Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 19:22:51
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:10:30
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:59:38
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door NS2408
Vandaag om 18:26:02
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo  (gelezen 25100 keer)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Online Online
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #30 Gepost op: 16 oktober 2010, 12:17:51 »
Weer iets geleerd , omdat deze regengootjes niet op het dak zaten (en wel op de 6 deurs) , dacht ik dat deze hier dus niet op hoorde.
Nu weet ik dus dat ik deze er nog even op moet solderen .
(dan ga ik er wel vanuit dat het dak van de D voor de ongevallentrein hetzelfde is als een standaard stalen D)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #31 Gepost op: 16 oktober 2010, 12:35:38 »
Ronald,

Kijk maar in het draadje van de plan N. Verschillende foto's van 4 deurs stalen D mét dakgoot. De ongevallenwagen ook. In mijn Philotrain kit van de ongevallenwagen zitten een groot aantal foto's van het voorbeeld. Daar vind je vast bevestiging. Als je die niet hebt, wil ik wel even zoeken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Online Online
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #32 Gepost op: 16 oktober 2010, 13:26:46 »
Ja , dat zie je inderdaad als je er nu op let (toen gewoon niet verder gekeken).
Toen ik dat dat ding bouwde , was ik nog in de veronderstelling dat Philotrain geen fouten maakte .

Van die foto's wil ik graag wel een afdrukje , maar dat heeft geen haast 

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2010, 12:27:20 »
Vervolgens aan de slag met alle trapjes.

Eerst de trapjes aan de voorkant: let op deze traptreden zijn schuin en zijn met de brede kant omgekeerd geplaatst. Dwz de brede kant van de onderste trede zit aan de achterkant en de brede kant van de bovenste trede aan de voorkant:



In het midden onder de deur zitten de trappen, die je onder het chassis kunt vastzetten. Ik heb wel eens een stalen D gehad, waar aan de onderkant sleufjes geëtst waren, die je hielpen voor de correcte positie, maar dit chassis had het niet. Even goed vasthouden en het zit. Daarvoor heb ik wel de bak op het chassis geschroefd, dan gaat het prima.



Aan de achterkant komen nog 2 rangeerderstreden.



De trappen onder de achterste schuifdeuren zet ik op het draaistel. Dat moet ik nog maken. Helaas blijken 4 aspotten aan de achterkant niet goed gegoten te zijn, waardoor ik de lagering daar zelf in zal moeten boren/frezen. Gelukkig heb ik een freestafel, maar ik vind dit toch slordig. Ook slordig is dat de draaisteloplegging niet van schroefdraad was voorzien. De M2 schroeven gingen er in elk geval van geen kanten in. Nu heb ik jaren geleden 2 machinetappen bij Philotrain gekocht (M1,4 en M2) en nadat ik schroefdraad met de M2 tap had gemaakt ging het perfect. Ook hiervan vind ik dat het eigenlijk goed had moeten zijn.

Nu ga ik nog de sjorogen onder het chassis maken. Deze zaten er voor zover ik kan zien op alle stalen D's die eind jaren '70 rondreden op. De bedoeling van deze ogen was om het rijtuig op een veerpont te kunnen vastzetten. Ik heb dat zelf een keer meegemaakt toen ik in een trein de reis maakte van Hoek van Holland naar Stockholm en daarbij staken we tussen Rodby en Puttgarden een stuk water over op een pont en tussen Helsingor en Helsingborg. In die trein zat overigens geen stalen D.

Voor de meelezers: onder deze bak zit nu alleen de 2 accubakken. Van foto's krijg ik de indruk dat er tegen het eind van de levensduur van deze bagagewagens er veel meer onder zat. Ik denk luchtketels te zien en ook andere dingen. Wie heeft daar iets meer informatie over?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #34 Gepost op: 18 oktober 2010, 00:48:18 »
Sjorogen zijn inmiddels geplaatst en de draaistellen afgemaakt. Ik heb de scheenplaten iets meer naar binnen geplaatst en dan passen de assen goed.



Eerste sjoroog zit onder de buik. Voor het plaatje ook vast een ingeklapte balg geplaatst met binnenophanging. Nu nog een overloopplaat vinden, want die zit helaas ook niet bij de kit.



Hier het 2e sjoroog net voor de eerste set schuifdeuren. De volgende zit midden tussen de schuifdeuren en de laatste net achter het achterste set schuifdeuren. Zo zitten er 4 per kant. Het is heel eenvoudig maken. Je zet een 0,4mm draadje twee keer haaks om en soldeert dat vervolgens aan de binnenkant van het chassis.



Ik dacht het geheel vannacht in de soda te zetten, maar ik zag nadat ik deze foto had gemaakt ineens dat ik de acherste trappen nog moet maken aan het draaistel.

Dat wordt morgen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Feiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #35 Gepost op: 18 oktober 2010, 10:12:02 »
Zeer gedetailleerd! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Maar kunnen die deuren ook open?
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #36 Gepost op: 18 oktober 2010, 22:13:36 »
Ivo,

Erg fraai.
Als een overloop plaat van plan D geschikt is, dan moet je maar een brul geven.
Daarvan heb ik er hier nog wel wat.

Grtn,
Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #37 Gepost op: 18 oktober 2010, 23:58:59 »
Dennis,

Die is zeker goed. Hoe hou jij die over? Als ik een plan D verbouw gebruik ik toch altijd de overloopplaten weer. In elk geval levert de plan D mij ook een dynamo voor een van de draaistellen van deze stalen D. Roco levert er standaard 2, terwijl er maar 1 nodig is.

Vast bedankt,

Ivo

P.S., er liggen nu 4 onderdelen in de soda: bak, chassis en 2 draaistellen, waarvan 1 met trapjes. De hoogspanningskoppelingen van Philotrain kon ik nergens vinden, dus die heb ik zelf maar gemaakt van messing draad en pijp.
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #38 Gepost op: 19 oktober 2010, 00:07:34 »
De hoogspanningskoppelingen van Philotrain kon ik nergens vinden, dus die heb ik zelf maar gemaakt van messing draad en pijp.

He! interessant. Laat eens zien? Heb je die half platte, half ronde vorm aan de bovenkant erin gekregen? Helaas is dit onderdeel van Roco (bv. van de plan D's) niet na te bestellen...

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #39 Gepost op: 21 oktober 2010, 15:28:24 »
Dennis,

Die is zeker goed. Hoe hou jij die over? Als ik een plan D verbouw gebruik ik toch altijd de overloopplaten weer. In elk geval levert de plan D mij ook een dynamo voor een van de draaistellen van deze stalen D. Roco levert er standaard 2, terwijl er maar 1 nodig is.

Vast bedankt,

Ivo

P.S., er liggen nu 4 onderdelen in de soda: bak, chassis en 2 draaistellen, waarvan 1 met trapjes. De hoogspanningskoppelingen van Philotrain kon ik nergens vinden, dus die heb ik zelf maar gemaakt van messing draad en pijp.

Tsja hoe hou je die over.
Ooit wel eens wat willen verbouwen en mislukt.
En ik wil nog wel eens slopers op de beurs kopen, je weet maar nooit ;)

Ik leg er twee apart voor je.

Wat mij nog opviel.
Ivo Heeft prachtige messing draaistellen, terwijl gerard zo te zien Fleischmann pruisische draaistellen heeft.
Heeft dit met inzet periode te maken?

Grtn,
Dennis
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2010, 15:31:29 door Dennis »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #40 Gepost op: 21 oktober 2010, 15:40:06 »
er is ooit een draaistellenruilactie geweest, draaistellen van de vierdeurs-D's gingen bij aflevering meteen onder een aantal houten D-treinbakken en de originele draaistellen daarvan kwamen dan onder de D's terecht.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #41 Gepost op: 21 oktober 2010, 19:58:56 »
Maar eerst eens kijken hoe groot deze handgrepen moeten zijn aan de hand van eerder door mij gebouwde kits:



Bij deze groene 4 deurs stalen D zijn ze vrij klein en op foto's lijken ze groter.

Op deze heb ik de trapjes onder de achterste deuren op de draaistellen vastgezet:



Kijk eens Dennis: mijn groene stalen D heeft ook pruisische draaistellen. Het is zoals Floris zegt: bij aflevering in de jaren '30 zijn de originele draaistellen onmiddellijk vervangen door pruisische draaistellen. In de jaren '50 reden de stalen D's daar nog op. Wanneer ze andere hebben gekregen weet ik niet, maar op foto's uit de jaren '70 en begin jaren '80 staan deze rijtuigen op O draaistellen. Het zou me niet verbazen als de stalen D's bedoeld voor de internationale dienst al in de jaren '50 en eerder op andere draaistellen reden.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2010, 20:45:54 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #42 Gepost op: 21 oktober 2010, 20:44:09 »
He! interessant. Laat eens zien? Heb je die half platte, half ronde vorm aan de bovenkant erin gekregen? Helaas is dit onderdeel van Roco (bv. van de plan D's) niet na te bestellen...
Jan,

Bij Philotrain zijn ze wel te bestellen, alleen is de kabel bijna altijd te kort. Ik ben overigens lui geweest en heb het detail aan de bovenkant niet gemaakt. Gewoon geen zin in, want moeilijk is dat niet. Je maakt namelijk gewoon de messing buis wat langer en zorgt dat bovenin de draad ook volledig gesoldeerd zit. Vervolgens vijl je bovenop de gewenste vorm alsof je dat vijlt uit rond messing staf materiaal.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #43 Gepost op: 23 oktober 2010, 00:15:04 »
Na een sodabad tegen de zure resten van flux en harskern en een straalbeurt aan het spuiten geweest. Eerst primer, dan zandgeel en vervolgens eerst het dak dakgrijs:



Het blauw komt later, want het is makkelijker om het dak af te plakken dan de bak.

Nadat de zandgele biezen en het dak zijn afgeplakt is dit dan het voorlopige resultaat:





Tevreden ben ik nog niet. Je ziet dat in de hoeken de verf onvoldoende heeft gedekt. Ik heb daar vaak last van en de tip is met een lage druk spuiten. Ik heb dit met ongeveer 1 atm. gespoten en veel minder gaat niet.

Het andere punt is dat het afplakken van de bies bovenin onder het dak bijna niet te doen is. Je ziet hier een keurige wiebellijn, dus ik ben bang dat de enige oplossing hiervoor is de bekende bak met thinner.



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #44 Gepost op: 23 oktober 2010, 00:21:35 »
 :o Een Grrrrr%$#%# moment!
Balen voor je Ivo. Denk maar zo, 'gelukkig staat het weekend voor de deur'.  ;D
Sterkte!

p.s. het dak is wel mooi.
Jeroen
We're all riders on this train.