Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 17:02:05
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:20
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 16:50:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Ucci en IB1 met Itrain door Joz
Vandaag om 16:21:20
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ArjanB
Vandaag om 15:54:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:18:31
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
  

Auteur Topic: "Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"  (gelezen 151131 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #255 Gepost op: 01 December 2011, 23:30:17 »
Even een antwoord op het gebruik van led strips, zolang je de 14,4 w de meter gebruikt heeft ie opbrengstst als een tl buis..allleen mooier licht en egaler. Verlicht mijn baan al 2 jaar met led's..aanschaf tegen verbruik levert uiteindelijk genoeg op ..led staat aan 50.000 branduren dat haal je niet met een TL buis

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #256 Gepost op: 01 December 2011, 23:36:25 »
voorbeeldjes, donkerste plek op m'n baan F22 wit balans op auto..





en dezelfde zetting alleen met m'n nikon L12 snapshot...


Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #257 Gepost op: 01 December 2011, 23:39:07 »
En dit is een stuk op m'n baan met alleen een ledstrip..



vergeet het zweedse warenhuis spul en ga voor minimaal 300 leds  de meter

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #258 Gepost op: 01 December 2011, 23:41:45 »
Ik overweeg het al wel een tijdje om met LEDstrips te gaan werken. Vooral het gewicht en de geringe afmetingen zijn een pre. De IKEA strip die ik nu boven het bureau heb geeft niet voldoende licht voor een modelbaan. Misschien moeten er dan drie rijen in het plafond geplaatst worden.
200 euro voor (te veel) licht is mij toch iets te gortig.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #259 Gepost op: 01 December 2011, 23:46:15 »
Rene zoek op 300 leds de meter, betaal op dit moment idd ongeveer 200 voor 5 meter maar da's met dimmers en al dat spul

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #260 Gepost op: 01 December 2011, 23:52:01 »
Ook deze is alleen met led..



ok niet met een snapshot maar een d60 met wit balans en lange sluiter tijden. maar weinig foute schaduwen. heb daar ook een schuin plafond..

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8617
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #261 Gepost op: 01 December 2011, 23:53:26 »
Is dus wel het overwegen waard, zo'n ledstrip.
Mooi meenemen in mijn baanplan.
Jeroen

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #262 Gepost op: 02 December 2011, 00:34:20 »
sorry mr. Halma..was niet de bedoeling om je draadje te hijacken...ben alleen een aardige voorstander van LED

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18325
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #263 Gepost op: 03 December 2011, 21:26:56 »
Geeft verder niet, ik gebruik ze niet.... ;)

Vandaag de rest gespijkerd van de bak. Het achterste spoor:



En het 2e wissel:



Vandaag de 2 grote bakken links en de kleine aan elkaar gehangen op hun eigen onderstel. Dit om de overgang van de kleine naar de eerste grote bak netjes te maken:



De 2e grote bak heeft nog geen verlichting maar dat komt nog. Hij is de basis van het opzetsysteem, met deze bak gegin je met opzetten:



2 sjablonen uitgeprint van Fasttracks (www.handlaidtrack.com) en die opgeplakt. Het zijn nr. 5's:



De bielzen voor de normale sporen geplakt. Die had ik een tijdje terug al gemaakt:



De beide wissels krijgen bielzen op maat. Hier de linkse:



En de rechtse. Ook tussenin netjes verbonden:



Nadat alles droog was de bielzen gebeitst met de grijze kleur:



En even een plaatje voor de sfeer. Dit stuk werkt nog niet en moet uiteraard nog bedraad worden:



Ook Wanda heeft niet stilgezeten en heeft grotendeels de boom afgemaakt waar ze gisteren mee bezig was. Aanbrengen van AD schorspasta:





En voorzien van Hekiflor matjes. Op deze boom zit een hele verpakking:



Dat was het weer voor vandaag. We zijn toch aardig op dreef, nietwaar?
« Laatst bewerkt op: 03 December 2011, 21:30:06 door Ronald Halma »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #264 Gepost op: 03 December 2011, 21:51:21 »
Ziet er goed uit Ronald ! Toffe boom  (y) en een erg leuk kerkje..

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18325
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #265 Gepost op: 11 December 2011, 12:30:22 »
Dank je, Martin.

Door omstandigheden gedwongen moet ik thuis zijn en ben dus niet in Rijswijk. Om wat afleiding te hebben gisteren maar wat aan de baan gedaan. De 2 grote linkse en middelste module aan elkaar gekoppeld om verder te gaan met rail leggen. Nu kan ik de overgang netjes aan leggen. Overzicht van de railloze bak 3:



Begonnen me tleggen zag ik dat ik iets uit het midden begon te lopen. Om te voorkomen dat ik opnieuw moest beginnen en extra gaatjes zou krijgen in de bielzen deze laatste toch maar voor een deel ingekort:



De rail gelegd en uitgelijnd. De bobbels lijken erger dan ze zijn, helemaal vlak ligt het niet maar dat was ook zo bedoeld:



Even testen met een Kadee H0 draaistel om te zien of het goed "loopt":



En een overzicht over de beide bakken:



De overgang, links was al op hoogte gebracht, rechts was gisteravond met nogg natte houtlijm en wat ophoogkarton:



Dit stukje tot aan de wissel vanmorgen afgespijkerd:



En als overzicht. Langzaam gaan we er komen:



Vanmiddag hopelijk een wissel klaar. Later meer!
« Laatst bewerkt op: 11 December 2011, 12:32:49 door Ronald Halma »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18325
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #266 Gepost op: 11 December 2011, 17:19:28 »
Verder; met het 3e wissel. Eerst een rechte basis:



Puntstuk uit 2 delen:



Opbouw van de staven tot een basis wissel:





Strijkrails:



En de "tongen":



Later weer meer. Nog 1 te gaan!
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18325
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #267 Gepost op: 13 December 2011, 16:22:26 »
Gisteren nog e.e.a. gedaan. Het stukje richting water afgemaakt:



De aandrijving van de wissels kan m.i. niet onder de bak vanwege de platen schuim waar het geheel op ligt. Dus waarom er niet achter? Daar is ruimte voor dus een meter bowdenkabel gehaald (U weet wel, voor de rem/versnelling van de fiets) en het eerste stuk in het schuim gelegd:



En dat komt achter uit, netjes met een dopje op de buitenkabel:



Maar eerst de linkerbak, die had ik gisteren ook al zover bedraad dat alle draden onder de bak uitkomen. Daar dus ook een kabel gelegd:



In de lijm gelegd was die vanmorgen droog. Dus maar aan gaan sluiten. Onder de wissel stelbalk ruimte gemaakt, de railspijkers zijn zo lang dat die anders in het hout terecht komen. En dat beweegt zo moeilijk....
Daarvoor enkele gaten geboord door de deklaag:



De stelbalk op zijn plek gelegd, die wordt daar gehouden door enkele railspijkers van ME. Die heb ik ook gebruikt om de slag van de balk te begrenzen.
Alles afgesteld ziet dat er zo uit:





De binnenkabel aangesloten met een kort stukje 0,5 mm messingdraad en naar achter geleid naar de Lemaco stelmotor:



De andere wissel:





En de net gelegde buitenkabel in de houtlijm. Dat moet echt een etmaal drogen:



En filmpjes dat het ook echt werkt:

Test met de hand.

Met de aangesloten aandrijving.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #268 Gepost op: 13 December 2011, 16:30:26 »
Ik zie dat je de stelbalk ook van hout hebt gemaakt en de spoorstaven met nagels hebt vastgezet. Iets dat ik aanvankelijk bij Wolfscreek ook zo had. Helaas na een tijdje komt er steeds meer speling in de nagels en raken ze los uit het hout. De uiteindelijke oplossing was een strookje printplaat waar de rails aan gesoldeerd zijn. Dat is toch iets minder gevoelig voor slijtage.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #269 Gepost op: 13 December 2011, 16:31:53 »
En filmpjes dat het ook echt werkt:

Test met de hand.

Met de aangesloten aandrijving.

Mooi man, zit alleen wel een knik in het wissel in het tweede filmpje. Kan geen kwaad je zal er ook niet met TGV-snelheden eroverheen scheuren, denk ik zo :P?
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin