BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Ivo tB op 03 oktober 2010, 09:55:18

Titel: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 03 oktober 2010, 09:55:18
Zoals ik in het plan N draadje al liet zien heb ik een stam Den Haag CS - Venlo met de nu uitgebrachte plan N rijtuigen compleet. Er zit in de stam alleen ook een stalen D van Kleinspoor en die vind ik in het totaal niet mooi genoeg. Daarvoor had ik al een tijd een Philotrain kit liggen met de correcte koppen en draaistellen, welke ik een aantal jaren terug gekocht heb in Leiden bij een bekende meneer.

De Philotrain kit is niet moeilijk, maar een paar dingen en dan met name het buigwerk moet je wel goed doen, want anders ziet het resultaat er niet uit. Ook de montage van het dak is bij Philotrain meestal een uitdaging. Ik heb er al 2 dat wil zeggen ik heb een groene uitvoering gebouwd voor dienst in de jaren '50 en een turquoise 6 deurs stalen D, maar dat is op een aantal punten een heel ander model.

De bekende onderdelen:


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9300163.jpg)

Van boven naar onder het dak, het etsdeel met de bak, met onderdelen die allemaal gebogen moeten worden, het chassis en onderaan het tussendak tussen de schuine wanden en het uiteindelijke dak

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9300164.jpg)

Hier nog de kleinere etsdelen. De kopwanden zijn los, want die zijn anders dan de standaard ets, die dichte koppen heeft, welke dan weer aan het grote etsdeel van de bak zitten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9300165.jpg)

En nog wat kleine onderdelen.

De bouw volgt later, maar is niet bijzonder ingewikkeld.

Wel al iets opvallends gezien: er zijn stalen D's met doorloopkoppen geweest met verschillende vouwbalgen. Er zijn er met externe ophanging en met interne ophanging. Heeft iemand een overzicht over de computernummers van deze D's met en zonder.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Mispoes op 03 oktober 2010, 11:10:18
Dit ga ik eens op de voet volgen... mijn wens is ooit een zesdeurs te bouwen maar er heerst hier nog zeer veel koudwatervrees.

Dan je vraag vwb de vouwbalgophanging:

Vouwbalgophanging type "1931" (intern): 5184 95 40 001,* 003-005

Vouwbalgophanging type "1954" (extern): 5184 95 40 006-008, 011-017

*D 7602 was voor vernummering in 5184 95 40 002 in 1968 al gesloopt vanwege een ongeval.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 03 oktober 2010, 17:21:50
Die koudwatervrees moet worden overwonnen. Als ik je daarbij kan helpen graag. Ik neem aan dat je dan al een kit van een 6 deurs stalen D hebt liggen. Hij is anders, maar heeft ook overeenkomsten met deze kit van de 4 deurs D.

De bodem is niet hetzelfde, maar wordt wel volgens hetzelfde principe gebouwd.

Ten eerste de onderkant van de etsplaat:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9300166_Medium.jpg)

Hier zie je al alle vouwlijnen. Het rechthoekige stuk moet je eruit zagen / vijlen / frezen als je een Symoba koppeling wilt inbouwen. Dus deze plaat ging bij mij onder de frees. Het inbouwen hiervan staat ook goed omschreven op de site van HaHoHo, ook wel Hans' Hobby Hoek.

Vervolgens is het belangrijk om de chassisbalken exact haaks om te zetten. Daarvoor klem je de etsplaat tussen 2 metalen profielen, waarbij de vouwnaad er net bovenuit steekt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9300167_Medium.jpg)

Hier zie je de plaat ingeklemd tussen 2 aluminium U profielen in de bankschroef. Het is wat heen en weer schuiven, maar op een bepaald moment zit deze goed. Vervolgens leg je een stalen lineaal aan de achterkant strak tegen de balk en in een geleidelijke drukbeweging zet je de balk haaks om. Soms moet je naderhand nog iets nabuigen als het niet helemaal haaks staat. Hier ligt de basis van een haaks en stevig chassis.

Vervolgens buig je de bufferbalken op de kopse kant ook om en zet je de stukjes balk, waar de trapjes aan moeten komen goed in lijn met de bovenkant en soldeer je die randen vast:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9300168_Medium.jpg)

De 4 deurs stalen D heeft dit maar aan een kant van het chassis, de 6 deurs aan twee kanten.

Erboven zie je al de 2 gedraaide messing blokjes liggen, die de fundering zijn van de draaistellen. Ze zijn soms van witmetaal en soms van messing. De messing exemplaren zet ik vervolgens als eerste op het chassis, terwijl ik de witmetalen altijd als laatste zou doen.

Dit is een kwestie van op de goede plaats leggen en dat is makkelijk, want er is een randje in gefreesd, dat precies in het chassis valt, je legt er een flinke druppel vloeimiddel bij en neemt een beetje tin aan de bout. Als je dat een tijdje in het vloeimiddel houdt tegen chassis en messing blokje dan zie je op een gegeven moment het soldeer helemaal onder de naad kruipen. Bout weg, niet meer aankomen en laten stilliggen tot het afkoelt en klaar.

Daarna de 2 accubakken in elkaar gezet. Dit zijn 2 messing etsdelen. Het ene vouw je op als doos en het andere soldeer je als deksel van binnenuit erop:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9300169_Medium.jpg)

Deze soldeer je vast in de sleufjes in het chassis en je soldeert er vervolgens nog 4 draadjes aan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9300170_Medium.jpg)

Op de trapjes na is het chassis nu klaar. De trapjes zet ik er pas later op als ook de bovenbouw klaar is, want dan kun je exact zien waar ze moeten komen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Fons van der Jagt op 03 oktober 2010, 18:42:34
Hallo,
Als ik jou was zou ik de trapjes aan het draaistel vastmaken. Dan loopt het draaistel niet tegen de trapjes aan. Ik heb momenteel ook een stalen D van Philotrain in de afwerking. Als het model af is zal ik tzt een foto plaatsen.
Fons van der Jagt
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 03 oktober 2010, 18:49:15
Klopt, dat doe ik wel voor de trapjes onder de achterste schuifdeuren, maar onder de deuren in het midden komen ze onder het chassis en bij voorkeur de trapjes op de koppen ook. Dan moet je ze iets meer uitbuigen dan eigenlijk hoort, maar dan heeft het draaistel voor volgens mij voldoende ruimte. Ik hou toch niet van krappe bogen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Weerd op 03 oktober 2010, 21:46:57
De vierdeurs stalen D waren er in twee uitvoeringen, zonder vouwbalgen voor de binnenlandse dienst en met vouwbalgen voor internationale diensten.
De binnenlandse dienst kreeg nummers tussen de 6061-6100, die met vouwbalgen in de 7611-7619. Deze laatste werden later verbouwd uit de eerstgenoemde rijtuigen.
Hier twee stalen D's die nog niet af zijn en nog van details voorzien moeten worden, de linkse uit de 6000-serie, de rechtse uit de 7600.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stalenD1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stalenD1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stalenD2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stalenD2.jpg)

