Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo  (gelezen 25033 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #15 Gepost op: 05 oktober 2010, 23:22:19 »
Eerst de reparatie van de bak:



Hier nog even de spleet tussen de tussenwand aan de buik en de bagageruimte.

Aan de achterkant heb ik vervolgens een messing strip eerst tegen de tussenwand gesoldeerd en daarna tegen de binnenkant van de bagageruimte:



Hier moet de bovenkant van de strip nog worden afgeknipt en gelijk gevijld met de rest van de bak.

Hier de strip aan de andere kant:



Als de bak in de soda heeft gelegen en schoon is geschrobt met Jif ga ik dit nog opvullen met plamuur en mooi glad schuren. Ik zou misschien ook nog kunnen proberen een dun 0,4mm stuk messing strip erin te solderen, maar ik denk dat ik dat niet meer strak krijg.

Daarna is het tijd voor het tussendak:



Deze soldeer je eerst vast aan de kopwanden en daarna aan alle zijwanden, zodat een mooi strak geheel ontstaat. Dat lukt alleen als je de bak weer losmaakt van het chassis, anders kun je er van de binnenkant niet bij.

Ik vergat nog te melden dat je aan de kant van de deuren eerst de lange handgreep moet solderen, want daar kun je met de kopwand erop ook niet meer bij:



Om het af te maken, moet deze handgreep in het midden ook een steun hebben. Die maak je het eenvoudigst door een stuk draad van binnenuit erdoorheen te steken en zachtjes tegen de al gemonteerde handgreep te duwen en dan van binnenuit te solderen.



Op dit plaatje kun je zien dat de zijwanden van de buik buiten het tussendak moeten steken. Deze wanden moeten namelijk exact aansluiten aan het uiteindelijke dak.

Hier nog even een plaatje van het nog niet vastgezette dak:



Hier zie je dat het dak nog niet aansluit op de wanden van de buik. Het dak is iets te ver voorgebogen. Dat werkt bij de montage wel makkelijk, want met handig duwen past het precies en kun je het goed vastsolderen.

Voordat het zover is moeten eerst de schuifdeuren nog worden vastgezet:



Deze moeten worden vastgezet nadat het tussendak is gesoldeerd, want daarmee kun je de schuifdeuren in de hoogte goed positioneren. Nu loop ik weer tegen een vraagteken aan. Bij de eerdere 2 stalen D's die ik heb gebouwd zaten er naast de deuren gaatjes voor de handgrepen naast deze schuifdeuren, maar bij deze kit ontbreken die weer. Dus dat word zelf eerst gaatjes boren. Dankij de frees met kruistafel kan ik dat exact positioneren, maar ik snap het niet zo goed, waarom dat hier ontbreekt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #16 Gepost op: 05 oktober 2010, 23:57:51 »
Een weggevallen stipje, of juist ingevuld stipje op je negatief heb je al gauw... En weg is je gaatje.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #17 Gepost op: 06 oktober 2010, 00:03:48 »
Er zijn wel 16 stipjes weg van de 16 die er moeten zitten. Dat is geen toeval  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #18 Gepost op: 06 oktober 2010, 00:42:34 »
Nee, da's vreemd dan. Zou het een heroplage zijn met verbeterde negatieven, alleen een paar dingetjes vergten? Zoals die spleet en alle gaten? Of heb je juist een voorserie te pakken? Ik heb zoiets wel eens met MK gehad. De gaatjes voor de rongenhouders waren maar eenzijdig ingeetst. Later een vervangende plaat ontvangen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #19 Gepost op: 06 oktober 2010, 09:35:22 »
Ewout,

Ik denk eerder een ''naserie''. Deze kit heb ik bij het bekende adres in Houten gekocht lang nadat Philotrain ze zelf verkocht. En ik heb de indruk dat hoewel deze kits compleet zijn, er soms wel door Philotrain in eerste instantie afgekeurde etsplaten in zijn verwerkt. Met name te ver doorgeëtst. Dat geldt in elk geval voor sommige C12c's, waarvan de klinknagels dan minimaal worden en de 2 verschillende ovale ramen rijtuigen. Met zorgvuldig bouwen is daar nog steeds een uitstekend model van te maken overigens.

Bovendien heeft Philotrain zelf bijvoorbeeld nooit de ovaalramers als kit verkocht, dus ik ben er heel blij mee.

Zelf heb ik bij Philotrain eens 3 afgekeurde etsplaten van de NS 9500 gekocht voor 15 gulden. Daar kan ik zeker nog een goede 9500 uithalen. Wat je dan wel mist zijn sommige speciale messing gietdelen, zoals de trappen en een paar andere onderdelen, die je ook wel zelf kunt maken.

Maar om op de stalen D terug te komen. Deze etsplaat is zeker niet te ver doorgeëtst, maar is waarschijnlijk vanwege de naad bij de buik door Philotrain oorspronkelijk wel afgekeurd.
Dat maakt voor mij niet uit: ik kan nu een mooie messing stalen D maken en die schoonheidsfoutjes zijn allemaal oplosbaar.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #20 Gepost op: 06 oktober 2010, 10:07:26 »
Dat bekende adres heeft op basis van die etsplaten ook wat modellen in elkaar laten zetten waarbij allerlei probleempjes werden opgelost.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #21 Gepost op: 06 oktober 2010, 15:13:56 »
Op zich is er niks aan de hand als jij er blij mee bent (zou ik ook zijn) maar het is dan niet een vertegenwoordiger voor de normale kwaliteit van Philotrain.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #22 Gepost op: 06 oktober 2010, 16:31:19 »
Ewout,

Reageer je op mij of op Henk?

De normale kwaliteit van Philotrain wordt alleen gegeven bij door Philotrain gebouwde modellen. Dat geldt dus nooit voor kits. Maar ook daar is weer verschil in, in kits door Philotrain geleverd en 'nageleverde' kits.

En normale kwaliteit van direct van Philotrain geleverde kits is ook niet altijd hetzelfde. Ik heb een 2400 en 1500 gebouwd en die waren perfect (is overigens geen geëtst messing, maar geperst of gestanst of zoiets). maar de 6200 via Totaltrain had wat tekortkomingen bijvoorbeeld. Ook de passing van de daken van de meeste coupérijtuigen op de kopwanden is vaak onvoldoende. En de recent door mij gebouwde koelwagen vergde ook enig extra vijlwerk aan het messing etswerk om deze goed oas te maken. En dan gaat het niet om het afvijlen van verbindingsstukjes, maar fouten in het etswerk.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #23 Gepost op: 06 oktober 2010, 17:41:18 »
Ik reageerde nog op jou Ivo. En inderdaad, ik heb een paar oudere philokits nog in elkaar gesoldeerd en dat ging ook niet altijd helemaal goed, maar ja, dat waren kits nog gemaakt met de oude technieken. Niet te vergelijken met het prachtige etswerk van Erwin bijvoorbeeld. (Niet dat Erwin zelf etst ofzo, maar de goede engineering, tekenwerk, de voorbereidende werkzaamheden dus)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #24 Gepost op: 08 oktober 2010, 00:28:04 »
De 16 ontbrekende stipjes heb ik middels een freestafel nauwkeurig op de bak gezet en vervolgens met de hand doorboord, omdat ik geen 0,4mm boor meer heb met dikke schacht die in de frees past.

Maar eerst eens kijken hoe groot deze handgrepen moeten zijn aan de hand van eerder door mij gebouwde kits:



Bij deze groene 4 deurs stalen D zijn ze vrij klein en op foto's lijken ze groter.

Op deze heb ik de trapjes onder de achterste deuren op de draaistellen vastgezet:



Op de 6 deurs stalen D zijn de handgrepen langer:



Dus na boren de handgrepen erin gezet:



Hiermee is de bak weer 8 handgrepen rijker. Ook op de koppen komen in de verticale stijlen nog 4 handgrepen.

Vervolgens heb ik het dak erop gesoldeerd, waarbij je dat het eerst vastzet op de kopwanden en dan onder de rand het hele dak aan de bak soldeert.



De gaten voor de torpedo's bleken te groot, dus deze moet er weer uit en ik zal die er komende dagen eens goed inzetten. Dan moet er nog een gootje boven de deuren worden gemaakt en kan de bak in de soda.

Maar eerst het chassis en de draaistellen.

mvg,
Ivo


mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #25 Gepost op: 08 oktober 2010, 00:36:12 »
Ivo,
wat betrefd die kier die je wil gaan plamuren,waarom niet opvullen met lowmelt soldeertin?
verder prachtig bakkie  (y)
gr jan

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #26 Gepost op: 08 oktober 2010, 13:20:14 »
Jan,

Zou wel kunnen, maar dat lijkt me een stuk lastiger schuren, zodat het strak wordt. Het aardige van een beetje plamuur is dat het vrij makkelijk op de juiste dikte is te schuren, zonder dat je een fors deel van het messing mee schuurt.

Maar ik pieker nog over het insolderen van een metalen strip.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #27 Gepost op: 09 oktober 2010, 08:10:04 »
Gisteravond een draaistel in elkaar gezet. Dit bestaat uit een aantal messing onderdelen:



Hier zie je de wielen, het geëtste frame en 2 geëtste detail zijkanten, gegoten veren, aspotten en schommelveer.

Begonnen wordt met het chassis te buigen en de schommelveer erin te solderen:



Daarna zijn de zijplaten en de aspotten aan de beurt. De aspotten hebben aan de achterkant een puntlager, waarin de wielen moeten:



Vervolgens moeten de veren erin worden gesoldeerd en met de wielen erin is het ineens een draaistel:



En onder een kant van de stalen D ziet het er dan zo uit:



Er zitten helaas geen remmen bij, die moet ik misschien zelf maar maken en ook de dynamo ontbreekt, maar daar heb ik er nog veel van liggen van Roco plan D's, die er 2 hebben per rijtuig, maar waarvan er in het echt maar éém opzit.

Ook bleken de wielen niet te passen in de draaistellen. Dat wil zeggen, de assen zijn niet lang genoeg, of het draaistel te breed.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #28 Gepost op: 15 oktober 2010, 23:06:09 »
Deze week weinig tijd gehad om te bouwen. Maar vanavond het dak af kunnen maken. Ten eerste moesten de torpedo's er goed worden ingezet, wat lastig was, omdat de gaten in het dak te groot waren. Eerst ben ik op zoek gegaan naar kleine ringen, maar die kon ik zo gauw nergens meer vinden. Daarna heb ik de torpedo's op een messing buisje gesoldeerd en vervolgens het buisje in het dak. Het was even zoeken en ze zijn er nog 3 keer weer uitgesoldeerd, maar uiteindelijk ben ik tevreden.

Daarna moet er nog een dakgootje boven de kopdeuren worden gemaakt. Philotrain levert dat niet erbij, wel bij de 6 deurs stalen D, de ovaalramer en de AB7521 ev in de vorm van een messing of witmetaal gietdeel voor de het hele dak aan het eind, ook wel dakpet genoemd.

Maar hier heb ik de dakgootjes van messing draad gemaakt.

Eerst buig je een stukje draad in de juiste vorm en daarna soldeer je dat op de juiste plek vast:



eerst een foto met alle dakventilatoren



En iets dichterbij.

Daarna afknippen, puntje mooi glad vijlen met de rand van het dak en met een vijltje en glasvezelpotlood de rest wegslijpen:



En aan de andere kant op dezelfde plek:



Op het plamuren na is de bak nu klaar. Ik twijfel nog of ik de sluitlichten ga doorboren om ze tzt te kunnen verlichten. Anderzijds zal deze stalen D vrijwel altijd tussen lok en de andere rijtuigen meelopen, dus hoeft het nooit aan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #29 Gepost op: 15 oktober 2010, 23:29:48 »
Ziet er wederom keurig uit, Ivo!
Die sluitseinen zou je alsnog later uit kunnen boren? Of ben je bang dat er dan eventueel verf afbladdert?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom