Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: xTreme keerlus  (gelezen 20692 keer)

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
xTreme keerlus
« Gepost op: 24 november 2010, 23:16:30 »
Beste mensen,

Op dit moment ben ik bezig de beide keerlussen die mijn baan kent in te delen in blokken om zo de xtreme keerlusmodule kunnen aansluiten.
Op zich in de toelichting van Rosoft duidelijk: http://people.zeelandnet.nl/rosoft/xTremeKeerlus.html

Het gaat me om de lengte van de secties A, B, D en E.
Deze secties mogen erg kort zijn volgens de toelichting.

Mijn vraag is echter wat een handige indeling is om de keerlus ook als baanvak (blok) te kunnen gebruiken.
In deel mijn baanvakken in in drie secties (tbv twee richtingen verkeer), waarbij de stopsecties 2 raillengtes zijn (ongeveer 40cm).

Als ik dit nu ook zo wil toepassen bij de keerlus zijn dan de secties A en E de stopsecties?
Dat zou dan betekenen dat de secties A en E ongeveer 40cm moeten worden en dat de secties B en D korter kunnen zijn (bijv. een raillengte).

Klopt mijn redenering?
« Laatst bewerkt op: 02 december 2010, 23:36:36 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »
Herintreder sinds 2010

krab

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
  • N spoor dat spoort
Re:xtreme keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2010, 00:40:37 »
Hoi Maarten ,
 mail even Wim dan krijg je rechtsteeks een antwoord .

mvg Sjaak
Zie ook mijn baan op n-spoorforum.nl

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Bührtal III
Re:xtreme keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2010, 07:43:51 »
A en E zijn idd de in en uitrij sectie, je redenatie klopt. C wordt overigens ook gedetecteerd.

Groet,

Jeroen

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • alle herbegin is moeilijk
Re:xtreme keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2010, 08:41:07 »
Volgens mij hoeft C niet persé gedetecteerd te worden. Gebruik zelf de Ultieme Keerlusprint waar ook drie bezetpunten aan kunnen en gebruik hier maar twee van.
(in en uitrij sectie)
« Laatst bewerkt op: 25 november 2010, 21:44:40 door Peter van der Leek. Reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Bührtal III
Re:xtreme keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2010, 09:37:51 »
Klopt, C is optioneel.

Jeroen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:xtreme keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2010, 12:59:22 »
A+B (net als D+E voor de andere richting) samen vormen de stopsectie. A (net als E) wordt niet geschakeld, terwijl B (net als D) wel geschakeld wordt. Ik zou uit veiligheids overwegingen liever B (andere kant D) gebruiken als stopsectie. Gebeurt er iets staaat de trein in iedergeval in zijn geheel op het baangedeelte dat omgepoold kan worden.
Als je met secties van 40 cm werkt, zou ik A (en E) zo'n 5 cm kiezen en B (en C) de rest. Je sein komt wel achter A (en E) te staan.

Groeten,

Gerard van der sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:xtreme keerlus
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2010, 13:15:43 »
Citaat
zou ik A (en E) zo'n 5 cm kiezen en B (en C) de rest. Je sein komt wel achter A (en E) te staan.

Mag ik ook beide secties ieder 30cm maken? Of is dat te lang?
Ik heb hiervoor in principe genoeg rails voor om de hele sectie ongeveer 3 meter te maken.
3 - (4*30) = 1.80 = lengte voor C = lang genoeg voor de langste trein.
Herintreder sinds 2010

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xtreme keerlus
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2010, 16:04:57 »
Hoi,

als bedenker van dit edele stukje hardware, kan ik je vertellen dat de secties B en D 'electrisch' bij sectie C horen ( worden mede omgepoold met C ) .

Het enige waar je op moet letten, is dat in C + D de hele trein moet passen als er naar B wordt gereden. Omgekeerd moet de trein in  B+C passen als er naar D gereden wordt. Dus B en D kun je inderdaad als stopmelder gebruiken. Dit omdat de C sektie ( en dus ook B en D ) omgepoold word, als B of D bereikt worden.

Grtzz,

Karst

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:xtreme keerlus
« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2010, 16:25:20 »
Citaat
Dus B en D kun je inderdaad als stopmelder gebruiken

ok, dus niet A en E.
Dan ga ik A en E één raillengte maken (20cm) en B en D ieder 2 raillengtes (40cm).
Herintreder sinds 2010

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xtreme keerlus
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2010, 17:03:43 »
Hoi,

In theorie kunnen A+B en D+E ook wel hoor, ant ze geven de zelfde melding als B en D. Alleen vind ik het een prettig gevoel, dat een trein niet over/op de omschakelscheiding stil komt te staan ;)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xtreme keerlus
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2010, 19:18:03 »
BELANGRIJKE AANVULLING !

....Het enige waar je op moet letten, is dat in C + D de hele trein moet passen als er naar B wordt gereden. Omgekeerd moet de trein in  B+C passen als er naar D gereden wordt....

Bovenstaande geld alleen ! als je geen gedetecteerde wagens/stroomverbruikers aan het einde van de trein hebt !!

Worden A/B en D/E tegelijk bezet, zal het relais gaan staan oscilleren !! ( ratelen dus ).

Heb je dus wel volledige detectie, zal je trein in z'n geheel in C moeten passen.


Grtzz,

Karst

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:xtreme keerlus
« Reactie #11 Gepost op: 02 december 2010, 23:34:06 »
Omdat het onderwerp enigszins vaag is zie ik dit zelf niet als topic hijacking dus ook een vraag over de extreme keerlus van mij:

Ik zit te overwegen dit in te bouwen, maar is het nu zo dat de trein in de keerlus tot stilstand moet komen, waarna hij omgepoold wordt en dan door kan rijden (dus dat hij ook decodertechnisch de andere kant op gaat) ??

Het is mij niet helemaal duidelijk :), maar de keerlus komt op een helling te zitten...

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:xtreme keerlus
« Reactie #12 Gepost op: 02 december 2010, 23:35:14 »
Richey,

de trein zal gewoon ongestoort verder rijden. Helling of geen helling, jij ziet niet eens dat de boel omschakelt ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xTreme keerlus
« Reactie #13 Gepost op: 02 december 2010, 23:38:40 »
Klopt wat Sander zegt.

De digitale spanning wordt in enkele milliseconden omgepoold. Da's zo snel, dat je waarschijnlijk niet eens de lampjes ziet knipperen ;) Voor de decoder maakt het niet uit. Die 'weet' welke kant 'vooruit' en 'achteruit' van de loc is en zal in die richting door gaan, waarin er gereden werd voor het ompolen.

Grtzz,

Karst

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:xTreme keerlus en tergmelder
« Reactie #14 Gepost op: 15 december 2010, 21:19:15 »
Beste mensen,

Ik heb inmiddels met succes de extreme keerlus aangesloten. Werkt prima!
Ik heb de xtreme keerlusmodule aangesloten op een S88SD16-n bezet/terugmelder. Helaas werkt de terugmelding niet. De andere secties aangesloten op de bezet/terugmelder worden netjes gesignaleerd. Alleen de drie van de keerlus niet.

Wat doe ik niet goed?

In de handleiding van de xtreme keerlus staat iets gemeld over: Bij een common-ground systeem zoals de Intellibox, of het Twin-Center wordt de GND aansluiting verbonden met de Massa aansluiting .
Ik gebruik een ECOS 2: die valt hier toch niet onder?



De zevende aansluiting van links heb ik dus niet aangesloten. Is dat goed?

Maarten

Herintreder sinds 2010