Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
Vandaag om 23:36:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 23:11:53
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:09:42
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
Vandaag om 22:39:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:23:54
3 januari NVBS oliebollenrit door grossraumwagen
Vandaag om 22:17:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 22:14:05
Wat zit er in deze tender? door henk
Vandaag om 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
Vandaag om 21:37:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
  

Auteur Topic: xTreme keerlus  (gelezen 22252 keer)

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
xTreme keerlus
« Gepost op: 24 November 2010, 23:16:30 »
Beste mensen,

Op dit moment ben ik bezig de beide keerlussen die mijn baan kent in te delen in blokken om zo de xtreme keerlusmodule kunnen aansluiten.
Op zich in de toelichting van Rosoft duidelijk: http://people.zeelandnet.nl/rosoft/xTremeKeerlus.html

Het gaat me om de lengte van de secties A, B, D en E.
Deze secties mogen erg kort zijn volgens de toelichting.

Mijn vraag is echter wat een handige indeling is om de keerlus ook als baanvak (blok) te kunnen gebruiken.
In deel mijn baanvakken in in drie secties (tbv twee richtingen verkeer), waarbij de stopsecties 2 raillengtes zijn (ongeveer 40cm).

Als ik dit nu ook zo wil toepassen bij de keerlus zijn dan de secties A en E de stopsecties?
Dat zou dan betekenen dat de secties A en E ongeveer 40cm moeten worden en dat de secties B en D korter kunnen zijn (bijv. een raillengte).

Klopt mijn redenering?
« Laatst bewerkt op: 02 December 2010, 23:36:36 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »
Herintreder sinds 2010

krab

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
  • N spoor dat spoort
Re:xtreme keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2010, 00:40:37 »
Hoi Maarten ,
 mail even Wim dan krijg je rechtsteeks een antwoord .

mvg Sjaak
Zie ook mijn baan op n-spoorforum.nl

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:xtreme keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2010, 07:43:51 »
A en E zijn idd de in en uitrij sectie, je redenatie klopt. C wordt overigens ook gedetecteerd.

Groet,

Jeroen

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:xtreme keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 25 November 2010, 08:41:07 »
Volgens mij hoeft C niet persé gedetecteerd te worden. Gebruik zelf de Ultieme Keerlusprint waar ook drie bezetpunten aan kunnen en gebruik hier maar twee van.
(in en uitrij sectie)
« Laatst bewerkt op: 25 November 2010, 21:44:40 door Peter van der Leek. Reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:xtreme keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2010, 09:37:51 »
Klopt, C is optioneel.

Jeroen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:xtreme keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2010, 12:59:22 »
A+B (net als D+E voor de andere richting) samen vormen de stopsectie. A (net als E) wordt niet geschakeld, terwijl B (net als D) wel geschakeld wordt. Ik zou uit veiligheids overwegingen liever B (andere kant D) gebruiken als stopsectie. Gebeurt er iets staaat de trein in iedergeval in zijn geheel op het baangedeelte dat omgepoold kan worden.
Als je met secties van 40 cm werkt, zou ik A (en E) zo'n 5 cm kiezen en B (en C) de rest. Je sein komt wel achter A (en E) te staan.

Groeten,

Gerard van der sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:xtreme keerlus
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2010, 13:15:43 »
Citaat
zou ik A (en E) zo'n 5 cm kiezen en B (en C) de rest. Je sein komt wel achter A (en E) te staan.

Mag ik ook beide secties ieder 30cm maken? Of is dat te lang?
Ik heb hiervoor in principe genoeg rails voor om de hele sectie ongeveer 3 meter te maken.
3 - (4*30) = 1.80 = lengte voor C = lang genoeg voor de langste trein.
Herintreder sinds 2010

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xtreme keerlus
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2010, 16:04:57 »
Hoi,

als bedenker van dit edele stukje hardware, kan ik je vertellen dat de secties B en D 'electrisch' bij sectie C horen ( worden mede omgepoold met C ) .