Een kleine tip, de opstaptreden in het midden zijn erg kwetsbaar bij het optillen van het rijtuig. Een beetje moeilijk te zine op de foto (doordat alles al zwart is), maar de beide treden zijn onder de bak door aan elkaar gesoldeerd met een stukje messingdraad. Veel steviger en het valt in principe niet op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stalenD3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stalenD3.jpg)

Gerard
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: stig op 03 oktober 2010, 22:29:28
Door al die kwetsbare treden bij de coupe rijtuigen, heb ik mij afgeleerd de rijtuigen aan de bodem vast te pakken. Ik pak nu de bak gewoon in het midden vast. De matte phildie finish zorgt ervoor dat je niet meteen vingervlekken erop hebt. En anders pech. Even met een doekje afnemen.

Merkwaardig kleurverschil Gerard. Op andere lak overgestapt?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Weerd op 03 oktober 2010, 22:33:58
Ja Stig,

Dat kleurverschil viel mij ook pas op na het maken van de foto, dus nog lang niet klaar.
Ik pak nu de bak gewoon in het midden vast.
En als anderen je goedbedoeld willen helpen met het optillen van het rijtuig?
Dag trede!  :-[
Oef, ik hoop dat het maar weer goed gaat. :P

Gerard
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Mispoes op 03 oktober 2010, 22:38:04
Die koudwatervrees moet worden overwonnen. Als ik je daarbij kan helpen graag. Ik neem aan dat je dan al een kit van een 6 deurs stalen D hebt liggen.

Wordt in dank aanvaard, ik heb nog geen kit. Voorlopig zal het nog wel even duren voor ik er aan kan beginnen want er wachten nogal wat mensen op hun rijtuigie etc.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Edsko Hekman op 03 oktober 2010, 22:45:21
... want er wachten nogal wat mensen op hun rijtuigie etc.
Ja, ikke. Vier keer nog wel. Bouwen dus! Hup hup.... Dat geneuzel hier.  ;) ;D

Ivo, mooi werk weer. Ik kijk graag naar je vorderingen, erg leerzaam. Ik heb hier nog een paar kitjes liggen, oa grote sik (Dutzrail) en NS 2000 van Wim Mesu. Maar ja, tijd en durf.... Vooral tijd nu door verbouwing in nieuwe huis.  ;D (y)
Als we eenmaal klaar zijn en we wonen er, dan toch maar eens die kitjes bouwen. Tot die tijd kijk ik lekker hoe je dit allemaal doet. Geweldig om te zien!  (y)

Groeten,

Edsko
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: stig op 03 oktober 2010, 23:05:26
Kan je die kits niet op je werk solderen Edsko?

Gerard, daar heb ik wat voor. Een mep kunnen ze krijgen! Nee geintje. In principe hoe ik de wagens niet van de baan te halen, daar we met een cassette systeem werken, maar was het een keer nodig, dan is er niks gebeurd. M'n wagentjes hebben nu 2 beurzen meegedraaid en er is helemaal niks kapot. Wel doe ik nu alles iets dikker in het soldeer blubberen dan de eerste kits die ik nog "mooi" wilde solderen. Na het stralen vielen de treden eraf omdat er wel erg weinig soldeer was overgebleven. Daar ben ik nu van genezen. Ik kan me niet voorstellen dat het je opgevallen is in het artikel in de RM over Rhenen (Gert's baantje) dat ik "iets" meer soldeer heb gebruikt.  :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Weerd op 03 oktober 2010, 23:09:55
@Ewout,

Dat heb ik echt niet gezien.
Tactisch aangebrachte soldeerklodders hoeven dus niet op te vallen.
Met andere woorden, je hebt dat keurig gecamoufleerd. ;D

Gerard

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: stig op 03 oktober 2010, 23:23:21
Hoihoihoi!   ;D

En nu weer terug naar Ivo.   ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 04 oktober 2010, 00:19:44
Soldeerklodders?  Dat helpt niks hoor. Waar het om gaat is dat er soldeer zit op het contactoppervlak. Die klodder eromheen geeft alleen maar het risico dat er op de daadwerkelijke verbinding heen goede metaal-metaal verbinding tot stand is gekomen. Hetzelfde effect met solderen van elektronica printjes. Klodders geeft een onbetrouwbaar resultaat. Het neemt overigens niet weg dat de trapjes kwetsbaar zijn. Net als de sluitseinijzers. Ik heb op mijn groene stalen D op de dakrand 4 gekromde sluitseinijzers gezet, omdat ze daar thuishoren. Maar de soldeerverbinding is daar ook miniem. Ik vind jouw oplossing, Gerard, om een draad aan de onderkant te solderen eigenlijk wel een hele slimme. Ik zou wel de neiging hebben er 2 tussen te zetten, aan beide uiteinden van de trap. Een andere oplossing is om de gegoten trappen van Kleinspoor te gebruiken. Maar ik ga gewoon de Philotrain ets gebruiken.

@Edsko: begin eens met de 2000. Ik vond dat een heerlijke kit, met hier en daar uitmuntende details, een uitstekende handleiding met goede tekeningen en verder een perfect lijkend model. Ik heb de 2009 gemaakt en er ligt nog een 2006 te wachten om ook eens in elkaar te zetten. De Dutzrail heb ik nog niet gemaakt.

Maar er zijn weer vorderingen.

Na het chassis is de bak aan de beurt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9300171.jpg)

Het eerste is het buigen van de bodemplaat met de zijwanden en vervolgens het passen van de 2 tussenwanden van de buik en de 2 kopwanden. Ook hier geldt dat je het moet doen tussen 2 profielen en zorgvuldig buigen, want een niet nette naad in het schuine deel verpest het model.

