Zit nu zelf te stoeien met de aansluiting van deze keerlusmodule.
Moeten de secties A, B, D en E zo lang als een loc zijn, of kunnen ze voor de melding ook zelfs korter zijn?
Vroeg ik me af.
-
Mag ook korter zijn, zolang ze maar een betrouwbare melding geven
-
ok, tx voor het snelle antwoord (y)
-
Dus de stukken voor A en E op een diodeschakeling aansluiten ( of een normale bezetmelder )
-
eh, dacht ik het beetje te snappen...
A en E worden toch gewoon op de xTreme module aangesloten?
-
Ja,
Maar het stuk voordat je A of E inrijdt ( dus buiten de lus ) bedoelde ik ;)
-
;D
he gelukkig, dan snap ik het weer/toch. Dank.
Ongedetecteerde stukken op de diodeschakeling.
Ik wilde eerst de 1-richtingvariant doen maar zoals je al eens schreef, als je ooit per ongeluk de andere kant op rijdt is het panne. Maar dan kwam ik met mijn lengtes niet goed uit, dus als die korte secties echt kort mogen zijn dan klopt het allemaal weer.
-
Even een vraagje die hier verband mee houdt: welke secties van de extreme keerlusmodule worden eigenlijk teruggemeld? We hebben sectie A tot en met E maar 3 terugmeldpunten. Ik vermoed dat A-B, C en D-E worden teruggemeld, maar kan iemand dat bevestigen?
-
Even kijken op het schema (http://www.people.zeelandnet.nl/rosoft/KeerlusNieuw.pdf) bevestigt je vermoeden.
-
Ah, dank. Dat schema kon ik op http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html niet vinden. 't is af en toe moeilijk om je weg te vinden in de verschillende pagina's op die site ;D
-
Even kijken op het schema (http://www.people.zeelandnet.nl/rosoft/KeerlusNieuw.pdf) bevestigt je vermoeden.
Schema is weg?
Is er ergens een wat uitgebreidere handleiding, anders dan het plaatje op de website? Ik vind de info nogal summier... zal voor de ervaren rot gesneden koek zijn, maar voor anderen is er amper touw aan vast te knopen... gelukkig is op het forum wel eea te vinden, maar ik mag aannemen dat alles ook in een handleiding te vinden is? Of krijg je die pas als je het koopt ofzo?
-
Wat wil je weten dan?
-
Alles :) ik kan gewoon weinig info vinden over waar de diverse secties voor bedoeld zijn etc. In de weinige tekst die er op de site staat wordt ik niet echt wijzer:
"De xTreme keerlus meldt zich dus in 3 secties terug, waarbij A+B dezelfde sectie is (?) en wordt doorgegeven via aansluiting SDa (?). SDc spreekt voor zichzelf (?) is de middelste sectie. D+E wordt doorgegeven via SDe. Dat maakt dat de complete xTreme keerlus gebruikt wordt als blok met 3 meldsecties.
De lengte van A,B-D,E staan in relatie tot de lengte van de in- en uitrijder secties van een blok (?)
Stel deze zijn in een blok 30 cm lang dan wordt deze afmeting verdeeld over A en B geeft ieder 15cm. Zelfde voor D en E."
Waar vind ik sda en sdc? sdc spreekt voor zichzelf? Nou bij mij niet ;)
a+b is dezelfde sectie? maar het zijn toch 2 aparte stukken? hoe zit dat?
ook die lengte van ieder 15cm is mij een raadsel waar dat vandaan komt. Welk stuk is dan precies 30cm, en waarom?
-
Jowi je staat niet alleen. Ook ik wil aan tweemaal een Xtreme keerlus maar zat met hetzelfde. Ik moet mijn bezetmelder en bekabeling anders gaan leggen daardoor en was met een plan bezig. Eerst inzicht dan kopen.....maar het inzicht blijft nog even uit.
Ik zit met dezelfde vragen/
:P
-
Volgens mij staat hier (http://people.zeelandnet.nl/rosoft/xTremeKeerlus.html) toch wel waar wat voor is.
-
Onderste plaatje is hoe je de bezetmelding aansluit. Bovenste hoe je de verschillende railstukken aansluit.
MAar je zou ook het hele draadje kunnen lezen. Daar vindt je genoeg info over het hoe en wat.
En anders stuur je Wim toch even een berichtje om meer info.
-
Nu wil ik best helpen, maar tekening lezen zal ook helpen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LeendeVos3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LeendeVos3.png)
Hopende dat je ook de draadjes tussen de punten a-a, b-b, c1-c1, c2-c2, d-d, e-e kunt trekken en bedenken.
