Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: "Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"  (gelezen 145124 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9404
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #255 Gepost op: 01 December 2011, 23:30:17 »
Even een antwoord op het gebruik van led strips, zolang je de 14,4 w de meter gebruikt heeft ie opbrengstst als een tl buis..allleen mooier licht en egaler. Verlicht mijn baan al 2 jaar met led's..aanschaf tegen verbruik levert uiteindelijk genoeg op ..led staat aan 50.000 branduren dat haal je niet met een TL buis

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9404
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #256 Gepost op: 01 December 2011, 23:36:25 »
voorbeeldjes, donkerste plek op m'n baan F22 wit balans op auto..





en dezelfde zetting alleen met m'n nikon L12 snapshot...


Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9404
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #257 Gepost op: 01 December 2011, 23:39:07 »
En dit is een stuk op m'n baan met alleen een ledstrip..



vergeet het zweedse warenhuis spul en ga voor minimaal 300 leds  de meter

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #258 Gepost op: 01 December 2011, 23:41:45 »
Ik overweeg het al wel een tijdje om met LEDstrips te gaan werken. Vooral het gewicht en de geringe afmetingen zijn een pre. De IKEA strip die ik nu boven het bureau heb geeft niet voldoende licht voor een modelbaan. Misschien moeten er dan drie rijen in het plafond geplaatst worden.
200 euro voor (te veel) licht is mij toch iets te gortig.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9404
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #259 Gepost op: 01 December 2011, 23:46:15 »
Rene zoek op 300 leds de meter, betaal op dit moment idd ongeveer 200 voor 5 meter maar da's met dimmers en al dat spul

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9404
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #260 Gepost op: 01 December 2011, 23:52:01 »
Ook deze is alleen met led..



ok niet met een snapshot maar een d60 met wit balans en lange sluiter tijden. maar weinig foute schaduwen. heb daar ook een schuin plafond..

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #261 Gepost op: 01 December 2011, 23:53:26 »
Is dus wel het overwegen waard, zo'n ledstrip.
Mooi meenemen in mijn baanplan.
Jeroen

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9404
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #262 Gepost op: 02 December 2011, 00:34:20 »
sorry mr. Halma..was niet de bedoeling om je draadje te hijacken...ben alleen een aardige voorstander van LED

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17829
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #263 Gepost op: 03 December 2011, 21:26:56 »
Geeft verder niet, ik gebruik ze niet.... ;)

Vandaag de rest gespijkerd van de bak. Het achterste spoor:



En het 2e wissel:



Vandaag de 2 grote bakken links en de kleine aan elkaar gehangen op hun eigen onderstel. Dit om de overgang van de kleine naar de eerste grote bak netjes te maken:



De 2e grote bak heeft nog geen verlichting maar dat komt nog. Hij is de basis van het opzetsysteem, met deze bak gegin je met opzetten:



2 sjablonen uitgeprint van Fasttracks (www.handlaidtrack.com) en die opgeplakt. Het zijn nr. 5's:



De bielzen voor de normale sporen geplakt. Die had ik een tijdje terug al gemaakt:



De beide wissels krijgen bielzen op maat. Hier de linkse:



En de rechtse. Ook tussenin netjes verbonden:



Nadat alles droog was de bielzen gebeitst met de grijze kleur:



En even een plaatje voor de sfeer. Dit stuk werkt nog niet en moet uiteraard nog bedraad worden:



Ook Wanda heeft niet stilgezeten en heeft grotendeels de boom afgemaakt waar ze gisteren mee bezig was. Aanbrengen van AD schorspasta:





En voorzien van Hekiflor matjes. Op deze boom zit een hele verpakking:



Dat was het weer voor vandaag. We zijn toch aardig op dreef, nietwaar?
« Laatst bewerkt op: 03 December 2011, 21:30:06 door Ronald Halma »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9404
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #264 Gepost op: 03 December 2011, 21:51:21 »
Ziet er goed uit Ronald ! Toffe boom  (y) en een erg leuk kerkje..

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17829
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #265 Gepost op: 11 December 2011, 12:30:22 »
Dank je, Martin.