Het enige waar je op moet letten, is dat in C + D de hele trein moet passen als er naar B wordt gereden. Omgekeerd moet de trein in  B+C passen als er naar D gereden wordt. Dus B en D kun je inderdaad als stopmelder gebruiken. Dit omdat de C sektie ( en dus ook B en D ) omgepoold word, als B of D bereikt worden.

Grtzz,

Karst

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:xtreme keerlus
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2010, 16:25:20 »
Citaat
Dus B en D kun je inderdaad als stopmelder gebruiken

ok, dus niet A en E.
Dan ga ik A en E één raillengte maken (20cm) en B en D ieder 2 raillengtes (40cm).
Herintreder sinds 2010

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xtreme keerlus
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2010, 17:03:43 »
Hoi,

In theorie kunnen A+B en D+E ook wel hoor, ant ze geven de zelfde melding als B en D. Alleen vind ik het een prettig gevoel, dat een trein niet over/op de omschakelscheiding stil komt te staan ;)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xtreme keerlus
« Reactie #10 Gepost op: 25 November 2010, 19:18:03 »
BELANGRIJKE AANVULLING !

....Het enige waar je op moet letten, is dat in C + D de hele trein moet passen als er naar B wordt gereden. Omgekeerd moet de trein in  B+C passen als er naar D gereden wordt....

Bovenstaande geld alleen ! als je geen gedetecteerde wagens/stroomverbruikers aan het einde van de trein hebt !!

Worden A/B en D/E tegelijk bezet, zal het relais gaan staan oscilleren !! ( ratelen dus ).

Heb je dus wel volledige detectie, zal je trein in z'n geheel in C moeten passen.


Grtzz,

Karst

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:xtreme keerlus
« Reactie #11 Gepost op: 02 December 2010, 23:34:06 »
Omdat het onderwerp enigszins vaag is zie ik dit zelf niet als topic hijacking dus ook een vraag over de extreme keerlus van mij:

Ik zit te overwegen dit in te bouwen, maar is het nu zo dat de trein in de keerlus tot stilstand moet komen, waarna hij omgepoold wordt en dan door kan rijden (dus dat hij ook decodertechnisch de andere kant op gaat) ??

Het is mij niet helemaal duidelijk :), maar de keerlus komt op een helling te zitten...

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:xtreme keerlus
« Reactie #12 Gepost op: 02 December 2010, 23:35:14 »
Richey,

de trein zal gewoon ongestoort verder rijden. Helling of geen helling, jij ziet niet eens dat de boel omschakelt ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xTreme keerlus
« Reactie #13 Gepost op: 02 December 2010, 23:38:40 »
Klopt wat Sander zegt.

De digitale spanning wordt in enkele milliseconden omgepoold. Da's zo snel, dat je waarschijnlijk niet eens de lampjes ziet knipperen ;) Voor de decoder maakt het niet uit. Die 'weet' welke kant 'vooruit' en 'achteruit' van de loc is en zal in die richting door gaan, waarin er gereden werd voor het ompolen.

Grtzz,

Karst

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:xTreme keerlus en tergmelder
« Reactie #14 Gepost op: 15 December 2010, 21:19:15 »
Beste mensen,

Ik heb inmiddels met succes de extreme keerlus aangesloten. Werkt prima!
Ik heb de xtreme keerlusmodule aangesloten op een S88SD16-n bezet/terugmelder. Helaas werkt de terugmelding niet. De andere secties aangesloten op de bezet/terugmelder worden netjes gesignaleerd. Alleen de drie van de keerlus niet.

Wat doe ik niet goed?

In de handleiding van de xtreme keerlus staat iets gemeld over: Bij een common-ground systeem zoals de Intellibox, of het Twin-Center wordt de GND aansluiting verbonden met de Massa aansluiting .
Ik gebruik een ECOS 2: die valt hier toch niet onder?



De zevende aansluiting van links heb ik dus niet aangesloten. Is dat goed?

Maarten

Herintreder sinds 2010