En de aansluitingen naar de bezet/terugmelder zijn niet perse noodzakelijk, die gebruik je alleen als je het keerlusspoor als blok gebruikt. Als je niet hoeft te weten dat er een trein in de keerlus is, laat je dat deel onaangesloten.
Groetjes
-
Plaatje van Wim hierboven is al een hele verbetering :)
Ik zie nu dat sde sdc etc extra aansluitingen op de module zijn, met als doel bezetmelding?
Snap alleen niet waar secties B en D voor dienen, maar daar zal een technische verklaring voor zijn?
-
Waar die voor dienen, kun je teruglezen in dit draadje.
Groetjes
-
A en E hebben een vaste polariteit en schakelen de secties B,C,D in de juiste polariteit zodat de trein zonder sluiting de lus binnen kan rijden. Is de trein binnen het bereik van de keerlus dus in sectie C, en hij bereikt komende uit A,B sectie D, dan zullen de secties B,C,D wederom ompolen en dan zo dat de trein via E de lus kan verlaten zonder kortsluiting te maken.
Groetjes
-
Tekening lezen hoort zeker bij een technische hobby.
En al heb ik wel spullen op dit moment geen baan maar ik denk het plaatje te begrijpen :)
Een trein meldt zich in A of E.
Rijdt door en meldt zich in B of D.
Aangezien een trein niet de blokken B-C1-D bezet mag houden ga ik er van uit dat daar omschakeling plaatsvindt.
En voor mijn gevoel op het moment dat vanuit C D wordt bereikt of B als je de andere kant op rijdt.
Dus voor het goede past je trein geheel in C1 en heb je een heel lange trein wordt C1 ook lang.
-
Ik zie nu dat sde sdc etc extra aansluitingen op de module zijn, met als doel bezetmelding?
Snap alleen niet waar secties B en D voor dienen, maar daar zal een technische verklaring voor zijn?
Zoals ik een paar berichten boven je al aangaf, lees het hele draadje eens door.
had je alle antwoorden op je vragen al gevonden.
Plaatje van Wim hierboven is al een hele verbetering :)
Is hetzelfde als al eerder getoonde plaatjes, alleen anders getekend. :P
-
Heren,
Ik heb een aantal berichten verwijderd of aangepast om de toonzetting overeenkomstig de forumregels te houden en zodat dit draadje in de verdere toekomst als referentie te gebruiken is zonder dat daar allerlei onderlinge sneren in staan.
Dat een bericht is aangepast of verwijderd wil niet perse zeggen dat je eigen bericht niet goed was, maar wel dat er mogelijk een verwijzing in zat naar een verwijderd of aangepast bericht.
Gelieve verdere onderlinge te negatieve opmerkingen achterwege te laten.
Paul Bender, team BNLS moderatoren
-
Toch even een oud draadje omhoog schoppen omdat ik me suf zit te zoeken.
De situatie: ik ben onze baan (Knollendam) volledig opnieuw aan het bekabelen en loop tegen het volgende aan:
Ik heb een keerlus, met een nieuwe Extreme keerlus module. Deze heb ik netjes op een BMD16N-SD kaartje aangesloten, dit leek prima te gaan. De afstand tussen de Extreme keerlus en de BMD16N-SD kaart is ongeveer 10CM qua bekabeling.
In principe gaat het goed, totdat ik een wissel uit de reeks 1-8 schakel. Dit zit op een Kuehn WD10 decoder, maar op ruim 50CM van de Extreme keerlus en BMD16N-SD kaart. Zodra ik een wissel schakel knippert de bezetmelder die op de SDc uitgang aangesloten zit (C1 en C2) twee keer. Dat is dus net waardeloos, want dat genereert net een spookmelding.
Wat heb ik geprobeerd:
Poortje op de BMD16N-SD kaart wisselen: maakt niet uit, dan gaat er een andere melder knipperen;
Wisseldecoder gewisseld: Ook met een Digikeijs DR4018 krijg ik twee knippers;
C1 en C2 los schroeven: Ook al zit er dan niets op C1 en C2 aangesloten... toch twee knippers.
Ik kan er even geen chocola van maken. Ik ben geneigd de Extreme Keerlus te verdenken, maar ik heb hem niet eens zelf gebouwd...
Groet,
Richard
PS: extra detail: pal ernaast zit nóg een Extreme Keerlus (maar een oudere zelfbouwversie) en die geeft het probleem niet.
-
Dag Richard,
Als je de laatste keerlus module verdenkt, zou je ze kunnen omwisselen. Verhuist je probleem dan met de nieuwe module mee?
Een andere vraag lopen de leidingen naar C1, C2 en de wisselmotoren misschien parallel en dicht bij elkaar?
Waarom deze vraag:
- je hebt het over 2 "bezetmeld pulsen".
- als je wissels met magneetspoelen hebt gaat er eerst een commando zet spoel aan en daarna zet spoel uit; dat is ook een puls (vrij lang).
- 2 draden naast elkaar kunnen elkaar beïnvloeden als ze wat langer parallel lopen.
- je probleem is niet meeverhuisd met de nieuwe module.
In dit geval is er onbedoeld overspraak ontstaan.
Remedie zou nu kunnen zijn: draden naar de wissels langs een andere weg leiden = verder weg van de draden naar de railsecties.
groet Cees
-
Hallo Cees,
Ik zal er eens een andere module op aansluiten.
C1 en C2 lopen volledig vrij, maar zelfs als ik ze afkoppel knippert de bezetmelder in het S88 testprogramma (koploper).
Groet,
Richard
-
Hoi,
als bedenker van dit edele stukje hardware, kan ik je vertellen dat de secties B en D 'electrisch' bij sectie C horen ( worden mede omgepoold met C ) .
Het enige waar je op moet letten, is dat in C + D de hele trein moet passen als er naar B wordt gereden. Omgekeerd moet de trein in B+C passen als er naar D gereden wordt. Dus B en D kun je inderdaad als stopmelder gebruiken. Dit omdat de C sektie ( en dus ook B en D ) omgepoold word, als B of D bereikt worden.
Grtzz,
Karst
Ik had een aantal vragen over de lengtes van de secties maar die zijn met dit antwoord al grotendeels opgelost..
Als ik het samenvat dan is:
C1 minimaal de lengte van je langste trein
A, B, D en E: lengte onbelangrijk maar A-B en D-E moeten samen minimaal een melderlengte zijn.
Dus als ik me hier aan houd en bv A-B drie keer zolang zou maken als D-E dan is dat geen enkel probleem.
Waarom vraag ik dit: omdat ik met een helix zit met daarin een keerlus. Liefst doe ik de isolatie-lassen natuurlijk niet in de bocht zelf.
Graag dus bevesting van bovenstaande :)
-
Goedemorgen,
Is er iemand die vorige bericht kan bevestigen....dan kan ik verder met leggen van de rails ;D
-
Nee, dat kan ik zo niet bevestigen, omdat jij in mijn ogen door je woordgebruik verwarring zaait.
A B C D en E zijn railsecties, dus je kunt het niet hebben over A-B en D-E, wel over Aen B en D en E.
Verder klopt je conslusie niet, dat C1 minimaal de lengte van je langste trein moet zijn. In het bericht van Karst staat duidelijk dat C+B en C+D die langste trein moeten kunnen bevatten. Dat je C dan minstens ook de langste trein laat bevatten, is geen enkel bezwaar, dan is het altijd lang genoeg.
Lengte A B D en E wel degelijk belangrijk, want die moeten ELK minimaal een melderlengte zijn. Dat zou zo kunnen, kan ik niet 100% bevestigen, maar dat staat vast wel in de handleiding.
En dan het verlossende woord voor jou: ja, het maakt niets uit of je A en/of B 3 keer zo lang maakt als D en/of E.
-
Dit zijn de lengtes van mijn secties:
A: 12 cm
B: 12 cm
C: 2.5 / 3m (ingeschat)
D: 27 cm
E: 22 cm
Dit werkt bij mijn keerlus.
Ik neem aan dat als dit niet werkt of niet de bedoeling is, Karst mijn vast een lief tikje op de vingers geeft. ;)
Zou ik het opnieuw doen, dan zou ik A en B verlengen naar 20 cm oid. Gewoon omdat ik het dan iets overzichtelijker vindt. Die 12 cm is ook niet bewust gekozen, maar ontstaan vanwege het feit dat de bakovergangen op die plek zitten toevallig. Meer niet eigenlijk.
Hopelijk helpt dit iets.
Gr.
Edsko
-
Hartelijk dank voor de antwoorden.
Ik kan weer verder.
Het duurt nog wel even voordat het uiteindelijke resultaat goed getest kan worden omdat de kortsluit-verbinding zelf pas komt na twee helixspiralen.
Het keerlus gedeelte zit aan het begin van de eerste spiraal :)