Door omstandigheden gedwongen moet ik thuis zijn en ben dus niet in Rijswijk. Om wat afleiding te hebben gisteren maar wat aan de baan gedaan. De 2 grote linkse en middelste module aan elkaar gekoppeld om verder te gaan met rail leggen. Nu kan ik de overgang netjes aan leggen. Overzicht van de railloze bak 3:



Begonnen me tleggen zag ik dat ik iets uit het midden begon te lopen. Om te voorkomen dat ik opnieuw moest beginnen en extra gaatjes zou krijgen in de bielzen deze laatste toch maar voor een deel ingekort:



De rail gelegd en uitgelijnd. De bobbels lijken erger dan ze zijn, helemaal vlak ligt het niet maar dat was ook zo bedoeld:



Even testen met een Kadee H0 draaistel om te zien of het goed "loopt":



En een overzicht over de beide bakken:



De overgang, links was al op hoogte gebracht, rechts was gisteravond met nogg natte houtlijm en wat ophoogkarton:



Dit stukje tot aan de wissel vanmorgen afgespijkerd:



En als overzicht. Langzaam gaan we er komen:



Vanmiddag hopelijk een wissel klaar. Later meer!
« Laatst bewerkt op: 11 December 2011, 12:32:49 door Ronald Halma »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17829
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #266 Gepost op: 11 December 2011, 17:19:28 »
Verder; met het 3e wissel. Eerst een rechte basis:



Puntstuk uit 2 delen:



Opbouw van de staven tot een basis wissel:





Strijkrails:



En de "tongen":



Later weer meer. Nog 1 te gaan!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17829
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #267 Gepost op: 13 December 2011, 16:22:26 »
Gisteren nog e.e.a. gedaan. Het stukje richting water afgemaakt:



De aandrijving van de wissels kan m.i. niet onder de bak vanwege de platen schuim waar het geheel op ligt. Dus waarom er niet achter? Daar is ruimte voor dus een meter bowdenkabel gehaald (U weet wel, voor de rem/versnelling van de fiets) en het eerste stuk in het schuim gelegd:



En dat komt achter uit, netjes met een dopje op de buitenkabel:



Maar eerst de linkerbak, die had ik gisteren ook al zover bedraad dat alle draden onder de bak uitkomen. Daar dus ook een kabel gelegd:



In de lijm gelegd was die vanmorgen droog. Dus maar aan gaan sluiten. Onder de wissel stelbalk ruimte gemaakt, de railspijkers zijn zo lang dat die anders in het hout terecht komen. En dat beweegt zo moeilijk....
Daarvoor enkele gaten geboord door de deklaag:



De stelbalk op zijn plek gelegd, die wordt daar gehouden door enkele railspijkers van ME. Die heb ik ook gebruikt om de slag van de balk te begrenzen.
Alles afgesteld ziet dat er zo uit:





De binnenkabel aangesloten met een kort stukje 0,5 mm messingdraad en naar achter geleid naar de Lemaco stelmotor:



De andere wissel:





En de net gelegde buitenkabel in de houtlijm. Dat moet echt een etmaal drogen:



En filmpjes dat het ook echt werkt:

Test met de hand.

Met de aangesloten aandrijving.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #268 Gepost op: 13 December 2011, 16:30:26 »
Ik zie dat je de stelbalk ook van hout hebt gemaakt en de spoorstaven met nagels hebt vastgezet. Iets dat ik aanvankelijk bij Wolfscreek ook zo had. Helaas na een tijdje komt er steeds meer speling in de nagels en raken ze los uit het hout. De uiteindelijke oplossing was een strookje printplaat waar de rails aan gesoldeerd zijn. Dat is toch iets minder gevoelig voor slijtage.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #269 Gepost op: 13 December 2011, 16:31:53 »
En filmpjes dat het ook echt werkt:

Test met de hand.

Met de aangesloten aandrijving.

Mooi man, zit alleen wel een knik in het wissel in het tweede filmpje. Kan geen kwaad je zal er ook niet met TGV-snelheden eroverheen scheuren, denk ik zo :P?
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin