Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:56:33
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52

Auteur Topic: "Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"  (gelezen 145102 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #240 Gepost op: 13 November 2011, 21:40:10 »
Wanda heeft 't gemaakt.... ;)

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #241 Gepost op: 13 November 2011, 22:23:25 »
Afgelopen week nog wat bielzen gemaakt:

Ook een nieuwe behizing voor de Lenz spullen en de voedingen gemaakt. Dat was een houten doos waarbij tijdens transport nog wel eens een draad los wou schieten. Ook kon ik niet bij de trafo knoppen om ze in te regelen:

Voor:

Achter:

De zaak vakkundig en met beleid kapot geslagen:

Eerst de trafo's op een houten plaat geschroefd die op zijn beurt met M6 slotbouten in de koffer gemonteerd zit:

Daarna de Lenz spullen op een vergelijkbare plank in de deksel gemonteerd d.m.v. een klembeugel:

En klaar. De opgerolde 2e aansluitkabel voor een extra baan ligt opgerold onder de Lenz spullen, en de normale voedingskabel ligt rechtsonderin netjes opgerold. Daar bovenop ligt de interfacekabel en de kabel voor het programmeerspoor.

Netjes dacht ik toch? In ieder geval veilig! :)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #242 Gepost op: 16 November 2011, 13:47:19 »
Dat ziet er goed uit Ronald. Een stuk compacter dan dat kastje..
Hoe netjes je die draden ook maakt, het blijft toch eigenlijk altijd
wel een zootje he.. :-X Mijn vader gaat trouwens binnenkort
echt aan dat styrene skirek beginnen. Hij is er helemaal blij mee (y)

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #243 Gepost op: 16 November 2011, 13:52:51 »

Kortom, een onhandig kastje! ;D
Maar je bent weer lekker op dreef, Ronald! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #244 Gepost op: 22 November 2011, 22:41:50 »
Dank je, Jaap. Het heeft de reis naar Engeland en terug prima overleefd :)

Gekocht tijdens de show in Warley:

Backwoods Miniatures stond daar ook met het hele 0N30 assortiment, dus was de verleiding toch te groot..... ;) Maar goed, toch nodig dus of ik ze nu koop of later?  ;)

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #245 Gepost op: 23 November 2011, 17:31:29 »
Nice.   (y)

Jeffrey

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #246 Gepost op: 30 November 2011, 21:28:18 »
Dank U!

Ik had nog een Backwoods Miniatures kitje liggen voor een ombouw van een 2-8-0 outside frame. Laatstgenoemde had ik ooit gekocht van een financieel noodlijdende vriend die geld nodig had. Nu is het tijd om toch maar eens te beginnen. Plan is zeker om deze loc in te zetten op deze baan.

De uitstalling; rechtsonder het kitje en in het midden het slachtoffer:

Ontdaan van al het ketelleidingwerk. Ook is de tender verwijderd en de printplaat. Laatste gaat opnieuw gebruikt worden:

En de stoomdommen. Eigenlijk moet het hele ding gesloopt worden om deze 2 dingen te verwijderen maar zelfs Backwoods raad aan het toch eraf te slijpen met enige voorzichtigheid. De bevestigingsschroeven zitten nl. aan de binnenkant en blijven zitten. Voor de zekerheid heb ik ze nog gezekerd met een druppel superlijm:

En met de saddeltank los op de plaats en de nieuwe voetplaat vastgelijmd. De kit is trouwens geheel resin met messing toebehoren:

Proefpassing van de nieuwe achterwand die de loc direct een nieuw uiterlijk geeft:

Hier met nieuwe schoorsteen (die wel van buitenaf bereikbaar was voor demontage) op de oude voetplaat en met een nieuwe rookkastdeur en verplaatste lamp:

Er komt nog een achterste loopwiel onder, komt later.

Grtz, Ronald.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #247 Gepost op: 01 December 2011, 21:14:06 »
Zo, delen zijn gespoten alleen zit er een zakker op de tank.... :( Moet er afgeschuurd worden maar eerst even goed laten drogen.

Vandaag eerst verlichting in de eerste bak gemaakt. Zonder kan ik geen rail spijkeren dus het is broodnodig. Ik doe eigenlijk altijd standaard TL licht omdat dat niet duur is en goed lijkt. Omdat de bakken 100 cm lang zijn past er geen standaar armatuur in van 1,22 meter. Er zou eer een van 90 cm in kunnen maar die kosten 21 euro per stuk. Wat ik gedaan heb? 2 van 60 cm, die kosten 5,95 per stuk dus 11,90 per 2 en per bak. Da's de helft goedkoper..... ;D ;)

Zo ziet dat er uit:

En van onder gezien:

De TL's zitten in de bak elektrisch aan elkaar gekoppeld en er gaat maar 1 snoer naar de achterkant uit de bak. Dat scheelt met het aansluiten op een tentoonstelling enorm.

De bielzen had ik al een beitsje gegeven deze week. Vandaag begonnen met het spijkeren. Voor de spijkers heb ik uiteindelijk toch maar besloten die van de firma Wenz te gebruiken. Deze zijn ge-etst en erg fijn van structuur. Afgelopen maandag een bestelling geplaatst die vandaag arriveerde en ik verder kon.
Ik had nog de afstandhouders/montagehulpjes van een eerder project. De eerste staven maar gelegd. Die zijn overigens overgenomen van een mede BNLS'er die er niets mee kon en ze ter verkoop aanbood. Het zijn code 80 staven van C&L:

En zo ziet dat er gespijkerd uit. Ik boor het gaatje voor en druk de spijker er vanaf halverwege in met een platbektang:

Zoals ook Jaap (Jajo) heb ik vandaag bezoek gehad ven een bekend stripfiguur. Ook hij was uitermate enthousiast over de werkzaamheden:

Begonnen met het eerste wissel. Eerst het puntstuk uit 2 staven geslepen en vastgelegd:

Omdat het een stubwissel wordt hoef ik geen tong te maken en kan de staaf vanaf het puntstuk naar de stelbalk leggen:

En afslijpen:

Daarna is de afbuigende buitenrail aan de beurt. De afstandhouders worden vastgeschroefd en zo blijft de handel mooi op spoorbreedte. Nu kan er geboord en gespijkerd worden:

En het laatste stuk rail die de wissel in principe al compleet maakt. Aan de voorzijde liggen de 2 stukjes rail al klaar voor de strijkregels:

En laatstgenoemde gebogen en op hun plek gelijmd. Daarna spijker ik ze maar zo liggen ze in iedergeval op de juiste plek:

En gespijkerd. Eerst een rijproef met een draaistel om te kijken of het wissel "lopen" wil. Dat blijkt alhoewel het niet helemaal zuiver ligt. Maar och, dat is de charme van en zelfbouw en smalspoor!:

We gaan rustig verder! ;)

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #248 Gepost op: 01 December 2011, 21:35:12 »
Pas maar op dat je straks geen bezoek krijgt van een zwarte figuur met een grote zak. Dan is het weg Ronald. :D
Toch mooi om te zien hoe die wisseltjes in elkaar geflanst worden. Ik krijg gelijk weer zin om met 0n30 te gaan bouwen. Maar eerst moet Renez 2.0 nog af/werkend.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #249 Gepost op: 01 December 2011, 21:49:27 »
Dank je, Rene. En och, voor die man met zak ben ik niet bang ;D ;)

Ik moet eerlijk zeggen dat dit wel erg leuk is. Wel veel werk maar het is wel wat ik wilde dat het zou worden.
Snel afbouwen dat Renez, of gewoon lekker verdergaan in 0N30... je hebt ervaring! :) ;)

loclion

• Offline Offline
« Reactie #250 Gepost op: 01 December 2011, 22:10:57 »
Hoi Ronald,

Het valt wat moeilijk te zien maar ik geloof direct dat de twee rails van het puntstuk geïsoleerd van elkaar zijn alleen de ruimte tussen het puntstuk en de rails (zwart streepje) is dat niet iets aan de grote kant? Heb het idee dat de wielen daar tegen de rails aan gaan stompen als ze over dat gat rijden.

gr Leo.
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #251 Gepost op: 01 December 2011, 22:57:33 »
Zo, delen zijn gespoten alleen zit er een zakker op de tank.... :( Moet er afgeschuurd worden maar eerst even goed laten drogen.

Zou je ons foto's kunnenlaten zien van de spuitelarij, ter lering (y) en vermaak ;D

Vandaag eerst verlichting in de eerste bak gemaakt. Zonder kan ik geen rail spijkeren dus het is broodnodig. Ik doe eigenlijk altijd standaard TL licht omdat dat niet duur is en goed lijkt. Omdat de bakken 100 cm lang zijn past er geen standaar armatuur in van 1,22 meter. Er zou eer een van 90 cm in kunnen maar die kosten 21 euro per stuk. Wat ik gedaan heb? 2 van 60 cm, die kosten 5,95 per stuk dus 11,90 per 2 en per bak. Da's de helft goedkoper..... ;D ;)

We gaan rustig verder! ;)

Ik heb een vraag: Tegenwoordig kun je ledstrips krijgen (van bijvoorbeeld dat Zweedse warenhuis) die je met behulp van een    handbedieningskastje van kleur laat veranderen. Je kunt hierdoor misschien mooie kleurovergangen maken (roodgeel voor de zonsondergang, diepblauw (paars) voor de nacht en ook daglicht wit (je begrijpt wat ik bedoel)). Zo'n strip is duur 30 euro voor 1 meter en ik weet niet hoe fel het witte licht is, maar het idee erachter wil ik wel eens over nadenken. Zou jij zoiets op dit soort baan toepassen?

afsluitend:
Het gaat er echt mooi uitzien Ronald.  (y)
Goede vorderingen ook.
Ga zo door.
Jeroen

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #252 Gepost op: 01 December 2011, 23:05:29 »
@Leo; het lijkt groter dan het is en het draaistel rijd er aardig goed overheen. Maar inderdaad had 't gat iets kleiner gekund door het puntstuk langer te vijlen als het ware. Nu is dat redelijk kort gedaan.

@Jeroen; dank je! Die ledstrips heb ik nog niet geprobeerd,ben ook helemaal niet gecharmeerd van het uitzien van dat licht. Maar goed, tijden veranderen nietwaar? ;) Ik zou dat eens moeten proberen, maar wss niet in deze baan.

En wat mams nog gedaan heeft; een start van nog een nieuwe boom:

En wat ik in enkele uurtjes gelegd heb:

Waarmee ik het voor vandaag welletjes vind ;)
« Laatst bewerkt op: 01 December 2011, 23:09:28 door Ronald Halma. Reden: link gerepareerd »

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #253 Gepost op: 01 December 2011, 23:20:46 »
De lichtopbrengst van die LED strips zijn niet gelijk aan die van TL's Er bestaat wel LED verlichting met een gelijkwaardige opbrengst maar die zijn erg aan de prijs.
De afgelopen week kreeg ik een plaat in handen van 120x30 cm met LED verlichting. Vergelijkbaar met twee TL lampen van 36W. Het licht is dan ook nog eens mooi diffuus en goed van kleur (niet herkenbaar als LEDs) De plaat is amper een cm dik en weegt minder dan een TL armatuur van 120cm met KY ballast. Voor boven een baan zou hij ideaal zijn. De bovenkant is dan dicht tegen verstorende lampen en het licht wordt mooi egaal verdeeld over de baan.
Helaas, de prijs is nog een beetje aan de hoge kant.

http://www.ledlampendirect.nl/led-paneel-120x30-cm-wit-vervangt-tl-armatuur-van-2x36-watt.html

René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #254 Gepost op: 01 December 2011, 23:25:16 »
Zoiets zou het overwegen waard zijn. Ter info; er hangt nu 2 x 18W in.