Dus eerst buig je de 4 naden van het deel met het schuine stuk:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9300172.jpg)

Als dat is gebeurd heb ik de bak op de bodemplaat geschroefd. Dus even met een machinetap schroefdraad van 1,4mm in de geetste gaatjes van het chassis tappen en de bodemplaat met 6 schroefjes vastzetten. Het grote voordeel hiervan voor het solderen van de tussenwanden is dat de opbouw niet meer makkelijk tordeert doordat het chassis door de omgebogen balken en de vastgesoldeerde bufferbalken al behoorlijk torsiestijf is.

Nu kun je de wanden van de buik omhoog buigen en de wanden van de voorste deuren. Toen ontdekte ik een probleem en wel dat de naad tussen de buikwanden en de deuren niet volledig doorgeetst was. Dus deze moet je eerst openzagen / snijden voor het buigen. Daarna kun je de buikwanden solderen aan de 2 tussenschotten met de rare raampjes bovenin voor de conducteur om langs de trein te kunnen kijken. Deze wanden passen perfect, dus die zetten we meteen vast aan de buikwanden nadat je het bovenste stukje daarvan netjes naar binnen hebt gebogen.

Dan buig je de deurwanden naar boven, die keurig in een sleufje in de buikwandjes terecht komen. De deuren zijn los geetste delen van 0,2mm dik en die soldeer je van binnenuit op de wanden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA010173.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA010174.jpg)

Hier zie je de buik met de 2 tussenwanden gesoldeerd en ook de kopse wand zit er al op.

De kopse wand is de enige wand waarbij je de juiste stand van de wanden kunt zien. Het steunwandje in de bagageruimte is daarvoor te klein en ook op de tussenwand van de buik vind je geen referentie. Bij mijn kit bleek wel iets grondig mis. De wand bij de buik blijkt te kort. Ik heb daar een stukje messing achter gesoldeerd, waardoor ik de voorkant met plamuur kan gaan opvullen, maar dit is dus echt een fout.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA020175.jpg)

Hier de wand op zijn plek, met de versterkingsprofielen, 4 handgrepen, de sluitlichten en de sluitseinijzers op de kopwanden gezet. De sluitseinijzers zitten niet in de kit, maar horen er wel op. Er moeten op de versterkingsprofielen  nog 2 handgrepen en dan is de kop klaar, als je balgen erop zet met de ophanging aan de binnenkant.


Nog een foto van de deuren. Hier mogen straks ook de gevarendriehoeken van Reel-Cees op. Deze kopse wand soldeer ik er pas in, als alle details erop zitten en als de handrail naast de deur er zit, want je kunt er anders met de soldeerbout aan de binnenkant nauwelijks bij. Het is ook een hele uitdaging als de bak helemaal in de lak zit nog de ruitjes goed erachter te krijgen, maar dat zien jullie later wel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA020176.jpg)

Volgende stappen zijn dus deze wand, de reparatie van de bak achter de buik en het dak en de grote schuifdeuren.

mvg,
Ivo

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Edsko Hekman op 04 oktober 2010, 10:10:46
@Ewout, ik denk niet dat mijn baas dat een strak plan zal vinden. Persoonlijk vindt ik het wel een sympathiek idee.  ;D Maar ja, ik wordt nu eenmaal betaald om op een toetsenbord te tikken en niet om locjes te solderen.... :-\

@Ivo, de NS 2000 als eerste werk(je). Ik heb gekozen voor 2008. Geen speciale reden daarvoor. Asl de tijd daar is, zal ik daar maar eens mee beginnen dan.

Groeten,

Edsko
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 05 oktober 2010, 23:22:19
Eerst de reparatie van de bak:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA020178_Medium.jpg)

Hier nog even de spleet tussen de tussenwand aan de buik en de bagageruimte.

Aan de achterkant heb ik vervolgens een messing strip eerst tegen de tussenwand gesoldeerd en daarna tegen de binnenkant van de bagageruimte:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA020179_Medium.jpg)

Hier moet de bovenkant van de strip nog worden afgeknipt en gelijk gevijld met de rest van de bak.

Hier de strip aan de andere kant:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA020180_Medium.jpg)

Als de bak in de soda heeft gelegen en schoon is geschrobt met Jif ga ik dit nog opvullen met plamuur en mooi glad schuren. Ik zou misschien ook nog kunnen proberen een dun 0,4mm stuk messing strip erin te solderen, maar ik denk dat ik dat niet meer strak krijg.

Daarna is het tijd voor het tussendak:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA020181_Medium.jpg)

Deze soldeer je eerst vast aan de kopwanden en daarna aan alle zijwanden, zodat een mooi strak geheel ontstaat. Dat lukt alleen als je de bak weer losmaakt van het chassis, anders kun je er van de binnenkant niet bij.

Ik vergat nog te melden dat je aan de kant van de deuren eerst de lange handgreep moet solderen, want daar kun je met de kopwand erop ook niet meer bij:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA020177_Medium.jpg)

Om het af te maken, moet deze handgreep in het midden ook een steun hebben. Die maak je het eenvoudigst door een stuk draad van binnenuit erdoorheen te steken en zachtjes tegen de al gemonteerde handgreep te duwen en dan van binnenuit te solderen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA020182_Medium.jpg)

Op dit plaatje kun je zien dat de zijwanden van de buik buiten het tussendak moeten steken. Deze wanden moeten namelijk exact aansluiten aan het uiteindelijke dak.

Hier nog even een plaatje van het nog niet vastgezette dak:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA020186_Medium.jpg)

Hier zie je dat het dak nog niet aansluit op de wanden van de buik. Het dak is iets te ver voorgebogen. Dat werkt bij de montage wel makkelijk, want met handig duwen past het precies en kun je het goed vastsolderen.

Voordat het zover is moeten eerst de schuifdeuren nog worden vastgezet:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA020183_Medium.jpg)

Deze moeten worden vastgezet nadat het tussendak is gesoldeerd, want daarmee kun je de schuifdeuren in de hoogte goed positioneren. Nu loop ik weer tegen een vraagteken aan. Bij de eerdere 2 stalen D's die ik heb gebouwd zaten er naast de deuren gaatjes voor de handgrepen naast deze schuifdeuren, maar bij deze kit ontbreken die weer. Dus dat word zelf eerst gaatjes boren. Dankij de frees met kruistafel kan ik dat exact positioneren, maar ik snap het niet zo goed, waarom dat hier ontbreekt.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: stig op 05 oktober 2010, 23:57:51
Een weggevallen stipje, of juist ingevuld stipje op je negatief heb je al gauw... En weg is je gaatje.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 06 oktober 2010, 00:03:48
Er zijn wel 16 stipjes weg van de 16 die er moeten zitten. Dat is geen toeval  ;)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: stig op 06 oktober 2010, 00:42:34
Nee, da's vreemd dan. Zou het een heroplage zijn met verbeterde negatieven, alleen een paar dingetjes vergten? Zoals die spleet en alle gaten? Of heb je juist een voorserie te pakken? Ik heb zoiets wel eens met MK gehad. De gaatjes voor de rongenhouders waren maar eenzijdig ingeetst. Later een vervangende plaat ontvangen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 06 oktober 2010, 09:35:22
Ewout,

Ik denk eerder een ''naserie''. Deze kit heb ik bij het bekende adres in Houten gekocht lang nadat Philotrain ze zelf verkocht. En ik heb de indruk dat hoewel deze kits compleet zijn, er soms wel door Philotrain in eerste instantie afgekeurde etsplaten in zijn verwerkt. Met name te ver doorgeëtst. Dat geldt in elk geval voor sommige C12c's, waarvan de klinknagels dan minimaal worden en de 2 verschillende ovale ramen rijtuigen. Met zorgvuldig bouwen is daar nog steeds een uitstekend model van te maken overigens.

Bovendien heeft Philotrain zelf bijvoorbeeld nooit de ovaalramers als kit verkocht, dus ik ben er heel blij mee.

Zelf heb ik bij Philotrain eens 3 afgekeurde etsplaten van de NS 9500 gekocht voor 15 gulden. Daar kan ik zeker nog een goede 9500 uithalen. Wat je dan wel mist zijn sommige speciale messing gietdelen, zoals de trappen en een paar andere onderdelen, die je ook wel zelf kunt maken.

Maar om op de stalen D terug te komen. Deze etsplaat is zeker niet te ver doorgeëtst, maar is waarschijnlijk vanwege de naad bij de buik door Philotrain oorspronkelijk wel afgekeurd.
Dat maakt voor mij niet uit: ik kan nu een mooie messing stalen D maken en die schoonheidsfoutjes zijn allemaal oplosbaar.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: henk op 06 oktober 2010, 10:07:26
Dat bekende adres heeft op basis van die etsplaten ook wat modellen in elkaar laten zetten waarbij allerlei probleempjes werden opgelost.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: stig op 06 oktober 2010, 15:13:56
Op zich is er niks aan de hand als jij er blij mee bent (zou ik ook zijn) maar het is dan niet een vertegenwoordiger voor de normale kwaliteit van Philotrain.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 06 oktober 2010, 16:31:19
Ewout,

Reageer je op mij of op Henk?

De normale kwaliteit van Philotrain wordt alleen gegeven bij door Philotrain gebouwde modellen. Dat geldt dus nooit voor kits. Maar ook daar is weer verschil in, in kits door Philotrain geleverd en 'nageleverde' kits.

En normale kwaliteit van direct van Philotrain geleverde kits is ook niet altijd hetzelfde. Ik heb een 2400 en 1500 gebouwd en die waren perfect (is overigens geen geëtst messing, maar geperst of gestanst of zoiets). maar de 6200 via Totaltrain had wat tekortkomingen bijvoorbeeld. Ook de passing van de daken van de meeste coupérijtuigen op de kopwanden is vaak onvoldoende. En de recent door mij gebouwde koelwagen vergde ook enig extra vijlwerk aan het messing etswerk om deze goed oas te maken. En dan gaat het niet om het afvijlen van verbindingsstukjes, maar fouten in het etswerk.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: stig op 06 oktober 2010, 17:41:18
Ik reageerde nog op jou Ivo. En inderdaad, ik heb een paar oudere philokits nog in elkaar gesoldeerd en dat ging ook niet altijd helemaal goed, maar ja, dat waren kits nog gemaakt met de oude technieken. Niet te vergelijken met het prachtige etswerk van Erwin bijvoorbeeld. (Niet dat Erwin zelf etst ofzo, maar de goede engineering, tekenwerk, de voorbereidende werkzaamheden dus)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 08 oktober 2010, 00:28:04
De 16 ontbrekende stipjes heb ik middels een freestafel nauwkeurig op de bak gezet en vervolgens met de hand doorboord, omdat ik geen 0,4mm boor meer heb met dikke schacht die in de frees past.

Maar eerst eens kijken hoe groot deze handgrepen moeten zijn aan de hand van eerder door mij gebouwde kits:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA070187_Medium.jpg)

Bij deze groene 4 deurs stalen D zijn ze vrij klein en op foto's lijken ze groter.

Op deze heb ik de trapjes onder de achterste deuren op de draaistellen vastgezet:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA070188_Medium.jpg)

Op de 6 deurs stalen D zijn de handgrepen langer:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA070190_Medium.jpg)

Dus na boren de handgrepen erin gezet:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA070193_Medium.jpg)

Hiermee is de bak weer 8 handgrepen rijker. Ook op de koppen komen in de verticale stijlen nog 4 handgrepen.

Vervolgens heb ik het dak erop gesoldeerd, waarbij je dat het eerst vastzet op de kopwanden en dan onder de rand het hele dak aan de bak soldeert.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA080194_Medium.jpg)

De gaten voor de torpedo's bleken te groot, dus deze moet er weer uit en ik zal die er komende dagen eens goed inzetten. Dan moet er nog een gootje boven de deuren worden gemaakt en kan de bak in de soda.

Maar eerst het chassis en de draaistellen.

mvg,
Ivo


Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: roadster36 op 08 oktober 2010, 00:36:12
Ivo,
wat betrefd die kier die je wil gaan plamuren,waarom niet opvullen met lowmelt soldeertin?
verder prachtig bakkie  (y)
gr jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 08 oktober 2010, 13:20:14
Jan,

Zou wel kunnen, maar dat lijkt me een stuk lastiger schuren, zodat het strak wordt. Het aardige van een beetje plamuur is dat het vrij makkelijk op de juiste dikte is te schuren, zonder dat je een fors deel van het messing mee schuurt.

Maar ik pieker nog over het insolderen van een metalen strip.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 09 oktober 2010, 08:10:04
Gisteravond een draaistel in elkaar gezet. Dit bestaat uit een aantal messing onderdelen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA080196.jpg)

Hier zie je de wielen, het geëtste frame en 2 geëtste detail zijkanten, gegoten veren, aspotten en schommelveer.

Begonnen wordt met het chassis te buigen en de schommelveer erin te solderen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA080198.jpg)

Daarna zijn de zijplaten en de aspotten aan de beurt. De aspotten hebben aan de achterkant een puntlager, waarin de wielen moeten:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA080199.jpg)

Vervolgens moeten de veren erin worden gesoldeerd en met de wielen erin is het ineens een draaistel:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA080201.jpg)

En onder een kant van de stalen D ziet het er dan zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA080202.jpg)

Er zitten helaas geen remmen bij, die moet ik misschien zelf maar maken en ook de dynamo ontbreekt, maar daar heb ik er nog veel van liggen van Roco plan D's, die er 2 hebben per rijtuig, maar waarvan er in het echt maar éém opzit.

Ook bleken de wielen niet te passen in de draaistellen. Dat wil zeggen, de assen zijn niet lang genoeg, of het draaistel te breed.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 15 oktober 2010, 23:06:09
Deze week weinig tijd gehad om te bouwen. Maar vanavond het dak af kunnen maken. Ten eerste moesten de torpedo's er goed worden ingezet, wat lastig was, omdat de gaten in het dak te groot waren. Eerst ben ik op zoek gegaan naar kleine ringen, maar die kon ik zo gauw nergens meer vinden. Daarna heb ik de torpedo's op een messing buisje gesoldeerd en vervolgens het buisje in het dak. Het was even zoeken en ze zijn er nog 3 keer weer uitgesoldeerd, maar uiteindelijk ben ik tevreden.

Daarna moet er nog een dakgootje boven de kopdeuren worden gemaakt. Philotrain levert dat niet erbij, wel bij de 6 deurs stalen D, de ovaalramer en de AB7521 ev in de vorm van een messing of witmetaal gietdeel voor de het hele dak aan het eind, ook wel dakpet genoemd.

Maar hier heb ik de dakgootjes van messing draad gemaakt.

Eerst buig je een stukje draad in de juiste vorm en daarna soldeer je dat op de juiste plek vast:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA150204.jpg)

eerst een foto met alle dakventilatoren

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA150203_Medium.jpg)

En iets dichterbij.

Daarna afknippen, puntje mooi glad vijlen met de rand van het dak en met een vijltje en glasvezelpotlood de rest wegslijpen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA150205_Medium.jpg)

En aan de andere kant op dezelfde plek:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA150206_Medium.jpg)

Op het plamuren na is de bak nu klaar. Ik twijfel nog of ik de sluitlichten ga doorboren om ze tzt te kunnen verlichten. Anderzijds zal deze stalen D vrijwel altijd tussen lok en de andere rijtuigen meelopen, dus hoeft het nooit aan.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Overlast op 15 oktober 2010, 23:29:48
Ziet er wederom keurig uit, Ivo!
Die sluitseinen zou je alsnog later uit kunnen boren? Of ben je bang dat er dan eventueel verf afbladdert?

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: ronald1956 op 16 oktober 2010, 12:17:51
Weer iets geleerd , omdat deze regengootjes niet op het dak zaten (en wel op de 6 deurs) , dacht ik dat deze hier dus niet op hoorde.
Nu weet ik dus dat ik deze er nog even op moet solderen .
(dan ga ik er wel vanuit dat het dak van de D voor de ongevallentrein hetzelfde is als een standaard stalen D)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 16 oktober 2010, 12:35:38
Ronald,

Kijk maar in het draadje van de plan N. Verschillende foto's van 4 deurs stalen D mét dakgoot. De ongevallenwagen ook. In mijn Philotrain kit van de ongevallenwagen zitten een groot aantal foto's van het voorbeeld. Daar vind je vast bevestiging. Als je die niet hebt, wil ik wel even zoeken.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: ronald1956 op 16 oktober 2010, 13:26:46
Ja , dat zie je inderdaad als je er nu op let (toen gewoon niet verder gekeken).
Toen ik dat dat ding bouwde , was ik nog in de veronderstelling dat Philotrain geen fouten maakte .

Van die foto's wil ik graag wel een afdrukje , maar dat heeft geen haast 
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 17 oktober 2010, 12:27:20
Vervolgens aan de slag met alle trapjes.

Eerst de trapjes aan de voorkant: let op deze traptreden zijn schuin en zijn met de brede kant omgekeerd geplaatst. Dwz de brede kant van de onderste trede zit aan de achterkant en de brede kant van de bovenste trede aan de voorkant:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA170207.jpg)

In het midden onder de deur zitten de trappen, die je onder het chassis kunt vastzetten. Ik heb wel eens een stalen D gehad, waar aan de onderkant sleufjes geëtst waren, die je hielpen voor de correcte positie, maar dit chassis had het niet. Even goed vasthouden en het zit. Daarvoor heb ik wel de bak op het chassis geschroefd, dan gaat het prima.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA170208.jpg)

Aan de achterkant komen nog 2 rangeerderstreden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA170209.jpg)

De trappen onder de achterste schuifdeuren zet ik op het draaistel. Dat moet ik nog maken. Helaas blijken 4 aspotten aan de achterkant niet goed gegoten te zijn, waardoor ik de lagering daar zelf in zal moeten boren/frezen. Gelukkig heb ik een freestafel, maar ik vind dit toch slordig. Ook slordig is dat de draaisteloplegging niet van schroefdraad was voorzien. De M2 schroeven gingen er in elk geval van geen kanten in. Nu heb ik jaren geleden 2 machinetappen bij Philotrain gekocht (M1,4 en M2) en nadat ik schroefdraad met de M2 tap had gemaakt ging het perfect. Ook hiervan vind ik dat het eigenlijk goed had moeten zijn.

Nu ga ik nog de sjorogen onder het chassis maken. Deze zaten er voor zover ik kan zien op alle stalen D's die eind jaren '70 rondreden op. De bedoeling van deze ogen was om het rijtuig op een veerpont te kunnen vastzetten. Ik heb dat zelf een keer meegemaakt toen ik in een trein de reis maakte van Hoek van Holland naar Stockholm en daarbij staken we tussen Rodby en Puttgarden een stuk water over op een pont en tussen Helsingor en Helsingborg. In die trein zat overigens geen stalen D.

Voor de meelezers: onder deze bak zit nu alleen de 2 accubakken. Van foto's krijg ik de indruk dat er tegen het eind van de levensduur van deze bagagewagens er veel meer onder zat. Ik denk luchtketels te zien en ook andere dingen. Wie heeft daar iets meer informatie over?

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 18 oktober 2010, 00:48:18
Sjorogen zijn inmiddels geplaatst en de draaistellen afgemaakt. Ik heb de scheenplaten iets meer naar binnen geplaatst en dan passen de assen goed.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA170210.jpg)

Eerste sjoroog zit onder de buik. Voor het plaatje ook vast een ingeklapte balg geplaatst met binnenophanging. Nu nog een overloopplaat vinden, want die zit helaas ook niet bij de kit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA170211.jpg)

Hier het 2e sjoroog net voor de eerste set schuifdeuren. De volgende zit midden tussen de schuifdeuren en de laatste net achter het achterste set schuifdeuren. Zo zitten er 4 per kant. Het is heel eenvoudig maken. Je zet een 0,4mm draadje twee keer haaks om en soldeert dat vervolgens aan de binnenkant van het chassis.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA170214.jpg)

Ik dacht het geheel vannacht in de soda te zetten, maar ik zag nadat ik deze foto had gemaakt ineens dat ik de acherste trappen nog moet maken aan het draaistel.

Dat wordt morgen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Feiko op 18 oktober 2010, 10:12:02
Zeer gedetailleerd! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Maar kunnen die deuren ook open?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Dennis op 18 oktober 2010, 22:13:36
Ivo,

Erg fraai.
Als een overloop plaat van plan D geschikt is, dan moet je maar een brul geven.
Daarvan heb ik er hier nog wel wat.

Grtn,
Dennis
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 18 oktober 2010, 23:58:59
Dennis,

Die is zeker goed. Hoe hou jij die over? Als ik een plan D verbouw gebruik ik toch altijd de overloopplaten weer. In elk geval levert de plan D mij ook een dynamo voor een van de draaistellen van deze stalen D. Roco levert er standaard 2, terwijl er maar 1 nodig is.

Vast bedankt,

Ivo

P.S., er liggen nu 4 onderdelen in de soda: bak, chassis en 2 draaistellen, waarvan 1 met trapjes. De hoogspanningskoppelingen van Philotrain kon ik nergens vinden, dus die heb ik zelf maar gemaakt van messing draad en pijp.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: janw op 19 oktober 2010, 00:07:34
De hoogspanningskoppelingen van Philotrain kon ik nergens vinden, dus die heb ik zelf maar gemaakt van messing draad en pijp.

He! interessant. Laat eens zien? Heb je die half platte, half ronde vorm aan de bovenkant erin gekregen? Helaas is dit onderdeel van Roco (bv. van de plan D's) niet na te bestellen...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Dennis op 21 oktober 2010, 15:28:24
Dennis,

Die is zeker goed. Hoe hou jij die over? Als ik een plan D verbouw gebruik ik toch altijd de overloopplaten weer. In elk geval levert de plan D mij ook een dynamo voor een van de draaistellen van deze stalen D. Roco levert er standaard 2, terwijl er maar 1 nodig is.

Vast bedankt,

Ivo

P.S., er liggen nu 4 onderdelen in de soda: bak, chassis en 2 draaistellen, waarvan 1 met trapjes. De hoogspanningskoppelingen van Philotrain kon ik nergens vinden, dus die heb ik zelf maar gemaakt van messing draad en pijp.

Tsja hoe hou je die over.
Ooit wel eens wat willen verbouwen en mislukt.
En ik wil nog wel eens slopers op de beurs kopen, je weet maar nooit ;)

Ik leg er twee apart voor je.

Wat mij nog opviel.
Ivo Heeft prachtige messing draaistellen, terwijl gerard zo te zien Fleischmann pruisische draaistellen heeft.
Heeft dit met inzet periode te maken?

Grtn,
Dennis
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Floris Dilz op 21 oktober 2010, 15:40:06
er is ooit een draaistellenruilactie geweest, draaistellen van de vierdeurs-D's gingen bij aflevering meteen onder een aantal houten D-treinbakken en de originele draaistellen daarvan kwamen dan onder de D's terecht.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 21 oktober 2010, 19:58:56
Maar eerst eens kijken hoe groot deze handgrepen moeten zijn aan de hand van eerder door mij gebouwde kits:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA070187_Medium.jpg)

Bij deze groene 4 deurs stalen D zijn ze vrij klein en op foto's lijken ze groter.

Op deze heb ik de trapjes onder de achterste deuren op de draaistellen vastgezet:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA070188_Medium.jpg)

Kijk eens Dennis: mijn groene stalen D heeft ook pruisische draaistellen. Het is zoals Floris zegt: bij aflevering in de jaren '30 zijn de originele draaistellen onmiddellijk vervangen door pruisische draaistellen. In de jaren '50 reden de stalen D's daar nog op. Wanneer ze andere hebben gekregen weet ik niet, maar op foto's uit de jaren '70 en begin jaren '80 staan deze rijtuigen op O draaistellen. Het zou me niet verbazen als de stalen D's bedoeld voor de internationale dienst al in de jaren '50 en eerder op andere draaistellen reden.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 21 oktober 2010, 20:44:09
He! interessant. Laat eens zien? Heb je die half platte, half ronde vorm aan de bovenkant erin gekregen? Helaas is dit onderdeel van Roco (bv. van de plan D's) niet na te bestellen...
Jan,

Bij Philotrain zijn ze wel te bestellen, alleen is de kabel bijna altijd te kort. Ik ben overigens lui geweest en heb het detail aan de bovenkant niet gemaakt. Gewoon geen zin in, want moeilijk is dat niet. Je maakt namelijk gewoon de messing buis wat langer en zorgt dat bovenin de draad ook volledig gesoldeerd zit. Vervolgens vijl je bovenop de gewenste vorm alsof je dat vijlt uit rond messing staf materiaal.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 23 oktober 2010, 00:15:04
Na een sodabad tegen de zure resten van flux en harskern en een straalbeurt aan het spuiten geweest. Eerst primer, dan zandgeel en vervolgens eerst het dak dakgrijs:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA220215.jpg)

Het blauw komt later, want het is makkelijker om het dak af te plakken dan de bak.

Nadat de zandgele biezen en het dak zijn afgeplakt is dit dan het voorlopige resultaat:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA220217.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA230219.jpg)

Tevreden ben ik nog niet. Je ziet dat in de hoeken de verf onvoldoende heeft gedekt. Ik heb daar vaak last van en de tip is met een lage druk spuiten. Ik heb dit met ongeveer 1 atm. gespoten en veel minder gaat niet.

Het andere punt is dat het afplakken van de bies bovenin onder het dak bijna niet te doen is. Je ziet hier een keurige wiebellijn, dus ik ben bang dat de enige oplossing hiervoor is de bekende bak met thinner.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA220218.jpg)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Thowra op 23 oktober 2010, 00:21:35
 :o Een Grrrrr%$#%# moment!
Balen voor je Ivo. Denk maar zo, 'gelukkig staat het weekend voor de deur'.  ;D
Sterkte!

p.s. het dak is wel mooi.
Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: stig op 23 oktober 2010, 00:27:33
Tip: eerst heel zachtjes in de hoeken en kieren "nevelen". Daarna de vlakke wanden vol blaffen. Maar ook niet alleen maar loodrecht erop, maar ook schuin erlangs spuiten. Ook van boven en beneden af. Ik heb gemerkt dat je met philotrain verf heel lang door kunt gaan met spuiten. Ik meng dacht ik (is alweer een tijd geleden) 1:1 thinner:phildie. Ik moet ook zeggen dat ik gek genoeg op kaal gestraald messing altijd een beter/strakker spuit resultaat krijg als wanneer ik eerst een primer er op zet.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: AB 7216 op 24 oktober 2010, 15:10:43
Hoi Ivo,

Ik moest nog even zoeken naar foto's van het onderstel.
 
Er hing aan een zijde naast de accukast een schakelkast voor de hoogspanning. ik heb geen detailfoto, maar op deze van de D7617 van de nbdsm is deze goed zichtbaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_D_7617_NBDSM_vechel_1987.jpg)

Bij de tripleklep (remapparatuur) zaten aan beide zijden nog kastjes met een luchtdrukmeter en een schakelaar voor de test van de hogedrukrem. aan de zelfde zijde als de tripleklip hing nog een schuine zekeringkast

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_D_95_011_remwerk.jpg)

Boven de dynamo zat een vierkante invoer voor de kabel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_D_7612_SGB_dynamo.jpg)

Groeten Arjen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 24 oktober 2010, 19:03:58
Dag Arjen,

Super aanvulling op je reactie van vanmiddag. Je hebt wel veel veranderd, want oorspronkelijk vertelde je ook over de bies die volgens jou bovenaan alleen op de buik zat. Maar op foto's van het artikel van jouw hand in Spoorwegjournaal zie ik die bies juist wel zitten. Het is op de meeste grootspoorfoto's natuurlijk donker in die hoek, maar ik meen de bies toch wel te zien.

Bedankt voor de info voor de spullen onder de bufferbalk.  (y)  Ik zal eens kijken wat ik daar van kan maken. Aardig is wel dat ik nu eindelijk weet waar die schuine balk voor was. Dat is dus een zekeringkast. Philo levert die wel bij een 6 deurs D, maar niet bij de 4 deurs.

Voor de klep zal ik maar eens wat gaan fabrieken van rond stafmateriaal en die schakelkast lijkt me wel goed na te maken. Zat er aan de andere kant ook nog wat, of was het alleen deze kant.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: AB 7216 op 24 oktober 2010, 19:59:53
Hoi Ivo,

ik had een foto van de stalen D bij de vsm waar deze bies niet zichtbaar op was.
later kwam ik diverse foto's tegen waar de bies wel degelijk aanwezig was, daarom deze aanpassing.

Volgens de foto's die ik verder heb, zit aan de andere zijde alleen de accukist en de remdrukmeter.

Groeten Arjen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 25 oktober 2010, 00:04:39
Arjen,

Ik zie het inderdaad ook op foto's. Nu maar eens bedenken hoe ik dat moet namaken. In die zin is de stalen D completer:

Een paar foto's:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA240221.jpg)

Hier zie je rechts van de accubak de schuine zekeringkast. Dat wil zeggen het bevestigingsframe, want hier moet eigenlijk nog een U-profiel op. Erachter zie je denk ik de schakelkast voor de hoogspanning. Die zit bij de 6 deurs D dus aan de andere kant.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA240222.jpg)

mvg,
Ivo

Nog een plaatje van de onderkant. Het remwerk klopt vast niet, maar geeft een indruk van verschillende luchtreservoirs.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA240223.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: AB 7216 op 31 oktober 2010, 09:14:26
Hoi Ivo,

Het remwerk klopt niet, dit is een goederenwagenremcilinder.
de grote stalen D's hadden twee cilinders, een normale en hoge drukrem cilinder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5060032.jpg)

hier zie je de twee cilinders van de AB 7216 voor de restauratie.
 Het remwerk van een roco blokkendoos kun je hier als voorbeeld aan nemen
Bij de D 7521 van het museum zijn deze ook nog aanwezig incl het stangenstelsel van de bediening. Dit is wel weer afwijkend tov de blokkendozen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8960.jpg)
bediening remwerk (gewone en hogedrukrem) door een handel.

De kleine D heeft maar een cilinder met stangenstelsel, hier heb ik nog geen detailfoto's van.

Groeten Arjen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 06 november 2010, 19:54:46
Arjen,

Ik zie je post nu pas. Bedankt voor de info. Ik zal eens kijken wat ik hiermee kan gaan doen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 02 maart 2011, 11:39:26
:o Een Grrrrr%$#%# moment!
Balen voor je Ivo. Denk maar zo, 'gelukkig staat het weekend voor de deur'.  ;D
Sterkte!

p.s. het dak is wel mooi.
Jeroen
De bak met thinner heeft even op zich laten wachten. Maar nu was het dan toch zover:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3010375_Medium.jpg)

Nog even stralen (ook zo'n klus en voor grote oppervlakken ben ik zelden tevreden, want mijn straalpistool geeft een straal van zo'n 1mm breed) en ook de hoogspanningskabels aanpassen (suggestie Janw).

Daarna kan het lakken weer beginnen en ga ik ander tape gebruiken voor de zandgele biezen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: ronald1956 op 02 maart 2011, 12:45:08
Ik heb zo'n goedkope Badger , wil je die eens uitproberen ?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: stig op 02 maart 2011, 12:49:42
Ik denk dat Ivo die ook heeft. Net als zovelen. ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: ronald1956 op 02 maart 2011, 12:52:19
Nee , Ivo heeft zo'n duur ding (weet even het merk niet meer)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: stig op 02 maart 2011, 12:53:45
En dan met een rondje van een mm werken, da's niet handig. Niet dat die badger nou zo'n briljant ding is.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 02 maart 2011, 21:11:05
Nee , Ivo heeft zo'n duur ding (weet even het merk niet meer)
Het is een Paasche. Beter of duurder weet ik niet meer. Ik wil de Badger wel eens proberen. En een paar kilo straalgrit halen bij HBM in Waddinxveen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: roadster36 op 02 maart 2011, 21:14:52
een paar kilo straalgrit halen bij HBM in Waddinxveen.

mvg,
Ivo

 ???Waar stralen jullie dan mee?
ik heb alu oxide
Gr Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: stig op 02 maart 2011, 21:17:46
Jaja, aluoxide, fijn. Dat is ook straalgrit natuurlijk.  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: fissy op 02 maart 2011, 21:20:18
aluoxide is toch korund?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: stig op 02 maart 2011, 21:24:55
Van wiki: Het mineraal korund is een mineraal dat chemisch gezien de kristallijne vorm van aluminiumoxide is met als formule α-Al2O3.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 02 maart 2011, 21:28:18
Er is van alles als straalmiddel. HBM verkoopt straalmiddel (http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=883) in 3 verschillende soorten en vervolgens nog in verschillende grootte. Ik heb wel eens tests in de Miba gelezen met verschillende middelen en verschillend resultaat op messing.

Stig is tevreden met het aluoxide, maar ik meen me te herinneren dat het glasparel ook hele mooie resultaten gaf.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: roadster36 op 02 maart 2011, 21:39:22
maar je hebt toch geen kilo nodig ???
ik heb 1 zo`n flesje en na gebruik vang ik dat op en daar kan ik nog wel een paar x mee stralen
gr jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: stig op 02 maart 2011, 22:02:00
Dat flesje werd bij mij steeds minder Jan. Toen heb ik besloten een straalkast te kopen en een zak aluoxide. Je knikkert een berg aluoxide in de bak en verlengt het slangetje zodat die continue opzuigt. Werkt op den duur fijner dan steeds opvangen en terug gieten.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Karst Drenth op 06 maart 2011, 00:58:45
Hmmm....

Waarom stralen ?? Is dat niet 'gevaarlijk' voor je details ? Heb je net een lekker strak gesoldeerd model met dito fijne etsingen er op en dan straal je die er dan toch zo weer af   ???

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: roadster36 op 06 maart 2011, 01:14:55
zo weer terug van weg?
details weg natralen ,nee hoor dat valt reuze mee.
Die alu oxide is zo fijn dat het meer iets van opruwen is.
gr jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Karst Drenth op 06 maart 2011, 01:21:01
Yep !   ;D ;D

Aha, zoiets als VIM ?? Vroeger op het werk hadden we een straalcabine met grit, waarmee je binnen enkele seconden een alupijp van 1mm dik doorstraalde, vandaar de vraag ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: roadster36 op 06 maart 2011, 01:27:39
nou heel iets agressiver dan JIF   ;D  , maar niet veel
ik durf zelfs styreen te stralen
gr jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: stig op 06 maart 2011, 02:32:24
Styreen is ook heel goed te stralen. Ik heb met succes eens een Fleischmann bagagewagen gestraald ipv. kaalmaken.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 06 maart 2011, 13:45:35
Het hangt allemaal af met welke druk en welk grit je straalt. Messing kits zijn uitstekend met aluoxide met ongeveer 5 bar te stralen. En bij mij springen er dan geen onderdelen af (tenzij slecht gesoldeerd) en ook de details verdwijnen niet, maar worden eerder scherper.

Het voordeel van stralen boven schuren met Vim, Jif of Cif is dat je geen borstel of zoiets hoeft te gebruiken. Juist die borstels maken schoonmaken in kleine hoekjes moeilijk en met stralen is dat een fluitje van een cent.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Karst Drenth op 06 maart 2011, 13:47:43
Duudeluk Ivo  :) (y)

Thnx... dus wel de moeite waard zeg maar als je met messing bezig bent ?  :D ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: stig op 06 maart 2011, 13:55:01
Aboluut!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: roadster36 op 06 maart 2011, 15:14:13
je mag de mijne wel een keer uitproberen
gr jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 22 oktober 2011, 15:58:00
Na het stralen kwam deze week ook de stalen D weer terug uit de spuiterij:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA220195_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA220195_Medium.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA220197_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA220197_Medium.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA220196_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA220196_Medium.jpg)

De bies bovenin loopt nu wel recht. Deze heb ik nu afgeplakt met oud mecanorma tape ipv de papieren jammy dog, die je op het zandgeel nauwelijk ziet en die met aandrukken niet altijd recht blijft.

Deze mag in de matlak en dan verder afwerken voor de dienst naar Venlo.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 15 januari 2012, 13:45:58
De matlak zat er heel lang op, maar ik heb nooit zin in het plaatsen van de ramen. Die heb ik deze week gemaakt en ik dacht dat het nu af was. Nu lees ik net dit draadje weer door en zie dat ik nog een dynamo op de draaistellen moet zetten, ik moet de hoogspanningskabel nog schilderen en ik moet nog wat dingen onder de bak maken.

Maar tot op heden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1281_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1281_Medium.jpg)

Zo mag die voor mij wel in de dienst naar Venlo:\

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1283_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1283_Medium.jpg)

Philo 1500, stalen D en 2 keer Philo/Roco plan K en 2 Heris plan N.

Voor de details:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1282_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1282_Medium.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1150298_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1150298_Medium.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1150299_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1150299_Medium.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1150300_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1150300_Medium.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1150301_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1150301_Medium.jpg)

Ik zie nu op deze foto's dat het Berlijns blauw op de koppen net onder de rand onvoldoende gedekt heeft. Dat is zo hersteld, maar moet nog wel gebeuren.

De ruiten in de bagageruimte zijn voorzien van verticale spijlen. Die maak je door aan de binnenkant van de ruit 7 verticale sneetje te zetten met een mesje op ongeveer 0,9mm tussenruimte. Klinkt lastig, maar is toch snel gebeurd.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Dennis op 15 januari 2012, 14:10:35
Erg fraai Ivo (y)
Ga je de plan N`s nog overspuiten?

Bij mij staan ze in de vitrine gekoppeld aan twee Philo k`s..... en ik loop wel met dat idee.

Grtn,
Dennis
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Thowra op 15 januari 2012, 14:12:00
Prachtig spuitwerk en afwerking Ivo. Hulde!  (y)

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
Bericht door: Ivo tB op 15 januari 2012, 22:04:26
Ga je de plan N`s nog overspuiten?

Ga ik vast nog wel eens doen. Ze zijn inderdaad aan de licht kant. Maar die van mij hebben wel keurig zandgele biezen. Opschriften is altijd het probleem. Kleinspoor heeft dacht ik wel plan N opschriften, maar van de eerste periode dat ze reden. Volgens mij geen computernummer. Ik zal eens kijken.

mvg,
Ivo