Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
Vandaag om 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:52:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 21:48:39
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
Vandaag om 20:48:20
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 269970 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #720 Gepost op: 23 November 2015, 23:32:46 »
Geen knipperleds. Gewoon DCC decoder uitgangen. En naar mate de loc harder gaat (niet helemaal correct) van oranje naar geel naar wit ;-)

De overgangen kan je dan met twee leds (oranje-geel en geel-wit) doen

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #721 Gepost op: 23 November 2015, 23:41:38 »
dan nog blauw erbij en je hebt een kerstboom ;D

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #722 Gepost op: 23 November 2015, 23:57:56 »
Nope. Blauwe vlammetjes is een zeker teken van (veel) slak in je vuur  :-[

Kortom, van alle andere kleuren die je had kunnen kiezen, kies je precies de enige die ook nog een verklaring heeft  ;D

Maar goed, niet te diep op in gaan, anders komt die lijst van Ivo nooit af
« Laatst bewerkt op: 23 November 2015, 23:59:33 door guest7823 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #723 Gepost op: 24 November 2015, 10:26:06 »
Zit me af te vragen hoe ik dit dan moet doen. Er gaat een esu loksound micro v4.0 in en die heeft 4 functieuitgangen. Eén gaat aan de verlichting voor en dan heb ik er nog 3 over. Nu lees ik in de specs dat er een functie firebox is voor de uitgangen. Maar hoe ik die dan snelheid afhankelijk maak weet ik niet. Wel 3 aansluitingen voor 3 LED's. Wordt wel een kabelboom tussen lok en tender: stroomafname van lok naar tender, licht van tender naar lok en vuurkist van tender naar lok. Als de functies een gemeenschappelijke ader hebben worden dat er 6 of 7 aders. 7 als ik ook de massa van de lok met de tender wil doorverbinden, maar dat hoeft denk ik niet.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #724 Gepost op: 24 November 2015, 12:06:19 »
Ik loop tegen hetzelfde aan. Inderdaad is het het meest handig om zoveel mogelijk functies in de tender te laten, alleen tbv verlichting en stroomafname moet er verbinding zijn met de loc. Maar als ik dit zie:



..dan ga ik es even kijken of er een stekker-met-kabelboom door dat rechthoekige openingetje onder de verbindingsstrip-gat te prakken valt, ergens anders gaat niet lukken ben ik bang. Dwars door dat gat in de 'achterbufferbalk' wordt m niet, daar kun je niet meer bij als loc en tender gekoppeld zijn.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #725 Gepost op: 24 November 2015, 12:34:36 »
Zit me af te vragen hoe ik dit dan moet doen.

Heel simpel: Kniesoor niet TE serieus nemen  ;)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #726 Gepost op: 25 November 2015, 00:00:04 »
Maar ik denk dat het kan, alleen weet ik nog niet hoe. Drie Ledjes aansluiten kan dus aan de loksound en waarvan minimaal 2 met firebox functie (licht knipperend of zoiets). Alleen het snelheidsafhankelijk maken ben ik nog niet uit. Komt tijd komt raad. Misschien met CV  instellingen.

Vandaag nog 2mm messing staf aangeschaft voor de snuifkleppen. Geen tijd om te maken, want de kinderen moeten surprises maken voor op school  :)
Denk dat ik toch nog een poging waag om de smeerbakjes boven de schuifstangen te maken:



Die messing bakjes met de 3 leidingen eronder dus.

Als ik dan toch bezig ben kunnen er ook nog 2 aan het frame midden tussen de bogiewielen:



Voor degenen die zich afvragen waar die snuifkleppen zitten, die zie je hier rechts op de rookkast voet zitten.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #727 Gepost op: 25 November 2015, 01:18:38 »
Als ik in het Grote Boek kijk zie ik de meeste locs een iets ander soort snuifklep hebben: meer twee cilinders boven elkaar, verticaal gemonteerd . Iig makkelijker dan de mona-toetje- bakjes.
En ik ga een stekerverbinding tussen loc en tender maken met niet meer dan 4 aansluitingen; 2 polen lantarens en 2 polen stroomafname van loc naar decoder in tender. Meer dan 4 polen raak je niet kwijt zonder dat het opvalt.
« Laatst bewerkt op: 25 November 2015, 01:21:25 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #728 Gepost op: 25 November 2015, 09:47:38 »
Klopt helemaal. Alleen zijn de foto's in het boek voor mij te klein en maar vanuit één hoek te zien. Ik vind het daarom lastig om dit na te maken. En op geen enkele foto van de 2103 is het te zien, waarbij ik toegeef dat de 2104 NSM versie nergens terugzie. Aan de andere kant vind ik geen enkele foto na 1930 waar ik die dingen op zie. Ik zie wel dat de meeste loks rond 1930 (meestal iets later) een revisie hebben gehad met enkele constructie wijzigingen, dus misschien zijn die snuifkleppen toen ook veranderd. De laatste waar ik de oude snuifkleppen op zie is de foto van de 2109 (toen volgens mij nog in HSM kleuren).

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #729 Gepost op: 27 November 2015, 00:18:10 »
Goed, snuifkleppen:



Dat Mona toetje met de vierkante flens tegen de rookkast voet met boutkop aan het einde

Andere kant:



Gert gaf aan dat dat van 2mm staf zou kunnen worden gemaakt. Ik vind dat nog aan de dikke kant, het had nog kleiner gekund. Maar goed: aan de slag. Eerst 2 stukjes staf afgezaagd:



Vervolgens heb ik dat ingespand in de spantang van mijn freesmachine en ben ik met vijltjes aan de slag gegaan. Er moest ook nog een gaatje in de kop om het boutkopje goed te kunnen centreren en daarna is er nog een 2mm gat geboord in de rookkast voet.

Draaiwerk (met de hand):



Daarna de Monatoetjes van de staf afgezaagd en tot mijn genoegen past het meteen:





En aan de andere kant:



Nu nog het boutkopje erop solderen en dan kan de snuifklep op zijn plaats. Ik moet nog even nadenken hoe ik dat soldeer, want daarna zal ik nog soldeerresten moeten kunnen weghalen en ik kan eigenlijk nergens meer bij.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #730 Gepost op: 28 November 2015, 00:07:11 »
Lijstje is bijna af:

  • remwerk tender maken: dwarsverbindingen remblokken en remstangen
  • tenderdeurtjes aan de lok solderen. Hoewel dit aan de tender moet, doe ik het toch maar aan de lok, anders weer die lelijke sleuven wegwerken
  • spuileiding ketelspuien maken
  • steuntje watertoevoer Knorr pomp op voetplaat
  • dubbele handrailhouders vervangen
  • rookkastdeur grendel weer erop zetten
  • frontlantaarns voorbereiden op verlichting cf idee Robbert-Jan
  • stroomafname tenderwielen, drijfwielen en bogie voorbereiden; ik maak rechts overal stroomafname en het chassis, zowel lok als tender hangt aan de linkerrail
  • luidsprekers bestellen
  • zandleidingen vastzetten en onder chassis maken
  • verbeterde asla maken
  • smeerpersverdeler opnieuw maken die door het tapijtmonster is verslonden
  • gaatjes boren in de overkapping van de cylinders voor smeerleidingen
  • houten vloer in machinistenhuis
  • en alle dingen die ik nu nog vergeet

Alleen het laatste punt op het lijstje leidt toch weer tot aanvullingen:

  • Snuifkleppen maken
  • smeerpotjes boven schuiven maken
  • zandleidingen onder de voetplaat bij voorste drijfwielen
  • bediening Michalk's smeerpers
  • klinknagelgaten chassis dichtmaken


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #731 Gepost op: 28 November 2015, 23:28:48 »
  • Snuifkleppen maken
  • smeerpotjes boven schuiven maken
  • zandleidingen onder de voetplaat bij voorste drijfwielen
  • bediening Michalk's smeerpers
  • klinknagelgaten chassis dichtmaken

Het schiet nu toch op. Moeilijkste vanavond waren de smeerpotjes. En de foto's zijn onvergeeflijk. Ze moeten toch nog iets worden bijgewerkt. De 3 moertjes per potje laat ik zitten. Misschien laat ik nog wel een leidingkje lopen na het spuiten.

Meer stukje dun messing plaat genomen en daar een stuk messing staf op gesoldeerd. En dan net zo lang vijlen tot het enigzins goed eruit ziet en vervolgens 2 stukjes er vanaf zagen. Daarna op boven de schuifkast gesoldeerd:



In het chassis:



En de lok in elkaar:



Bij de 2104:



Ook de bediening van de Michalk's smeerpers en de zandleiding voor zijn nog gemaakt. De smeerpers bediening is gewoon een dun staafje nieuwzilver strip met haaks daarop een messing draad gesoldeerd. Die moet vervolgens worden verbonden met een excentriek op de achterste as, maar dat laat ik achterwege.



Nog even een paar plaatjes voor de stroomafname en dan kan het grote schilderfeest beginnen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8753
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #732 Gepost op: 29 November 2015, 10:15:55 »
En ze is nog steeds h0, hè....  :o

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #733 Gepost op: 07 December 2015, 23:25:27 »
Alea iacta est:



Het ding is weer volledig uit elkaar. Soldeer bout uit, de laatste dingen zijn gedaan: klinknagelgaten chassis dichtgezet en gaatjes voor draadjes front LED's in het chassis geboord. Nu kan er komende weken worden gespoten. Eerst een nachtje in de soda, als het weer droog is in de straalcabine en vervolgens spuiten, afplakken, spuiten, afplakken, lijnen trekken, aflakken en weer monteren. Dat gaat wel weer even duren. En natuurlijk messing poetsen: fluit, veiligheid, stoomdom, band op wielkappen, smeerpotten ed.

En het blijft H0  ;)


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ErikBos

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands Spoor 1 livesteam fanaat en beetje H0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #734 Gepost op: 08 December 2015, 18:49:35 »
Ah Ivo leeft nog. Dacht misschien, die is mee terug genomen naar Spanje door sinterklaas. :p

Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat! !


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk